Zou ze te klein of gewoon klein zijn...

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door Sandana, 24 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    @ marjon 2
    Beetje blunder niet? Als je kijkt of het kind niet te groot is, kijk je toch hoe hij/zij in het algemeen is? Typisch tunnelvisie... We verwachten te groot dus kijken we alleen daar naar. je zult wel verteld hebben gestaan, niet?

    Ik hoop wel dat als ik onder gynaecologisch toezicht moet bevallen ze me wel mijn eigen gang laten gaan. Ik verwacht dat ze me tijdens het gebeuren aan het ctg apparaat willen hebben misschien... maar ik wil gewoon rond kunnen lopen en gebruik maken van het bad als ik dat wil. Dat word nog even onderhandelen denk ik...
     
  2. marjon 2

    marjon 2 VIP lid

    23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    De andere 2 kindjes waren ook klein en hadden nu door de suiker een kindje met normaal gewicht verwacht , maar dit idd echt niet , de kinderarts die haar vanwege de suiker moest komen onderzoeken stond wel ff raar te ijken en vroeg zich af wat ze had gewogen als ik geen suiker had gehad ...

    Dat je onder gyneaclogisch toezicht moet bevallen wil hier niet veel zeggen , heb ik ook 2x gemoeten en 1x heb ik helemaal geen gyneacoloog gezien en 1x pas toen mijn placenta niet vanzelf kwam ..............

    Dus ik zou het wel aankaarten dat je een bevalligsplan wil opstellen !!

    Voor de suiker moest ik ook veel aan ctg , maar denk wel als je kleine meid het aan de ctg goed doet dat je er best af en te ff afmag !!
     
  3. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    @ marjon 2
    Jij bent toch ook bevallen in NL hè? Als de gyn er niet is, wie doet het dan eigenlijk?
     
  4. emmy80

    emmy80 Lid

    21 dec 2011
    45
    0
    0
    ass. afdelingsmanager levensmiddelenbedrijf
    Zwolle
    Hoi!
    Wat een herkenbaar verhaal! Bij mij werd ook rond 26 weken groeiachterstand opgemerkt! Nu was ik niet echt verontrust, aangezien mijn dochter (nu 4) ook maar 2010 woog (38 weken, KS). Toch uitgebreide echo's gehad en bloedonderzoek. Echo's allemaal in orde, maar uit mijn bloed bleek een recente infectie van het rubella-virus (rode hond). Heel vaag, want ik ben ingeent vroeger en heb niets gemerkt.
    Dus de rest vande zwangerschap elke 2 weken groei-echo's gehad en de laatste 2 weken thuis-monitoring (CTG's aan huis). Alles was iedere keer gelukkig in orde en ik voelde de kleine goed bewegen. Toch is het regel om bij groei-achterstand met 37 weken in te leiden. Dus met 37 weken en 2 dagen is mijn zoon geboren (natuurlijke weg!) en hij woog 2080! Kinderarts heeft hem onderzocht en alles is in orde. Wel bleek dat er antistoffen in het navelstrengbloed zitten, dus blijft hij onder controle van de kinderarts!
    Gelukkig doet hij het super, drinkt goed, maakt contact, dus ik maak me geen zorgen meer. Weegt inmiddels (na 3 weken) 2510!
    Wel vind ik het jammer dat hierdoor mijn zwangerschap minder zorgeloos verliep, wilde er echt bewust van genieten. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat hij gezond is!
     
  5. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    @ emmy80
    Jee wat een verhaal! Gelukkig is alles goed gekomen.
    Ze hebben bij mij nog niets vertelt over inleiden, maar ik ga dat ook niet accepteren. Bij mij is namelijk geen oorzaak gevonden, dus vind ik het echt flauwekul. Zou er geen goede reden voor kunnen bedenken.
    Ik houd het in gedachten, kan word ik op dat moment in elk geval niet overvallen met dat nieuws. Dank je voor het delen van je verhaal!
     
  6. Mama Fabii

    26 sep 2011
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter woog 2810 bij de geboorte (oorzaak voor mij onbekend, daar hebben ze niks over gezegd en ik was jong dus heb ik er niet teveel over nagedacht)
    Heb in totaal 4 groeiecho's extra gekregen maar mijn dochter groeide volgens de echoscopiste gewoon goed.


