Zouden jullie dit accepteren?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door ProudMum, 30 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

slaan of een tik, wie is hij om te bepalen dat te doen bij mijn kind?

2. sylvia111

sylvia111 Fanatiek lid

10 aug 2007
    2.983
    0
    0
    inderdaad! je heb helemaal gelijk hoor!
    een tik is al erg genoeg..
    Er zijn vele andere methodes om een kind te corrigeren

3. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Volgens mij is dat the point. Jij bepaalt hoe je je kind corrigeert, opvoed, straft. Een tik of op een andere manier lijfelijk straffen is heel persoonlijk. Het is wettelijk niet toegestaan om je kind te mishandelen en dat is dus heel dubieus wanneer dat is... De één vindt dat bij een tik en de ander ziet dat bij een pak rammel.
    Ik geloof persoonlijk best in een pak op je broek maar geloof er absoluut niet in om een kind (of volwassene) pijn te doen. Een beetje schrikken mag wel. Maar goed, dat moet echt iedereen voor zich weten (mits binnen redelijke grenzen!)

4. ProudMum

Maar een kind van 11 kan die link toch niet leggen?

5. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Dit heb je mooi verwoord, hier sluit ik me helemaal bij aan!
    Je hebt ook gelijk dat jij bepaald hoe jou kindje wordt opgevoed, bedoel alleen te zeggen dat de oom en tante het waarschijnlijk helemaal niet raar bedoelen en zich waarschijnlijk van geen kwaad bewust zijn. Anders zou hij het toch niet zo luchtig vertellen?

ik zou inderdaad om een rustige manier bespreken dat je liever niet wilt dat jouw kindje op een dergelijke manier wordt gestraft ( ik vind trouwens dat je een kindje zo jong niet kan en mag straffen maar dat je hem of haar leert wat wel en niet mag..)

6. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Bedoel wat wel en niet mag?

Ik weet dat daar heel verschillend over wordt gedacht, sommige wetenschappers beweren dat een kind tot drie jaar niet het besef heeft wat wel en niet mag ook al wordt het herhaaldelijk gedaan. Mijn zoontje mag niet de ballen uit de kerstboom slaan. (hij kan al staan) Hij kruipt er heen, gaat staan en gaat mij dat heel bewust aankijken tot dat ik kijk, vervolgens ontstaat een dikke grijns en slaat hij een bal uit de boom :)
    Weet niet of hij door heeft dat dat eigenlijk niet mag maar hij doet het in ieder geval wel heel bewust. Én nee dan geef ik geen tik op de vingers maar haal hem er gewoon weg en zegt euh..euh..

7. ProudMum

Dat ook, en dat een tik op zijn handje nee betekend.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    In mijn ogen is ook een tik slaan en mag dat ook niet.

Belachelijk om je kind te slaan en al helemaal een kind van een ander.

Ik ben nog nooit geslagen en Isabella zal ook nooit geslagen worden. Door niemand.

Ook geen zogenaamde "corrigerende tik"

Onmacht noem ik het en asociaal.

9. mik25

mik25 VIP lid

12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    ik zou pislink worden en haar een tik voor haar handen geven.

maar nou ben ik tegen kids slaan om te straffen zowieso! en zou dit zeker niet van anderen pikken. je mag best mijn kleintje (tegen die tijd) corrigeren maar niet mijn kind slaan, ook geen corrigerende tik

10. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    ik geloof persoonlijk inderdaad dat een kindje heel snel leert dat een tikje (en dan bedoel ik echt niet zo dat het pijn doet!) op de hand betekend dat hij of zij daar niet aan mag komen. Je kindje afleiden met iets anders is in mijn beleving een tijdelijk iets omdat hij op die manier afgeleid wordt van het object en het morgen weer gaat proberen omdat hij niet weet dat hij daar niet aan mag komen! Natuurlijk kan dit ook door een andere manier voor te kiezen zoals altijd het zelfde zeggen als iets niet mag (euh..euh..?)

Vanuit zulke onderwerpen komen vaak pittige discussies omdat dit een gevoelig onderwerp is en iedereen zijn eigen mening en gevoel hier over heeft. Wat natuurlijk prima is! Wil nog wel even aangeven dat wat ik bedoel niks te maken heeft met onmacht, ben niet boos en voel me zeker geen onmacht! En ik vind dat je een kindje nooit en te nimmer pijn mag doen!

11. Niet meer actief

Ik zou het niet accepteren en zeker een gesprek aangaan.

