Baby begint te draaien op buik.. Hoe veilig in bed leggen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Elleke, 3 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Als ik dit vraag hoor ik allemaal verschillende dingen; zo heeft een kennis van ons aan haar dochtertjes slaapzak touwtjes gemaakt en deze bindt ze aan de onderkant vast, zodat ze op de rug blijft liggen. Anderen zeiden tegen mij: SafeTsleep, weer anderen de onderkant van de slaapzak onder de matras doen. Bij alle 3 heb ik geen goed gevoel, maar vooral vannacht was het hier redelijk fris en dan denk ik: hoe leg ik nu veilig onze kleine in bed zonder dat hem wat overkomt, nu hij bewegelijker wordt in draaien en zo? Bedankt voor de antwoorden alvast!

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Niks vastmaken dat is levensgevaarlijk net als instoppen onder de matras.

Ze zijn dan sterk genoeg om te draaien en gaan lekker liggen zoals ze dat zelf fijn vinden. Dus vooral lekker zijn gang laten gaan!

Wij hebben een soort aerosleep en ze slaapt nu in een dikke slaapzak met pyjama.

3. angel071986

angel071986 Bekend lid

24 mrt 2013
    721
    113
    43
    Vaak is het zo dat als baby's kunnen draaien ze ook gewoon goed op de buik kunnen slapen. Ik snap dat het misschien geen prettig idee is. Je zou kunnen proberen om een lakentje in de lengte een paar keer op te vouwen tot een strook en die over het buikje van je baby leggen en dan de uiteindes onder het matrasje stoppen....dit werkte bij ons heel goed (zoontje draaide op de buik, maar wilde niet op zijn buik slapen)

4. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Nee, toch niet vastleggen?

Wat is je reden om dat te doen?

Vanaf het moment dat onze dochter kon draaien, sliep ze altijd op haar buik!
    Daar is toch niets mis mee?
    Nu slaapt ze trouwens nog steeds op haar buik :) ik vind het schattig!

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Even ter info:

rugligging wordt aangeraden bij jonge baby's die nog niet zelf kunnen draaien, omdat daarmee de kans op wiegedood verkleind wordt.
    Echter: wiegedood lijkt vooralsnog eerder veroorzaakt te worden door warmtestuwing en roken in huis. Buikligging zou in die omstandigheden een extra risico gaan vormen, maar is op zichzelf dus geen hoog risico op wiegedood.
    Als je je zorgen maakt om verstikking door neus ijn het matrasje, kun je een aerosleepmatrasje kopen: daarin kunnen ze niet stikken, maar gewoon door blijven ademen.

Vanaf het moment dat baby's kunnen draaien, mogen ze gewoon slapen in de houding die ze zelf het prettigste vinden.
    Vastleggen vergroot dan juist weer de kans op wiegedood, dus wordt ten zeerste afgeraden!

Jongste heeft hier vanwege verborgen reflux vanaf 5 weken oud op haar buik geslapen. Nooit problemen ondervonden, (kon wel al heel snel haar hoofd goed optillen).

6. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Beide kinderen gingen hier op hun buik slapen zodra ze zich konden draaien. Dan zijn ze zeker ook sterk genoeg om hun hoofd op te tillen.
    Ik heb me er nooit zorgen om gemaakt.
    Was wel het moment om een slaapzak te gebruiken omdat ze zich onder een deken uit wurmen.

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

lekker laten gaan

8. Stefania

Stefania Actief lid

21 dec 2012
    111
    0
    0
    Groningen
    Ik vond dit ook toen ZO moeilijk! mijn kind draaide zich op der buik (terug draaien lukte nog niet), maar ze had niet door dat ze haar hoofd opzij moest doen, met als gevolg dat als ze moe werd op haar buik ze haar gezicht plat op der matras legde, ik zag dit gebeuren op de babyfoon dus ik vloog gauw naar boven, toen ik haar omdraaide begon ze gillend te huilen, zo was ze geschrokken. (man, en ik ook!) ik had daarna haar slaapzak met een sjaal door de armsgaten vastgelegd aan het matras, zo doende kon ze niet omdraaien. al las ik achteraf dat zoiets levensgevaarlijk is om te doen. Inmiddels slaap ze gewoon "los" en kan omdraaien en slaapt dus ook gewoon lekker op der buik

9. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Tegenhouden lukt toch niet als ze sterker worden. Wel een tijdje geprobeerd omdat hij in het begin steeds hee lastig werd( niet goed terug kunnen waardoor slapeloze nachten maar was gewoon ff uitzitten tot hij t kon)
    Hier een aerosleep over het matras dus ademen kon hij altijd wel en dat vond ik veilig genoeg.

10. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Kan natuurlijk dat ze schrok door de manier waarop je met vliegende vaart haar kamer in kwam en haar oppakte... Als ze kunnen draaien kunnen ze ook hun hoofd optillen, en al doen ze dat wellicht niet helemaal met hun hoofd opzij, ze stikken echt niet zomaar in het matras. een heel klein beetje schuin is al genoeg om gewoon adem te kunnen halen.

11. sydneys

sydneys Niet meer actief

Zeker niet vastmaken.
    Gewoon een lekkere soepele slaapzak gebruiken waar je baby in kan draaien zoals hij wil.

Heel gezellig het begin van de buikligging. Hier kon ik hem 20 keer per nacht terug draaien naar de rug want hij floepte telkens naar de buikligging maar kon nog niet terug draaien :p maar na een dikke week kon hij het wel en werd hij een buikslaper en sliepen we allemaal heerlijk :)

Zodra ze zelf op de buik kunnen draaien hoef je niet bang te zijn, ook al kan hij zich niet terug draaien. Hij is wel sterk genoeg om op zijn wang te liggen, hoofd te heffen, er is dan echt geen gevaar meer. En als hij op de rug wil liggen hoor je hem wel
    En ook al lijkt het alsof hij heel raar ligt, ze krijgen wel lucht hoor

12. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Gewoon lekker laten draaien in bed... Onze dochter sliep vanaf 3 weken al op haar buik.

13. Linda21

Linda21 Lid

28 mei 2011
    27
    0
    1
    Leg je kindje niet vast, dat brengt ook weer risico's met zich mee, dus lost niets op. Wiegendood blijft iets waar alle ouders wel in meer of mindere mate bang voor zijn.

Slapen in een (katoenen) slaapzak is voor je baby de meest veilige manier van slapen. Op plaats twee van veilig slapen staat een kort & stevig opgemaakt bedje.

Een babyslaapzak zorgt ervoor dat je baby zich niet kan blootwoelen. Ook maakt het je baby lastiger om te draaien. Hoe later het draaimoment in bed, hoe sterker je baby zal zijn om ook weer terug te kunnen rollen. Een katoenen slaapzak mag je combineren met een deken, een gewatteerde slaapzak niet.

Leg je kindje overdag tijdens elk wakker moment even op zijn buik, daar wordt hij sterk van en het is ook goed voor zijn motorische ontwikkeling.

Hoe het bedje voor je baby veilig op te maken zie je hier >>

Buikligging is op zichzelf zeker wel een risico, de grootste factor zelfs. Primaire buikligging geeft meer risico dan secundaire buikligging (lees: zelf op de buik leggen vs baby die zelf draait). Daarnaast is bekend dat een specifiek risicomoment is als je baby op zijn buik draait, maar nog niet weet hoe hij terug moet draaien. Zodra je baby zelf om en om kan draaien is het risico sterk afgenomen en kun je je baby laten slapen in de houding die hij zelf kiest.

Dat een baby niet kan stikken op een aerosleepmatras is een claim die de fabrikant zelf de wereld in heeft geholpen, geeft ouders een gerust gevoel, maar is niet door onderzoek gebleken.

Wie werkelijk wil weten hoe het nu precies met wiegendood en buikligging zit, kan dit blog lezen Een buikslaper bestaat niet >>
    En wie merkt dat ze erg bang is, kan dit lezen Minder wiegendood, meer angst >>

Sommige ouders zijn zo bang dat ze het liefst niets lezen over wiegendood, maar ik denk dat de informatie in die blogs je eerder gerust stellen dan nog banger maken.

14. Stefania

Stefania Actief lid

21 dec 2012
    111
    0
    0
    Groningen
    nee dat was het niet, ze is eens eerder toen ze een paar weken was bijna gestikt in haar speeksel, ik keek met toeval in de box en zag haar ineens blauw aanlopen. Nadat ik haar uit de box tilde kreeg ze weer lucht en begon ze net zo gillend te huilen van de schrik als dat ze deed toen ze haar gezicht op het matras liet vallen. ben niet als n gillende gek die kamer ingestormd ofzo, heb haar alleen omgedraaid :)

Deel Deze Pagina