Nou ik was gisteren bij de marathon en verbaasde me echt over tiener gehalte... Gewoon 12 jaar.... En zelfs jonger... Nee ik zou het niet doen... Ik zou dan zelf marathon houden, dus thuis de eerste film kijken en dan naar de Bios voor het tweede, en dan wel vandaag gaan.... Maar ik vind dit geen reden voor spijbelen...
ach als je belt dat ze heel erg moe zijn ben je toch eerlijk? dat zijn ze waarschijnlijk dan ook, hoef je niet te liegen maar ook niet 100% de waarheid en wat knap zegt op het werk kan je ook vrij vragen voor iets leuks waarom dan op school niet een keertje? Ligt een beetje aan school, als het een school is waar je eerlijk kan zijn zou ik dat gewoon doen (en evt inhaalwerk / dag zouden we dan gewoon accepteren) als ze al moeilijk doen om een scheet dan bel je op dat ze moe zijn (probleem opgelost en toch niet gelogen) Ik zou ook geen tandarts, dokters bezoekje of ziekte faken, dat is vragen erom zei mijn moeder altijd, als je net doet alsof heb je het volgende week echt
Voor een keertje zou ik het wel door de vingers zien, hoop dat mijn kindje altijd eerlijk tegen me is dat heb ik liever dan achter me rug om. Maar als ze 17 zijn en doordeweeks op stap willen, zou dat mogen maar dan moeten ze ook de verantwoording dragen om de volgende dag naar school tegaan, ook al zit ze daar dan als een zoutzak dan weet ze wel voor de volgende keer dat ze eerder thuis moet komen of helemaal niet moet gaan.
Als kinderen (zeg liever jongvolwassenen) 17 zijn heb je daar niet zoveel inspraak meer op meestal hoor. Ik was toen al bezig met op mezelf gaan wonen enzo. Ik ging echtniet luisteren naar wat pappie en mammie mij te vertellen hadden.
Ik ben geneigd te zeggen dat ze dit niet zouden mogen (ik heb nog geen kinderen) máár ik denk dat het ligt aan hun algemene instelling en schoolresultaten.
Nou.. ik wel hoor. Pappie en mammie bepaalden uiteindelijk de regels over hoe laat ik thuis was e.d. totdat ik uit huis ging.
Snap alleen niet wat je hebt aan die baaldag? Moet je je kinderen niet leren dat je niet zomaar thuis hoeft te blijven? Vindt het een beetje gek.....
Nouja, ik was dus al het huis uit met mijn 18de. Dan ga je echtniet meer naar je ouders luisteren. Maargoed, mijn ouders behandelden me ookniet meer als een baby met mijn 17de ik kon prima zelf verantwoording dragen en keuzes maken.
Daar heb je ook gelijk in. Welke jongeren van 17 gaat nog echt naar zijn ouders luisteren. Het is een normale gang van zaken dat je steeds meer je eigen beslissingen neemt. Van af een jaar of 16/17. Weet is nog jong maar we moeten allemaal volwassen worden met vallen en opstaan. En dan moet je je zelf wel los weken van je ouders. Het is de natuurlijke gang van zaken. In normale situatie.s dan. En spin me niet vast op 16/17 jaar er zijn er ook die met deze leeftijd die behoefde nog niet hebben maar denk dat 75 procent zich toch los weekt van hun ouders.
Dat ligt dan ook aan de opvoeding die jij gehad hebt Mijn kinderen hebben gewoon te luisteren op die leeftijd....is nog best jong eigenlijk? Dat je ze niet meer kan behandelen als kleine kinderen snap ik....ze worden tenslotte bijna volwassen. Maar met een houding van.....ik,ging echt niet luisteren wat pappie en mammie te vertellen hebben.......vindt ik niet respectvol naar je ouders toe.
Hier ook, dat ging gewoon in overleg. Ik kwam tot mijn 20e gewoon om 12 uur snachts thuis. Maar dat deed mijn vriendengroep ook, dus geen problemen mee gehad.
