Hallo dames, hieronder heb ik ook een topic geopend over een meisjesnaam maar ik vraag me af waar jullie op letten bij het kiezen van een naam. Letten jullie er bijvoorbeeld ook op dat er later niet op gerijmd kan worden? (dat kan natuurlijk op elke naam maar op de ene naam is een rijmpje minder erg dan bij de ander) groetjes Maartje
Onze belangrijkste eis was dat het een naam zou worden waar je als volwassene ook mee voor de dag kunt komen. Daarnaast moet het voor ons kind, maar zeker ook voor anderen, normaal uit te spreken en op te schrijven zijn. Wij reizen veel, de naam moet ook over de grens enigszins makkelijk uit te spreken zijn. Hoe 'pestgevoelig' is de naam inderdaad, dat speelde zeker mee. En ik wou graag een niet veel voorkomende naam. Ik werk in het basisonderwijs en het komt vaak voor dat er twee of drie kinderen in een klas zitten met dezelfde naam. Dat wil ik graag voorkomen, al heb je daar natuurlijk maar tot zover invloed op.
Wat voor ons belangrijkste was dat de naam mooie betekenis heeft en niet te vaak voorkomt. Dus wel originele naam zonder dat t een moeilijke naam is. Onze dochter heet Elissa ( gewijd aan God) Abigail (Vaders vreugde) De jongensnaam zeg ik niet maar betekenis van beide namen was: heilig/ geschenk van God
Ik let op de initialen, zodat het geen rare afkorting is. Het liefste ook niet dezelfde beginletter als wij ivm post. En ik let ook een beetje op rijmwoorden. Zo vind ik Dex wel leuk, maar het lijkt te veel op een ander woord maar ik kijk vooral naar wat klinkt leuk bij de rest.
Op al die dingen letten wij inderdaad ook... (niet op dialecten want ja, je kan niet overal rekening mee houden en hier spreken we niet met een dialect )maar we letten vooral op de rijmwoorden...het lijkt me vreselijk om gepest te worden met je naam... Nu vinden we F.leur heel erg leuk...maarja, daar kan je ook natuurlijk vanalles op verzinnen... ( en niet altijd de positiefste dingen... Moeten we daarom dan toch maar voor een andere naam gaan?
Maartje25, ik weet niet of dit jouw echte naam is, maar hierop kun je ook heel goed rijmen. Heb jij daar last van gehad? F.leur is een hele leuke naam en rijmen kun je echt op alles! Waar wij op letten: - of we hem leuk vinden - past het bij de achternaam - past het bij de namen vd andere kinderen (dat speelde natuurlijk pas vanaf kindje 2) - niet dezelfde voorletters als de rest (wij gebruiken geen doopnamen)
Wij letten een beetje op hetzelfde als genoemd is, dus mooi bij de achternaam, internationaal, niet erg pestgevoelig en ook belangrijk, wanneer je post ontvangt je niet dezelfde voorletter als papa.
Nee dit is niet mijn eigen naam * we vinden hem leuk * past bij de achternaam (en geen gekke initialen) * eerste kindje * niet dezelfde voorletters als 1 van ons.. Jas.mijn vinden we ook leuk maar dat heeft dezelfde eindklank als mijn naam dus daar twijfelen we ook al over.... pfff... namen verzinnen blijkt nog niet zo makkelijk te zijn
- Mooi bij achternaam - Initialen - Internationaal - voor nu en ''later'' Niet pestgevoelig / rijmen. Mwah. Ik heb ooit eens een stukje van de vliegende panters gezien en die konden echt met heel veel verschillende namen nog rijmen. Ik denk dat je ook op heel veel namen kan rijmen. Dus daar letten we niet echt op. Dan blijven er zo weinig namen over.... Betekenis wel opgezocht maar hechten er geen waarde aan.
Wij letten op: stoerheid en sterkte van de naam, voor nu en vooral voor later Verder houden wij zelf niet van nederlandse of ouderwetse namen. Ook is het niet leuk als de halve wereld de naam draagt, maar te origineel vindt ik vaak ook raar... En uiteraard ook niet pestgevoelig!
Wij wilden een naam - waar ze zich later niet voor hoeft te schamen. - eentje die goed uit te spreken is en niet op een achterlijke wijze geschreven is. - bijzonder en weinig voorkomend - en we hebben kort gekeken naar afkortingen en pestgevoeligheid.
Ik wilde een wat mediterraanse naam naast mijn zoontje zijn Turkse naam. Maar zijn naam had ik bij een een Turkse serie gezien en direct verliefd.
Hier een achternaam beginnend met een S, dus de voornaam dan niet, voor ons is ss een no-go. Onze namen zijn ook gewoon eenvoudig, dus meisje gaat geen Sharony ofzo heten (ook al niet om de S). Een eenvoudige korte naam past ons het beste.
Wij wilden een * originele naam, maar niet 'raar' of pestgevoelig * een naam die in het Engels ook goed uit te spreken is en geen rare betekenis heeft (denk aan reizen, wonen in het buitenland etc.) * een naam die óók goed past bij een volwassen man of vrouw * een naam die niet bepaalde asocciaties oproept * naam moet goed bij achternaam passen
Qua pestgevoelig... Hoe zien jullie dat? Ik ken n.m. Een tijger, tsja, dat is natuurlijk mega pestgevoelig maar een 'normale' naam toch niet echt?
Of dat het bij de achternaam past en bij de andere naam/namen van kinderen, pestgevoelig; op bijna elke naam kan je wel rijmen dus daar houden wij ook niet echt rekening mee
Wij kijken of het goed bij de achternaam past en of het een naam is die ook voor een volwassen persoon mooi is. Dan vallen er voor ons al een hoop namen af. Ook namen die veel voorkomen (in deze omgeving zijn dat korte Hollandse namen) vallen voor ons af. Verder moeten we de naam gewoon mooi vinden klinken. Gelukkig hebben we die namen al lang en breed gevonden
Bedankt dames...dan kunnnen we weer verder met denken We hadden de namen ook al hoor maar toen kwam er een meisje op het kdv met dezelfde.naam, toen vond ik hem niet leuk meer natuurlijk