    Dan mijn zoon, bij de 20 weken echo alles goed.
    Vervolgens later toch nog een groeiecho, volgens dezelfde echoscopiste als bij mijn dochter (geboortecentrum) liep hij zelfs een paar dagen voor.
    Daarna weer een groeiecho, liep iets achter maar niet heel veel.
    Daarna door de vk doorverwezen naar het ziekenhuis want ze vertrouwde het toch niet..
    De gyn in opleiding heeft gevoeld, heeft er gelijk een gediplomeerde gyn bij geroepen.
    Daarna zo snel mogelijk een afspraak om een echo te laten maken.
    Zoontje liep 3/4 weken achter dachten ze, maar 2 bloedvaten in de navelstreng en een placenta die op zijn eind liep.
    Kortom mijn zoon kreeg zo weinig voeding binnen dat hij niet kon ontwikkelen.
    Vrijdag die echo gehad, hele weekend en maandag ctg, maandagavond bespreking van de artsen en dinsdagochtend werd me verteld dat ik de volgende ochtend 6 uur in het ziekenhuis moest zijn want ze gingen mijn zoon halen.
    Eenmaal geboren bleek hij toch (iets) minder klein maar hij reageerde door zijn ontwikkelingsachterstand prematuur en was overduidelijk dysmatuur.
    2370 woog hij, eten had hij geen kracht voor dus een sonde, ademen ging niet goed dus aan de hartmonitor.
    Op het ergste moment wel 7 apneu's binnen een aantal uren.
    Na 10 dagen mocht hij eindelijk mee met een gewicht van 2385.


    Achteraf ben ik nog steeds kwaad op de echoscopiste die zei dat er niks aan de hand was met mijn zoon, als mijn zoon langer in mijn buik had gezeten had hij kunnen overlijden door gebrek aan voeding.


    Hiermee wil ik alleen maar zeggen, het kan gaan zoals mijn dochter (dat er niks aan de hand is) of het kan gaan zoals bij mijn zoon.
    Als het gaat zoals bij mijn zoon, dan heel veel sterkte gewenst want het is echt moeilijk.
     
  7. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    @ mama Fabii
    Pfffff wat een verhaal zeg! Zo zie je maar weer dat de echo's puur een hulpmiddel zijn en maar een schatting. Gelukkig is alles goed gekomen!
    Bij de kleine van mij is tot nog toe alles goed en ze trekt zelf bij. Ze zit weer binnen de marges. Schatting is dat ze rond de 2500 gram gaat wegen, dus ik ben benieuwd.
    Dank je voor het delen van je ervaringen.
     
  8. marjon 2

    marjon 2 VIP lid

    23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    gewoon de dienstdoende verloskundige !!!!!!
     
  9. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Natuurlijk, haha.
     
  10. marjon 2

    marjon 2 VIP lid

    23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    eigenlijk absurd , he , ik moest bevallen onder begeleiding van een gyneacoloog omdat ik een keizersnede heb gehad en de laatste zs insuline spoot , alleen pas toen het na de bevalling met mij mis ging kwam de gyneacoloog pas .................
     
  11. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    @ marjon2
    Is eigenlijk ook niet te behappen. Ik ben op de 2e controle ook bij een verloskundige geweest ipv de gynaecoloog. Heeft haar wel nog gebeld ivm een vraag die ik had. Ik verwacht ook te bevallen met in eerste instantie een verloskundige, want ze hebben weinig verdenkingen op iets dat slecht zou kunnen lopen. Enige dat anders is, zijn de vele controles en onderzoeken.
     
  12. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Hier ook vanaf de 20 weken groeiecho's

    Toevallig ben ik gister weer geweest. En de gyn was niet tevreden over de groei, ons meisje was maar slechts 500 gram aangekomen in 5 weken tijd.

    In eerst instantie, gingen de groeiecho's om haar hoofdje, die zit onder de p3. Maar later bleek ze ook gewoon kleiner te zijn.

    Gister met de echo bleek ze meer achteruit te zijn gegaan als vooruit, kwa stijging in de grafieken.

    Hoofdje zat met 20 weken op p5, met 24 weken op p10 en nu met 29 weken onder p3.

    Buikomtrek: met 20 weken precies tussen p10 en p50, met 24 weken nog steeds hetzelfde en gister met 29 weken gezakt naar p10.

    Femuurlengte(bovenbeen): met 20 weken hetzelfde als buikomtrek, tussen p10 en p50, met 24 weken idem dito. En gister met 29 weken gezakt naar p10.

    Haar gewicht is 1174 gram en zit op de onderste lijn (p10) Vorige keer met de 24 weken zat ze met haar gewicht tussen p10 en p50, en met de 20 weken zat ze ook met haar gewicht op de onderse lijn, p10.

    De gyn deed nogal vaag, ik vroeg en wat nu? Ze zegt, ik kan er geen uitspraak over doen, dit is iets wat je met de vk moet gaan overleggen. Ik vind het maar een vaag antwoord, en weet niet wat ze hiermee bedoeld.

    Ik wil graag thuis bevallen, misschien dat dit nu niet meer kan, dat ze dat bedoelt of?

    Want ze heeft mij verder niet doorgestuurd om bloed te prikken of wat dan ook. Aangezien de doorbloeding van placenta en navelstreng gewoon prima in orde waren

    Ik vind dat ze mensen wel de stuip op het lijf kunnen jagen hoor. Maar ik probeer mij er zo min mogelijk druk om te maken. Ons meisje is gewoon klein maar fijn.
     
