Peuter van ruim 2,5 bijt nagels, wat te doen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Doortje25, 18 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Mijn dochter van ruim 2,5 jaar bijt sinds een paar maanden op haar nagels. Ze bijt ze echt heel kort af, soms doet het ook pijn zo kort. Ik krijg het niet afgeleerd, maar wil ook geen vies spulletje op haar nagels doen omdat ze dat dan bij alles wat ze met haar handen eet, proeft. Dat vind ik sneu. Ik heb ook nagel gebeten, ze heeft het dus niet van een vreemde. Hebben jullie eventueel ideeen, tips of ervaringen?

2. Cally

Cally Fanatiek lid

13 okt 2009
    1.115
    0
    36
    Ik lees mee, zoontje van 4 doet dit al ruim een jaar. Ben ook op zoek naar dé tip.

3. Eonah

Eonah Actief lid

7 feb 2011
    464
    0
    16
    Lelystad
    Kan je dochtertje al een beetje uit de voeten met woorden? Meestal is er een reden waarom ze het doen, zoals bijvoorbeeld spanning of zenuwen. Misschhien helpt het om daar naar te vragen en om haar te helpen het onder woorden te brengen. Zodat ze op die manier de spanning kan verlichten.

Of misschien doet ze het op vaste momenten dat ze even niets om handen heeft dan kan je haar misschien juist even wat in handen geven. Een speeltje, wat klei, stressballetje etc.

4. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik denk aan kopie-gedrag. Als jij een nagelbijter bent/was, zit je vast nog vaak met je handen in je mond of aan je nagels te pulken. Dat nemen kinderen over.
    Oplossing is om er zelf erg op te letten misschien?

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik doe het zelf ook al van kleins af aan. Laatste jaren wel minder.
    Oudste heeft het hier ook gedaan tot een half jaar geleden denk ik. Ging bij haar vanzelf over.

6. marieke12345

marieke12345 Actief lid

11 okt 2013
    463
    122
    43
    Mijn zoontje begon ook te nagelbijten als peuter. Geen idee waarom hij het deed. En opeens was het over, na een half jaartje denk ik ongeveer. Nooit meer gedaan sindsdien. Misschien maar gewoon laten gaan en hopen dat het vanzelf stopt?

Deel Deze Pagina