Zou ze te klein of gewoon klein zijn...

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door Sandana, 24 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nova81

    Nova81 VIP lid

    18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Als de metingen <P10 zijn is het reden om in het ziekenhuis onder controle te zijn en uiteindelijk ook te bevallen.
    Buikomtrek is een belangrijke graadmeter voor de groei van de baby, het zegt bijv meer dan een femurlengte.
    Maar wat wel zo is: als je kindje onder de P10 zit, maar wel goed blijft groeien in het eigen lijntje, er een normale hoeveelheid vruchtwater is en de doorstroming van de navelstreng is goed dan is er vaak weinig reden tot ongerustheid. MAAR wel reden om dit wekelijks/2-wekelijks te controleren, evt mét CTG-controles....

    Tijdens een bevalling zal je wel veel aan het CTG moeten, omdat kleinere kindjes vaak meer moeite hebben met het opvangen van de weeën en dus eerder in nood kunnen raken (óók een reden om in het ziekenhuis te bevallen). Dit door weinig reserves en een vaak minder goed werkende placenta.

    In de meeste ziekenhuizen beval je onder leiding van een verloskundige of arts-assistent, die werken onder eindverantwoordelijkheid van een gynaecoloog die ten alle tijden oproepbaar is.
    Ip zie je die dus niet als alles goed verloopt!
    De verloskundigen zijn bijgeschoold en/of opgeleid tot klinisch verloskundigen en hebben andere/ meer verantwoordelijkheden dan de verloskundigen die in een praktijk werken.
    Co-assistenten moet en altijd onder leiding van een verloskundige/arts-ass/gyn werken, dus geef je zeker gelijk Marjon dat je niet tevreden was. Drukte mag daar nooit een excuus voor zijn, want iedere zwangere verdient volledige aandacht tijdens een controle. Desnoods moet je dan wat langer wachten...

    Er kunnen allerlei oorzaken zijn voor een (te) klein kindje, maar sommige vrouwen krijgen nou eenmaal kleine kindjes waar anderen daarentegen weer alleen maar grote kinderen krijgen. Een genetische factor kan hierin zeker een rol spelen.
    En TS: zo te lezen waren jullie zelf dus ook niet heel erg groot bij de geboorte!

    Oh trouwens: het inleiden bij 37wkn ivm een klein kind is ook achterhaald. Hier is een paar jaar geleden een uitgebreid onderzoek naar gedaan... Als er sprake is van een afbuigende groeicurve, afnemende hoeveelheid vruchtwater, minder leven voelen oid dan zijn er wel redenen om wat te doen!
     
  2. babyhope

    babyhope VIP lid

    23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Ons meisje werd bij de 28 weken echo ook te klein geschat. In ieder geval haar buikomtrek. en femurlengte.

    Dag van de bevalling nog echo gehad en werd ze ongeveer 2kilo geschat.
    Er stond al een couveuse klaar. Ze werd geboren en woog 3605 gram dus een grote mis rekening van het zkh en vk praktijk.

    Het kan altijd nog meevallen door dat ik zo in onzekerheid zat heb ik wel minder bewust genoten van de zwangerschap.

    Xxxxxx en heel veel succes. Kom op kleintjes groei maar goed!!
     
  3. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ik heb net mijn verloskundige gebeld over de groeiecho. Gegevens waren bij haar nog niet binnen.

    Ze gaat vandaag nog de gyn bellen, om te overleggen. Waarschijnlijk moet ik bloed prikken op infecties??

    Op welke infecties wordt er dan naar gekeken?

    En als ons meisje niet goed blijft groeien, dan neemt de gyn de zorg over en moet ik dus in het ziekenhuis bevallen.........HELP :$

    Ik begin er nu toch wel nerveus van te worden....het woord ziekenhuis maakt mij al panisch :(

    Pfff ik hoop dat ons meisje nog ff een flinke groeispurt gaat maken,
    want ik ben als de dood voor ziekenhuizen, alleen die geur al blehhhh.

    Wordt vanmiddag nog teruggebeld over hoe en wat.
     
  4. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Update:

    Vanmiddag ben ik terug gebeld door de vk, en de zorg wordt morgen voor 3 weken overgenomen door de gyn.

    Moet morgenochtend om 9u komen voor een doppler en ctg scan.

    Vanuit daar worden verdere plannen doorgenomen, kans zit er ook in, dat ik voor aantal weken wordt opgenomen in het ziekenhuis :$
     
  5. marjon 2

    marjon 2 VIP lid

    23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    das schrikken zeg ...........


    Hopelijk valth het allemaal mee uiteindelijk......suc6!!
     
  6. marieki

    marieki Niet meer actief

    Even een positieve vibe naar je toesturen: mijn dochter zat onder de P2, ben alleen de laatste week opgenomen, verder mocht ik thuis rusten. Wel 3x per week voor doppler/ctg en elke 2 weken groeiecho. Qua groei volgde ze ook haar eigen lijntje niet, dopplers waren slecht maar CTG's bleven goed. Het was wel spannend want ook 3x per week de kans op wél opgenomen te worden. Ze hielden het echt goed in de gaten, mocht dag en nacht bellen als ik het niet vertrouwde.
    Na de geboorte is mijn dochter wel een paar dagen opgenomen omdat ze zo klein was voor de termijn, maar inmiddels geniet ik alweer 8 weken van mijn kleine meid!
     
  7. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Weer ff een update,

    Vanmorgen doppler gehad, en die was keurig! Verder bloed geprikt op infecties, krijg ik volgende week uitslag van.

