Zouden jullie een kind met verse waterpokken naar de opvang doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Anouk2005, 18 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    Mijn dochter heeft trouwens met 6 mnd de waterpokken gehad, ze heeft er zelf geen last van gehad. Ik heb er nog altijd op gewacht tot ze het een tweede keer zou krijgen (voor het jaar is de kans groot dat ze het nogmaals krijgen), maar dat is uitgebleven, terwijl ze altijd in aanraking is geweest met andere kids met waterpakken. Ze is nu bijna 7, dus ik denk niet dat het nog komt

2. Deliana

Deliana Niet meer actief

Dit dus. Een ziek kind hoort gewoon thuis, ook als ze er niet al te veel last van lijken te hebben. Het zal jou baby van 2mnd maar zijn die op deze manier de waterpokken krijgt ;)

Eigenlijk vind ik het ook gewoon een beetje dom om je zieke kind weg te brengen. Je kind heeft op dat moment een lagere weerstand en de kans dat ze dan nog meer op de opvang oppikken is dan natuurlijk een stuk groter.

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ookal is het vooraf al besmettelijk, ik zou mijn kindje niet brengen. Dan maar zelf vrij nemen of vragen of oma kan oppassen maar ik vind dat je het niet kan maken. Daarnaast zijn de waterpokken erg onplezierig voor een kind en vind ik het sneu je kindje dan weg te brengen. Onze jongste dochter is er zelfs vreselijk ziek van geweest en is bijna opgenomen geweest omdat ze overal zaten, ook in haar mond waardoor ze niet kon eten en drinken.

Maar ik vond het niet erg als er kindjes op het KDV kwam met waterpokken. Ik had zoiets, ga maar lekker samen spelen dan heb je het gehad en zijn we er weer vanaf.

4. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.307
    16.705
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Bedankt voor alle reacties!!

Ik zie dat de meesten er exact hetzelfde over denken.
    Ik zie wel continue voorbij komen dat de pokken besmettelijk zijn 2 weken voordat het uitbreekt maar dit is niet zo.
    De pokjes zijn pas besmettelijk 1-2 dagen voordat de pokken uitbreken.
    De Ggd kan wel dit en dat zeggen maar heb daar eerlijk gezegd weinig boodschap aan moet ik zeggen.
    Ik werk zelf in de gezondheidszorg en weet dat de Ggd nou ook niet alleszeggend is in beleid en advies omtrent besmettelijke ziekten.

Vrijdag gaat onze dochter weer naar de creche en zal het zeker eens aankaarten.Nu weet ik zeker dat ik dan weer zo'n riedeltje te horen zal krijgen van Ggd dit en Ggd dat maar ik zou ook weleens van die dames zelf willen horen wat hun eigen mening hierover is en dan al helemaal tov de allerkleinsten.
    Ik zou potverdorie plaatsvervangende schaamte hebben wanneer ik daar als leidster zou werken en er zit daar een kind met vochtige waterpokken in het gezicht en er komt een ouder met een kleintje van 10 weken.
    Als de jongste het hier binnenkort zal krijgen wat haast niet anders kan omdat er gisteren een besmettingsbron 1ste klas zat dan gaat zij dus echt niet met blaasjes naar de opvang.Ik regel dan wel andere opvang en anders lever ik er met alle liefde van de wereld een vakantiedag voor in maar ik ben niet zo'n moeder die haar werk/studie belangrijker vind dan het welzijn van haar eigen kind en andere kinderen.

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.307
    16.705
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dit dus,super!!

6. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.307
    16.705
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik neem toch aan dat jullie regelmatig worden bijgeschoold mbt besmettelijke ziektes.
    Waterpokken is niet al 2 weken besmettelijk voordat de pokjes uitbreken pff.
    De incubatietijd is 2 weken en de waterpokken is besmettelijk 1 tot max 2 dagen voordat de pokken uitbreken.
    Misschien zou je eens moeten informeren bij het Rivm want de GGd faalt klaarblijkelijk in zijn informatie.

7. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Ons meisje heeft op 8m waterpokken gekregen. Zoonlief had ze net 2 weken ervoor gehad, en toen ik bij K&G op controle ging vroeg ik de kinderarts of ze eens naar een rood vlekje op haar bil wilde kijken. Waren dus waterpokken. Onthaalmoeder gebeld want normaal ging ik ze rechtstreeks naar daar brengen. Protocol hier (volgens de voorschriften van Kind & Gezin) is dat ze niet mogen gaan totdat de blaasjes aan het uitdrogen zijn...

