Ik heb het wel gedaan bij Tim. Hij was een maand of 8 toen hij ze kreeg, de halve groep op het kdv had ze, maar hij had er totaal maar een stuk of 7, geen last ervan enz dus hij is gewoon naar de opvang gegaan. Als hij ziek ervan was geworden had ik hem thuisgehouden.
Op het kdv van mijn dochtertje (nu ruim 4 maanden) hebben ook heel veel kindjes de waterpokken momenteel. Ik moet zeggen dat ik mijn kindje een week of 3 niet heb laten gaan (gelukkig een oma die graag oppast) omdat ik bang was dat ze het ook zou krijgen en ik haar nog wel erg jing vindt hiervoor. Maargoed ik weet ook wel dat je het niet kunt voorkomen. Gelukkig tot op heden nog geen tekenen. Maar ik weet eerlijk gezegd niet precies wat de regels zijn. Volgens mij mogen ze gewoon komen, behalve als ze koorts hebben.
Ik weet heel goed hoe het werkt. Ik werk ook in een dienstverlenende sector en krijg ook weleens het één en ander om mijn oren maar ga dan geen klachten indienen tegen clienten. Moet ik dan naar de politie? Als een client problemen heeft gaan we samen om de tafel zitten en zoeken naar een oplossing waar iedereen tevreden mee is.
Huh? Hoe oud ben jij? Ik 30 en wij gingen gewoon naar school. Toen was het inderdaad anders ja, er werd niet zo krampachtig over gedaan als tegenwoordig. (Ik zeg niet dat het leuk is om ziek te zijn). Heb gelukkig alles vroeger gehad, degenen onder mij niet en die kregen laatst mazelen, en ja dan ben je erg ziek. Waren er niet zoveel ingeente kindjes hadden hun t vroeger ook 'gewoon' gehad, dat is de andere kant.
Nee dat weet je dus niet..op het moment dat een leidster beledigd oid is mag zij zeker wel een klacht neerleggen hoor. Toen ik stage liep was er een ouder die steeds vervelende dingen zei over 1 leidster tegen haar andere collega's. Die leidster heeft ook een klacht bij leidingegevende neergelegd en die ouder is op gesprek moeten komen en is duidelijk gemaakt dat er daar zo niet gewerkt wordt
Dan hoop ik van harte dat je ze ook niet zult krijgen want als volwassene zul je niet worden gespaard en zal het op zijn zachts gezegd wel eens heel heftig kunnen zijn. Pas hier nog een collega...doodziek was hij. Maar daarnaast, waarom kinderen thuishouden als de besmetting al is geweest? Waarom een ziek kindje niet met een gezond kindje laten spelen als ze waarschijnlijk het al onder de leden heeft maar het zich nog niet heeft geopenbaard in pokken? Mijn dochter heeft dus wel gespeeld met een ziek kindje, ik wist pas op de dag zelf dat ze pokken had en moest ook even slikken omdat ik al bang was dat mijn dochter het dan ook zou gaan krijgen. Maarja, wat doe je? Ze komen hand in hand aangelopen en hebben de grootste lol, de ene 'ziek' de ander (nog) niet...maar aangezien de besmetting toch zeer waarschijnlijk al is geweest heeft het ook geen zin meer om het contact te weren. Thuishouden als er al pokken zijn is toch gewoon mostert na de maaltijd? Kijk, als het er echt vies uitziet of het kind heeft zelf veel last dan is het in mijn ogen een ander verhaal, maar anders heeft thuishouden gewoon geen zin. Het heerst ergens an langzaam maar zeker sluipt het toch verder en krijgen ze er allemaal mee te maken.
Ze zijn beiden fout in mijn ogen, maar de ouder nog het meest. De ha heeft waterpokken vastgesteld, als het goed is krijg je van je ha hier dan enige informatie over, of je vraagt dit zelf, zoekt het op, maakt niet uit. Als ouder zijnde hoor je te weten hoe een ziekte verloopt op het moment dat een ziekte wordt vastgesteld lijkt mij tenminste (heb ik altijd wel gedaan) Als je dan hoort/leest/weet dat de blaasjes besmettelijk zijn, houd je je kind toch thuis? Dan ga je toch niet willens en wetens je kind naar de opvang doen, met het risico dat andermans kinderen dan ziek worden? En of je nu een ervaren moeder bent van 5 kinderen, of dat het je eerste is, maakt hierin niet uit lijkt me. Ik heb 3 kinderen, dacht je nu werkelijk dat ik precies weet hoe iedere kinderziekte verloopt, hoe vlekken er bij welke ziekte uitzien? Dat weet ik echt niet hoor! Als ik vlekjes zie etc ga ik naar de huisarts die mij dat verteld en vraag ik over besmetting etc.