    Verder moet ik nu wekelijks aan de doppler, groeiecho en ctg scan, verdeeld over 3 dagen per week.....wat een gesleur zeg, maar goed.

    En de gyn heeft mij maar gelijk gezegd dat het definitief zeker is dat ik voortaan onder controle blijf in het ziekenhuis en dus daar moet bevallen.

    Ze stelde mij wel gerust, dat er in vele gevallen geen oorzaak te vinden is, waarom babytjes niet goed groeien. Voor zoals het er nu uitziet, ligt het in iedergeval niet aan de doorbloeding van placenta en navelstreng.

    Omdat dit mijn eerste ziekenhuisbevalling word, en ik nogal angstig ben voor ziekenhuizen, word ik extra begeleid met gesprekken, dus dat vind ik wel fijn!

    Ik had mij ingesteld op weer een thuisbevalling en dan ook in bad, maar dat gaat hem helaas niet worden. Dus ik probeer zoveel mogelijk mezelf rustig te houden en mij in te stellen op een goede bevalling in het ziekenhuis.

    @ marieki, thanx voor je bericht, dat stelt mij idd wat gerust! Dus jullie kindje was na paar dagen al sterk genoeg om naar huis te mogen dus.
     
  8. isabella1980

    isabella1980 Actief lid

    16 nov 2009
    270
    0
    16
    @Sandana: wat sta je er mooi in. Met vertrouwen in je kindje en jezelf, knap! Natuurlijk ook met zorgen, maar niet te. En goed dat je wel rust probeert te nemen!

    @kristel: wat een goede info, ook voor mij nog interssant om te lezen

    @ mama van 3 bengels: Succes, ziekenhuisopname is niet makkelijk, zeker niet als je je andere kindjes moet missen.

    Niet veel toe te voegen behalve dat het behoorlijk moeilijk is om het gewicht van de embryo te schatten. Ze vertelde mij dat er een foutmarge van 10% gerekend wordt, behoorlijk veel dus, pin je er dus niet teveel op vast.
    Hier was ons zoontje uiteindelijk randje dysmatuur (p=3), werd veel hoger verwacht in de echo's. Bevalling was in ziekenhuis, na week gebroken vliezen, maar kwam geen gynacoloog aan te pas. Wel was er een kinderarts ter plaatse op het moment dat hij geboren werd om hem meteen te kunnen onderzoekn.
    Zoontje heeft ivm gewicht bijna 2 weken in couveuse gelegen, maar deed het daar prima.
    Er is geen oorzaak gevonden en hij blijft op de p=3 lijn lopen van het CB maar is kerngezond en levenslustig. Het lijkt gewoon bij hem te horen.
     
  9. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Sorry allemaal voor de late reactie!

    @ mamavan3bengels
    Dus nu overkomt jou de medische molen... erg vervelend voor je zeg! Wel fijn dat ze extra aandacht voor je hebben. Veel succes gewenst!

    @ babyhope
    wel fijn dat de couveuse al klaar stond... het zal maar andersom gebeuren. Normaal kind schatten en dan geen couveuse hebben als die te klein blijkt.

    @ kristelstrijbosch
    dank je voor de aanvullende info

    @ isabella1980
    dank je voor het kompliment

    GOED NIEUWS HIER
    Ik ben vanaf vandaag terug bij de verloskundige onder behandeling. Alles was weer goed, zelfs de gyn stond er van te kijken hoe ze steeds weer wat bijtrok. Ze vroeg me wat ik gedaan had, of ik soms krachtvoer had gehad. Haha. Eigenlijk is het enige meer rusten, elke dag een vitaminepil plus visolie capsules. Plus ik krijg jin shin jyutsu behandelingen af en toe die alle energie goed laten doorstromen en ik draag een magneetketting. En natuurlijk volop vertrouwen op wat de kleine mij doorgeeft en wat ik voel. Ik ben nooit echt ongerust geweest dat het niet goed zou zijn.
    Dus geen elektrode op het hoofd van mijn kind ;)

    PS: de kleine is goed ingedaald en de laatste 2 echo's zijn er geen schattingen van het gewicht meer te maken omdat ze het hoofdje niet opgemeten krijgen door het lage liggen. Maar het zal wel tussen de 2,5 en 3 kilo worden als ik naar de groeicurves kijk.
     
  10. Do1980

    Do1980 Actief lid

    4 mrt 2012
    349
    1
    0
    NULL
    NULL
    ik ben 15 november jl bevallen van een prachtig klein meisje van 2480 gr en 49 cm. Lang en dun dus, maar voor zover te zien wel gezond. Ze had bij de geboorte een extra 'pinkje' (tussen aanhalingstekens omdat het meer op een volgezogen teek leek met een steeltje aan de linker pink). Deze is afgebonden en ondertussen afgevallen. Maakte me dus even zorgen over de pink, maar het schijnt vaker voor te komen zonder consequenties. Al met al dus een ieletje, de placenta is opgestuurd voor onderzoek maar ik denk dat daar weinig uit zal komen. De tijd zal leren of er een reden was voor de dysmaturiteit, maar vooralsnog is het genieten van deze kleine dappere meid die al meteen zo goed drinkt aan de borst en na 3 dagen over haar geboortegewicht heen was :)
     
  11. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Proficiat Do!! Geniet van je kleine meid! En inderdaad... stoer en dapper. Een echt vechtertje!
     

Deel Deze Pagina