  13. marjon 2

    marjon 2 VIP lid

    23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    ik zag ook de ene x een gyneacoloog , andere x verloskundige , zelfs een keer een co-tje , die er 10 min over deed om Marit's hartje te vinden en die dacht dat ze gedraaid was ( marit heeft lang in een stuit gelegen) maar wist het niet zeker en daarmee kon ik naar huis , want de arts die ik zu krijgen had geen tijd , had een spoedje !!! Heb de volgende x gezegd toen dat ik niet eerder naar huis ging als alles gecontroleerd was ..
     
  14. marjon 2

    marjon 2 VIP lid

    23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    mamavan3bengels , ik vind ook dat ze je meer uitleg hadden moeten geven , want nu ben je naar huis gegaan met een ongerust gevoel , het lijkt mij als er echt iets aan de hand zou zijn geweest dat ze wel iets gezegd had , maar denk wel dat je vaker terug zal moeten komen voor groeiecho's ...
     
  15. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    @ mamavan3bengels
    Ik moet even goed naar je verhaal kijken hoor, P10 en P50 zeggen mij niets. Is die P50 de middenlijn? Je geeft P10 als de onderste marge aan, maar ik heb begrepen dat dit P5 heet.

    Het lijkt mij heel raar dat je kind eerst wel groeit en goed komt te zitten, om vervolgens weer af te zwakken. Ik weet dat er ook rekening gehouden wordt met foutmarges, dus er zit een zekere afwijking in.

    Als je kindje binnen de marges blijft, dus niet onder die onderste lijn, dan denk ik dat ze misschien nog weinig doen. Maar dat een gyn zegt dat je het met je vk moet overleggen is raar, de gyn heeft de eindverantwoordelijkheid!
    En ja... de vk en gyn zijn toch meer van de probleemopsporing hè... dat is altijd zo. Ben benieuwd wat er nu uitkomt voor je... of je nog thuis kunt bevallen. Hoop het voor je in elk geval.

    Ik zou wel veel rust nemen (zoveel als mogelijk met je andere kinderen, vraag evt hulp), ik zie hoe dat onze kleine goed heeft gedaan. Is weer binnen de marges gekomen.

    @ marjon 2
    ik begrijp dat van dat co'tje niet. Hier luistert de vk zelf naar het hartje en kan dat ook beoordelen of het goed is of niet. Dus als zij een co'tje bij zich heeft, heeft zij de eindverantwoordelijkheid en moet hem kunnen begeleiden. Hier heeft er ook enkele malen een co'tje bij gezeten. Ook bij de groeiecho. De vk legde hem alles uit en toen werd mij gevraagd of hij nog even met die echokop mocht spelen ;) Toen heeft hij geprobeerd om het hart in beeld te krijgen, puur voor de fun want hij zal in de toekomst geen echo's hoeven te maken. Was wel grappig, maar moet dan wel onder goede begeleiding zijn.
     
  16. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Bij mij staat er bij hoofdomtrek de volgende marges:

    p3 als laagste, dan p10, p50 en als hoogste p97. Daar zit mijn dochter dus onder de p3, dus nog kleiner als p3. Dat terwijl het vorige keer met 24 weken op de middellijn zat, tussen p10 en p50 in dus.

    Buikomtrek lees ik dezelfde marges als bij hoofdomtrek, daar valt ze op de lijn p10, de een na onderste lijn. En dit was vorige keer op middellijn, dus ook tussen p10 en p50

    Zo ook met femuurlengte, onderste lijn is p3, hoogste lijn p97. Daar is ze ook zowat een lijn omlaag gegaan, en zit dus nu ook op een na onderse lijn, de p10 dus.

    en met haar gewicht is dus ook geen stijgende lijn, daar zit ze op de laagtste lijn (p10)


    Heb foto geprobeerd te maken van de grafieken.

    Hier alvast 2;

    Eerste is van hoofdomtrek
    tweede van buikomtrek
     
  17. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    En hier de andere 2 van bovenbeen en haar gewicht
     
  18. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
  19. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Rusten doe ik veel vanaf 20 weken, vanwege toen teveel harde buiken. Moest toen ook al stoppen met werken.

    Mijn andere kids zitten op school, dus overdag rust ik best veel.

    Ik vond het ook maar een vage vrouwlijke gyn, ze was heel kortaf. En ze vroeg naar de gewichten van mijn andere kinderen, tussen de echo door. En mijn andere kids zijn tussen 6 en 7,5 pond in. Toen zei ze op een heel sarcastische manier, ow dus je kunt het toch wel :(

    Slaat werkelijk als een *** op een drumstel ;)
     
  20. marjon 2

    marjon 2 VIP lid

    23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Sandana, het was toen gewoon erg druk en de verloskundige moest naar een spoedje en de co assistent nam haar spreekuur over en deed ook mijn controle , waar de verloskundige niet bij was ..
     

Deel Deze Pagina