Dag dames, Ik heb er op internet naar gezocht maar ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen van vrouwen die vóór de bevalling zijn begonnen met kolven zodat ze voldoende productie hadden. Ik heb namelijk al 2 keer eerder een klein kind gekregen en dan vind ik het niet verantwoord om niet bij te voeden zolang ik nog niet voldoende bv heb. Ik dacht als ik nou van te voren alvast ga kolven, dan komt mijn productie alvast op gang? Ik hoor het graag!
Je kunt vanaf 37 weken gaan kolven, met de hand, dus geen kolf gebruiken. (Alleen in overleg met vk, kan namelijk weeen opwekken) Dit kan je dan opvangen in spuitjes, te verkrijgen bij de apotheek, en kun je gebruiken als bijvoeding na de geboorte. Ik durf alleen niet met zekerheid te zeggen dat het ook invloed heeft op de productie na de geboorte, aangezien dat hormoongestuurd is. De beste manier om je productie te verhogen is zoveel mogelijk aanleggen, huid op huid contact en rooming in. De kleine zoveel mogelijk bij je houden. Door vooraf te kolven kan je wel bijvoeding dmv kv voorkomen.
Ik heb ivm zwangerschap diabetes vooraf gekolfd (met handkolf omdat met m'n hand zelf niet lukte) en in het ziekenhuis toen de kleine niet goed kon aanhappen moest ik ook kolven en ze vonden dat ik al aardig wat had! Kreeg soms wel harde buiken met kolven dus pas op dat je niet begint voor de 37 weken en zodra je veel harde buiken krijgt tijdens of na het kolven meteen stoppen (dit advies kreeg ik). Helaas hier de borstvoeding verder niet doorgezet omdat de kleine niet goed kon aanhappen en het veel stress opleverde voor mij. Dus ik weet niet hoe snel ik een goede productie kon hebben.. Ik zag de topic titel voorbij komen bij 'nieuwe berichten' dus vandaar dat ik reageer
Dit heb ik al aan mijn vk gevraagd, toevallig is mijn vk lactatiedeskundige. Zij zegt dat je er van tevoren al wel mee kan beginnen en dat je blij moet zijn met elke druppel. Want het zal nog niet veel zijn. Maar elke druppel kun je bewaren en dat is voor mij erg belangrijk want ik wil het liefste geen dierlijke melk geven. Voor nu is het voor mij nog even wachten.