Meisje heeft paar dagen koorts ervan gehad en veel jeuk, dus had ze sowieso thuis gehouden ook al mocht ze gaan. Want ze voelde zich echt niet goed.

Er zijn veel ouders die hun kind gewoon ziek wegbrengen. Vorige week zat er om half 9 een kindje bij de onthaalmoeder met 40° koorts. Je gaat mij niet vertellen dat ze een half uur ervoor geen koorts had toen de mama haar bracht ;)

8. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Jammer dat je de leidsters een soort van schuldgevoel wilt aanpraten. Ik had deze vraag iig niet beantwoord en je doorgestuurd naar mijn leidinggevende.
    Ben ook helemaal niet verplicht om jou als ouder mijn persoonlijke mening te geven. (Sprekende als leidster nu)

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

Weet ik eigenlijk niet, maar ik moet dan eigenlijk ook de mazelenprik halen. Daar ben ik ook niet tegen ingeënt. Heb ook maar 1 kinderziekte gehad: de bof toen ik een jaar of 4 was, op vakantie in Duitsland en daar ben ik heel erg ziek van geweest, de plaatselijke dokter kwam 2x per dag kijken hoe het met me ging.

10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.307
    16.705
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad

Dit komt vaak door onwetendheid.
    Ik heb helemaal geen problemen met besmettelijke kinderziektes(muv BMR) maar ik vind het gewoon not done om een kind met vochtige blaasjes op een creche te plaatsen.Ik vind het not done dat de ouders dat maar gewoon doen maar ik vind het ook not done dat de leidsters dit allemaal maar goedkeuren terwijl er wordt gewerkt met een hele kwetsbare groep.Je hebt toch de taak om vooral de allerkleinsten een veilige omgeving te bieden maar op deze manier doe je dit dus niet en stel je ze willens en wetens bloot aan een besmettelijke kinderziekte die echt niet altijd even onschuldig is als dat sommigen beweren.
    Veiligheid van het kind staat voorop en dat mis ik dus heel erg bij sommige creches.

11. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Ons meisje was net 8m en stond zo erg vol dat de kinderarts ons zo goed als met zekerheid kon zeggen dat ze het niet meer opnieuw zou krijgen. Omdat ze het dus zo erg had.
    Als ze het onder de 6m krijgen kan het zijn dat ze het terugkrijgen maar is niet gezegd dat het gebeurd.

Zoonlief daarentegen was 2,5 en heeft misschien een blaasje of 20 gehad, wist niet dat hij ze had. Dus dat is nog even afwachten. Maar kan toch zijn dat hij genoeg antistoffen heeft. En als hij ze nog eens zou krijgen dan zou hij ze ook niet meer erg krijgen omdat hij al antistoffen heeft.

12. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.567
    2.031
    113
    Ik heb ook gewerkt in de kinderopvang.
    Bij ons was ook zolang er nog blaasjes zijn mocht het kind niet komen. Want met blaasjes is er nog steeds kans op besmetting.

13. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.307
    16.705
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik wil niemand een schuldgevoel aanpraten maar ik zou weleens een mening willen horen.Ik sta op goede voet met de dames dus ik voel me veilig genoeg om dit te vragen.Niet alles hoeft negatief te zijn maar een stukje opbouwende kritiek moet kunnen.Krijg ik ook weleens in mijn werk van clienten en dan stuur ik ze echt niet direct door naar mijn leidinggevende.Heb zelf ook namelijk een mening en dat mogen mensen ook weten want ik hoef echt niet altijd mijn leidinggevende naar de mond te praten.

14. Evientje

Evientje Niet meer actief

Bij het kdv waar mijn zoontje was, mochten ze ook pas komen als ze uitgedroogd waren. Heb daar ook wel eens meegemaakt dat er een kindje gebracht was dat 'S nachts al ziek was geweest, zonder melding naar het kdv was gebracht, na ongeveer een uur ze de temperatuur hadden opgemeten bleek het kindje 40 graden te hebben.
    Afspraak was trouwens 39 graden is kind niet naar opvang, zonder paracetamol want die mogen ze niet toedienen. Bij mijn zoontje werd er op mijn verzoek vanaf 38 gebeld ivm epilepsie en de grote kans op koortstuipen vanaf 38,3 (normaal pas vanaf 40 ongeveer). Ik wilde liever niet dat hij die daar kreeg.

