ben best verbaasd over de reacties...maar goed hier dus absoluut niet. Ik meld mij op het werk ook niet ziek voor zulke dingen, je hebt gewoon een verantwoordelijkheid ook op die leeftijd. En reacties als: ja dan gaan ze het toch stiekem doen dat vind ik nergens overgaan....mijn ouders waren absoluut niet streng maar wist heel goed dat ik zoiets niet in mn hoofd hoefde te halen en ben dat ook echt niet stiekem gaan doen. Het feit dat andere dingen wel mogen leidde ertoe dat ik dat dan accepteerde..volgende keer beter.
ja, ik denk dat ons kind dat wel zou mogen met een jaar of 15/16 mits het eenmalig is. Zoiets komt natuurlijk niet vaak voor en is voor zo'n kind heel bijzonder om mee te maken. Ik zou mijn kind wel zelf brengen/halen. uitgaan op die leeftijd en verder spijbelen vind ik echt niet kunnen. Mijn ouders hebben mij ook wel eens ziekgemeld voor een dagje pretpark. edit: ik vind de voorwaarde wel dat de cijfers goed zijn, normaal altijd naar school gaat/niet spijbelt etc.
Wil er niet dieper op in gaan. Maar soms is het veiliger om zo jong al weg te gaan en ook al is het zwaar en vind ik het nu achter af jammer. Op dat moment was het de enige keuze die voor mij er toe deed. Je gaat niet zo maar weg van huis op je 17 de.
Ja weet ik wel allemaal......maar de opvoeding speelt een grote rol! Als jij op,je 17de een houding hebt van....ik hoef niet naar jou te luisteren...is er echt wel iets fout gegaan. En zeker zijn het tieners en die denken al een hoop te kunnen en te weten... Maar ik luisterede toen ook niet naar mijn moeder...had totaal geen respect voor haar. Die had ze mij nooit geleerd...ik ben ervan overtuigd dat jij als ouders respect kan afdwingen hoor......kom op zeg wij zijn de volwassenen en de ouders. Kinderen hebben gewoon naar je te luisteren toch? En dat ze niet altijd alles doen wt wij willen....weet ik,heus wel. Ben niet naief.....maar spijbelen toelaten...ja dan doe je al iets verkeerd als ouder.
wat je had aan die baaldag was gewoon 1 dag vrij zijn zonder te faken dat je ziek bent. want echt als je 14/15/16 bent fake je gerust eens dat je ziek bent om thuis te kunnen blijven of ben je ineens zieker als dat je eigenlijk bent. en nee je hoeft niet zomaar thuis te blijven maar op je werk heb je de mogelijkheid tot vrij te nemen en dat heb je op school niet. Ik vind dat je op 40 weken school in een jaar best 1 dag kan missen. het voelde echt als een cadeautje zo"n dag. Maar goed dat is mijn visie hier op en die hoef je niet te delen.
Ik dus op mijn 18de en was een zeer gelukkig mens en nog. Wel vervelend als het niet je eerste keuze was op die leeftijd en jeje er misschien toe gedwongen voelde om bepaalde redenen, lijkt me nooit de bedoeling..
Idd......hetzelfde als je als ouders zegt.....laat ze liever thuis roken anders doen ze het stiekem....ook zoiets belachelijks! Zeker weet ik wel dat ze het toch doen als ze het perse willen....maar om het dan toe te laten.? Ik heb ook die houding dat je je niet hoeft ziek te melden als er niets is....soms is het leven niet zo leuk....en moet je dingen doe je misschien even niet leuk vindt. Maar dat hoort bij vernatwoordelijkheid hebben....daar kun je best al vroeg mee beginnen...ipv te zeggen....je hoeft niet naar school hoor....