Nee, absoluut niet. School is het belangrijkste op die leeftijd en alles wat daaromheen speelt prima, maar school gaat voor. Ik vind dat je echt een verkeerd signaal afgeeft als een kind hiervoor al mag spijbelen. Sowieso spijbelen met toestemming van de ouders vind ik ontzettend fout. Naar mijn idee zijn dat ook de mensen die zich later op hun werk regelmatig een dagje 'ziek' melden als ze geen zin hebben om te gaan. Als je niet ziek bent ga je naar school of naar je werk, punt. Zo ben ik opgevoed, zo staat mijn man er (gelukkig!) ook in en zo gaan wij de kinderen ook opvoeden. En als je nu al zegt 'daar heb ik op die leeftijd toch geen invloed meer op', nee, als je er zo instaat misschien niet. Maar totdat ik het huis uit ging bepaalden mijn ouders, en later in overleg, hoe laat ik thuis was en dat was tot ik geloof mijn 18e gewoon 24.00 of 1.00 uur, uitzonderingen daar gelaten. Vind ik ook niet meer dan normaal.
Tja met 17 woonde ik al op me zelf. En moest me eigen kostje verdienen en ging nog naar school. Soms loopt het anders. Of het een fijne keuze was dat laat ik even in het midden.
Ja, ben het met je eens. Het grootste deel gaat dan toch langzaam aan zijn/haar eigen gangetje. En sommige keuzes zullen beter zijn dan de ander. Ik blijf er trouwens ook altijd bij dat je jongeren niet kunt dwingen naar school te gaan. Leren moet je willen en je moet er de motivatie voor hebben, dat kan leerplicht of een ouder niet afdwingen. Daarom vind ik ook heel dat leerplicht gedoe een beetje te strak. Ik heb vaak genoeg gezien om mij heen dat het juist tegendraads werkt op jongeren. Ze gaan zich steeds meer afzetten en aftellen naar de dag dat ze niet meer leerplichtig zijn.
Met je 18de mag je het leger in en mensen neerknallen. Dus tjah, de maatschappij behandelt je dan wel al als een volwassenen. En ik ben prima opgevoed trouwens. Jij kan wel zeggen nu dat jou kinderen te luisteren hebben op die leeftijd maar daar kan je nu nog niks over zeggen, want sommige doen dat nou eenmaal gewoon niet.
Oke daar ben ik weer. Als iemand zich er aan stoort zeg het me. Hihi. We kunnen het niet altijd eens zijn met elkaar. Maar ik ken verschillende voorbeelden waar bij de kinderen dus gewoon weg lopen en zo zich als nog niks aan trekken van wat de ouders vinden. Van af 16 jaar is het al mogelijk om weg te gaan je hebt toestemming nodig van je ouders. Maar er zijn jongeren die weten dat ze zo richting jeugdzorg kunnen lopen en zo al zelfstandiger worden dan gaan ze begeleid kamer wonen en dan is er wel toezicht maar het komt er op neer ze doen dan toch vaak waar ze zelf zin in hebben. Dag je huisarrest en ze zijn er klaar mee.
'' Geen fijne keuze dus uiteindelijk.. Waarschijnlijk had je toch liever meer begeleiding van je ouders gehad. Immers een ouder die regels opsteld voor zijn kinderen, houdt echt van ze. Degenen die dat niet doen, heeft geen interesse voor het wel en wee van ze.
Mijn zoon is nog heel jong dus het is een beetje lastig om me in te denken hoe ik hierover zou denken over 15 jaar Ik denk dat als mijn zoon goede cijfers haalt op school, altijd serieus is en zijn best doet en niet veel schooldagen heeft gemist dat hij dan best een keer mag spijbelen. Als zijn vriendjes ook gaan en het zo belangrijk voor hem is zou ik het sneu vinden om hem thuis te houden. En als die goede cijfers haalt dat is voor mij het belangrijkst
Maar op welke leeftijd ging dit fout dan? Niet op die 16jarige leeftijd, waarschijnlijk zo rond de 6 jaar al.