Hallo hallo, Daar ben ik weer . Wanneer zijn jullie begonnen met voorlezen en hebben jullie leuke titels? Dochtertje is pas 2.5 maand, maar ik wil me voorbereiden
mijn kinderen gaven al heel snel zelf aan dat ze wilden "lezen". toen ze eenmaal konden grijpen en pakken legde ik al kartonnen of plastic boekjes in de box en op t speelkleed. ik heb nu een mand met boeken in de kamer staan, en zelfs de jongste tijgert er steeds naar toe. mijn dochter is gek op allerlei prentenboeken en t liefst heel vaak dezelfde! mijn zoon heb ik tijdens het voorlezen ook vaak op schoot. ik hoop dat ze later net zo gek zijn op lezen als hun moeder!
Wij zijn gaan voorlezen toen de kinderen tanden kregen. We lazen namelijk altijd eerst voor bij het tandenpoetsen aan tafel (365 poezenverhaaltjes bijvoorbeeld). Rond 1 jaar zijn we gaan voorlezen voor het slapen gaan: alle boekjes van Nijntje zijn heel geschikt Ook leuk (kort is vooral handig op jonge leeftijd) - Dikkie Dik boekjes - Raad eens hoeveel ik van je hou? - Ik zou wel een kindje lusten - Rupsje nooit genoeg wat later: - De koe die een ei legde - Pietertje Pet - De mol die wilde weten wie er op zijn kop gepoept heeft - Floddertje - De gouden boekjes - Rambamboelie - Jammer de jammer etc etc
Wij zijn pas begonnen na 6 maanden. We lezen ook niet elke avond voor. Als mijn dochter naar bed gaat dan slaapt ze ook direct. Ik lees dus liever overdag voor als ze wat rustiger is. Ik heb een aantal boeken van Dikkie Dik en die vindt ze heel erg leuk. Ook heb ik Dribbel en het boekje Mama kwijt. Maar die laatste vindt ze nog niet zo leuk.
Al heel snel. Met een maand of 9 zijn we het in het avondritueel gaan invoeren. Vandaag merkte ik dat hij het overdag ook eens leuk vond. Daarvoor had hij de rust er niet voor. Hij leest wel heel veel boekjes met plaatjes van dagelijkse voorwerpen. Boekentips: series: Jip & Janneke. Net lang genoeg voor avondverhaaltje voor slapen. Dikke dik. Mooie grote plaatjes En dan heel veel titels van leuke prentenboeken: Ik zou wel een kindje lusten Koekjes Een muis kan geen optocht zijn Wiebelbillenboogie
In de kinderboekenweek heb je de zogenaamde boekenmolens en voorleesgidsen. Daarin staan allerlei boeken die leuk zijn om voor te lezen voor kinderen van 0-6! Erg leuke gids. Helaas kun je er nu moeilijk aan komen. wat je kunt doen, is dat je naar een kinderboekenwinkel gaat en daar advies vragen of lekker rond gaan neuzen! Zelf woon ik in de buurt van Arnhem en ga ik regelmatig naar de kinderboekenwinkel daar. Deze zit ook in Nijmegen! Dit is een linkje naar hun boektoppers voor kids van 0-5: Aanraders 0-5 jaar Verder boekjes van Dick Bruna, zachte voorleesboekjes (waarvan de bladzijdes dus van stof zijn) en eigenlijk alle prentenboekjes zijn leuk. Hier ben ik soms ook al aan het zoeken naar boekjes, alleen is Lucas er nog niet in geinteresseerd (is nu 11,5 week oud).
Dank jullie wel voor de boekentips!! Grappig dat ik die titels kende van mijn kindertijd, maar dat ik ze was vergeten. @heppiedepeppie: Is je kleine van 14 december? Mijn dochter is de 14e geboren . Zij is er ook (nog) niet in geïnteresseerd, maar ik wil alvast wat boekjes hebben en af en toe toch wat voorlezen, zodat ze eraan went. Want ze begrijpen er natuurlijk nog geen snars van, ze horen alleen mama's stem
Ik ben begonnen met voorlezen toen ze thuiskwam... dus toen was ze 2 maanden (eigenlijk net geboren)... Ze vond/ vindt het heerlijk om naar mijn stem te luisteren .
Ik heb Miriam vanaf dag 1 al voorgelezen, ze vindt boeken geweldig. Voor het slapen gaan 's avonds (als ze niet aan de borst al indut), en overdag vaak ook. Komt ze aanlopen met een boekje, kruipt op schoot en luisteren maar Veel Jip en Janneke, Nijntje, Dikkie Dik etc.
rond een maand of 8-9, maar heel veel stelde het niet voor. Zeker zoonlief had geen geduld en pakte of het boek af of ging er heel snel door heen bladeren of sloeg het boek dicht.
Eigenlijk gelijk. In het begin zal hij er natuurlijk weinig van meegekregen hebben, maar was het meer lekker knus bij mama, lekker luisteren naar mijn stem, maar inmiddels heeft hij ook echt voorkeur voor bepaalde boekjes. De allergrootste succes hier zijn een paar goedkope kruidvat-boekjes, die wel echt superleuk zijn, zoals Tommie de keukenprins, rol spring ren klein kuikentje, De hele luie luiaard. En mama's favoriet: Ik zou wel een kindje lusten. Geweldig boekje.