Mijn kind zou niet mogen spijbelen. Waarschijnlijk zou hij/zij wel mogen gaan, maar dan de volgende ochtend wél naar school. Tuurlijk, ik heb zelf vroeger ook heus wel eens gespijbeld, en heb niet de illusie dat mijn spruit een heilig boontje zal worden. Maar daarom hoef ik het bij voorbaat nog niet goed te vinden. Ik vind het horen bij een stukje basisregels die gelden in de maatschappij wat betreft het nemen van verantwoordelijkheden. De hele nacht films kijken: oké. Maar de volgende dag netjes naar school.
Dat is niet altijd zo. Er zijn er ook zat die met die leeftijd 16/17 zo eigenwijs zijn dat ze ook al worden ze goed begeleid door hun ouders. Toch zich op deze manier los maken van hun ouders.( bijvoorbeeld verkeerde vrienden tegen komen een botsend karakter ect ect) kunnen al reden zijn om weg te gaan. Of ouder,s die te strak zijn niet flexibel je hebt ouders in verschillende soorten en maten. Net zo als je kinderen heb in verschillende soorten en maten karakter... Maar in deze gevallen die jij/ik noemt moet ik zeggen ja vaak gaat het daar voor al niet lekker.
Mag niet spijbelen. Hij zou de film zelf moeten betalen (30 euro) en de volgende dag gewoon naar school moeten. Tieners in de bios tot 02.00 uur op een doordeweekse dag vind ik echt kolder!!! Ik heb ooit ook zoiets gewild in mijn puberjaren, maar dat feest ging mooi niet door. Overigens mochten al mijn vriendinnetjes ook niet, dus gedeelde smart is halve smart. Als het nou om een popidool gaat die eenmalig optreedt op een doordeweekse dag zou ik dat wat anders vinden, maar voor een film die gewoon gaat draaien in de bios ook in het weekend op normale tijden: nee. Maar spijbelen met toestemming van de ouders om deze reden vind ik niet kunnen: daarmee vind ik dat je als ouder een heel verkeerd signaal afgeeft.
Ik had niet de behoefte om te faken.....echt niet.....zit niet in me....mocht ook niet bij ons zomaar thuis blijven.
Wat een onzin, 'dan is er echt iets fout gegaan'. In bepaalde dingen was ik gewoon al heel erg volwassen en vond als puber dat ik vrij was om bepaalde keuzes te maken. Ik was met andere dingen weer wat 'liever' dan de gemiddelde puber, dat was gewoon mijn karakter en ik als uniek persoon. Dat heeft niks met slecht opvoeden, respectloosheid of fout te maken hoor. Ben altijd al een vrije geest geweest en had gewoon die behoefte al heel jong om me eigen dingetjes te regelen. Heb het ook al sinds mijn 18de heel goed voor elkaar, nooit honger gehad en een leuk huis. Niks mis mee dus. Spijbelen vind ik meer een term voor kindjes tot een jaar of 15 ofzo. Daarna moet je langzaam aan toch je verantwoording leren te dragen voor je eigen acties. Dus als je niet wilt luisteren zal je dat ook echtniet doen opde leeftijd van rond de 17 en dat heeft geen bal te maken met respectloos of whatever. Je zou het ook kunnen zien als een goede ruggengraat voor later, pappie en mamsie zullen er namelijk niet altijd zijn. En je zal toch ooit je eigen beslissingen gaan maken in je leven, beter vroeg dan later. Dan krijg je vandie 'wie trouwt mijn zoon' griezeltjes.
Ik heb ook wel eens een concert gehad op donderdagavond en op vrijdag gewoon weer naar school. We waren toen pas om 3 uur s'nachts thuis en om half 8 alweer op voor school. De regel van mijn ouders was heel simpel, bij nacht een man, bij dag een man (in mijn geval vrouw) Je mag heen, maar je gaat gewoon naar school. Dat vond ik zelf ook wel een goede regel, denk dat ik dat ook zo zou doen, maar aangezien ik daar nog lang niet mee bezig hoef te zijn is mijn mening tegen die tijd misschien wel anders.
