Zouden jullie een kind met verse waterpokken naar de opvang doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Anouk2005, 18 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Appeltjes

Appeltjes Fanatiek lid

2 jan 2013
    1.276
    10
    38
    #81 Appeltjes, 19 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2014
    Op de site van de RIVM:

Hoe kun je het oplopen en hoe kun je anderen besmetten?
    Waterpokken is heel besmettelijk vanaf 2 dagen voor het optreden van huiduitslag totdat alle blaasjes een korstje hebben (meestal uiterlijk 7 dagen na het ontstaan van de blaasjes).

Wie kunnen ziek worden en wie lopen extra risico?

Mensen die waterpokken nog niet hebben gehad kunnen de ziekte krijgen. Pasgeboren baby's, mensen met afweerstoornissen (zoals hiv en leukemie) en zwangere vrouwen die de ziekte nog niet hebben gehad, lopen een kleine kans op complicaties wanneer zij de ziekte krijgen

Kan iemand met waterpokken naar dagverblijf, school of werk?
    Als iemand met waterpokken zich goed voelt dan kan die gewoon naar de crèche, het dagverblijf, de peuterspeelzaal, school of werk. Iemand is al besmettelijk voordat die ziek is en kan anderen al hebben besmet.

Als mijn kind er geen last van hebben, zou ik hem/haar er gewoon heen brengen.

Toen onze jongste een baby was bracht ik haar ook gewoon naar het kinderdagverblijf tijdens waterpokken uitbraken.
    Als je bang daarvoor bent ivm een jong kindje, dan ben ik heel eerlijk dan vind ik dat je sowieso beter geen gebruik van opvang kan maken. De kans is namelijk enorm groot dat ze het oplopen. Of het nou al wel of niet zichtbaar is.

Onze zoon heeft de waterpokken gehad met 6 wkn. Toen was hij nog niet eens bij een kinderdagverblijf in de buurt geweest. 1 van zijn nichtjes bleek op school besmet te zijn geraakt. Dus nogmaals je kan het altijd oplopen.

2. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sja ik weet het niet... dubbel. Als je kind zich prima voelt waarom niet? Voorkomen kan je het niet. Dat bewijst m'n jongste zoontje wel. Ik ben thuisblijfmama en toch waterpokken op dit moment. Maar hij voelt zich niet goed dus ik zou hem dan niet wegbrengen. Een ziek kindje hoort in bed thuis bij mama/papa. Toch ben ik ook iemand die zegt: je kan het maar gehad hebben.. al blijft het vervelend die waterpokken..:(

Mijn zoontje 2 uurtjes terug, zo zielig is het..:(
    (Onherkenbaar gemaakt ivm herkenning )

3. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.163
    8.145
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Wat een belachelijk advies.

Iemand is dan dus nog steeds besmettelijk en om kans op meerdere besmettingen te voorkomen kan je je kind dus beter thuislaten.

Verder; voordat die ziek is? Paupertaal daar bij het RIVM zeg haha

4. 2jees

2jees Niet meer actief

mijn dochter was ook behoorlijk ziek! Haar buik en bovenbenen zijn één grote korst. nu allen opt hoofd nog jeuk dat kwam wat later. De oudste is ook gewoon naar school gegaan.

5. Steeciaantos

Steeciaantos Fanatiek lid

28 okt 2013
    1.554
    0
    0
    Limburg
    Dit was bij mijn vorige werk ook het geval idd

6. Appeltjes

Appeltjes Fanatiek lid

2 jan 2013
    1.276
    10
    38
    hahah taaltechnisch zitten er wel bijzondere fouten tussen voor zo'n site :D

7. tuc

tuc Niet meer actief

Het is geen belachelijk advies..de kans dat je kind iemand besmet heeft voordat er sprake van waterpokken was is zo groot dat het geen zin meer heeft om die thuis te houden nadat het vastgesteld is.

ik begrijp sowieso de paniek om waterpokken niet. Mijn dochter kreeg ze op haar 4e...had liever gehad dat ze ze op eerdere leeftijd gehad had, zij was er erg ziek van.

8. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL

Ja dit dus..

9. 2jees

2jees Niet meer actief

Tuc de leeftijd zegt dus niks mijn jongste was juist erg ziek en zit er onder.

