Een kind heeft maar 1 vader en moeder en alleen in geval van jong overlijden/volledig opgevoed worden door die persoon vind ik dat je deze titel mag 'overnemen'. No way dat een nieuwe liefde van mijn ex aangesproken zou mogen worden als 'mama'. Als haar dochter het moeilijk vind kwa onderscheid dan zou mijn zoon wel mogen zeggen 'mama van ...' Of gewoon voornaam. Mijn zoon is 2 en die noemt me mama maar weet echt wel onze voornamen hoor.
Mijn kinderen hebben 1 vader en 1 moeder. Dus nee bij een evt. scheiding en een nieuwe vriend/vriendin wordt dat geen papa1 of mama2. Mijn vader heeft een stiefvader gehad, maar dat was na dat zijn eigen vader was overleden en die noemde hij dus wel vader omdat er geen andere vader mee in het spel was.
Nou mama van .. vind ik maar raar. Dan zou mijn dochter mijn partner nu papa van E. moeten gaan noemen. Dat kan echt niet. Nu wonen wij wel samen natuurlijk dus dat maakt de situatie misschien anders ...
Nou, inderdaad. Sterke vrouw die mijn kind verplicht haar mama te noemen. Dan kun je een stomp krijgen. Zegt ie' het zelf......heeeeleeemaaal uit zichzelf.... Dan zou ik stiekem in een donker hoekje gaan zitten huilen, maar het wel accepteren. Enigszins. Een beetje. Toch maar.
Mijn stiefdochter en zoon wouden mij na de geboorte van Lem ook mama noemen, omdat volgens stiefdochter lem het anders echt niet zou snappen Vriendelijk maar toch 'dwingend' hebben wij dit direct afgekapt. Zij hebben maar 1 moeder en dat ben ik niet. Ook vond ik het zelf absoluut geen fijn gehoor. Op dat moment wou ik maar door 1 klein mannetje mama genoemd worden. Bij ons is het trouwens ook in het ouderschapsplan opgenomen dat dit ook niet mag!
Nee, dit zou ik ook niet accepteren. Ik ben de mama, iemand anders niet. Bovendien: haar dochtertje van 2,5 noemt haar soms bij de voornaam, en daarom moet je neefje haar mama noemen. Tja, onze dochter noemt ons ook wel eens bij de voornaam, en een paar minuten later is het weer mama/moeder/mammie (ugh!). Dit doet ze zowel bij mij, mijn man, opa's en oma's. Vind het wel vreemd dat ze dáárom je neefje verplicht om haar ook maar mama te noemen.
Ik zou dit ook niet accepteren nee. In mijn geval wordt mijn vriend ook (uit haar zelf) papa genoemd maar hij voed haar ook op en er is geen contact met ex. Ook is mijn vriend de titel papa veeeeeeeel meer waard dan ex. Maar als er gewoon al een mama en papa zijn blijven dat er altijd maar 2
Hmm lastig.. Als jij gewoon in beeld bent als mama, vind ik dat jij ook de enige mama bent.. Maar er zijn situaties waarbij de echte moeder bijvoorbeeld weggegaan is, of altijd verschrikkelijk naar het kindje toe is geweest.. Dan kan ik me voorstellen dat je iemand, die wellicht niet je biologische moeder is, maar wel altijd een moeder-figuur voor je geweest is, mama noemt. Maar in de situatie uit je openingspost zeg ik dus nee, absoluut niet.
Ik vind het niet kunnen en snap ook niet heel goed dat die nieuwe vriendin dat uberhaupt wil...ik ben ook stiefmoeder maar wil geen mama genoemd worden door mijn stiefzoons, ik ben hun mama niet en zie hen niet als mijn kinderen, ze hebben hun eigen moeder. Alleen mijn dochtertje mag mij mama noemen, voor de jongens ben ik gewoon (voornaam). Mijn dochter noemt mij ook wel eens bij mijn naam als de jongens hier zijn, ze hoort hun dat dan de hele dag zeggen en vind het heel interresant om na te doen. Ik zeg dan altijd tegen haar "nee lieffie jij zegt mama" en negeer haar daarna als ze mij bij mijn naam noemt. Ik zou het namelijk ook totaal niet leuk vinden als mijn meisje me geen mama meer noemt omdat haar broers dat niet doen, ik verdien die eretitel ook (maar dan wel alleen van mijn eigen kind). Maar ze heeft het prima door hoor, en noemt me daarna meteen weer mama.
Oh ze hebben indd co ouderschap ( broer en ex) en hij woont samen met zijn vriendin en haar dochtertje. Haar dochtertje noemt mijn broer vanaf dag 1 al papa tenminste haar moeder zei vanaf dag 1 ga maar aan papa vragen of dat doet papa wel. maar t meisje haar vader is niet in beeld.
Mijn dochter word vanaf 20 weken opgevoed samen met mijn man. Zij weet niet beter dan dat hij papa is. Nu is haar biologische vader ineens geïnteresseerd en claimt de titel papa weer op. Nou heeft mijn dochter hem hooguit 7 keer gezien en we zijn er heel open in. Alleen blijft mijn man papa en haar biologische vader gewoon bij zijn voornaam. Nooit moeite voor haar gedaan en nu ze een leukere leeftijd heeft wel papa uit willen hangen. Althans qua bezoekregeling. Verdere verplichtingen wilt hij niet aangaan. Alimentatie of gewoon dingen halen voor haar verzorging is niet bespreekbaar. In mijn ogen is mijn man haar papa en mijn ex haar vader. Een nieuwe vriendin of vriend zo'n titel geven is natuurlijk bizar als mama of papa gewoon in beeld is!!
Beetje absurd! Ik denk dat ze het meisje gewoon goed moet blijven uitleggen dat zij haar moeder gewoon mama noemt. Met een beetje volhouden lukt dat heus wel.
Ik denk dat ik een van de weinige ben met een afwijkende mening. Als het niet zou gaan om de zoveelste vluchtige flirt van ex, zou ik er geen problemen mee hebben. Ik zou zelfs trots zijn dat mijn kind volledig wordt opgenomen in het andere gezin en dat die vrouw mijn kind als haar kind wil zien en behandelen als mijn kind daar is. Volgens mij is dit alleen maar goed voor een kind, een tweede thuis, een veilige omgeving. En qua gevoel voor mij zou er niet zo veel veranderen. Ik blijf toch mama, ik voel me mama. Ik heb mijn kind gedragen, gevoed, verzorgt, tranen gedroogd, pleisters geplakt. Daarbij, een mama kan toch ook van haar twee of meerdere kinderen houden, waarom zou een kind dan niet twee mama's mogen hebben waar hij een goede band mee heeft.
Nee hoor, ze hebben pas 6 maanden wat. Mama is geen woord wat je een kind voor elke nieuwe vriendin van die man laat gebruiken. Mama heeft een betekenis! Ik wil al niet dat de nieuwe vriendin van mijn schoonbroer zich tante laat noemen. Ze zegt het wel zelf, maar ik zal het mijn kind niet aanleren. Dus ik zou het echt niet pikken!
Hier een samengesteld gezin en absoluut ben ik gewoon Vivian voor mijn bonusdochter en geen Mama!! Belachelijk! Die naam behoord er maar 1 toe en dat is de eigen ouder. Wat een achterlijkheid zeg!
Ik noem mijn stiefvader ook bij zn voornaam. Hij is niet mijn vader, dus zo ga ik hem ook niet noemen. Mn moeder is wel gewoon mam.