Om 12 uur thuis zijn op je 20ste?! Damn, wat ben ik blij met mijn ouders. Mijn ouders vertrouwde mij, die vonden het niet nodig om een tijd af te spreken op mijn 20ste. Sowieso, mijn vrienden groep hadden geen tijd 'opgelegd' gekregen. Dus als ik dat wel had gekregen, dan had zoiets echt niet gewerkt ( dat zie ik wel aan mijn man. Hij moest om 23 uur thuis zijn, terwijl zijn vrienden tot 1 uur mochten blijven. Hij had altijd 'straf' omdat hij te laat was. DUH! ). Mijn moeder heeft mij één keer thuis gehouden, ivm een speciale shop moederdochter middag. En dat heeft mij nooit een verkeerd signaal gegeven hoor. Ik was een hele goede leerling, nooit ziek. Dus als zoiets mij mijn kinderen zou voorkomen, zou ik niet zo moeilijk doen nee.
Mijn ouders vertrouwden mij ook hoor, daar heeft het niets mee te maken. Zij EN ik vonden dat gewoon een normale tijd, dan kon je de volgende dag ook gewoon mens zijn. Maar ik wijk wel meer af hoor van de standaard, ben ook bijv nooit dronken geweest, niets gespoten of geslikt oid. Dat is de opvoeding die je krijgt en de vrienden die je maakt.
Snap ook de reactie.s van dat je dan een verkeerd signaal af geeft. En denk ook ergens wel dat consequente blijven heel belangrijk is voor een kind. Merk het nu zelf als ouder het is soms verdomt lastig om op je strepen te blijven staan. Zeker als je. Zelf al onzeker ben als moeder. Om de juiste keuze.s aan je kinderen te willen mee geven. Wat ik me ouders verweet toen ik jong was. Merk ik nu dat het niet altijd zo simpel is om het zo te stellen. En bijvoorbeeld de zelfde fouten maak als mijn ouders. Nu begrijp ik ook steeds vaker hoe moeilijk het was voor mijn ouders om ons op te voeden. Terwijl ze zelf niet gelukkig waren in bepaalde situatie.s! Hoe moeilijk het is je kinderen ergens voor te behoeden terwijl er van alles mis ging rond om die opvoeding. Een ding wat ik hoop zeker de komende jaren is dat ik van uit begrip en respect naar me kinderen zal reageren. ( met hulp dat maakt me niet uit, Als ze uit eindelijk maar goed op hun pootjes terecht komen) En ze hun jeugd prettiger kunnen afsluiten dan bijvoorbeeld ik. Kan alleen niet in de toekomst kijken. Als ik dat zou kunnen zou ik nu al maatregelen treffen. Maar niet alles is te voorspellen.
Afdwingen? Hebben maar naar je te luisteren? Waar denk je mee te maken te hebben? Robotjes? Alles heeft met wederzijds respect te maken. Dingen afdwingen heeft imo niets met wederzijds respect te maken. Natuurlijk zijn er regels, maar die vallen of staan met respect en wederzijds begrip. Ik denk dat als je je kinderen dingen wilt opleggen en afdwingen, 'omdat ik volwassen ben en zij zijn mijn kinderen en hebben dus maar te luisteren' , je een averechts effect krijgt. Duidelijke regels stellen, compromissen kunnen en willen sluiten en vertrouwen in je kind hebben. Dat vind ik de belangrijkste sleutelwoorden binnen een opvoeding.
Jij leert nu niet je kinderen respect te hebben voor hun ouders dan? En dat ze naar je moeten luisteren leer je ze ook niet?
Ja maar jij schreef het neerbuigend vond ik.....dat je helemaalnniet hoefde te luisteren en wel even zelf bepaalde wat je wel en niet deed....en ja dan vindt ik dat er ergens iets fout is gegaan.... Ik vindt dat je gewoon respect moet hebben voor je ouders...hoe oudnje ook bent. Dat is alles wat ik bedoel.... mijn mening he