10. Sammie85

Sammie85 Bekend lid

22 feb 2013
    574
    150
    43
    Vrouw
    Maasdriel
    Bij ons op het werk mogen kinderen pas weer komen als alle blaasjes ingedroogd zijn. Wij hebben ons protocol aan laten passen. Volgens het RIVM mogen ze namelijk gewoon komen. We werken met kleine baby's en het is qua hygiëne niet te doen als kinderen overal krabben en aan zitten.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Uiteraard niet altijd ner..uitzonderingen bevestigen de regel. Maar over het algemeen geldt voor zulke kinderziekten..hoe ouder hoe zieker.

12. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Hier ook de jongste die er erg last van had en de oudste wist niet dat hij ze had... Zegt dus idd niks over de leeftijd.

13. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Hier was zoon van 4,5 ook zieker dan zoon van 2 :( Zoon van 4,5 zit nu onder littekens en daar kan ik om janken...

14. 2jees

2jees Niet meer actief

Tuc ik bedoel, volgens mij is dat bij waterpokken niet. Wel mazelen enzo.

Nou ik heb liever littekens dan zo ziek hoor!!
    Ga ik me niet zo druk over maken. Ben blij dat het goed verloopt allemaal kan ook anders!

maar die korstjes dat duurt wel 2 weken voor alles korst is, zolang kun je een kind ook weer niet thuishouden toch?

15. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

De leeftijd zegt niet zo veel. Wel schijnt het zo te zijn dat als je het op volwassen leeftijd krijgt je er heel ziek van wordt.

Onze oudste kreeg het met 3 jaar en had nergens last van, onze oudste net voordat ze naar school ging, ook nergens last van. Onze jongste was net een jaar geweest en was zo ziek dat ze een AB kuur kreeg omdat ze erg ontstoken waren en heel haar mond vol zat en daardoor niet at en dronk. Als ze niet zou gaan drinken zou ze opgenomen worden.

Overigens hebben ze elkaar in huis nooit aangestoken en zijn ze ook wel eens met kinderen in aanraking gekomen terwijl ze het nog níet gehad hadden en liepen ze ook niks op.

16. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Daar denk ik dus heel anders over, de littekens (ook zijn gezicht) heeft hij zijn hele leven lang, bah.

17. All Mine

All Mine Bekend lid

22 feb 2009
    913
    0
    0
    NOP

Dit is echt onzin hoor! Bestemming vind al plaats voor de blaasjes zichtbaar zijn, daarom heeft weren absoluut geen nut!

Volgens mij volgen kinderdagverblijven het advies van de GGD, en daarin staat het protocol geschreven dat weren niet noodzakelijk is. Dus kinderen mogen gebracht worden.

Ik zelf zou mijn kind niet brengen!

18. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Eens. Ik vind het ook ronduit asociaal een kind dat zo overduidelijk besmettelijk is voor anderen (en dat is het geval zeven dagen vanaf het moment dat de eerste waterpok zich aandient en twee dagen daarvóór) naar psz, school of wat dan ook te sturen. Ja, ze zijn dus ook al besmettelijk twee dagen voordat de eerste pok zichtbaar is, maar dus ook nog een aantal dagen daarna. Dus in die dagen steekt zo'n kind dan weer meer baby's, kinderen en volwassenen aan met een potentieel hele vervelende ziekte. Een ander hoeft voor mij niet te bepalen of en wanneer het gunstig is voor MIJN kind om een bepaalde ziekte op te lopen! :(

TS, ik zou kwaad zijn op de ouders die z'n kind met 'verse pokken' zo naar de opvang brengt. De leidster kan er niks aan doen lijkt mij. Ik zou de ouders erop aanspreken en de leidinggevenden in een poging het protocol te veranderen.

In mijn woonland worden kinderen met pokken meteen naar huis gestuurd en moeten binnen blijven (!!!!) tot alle korstjes helemaal ingedroogd zijn. ;) Ze zijn pas weer welkom op psz, school e.d. wanneer er een verklaring van een arts wordt overlegd dat ze niet meer besmettelijk zijn. Gelukkig zijn de meeste kinderen hier ingeënt, maar omdat ik zo stom was om het Nederlandse RVP te volgen kreeg mijn zoontje een aantal weken geleden de waterpokken. Hij is twee weken binnen gebleven en toen mocht hij weer naar school. Ik zou gelyncht zijn als ik eerder met hem naar buiten was gegaan. ;)

19. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Precies. Ik laat mijn jongsten dan nu ook meteen inenten, zullen ze mij later wel dankbaar om zijn vermoed ik. ;)

20. 2jees

2jees Niet meer actief

En dan krijgen ze misschien wel puistjes of brandwonden of wat ook.. Pff NL met zn overtrokken schoonheidsideaal, ziekelijk gewoon.

Deel Deze Pagina