Heel fout, maar ik vergelijk het toch maar even met KV: Ik lees hier op zp zo vaak topics over kunstvoeding waarin een moeder zich al dan niet wanhopig afvraagt of haar kindje wel genoeg krijgt. Ik noem er willekeurig een paar: -Hoe zit het met het schema als hij/zij 's avonds niet wakker wordt? -Wat als er 20cc blijft staan, moet ik dan mijn schema aanpassen? -Moet ik me druk maken als er maar 120 cc gedronken wordt ipv 180 cc? -Het CB zegt dat 4 x 200 genoeg is op een dag, maar hij/zij heeft nog steeds honger. Wat nu? -Is het erg als ik toch meer dan een liter per dag geef? Bij BV moet je dit allemaal loslaten en op je kindje vertrouwen. Hij/zij zal zichzelf echt niet uithongeren als er intiem en gezellig bij mama gedronken kan worden. En teveel drinken bestaat niet bij BV. Zelfs nu bij ons in de tijd van de bijvoeding maakt het geven van BV het zoveel makkelijker: er is altijd onbeperkt BV om weinig eten te compenseren... Voor die keren dat ze het echt niet lekker vindt, tandjes krijgt etc. Hoe kijk jij hier tegen aan? Ik lees bv vaak dat kindjes van 1 jaar maar 300cc zuivel mogen hebben. BV telt hierin niet mee...dus ik hoef eigenlijk niet zoveel te tellen qua cc..
Ik vond het heerlijk dat ik er nooit over na hoefde te denken (toen ik mijn dochter en mijn eigen lijf ben gaan vertrouwen qua hoeveelheden e.d.) Geen maximum, instant troost en comfort, en het was heel handig hier na de aardbevingen, toen ons drinkwater vervuild was. Bij borsten hoef je geen flesjes aan te maken
Ja, dat herken ik wel. Toen er sprake was van een eventueel (zakelijk) verblijf van ons in de tropen (zuidelijk Afrika), zei de huisarts dat zolang ik BV gaf, ik me geen zorgen moest maken over mijn dochter, eerder over mijzelf in zo'n vreemd land. Zolang er BV gegeven wordt, zat het wel goed met haar.. En vertrouw gewoon op haar, was zijn advies. (het gaat hier bij nadruk niet over malaria-gebieden)
Ik ben uit gemakzucht aan bv begonnen, instant melk, altijd bij je, direct op temp. Geen gedoe met flesjes aanmaken, uitkoken. Nu moet je de eerste maanden wel investeren dat het goed op gang komt maar als t eenmaal loopt al n tiet, heerlijk. ;D Alleen voor t werk kolven; flesjes en onderdelen uitkoken. Maar dat went en daarbij geef ik zoveel cc tot ze tevreden is. Eerst 120 maar nu ze 6kg is 150
Ik geef nu met de derde ook BV en dat loopt harstikke goed en dan is het leuk en makkelijk om te doen. Bij mijn andere 2 kinderen was het een drama en was het een verademing om flesvoeding te gaan geven. Onze dochter is nu 6 weken en voorlopig blijf ik nog even doorgaan maar als ik over een aantal maanden weer ga werken dan krijgt ze gewoon flesvoeding want ik begin niet meer aan kolven.Ik heb daar slechte ervaringen mee mbt de vorige keren. Wat ik wel een nadeel vind bij BV is dat je continue op je klok moet kijken en op tijd weer thuis moet zijn om te voeden en dat je ook moet opletten met wat jezelf eet want zelfs kinderen die BV krijgen kunnen flinke krampjes hebben.
Je leest dan uiteraard wel alleen over die momenten dat er even een probleem is. Van de ouders waarbij kv gewoon normaal loopt hoor je niets, dat geeft misschien een scheef beeld. Een beeld dat overigens ook over bv kan ontstaan (kloven, borstontsteking, krijgt mijn kind wel genoeg, heb ik genoeg voeding, wat mag ik zelf eten etc). Al die dingen die jij noemt heb ik bij Thijmen nooit gehad hoor, liep allemaal volkomen normaal. En als ik een dagje wegging had ik een pakje kant en klare voeding bij, even in een flesje en klaar. Net zo makkelijk als bv
PS:hier ging de FV ook altijd zonder problemen en ben ik nooit onzeker geweest. Ik denk dat er over BV vaak meer onzekerheid is mbt kloven,spruw en kindjes die ineens niet meer willen drinken en of er nog wel genoeg voeding is dus het is idd een erg vertekend beeld haha. Zelf geef ik momenteel ook BV en dat loopt goed maar aan het begin kreeg ik er ook de zenuwen over of ze wel genoeg kreeg.