Maar hoezo op gevoel in spelen op het moment dat Ts om hun persoonlijke mening vraagt? De leidsters mogen toch ook hun mening geven en die ventileren? Zij moeten er mee werken!

15. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.163
    8.145
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

Ik vond dit op het AMC, door een kinderarts;

Wanneer besmettelijk

In welk stadium zijn waterpokken nu besmettelijk? De ziekte is besmettelijk 5 dagen voor de eerste huidafwijkingen onstaan tot 7 dagen na het onstaan van de laatste waterpokken. Dit kan dus vrij lang zijn.

De besmetting verloopt overigens voornamelijk via uitgeademde vochtdruppels en is dus zeer moeilijk te voorkomen. Een andere reden waarom besmetting moeilijk is te voorkomen, is het feit dat de ziekte reeds besmettelijk is voordat er sprake is van huidafwijkingen. Je kunt dus niet weten dat iemand de ziekte heeft terwijl de persoon al wel besmettelijk is.

16. ma1

ma1 Fanatiek lid

14 mrt 2010
    1.211
    0
    0
    Als ze er ziek van zouden zijn zou ik ze thuishouden, en anders zou ik ze gewoon brengen

17. ma1

ma1 Fanatiek lid

14 mrt 2010
    1.211
    0
    0
    Ook net gelezen waterpokken zijn besmettelijk tot wanneer er korstjes verschijnen, met verse blaasjes is dus nog besmettelijk, tot die tijd dus thuis houden

18. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Ik snap wat je bedoelt maar je hebt toch niks aan de mening die zij hebben. Wat wil je dan met die mening gaan doen? Ook al deelt ze jou mening dan hebben jullie beide "pech". Zij heeft als leidsters ingestemd met de regels en protocollen die het kdv heeft voordat ze daar kwam werken dus daar moet ze zich aan vast houden en ondersteunen.

Ik bedoel te zeggen dat ik natuurlijk niet direct met alles naar de leidinggevende ga en dat ik zeker ook een eigen mening heb maar dat ik in deze situatie niet mijn eigen mening ga delen met een ouder omdat dit niet belangrijk is. Zo kan ik mezelf nog in de nesten werken omdat ik zelf ook persoonlijk tegen het protocol ben (bijv he).

Jij wilt als ouder wat veranderen aan de regel en protocollen die het kdv heeft dan zou ik eens gaan praten met de oudercommissie wat zij ervan vinden. Wanneer er meerdere mensen zijn met dezelfde mening dan jij dan moet de oudercommissie dit inde vergadering gooien en zo gaan kijken met de leidinggevende hoe ze dit gaan oplossen.

Nogmaals ik snap je heel goed maar ik bekijk het even vanuit een leidster kant. Ik zou mij in deze situatie natuurlijk eerder beschermen dan mijn eigen mening geven. (Nutteloze energie als ik niet met je mening eens ben en risico als ik tegen de protocollen en regels inga waar ik mee heb ingestemd)

19. tuc

tuc Niet meer actief

ik zou als leidster geweigerd hebben deze vraag te beantwoorden en had een klacht bij mijn leidinggevende neergelegd over jou en dingen persoonlijk maken, dan had je mooi daar je verhaal kunnen doen. Het doet er nl helemaal niet toe wat een leidster hiervan vindt..zij hebben zich aan regels te houden en al zijn die vochtige blaasjes al maar met een pleister dan moet je ze al toelaten..ook al helpt zo'n pleister natuurlijk niet. Dan ga je maar lekker bij de ggd klagen.

20. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Dit dus.

Daarbij als het om het enten gaat, wordt waterpokken als een onschuldige ziekte benoemd die geen kwaad kan en waartegen geen enting nodig is. Maar als je je kind met waterpokken naar het kinderdagverblijf of naar school (want daar mogen ze ook gewoon komen) brengt dan is de ziekte opeens levensgevaarlijk en ben je asociaal. Hoog tijd voor een cultuuromslag?

Deel Deze Pagina