Ja ik begrijp wat je zegt. De leidster volgt sowieso alleen maar het (in mijn ogen idiote) protocol dus die kan er weinig aan doen. Ook al baalt ze stiekem misschien wel dat er een kind met verse pokken in haar groep zit. De ouders vind ik een lastige. Soms is het onwetendheid, dat lees ik nu ook weer uit een aantal reacties. Dan zou dus wederom betere voorlichting en veel strengere protocollen nuttig zijn. Maar je hebt ook van die aso ouders ertussen die wel beseffen dat hun mind hartstikke besmettelijk is, maar de 'dat zal mij een rotzorg zijn' mentaliteit hebben en hun kind dus niet thuis houden. Omdat ze geen andere opvang hebben, HUN kind zich verder goed voelt en het goed praten met 'iedere kind kan het maar beter gehad hebben'.
En die huisarts gaat jou zeker en vast NIET vertellen dat jij je kind thuis moet houden. En als jij aan de ha vraagt hoe het met het kdv gaat dan verwijst hij je daar naar door en daar vertellen ze je dat je kindje van harte welkom is.
zeker een kwestie van plaats dan, hier gaan ze gewoon naar school (zat ik vroeger ook op) en ik lees hier op andere scholen niet.
Zo bekijk jij dat, ik bekijk dat anders: je weet nl niet zeker of een kind al besmet is, maar ondanks dat je het niet weet laat je ze wel bij elkaar. Toen mijn oudste het kreeg, was de kans heel groot dat ik het zou krijgen, want hij zat echt totaal onder en ik was zijn verzorger. Ik heb het gelukkig niet gekregen, dat wil dus zeggen dat het niet altijd zo is dat je een ander ermee besmet. En juist doordat het niet voor de volle 100% zeker is dat je een ander ermee besmet is het logisch om ze op het moment dat je constateerd dat je kind besmettelijk is, ze weg te houden van gezonde mensen. Want het is helemaal niet zeker dat je ze al besmet had, maar de kans wordt wel groter naarmate je ze langer aan de ziekte/besmetting blootstelt.
Er zijn genoeg huisartsen die wèl zeggen dat je beter je kind kan thuishouden op de besmettelijke dagen (dus eigenlijk totdat de korstjes zijn ingedroogd) hoor! Mijn huisarts in NL zei dat altijd tegen de ouders, de hele maatschap gaf dit advies.
Nee, dat gaat de huisarts ook niet zeggen misschien (bij mijn kind werd dit trouwens WEL geadviseerd door de huisarts!!) maar in ieder geval wel hoe het met de kans op besmetting zit. En ik mag er dan vanuit gaan dat je dan als ouders gaat nadenken..... Maar blijkbaar vinden veel ouders hun werk/studie belangrijker dan hun kind/kind van een ander!!
Ik vraag mij af wie nu eigenlijk bepaald dat waterpokken zo erg zijn als de instanties die over infectieziekten en gezondheid gaan (rivm en ggd) zelf zeggen dat kinderen niet thuis hoeven te blijven en het in de opvang geen zin heeft om kinderen te weren.
Ik lees hier regelmatig dat het geen onschuldige kinderziekte is. Misschien ben ik slecht geïnformeerd maar wat ik lees over waterpokken en het verloop bij mijn dochter van 10md was mijn inziens niet heel bijzonder. Max 2-3 dagen last. 1 dagje koorts, en een paar gebroken nachten. Moet zeggen dat verkoudheden en kiezen krijgen even "erg" verlopen is.... Wat mis ik nu aan ernst bij gezonde kdv en schoolgaande kinderen die de waterpokken krijgen?
Ik ben 39, en kom uit dezelfde omgeving als Dirksmama (volgens mij) en ja, dat werd toen echt wel gedaan op deze manier.
...ze zitten bij elkaar in de klas, ze spelen de hele dag met elkaar. Van de ongeveer 20-25 kindjes waren er een paar met pokken en de hele dag is er interactie met elkaar. Al voordat de pokken zichtbaar werden, tijdens dat ze zichtbaar werden, nadat ze zichtbaar werden. Moet ik mijn dochter dan in een glazen kooitje stoppen iedere keer dat er een kindje is met bijvoorbeeld de pokken? Ik probeer haar voor veel onheil te beschermen, maar hiertegen kon ik haar uiteindelijk niet beschermen, niet wanneer het overal heerst en er continu besmetting op de loer ligt. Niet enkel op school, maar overal. Neem de speeltuin, de supermarkt etc. Ze kan er altijd mee in aanraking komen en je kunt enkel goed voor ze zorgen als ze het krijgen en proberen hun leed op dat moment te verzachten en te hopen dat ze er goed vanaf komen.