12. Jeslin79

Jeslin79 Actief lid

24 jan 2008
    386
    0
    0
    Ambtenaar
    Rotterdam
    Ik lees hier regelmatig dit soort verhalen...waar ik me over verbaas is dat mensen denken dat alles vanzelfsprekend is.

ALs je ervoor KIEST, om je kind bij een ander te laten om welke reden dan ook en wie dan ook...schoonouders/ouders/ooms/tantes ect...lijkt het me handig om van te voren duidelijk aan te geven welke manier van opvoeden jij hanteerdt en wat je wel en niet wil mbt jou kind...

een corrigerende tik daar heb ik persoonlijk geen moeite mee, maar als je dat wel hebt, is het toch handig om dit vooraf aan te geven...niet alles is voor iedereen vanzelfsprekend...

en een tik...ik vraag me altijd af van wat is een tik, als ik je hanje weg trek en zeg dat mag niet...is dat dan een absolute NO NO?

uiteraard is het uitgangspunt dat een andere je kind niet hoort aan te raken, maar ik kan me heel goed voor stellen dat iemand alleen al uit reflex reageert en dus een tikje op de vingers geeft...wil jij dit niet, bespreek het dan van te voren of laat je kind niet bij mensen van wie je hun gedrag niet kan 'inschatten' in dergelijke situaties

13. MissFrodo

MissFrodo VIP lid

30 apr 2007
    7.185
    0
    0
    IJmuiden
    Zit net te denken, wat Joey deed was helemaal niet zo heel erg maar wat zouden ze doen als hij bijvoorbeeld iets breekt, bedoel een glas of een vaas per ongeluk ofzo. Als je voor zoiets kleins al een corrigerende tik gaat geven. Maar goed das een gedachtenspinsel die bij mij opkomt.

14. MissFrodo

MissFrodo VIP lid

30 apr 2007
    7.185
    0
    0
    IJmuiden
    Postte per ongeluk hier excuus en verwijderd.

15. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Maar heeft hij ook gezegt wat hij bedoelde met een corrigerende tik? Het is zo'n breed begrip.. En ik denk dat als ze het zo vertellen het eigenlijk niks voorstelde. (maar dat is mijn interpretatie en kan ik eigenlijk ook niet weten)
    Ik zou er persoonlijk niet zo zwaar aan tillen. Maar als je je er niet prettig bij voelt kan je hem daar inderdaad het beste niet meer naar toe brengen.

16. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Ja ik zou in 1e instantie hem even navragen wat hij nou precies met die 'corrigerende tik' bedoelde...hoe heeft hij t gedaan? Het lijkt me nl ook gevaarlijk als je kindje zich optrekt aan t aquarium (Of uberhaupt eraan zit..) en misschien dat ie uit een schrikreflex zijn handje er wegtrok en zei 'nee! mag niet!' Of zijn handje er weg'tikte' met zijn eigen hand (uit schrik)...dus niet echt 'sloeg'....geen 'PETS!' zeg maar...maar meer een...uh...wat snellere 'veeg' naar beneden tegen zijn handje aan om hem van t glas te verwijderen..zoiets (ja hoe leg je zoiets uit maar je snap me vast wel)
    Op die manier 'tik' je in weze t handje weg...maar is het geen echte 'tik' zoals wij (en jij) die waarschijnlijk voor ons zien...

Kan t me nl wel voorstellen dat je zoiets uit schrik doet...dan ga je er niet op je dooie gemak op ooghoogte bijzitten en uitleggen wat hij op dat moment 'fout' doet..

Mocht t zo zijn dat ie t handje wegpakt en er dan bewust een tik opgeeft...ja dat zou ik ook niet accepteren!

Dus mijn tip: vraag t nog even na en heb t erover!

Laat je t ons nog weten?

17. ProudMum

Laat ik het zo zeggen; de tik was hard genoeg om Joey ervan te laten huilen. En niet van schrik.

De mensen waar ik Joey bij liet weten onze regels qua corrigeren.

ik ga het er van de week zeker over hebben.

18. mik25

mik25 VIP lid

12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    zou ik ook doen meis

succes!

19. Pris

Pris Fanatiek lid

Hoe weet je dat? je was er niet bij.

Ik zal het haar wel even navragen (op een luchtige manier).
    En als blijkt dat jullie niet op 1 lijn zitten daar je conclusies uittrekken en hem daar niet meer heenbrengen.

20. ProudMum

Omdat dat erbij werd verteld toen het gemeld werd over die tik.
    alsof ik dit verhaal uit mijn duim zuig :rolleyes:

Deel Deze Pagina