Ik vind het ook heerlijk om bv te geven... Helaas ben ik nu bijna fulltime aan het kolven want door de reflux van mijn zoontje trekt hij het niet om een hele voeding uit de borst binnen te houden.. Dus nu geeft ik 120cc met de fles met nutriton en dan nog een slokje toe uit de borst..
Ik gaf vooral borstvoeding omdat ik zo ongelooflijk lui ben, je hoeft er niet bij te tellen of na te denken, als het eenmaal op de rails staat.
@Anouk, hoe bedoel je, op de klok kijken? Je melk is altijd klaar voor gebruik, je hoeft niks klaar te maken, en waar je min of meer rustig kan zitten kan je ook voeden. Als je zonder kind weg moet, laat je gewoon voor de zekerheid een gekolfd flesje achter. Ik zit nu nog achterin mijn auto, meisje had honger toen we bij t cb weggingen, ze heeft dus op de achterbank gedronken en ligt nu zo lekker te slapen dat ik haar even bij me wil houden. Zou niet weten hoe ik nu een fles klaar had moeten maken. (tenzij je een thermosfles en fles koud water mee rondsleept)
Borstvoeding vond ik zoooo makkelijk: zelfs s'nachts hoefde ik mijn ogen amper open te doen en m'n bed niet uit om haar te voeden. Ik vergeleek mijzelf wel eens met een vriendin die FV gaf: die nam flesjes mee, gekookt afgekoeld water... het schoonmaken en uitkoken van de flesjes en het aftellen van de schepjes poeder. Om maar niet te spreken van onderweg... ik gaf mijn meisje in de trein de borst terwijl haar kindje moest wachten tot we ergens haar fles konden verwarmen. Zeker de momenten dat ik haar in een draagdoek droeg en daar ook in kon voeden, heb ik geen omkijken gehad naar m'n kind en droeg ik een rugtasje met een luier en een spuugdoekje naast mijn eigen mobiel en portemonnee... meer had ik niet nodig. Ik genoot! En... Dirksmama zegt dat ze lui was... ik denk dat ik dat ook was... hahaha! Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Dat was hoe ik erover dacht.
Ik vond het ook heerlijk. Lekker makkelijk als het eenmaal loopt! Heel veel plezier gehad met voeden. Maarrr ben wel blij dat het nu bijna klaar is. Geef alleen nog een ochtendvoeding en dat stelt eigenlijk bijna niets meer voor. We gaan vaak al snel naar beneden voor een boterham en een kop thee. Was met 9 maanden wel blij dat ik echt kon gaan afbouwen. Vond het op een gegeven moment niet altijd leuk meer dat gehannes aan m'n lijf. Maar die ochtendvoeding houden we hopelijk vol tot haar eerste verjaardag want dat is toch wel heel gezellig.
Ik was heel huiverig om borstvoeding te geven (dochter kreeg flesvoeding omdat ze te vroeg geboren was en ik niet in staat was te kolven). Maar oh wat vind ik het geweldig!!!! Heb zelfs door de pijnlijke kloven heen live bv gegeven. Ideaal vind ik het en super fijn dat je kleintje bepaald hoeveel ie nodig heeft. Mijn kleine vent groeit echt zo achterlijk hard op bv
@madeInUsa:ik bedoel idd dat wanneer je een keertje een dagje uit wilt gaan dat je dan steeds moet denken ik moet dan en dan thuis zijn om te voeden. Een kolfapparaat heb ik nog niet.Ik vind het namelijk een enorme uitgave en daar moet ik nog maar eens goed over nadenken.
Dat geldt natuurlijk alleen als je alleen maar thuis wilt voeden. Ik voedde anytime, anyplace, anywhere, en dan heb je dat probleem niet!
Ik heb alleen de eerste 3 dagen wat pijnlijke tepels gehad. Flink ingesmeerd met melk en het was over! Borstontsteking nooit gehad. Spruw ook niet! Ze reageerde ook niet op wat ik at. Toen ik inderdaad vertrouwen kreeg in mezelf en mijn dochter ging het van een leien dakje! Vind het nu na bijna 17 maanden ook nog heerlijk. Ze eet vaak savonds niks en dan weet ik dat ze tenminste voor het slapen gaan nog even een vitamine, mineralen, voedingstoffen etc etc et boost krijgt Zo maak ik me dus nooit zorgen over haar. Ze krijgt elke dag wat ze nodig heeft, wat er ook gebeurt. Net als vuur en chocola 1 van de beste uitvindingen van de mens
Me too! Nooit ergens over na te denken en vind het zo geweldig dat mijn lichaam mijn kindje laat groeien...dat geeft mij een kick na 4 miskramen.
Hier idd ook zo'n luie moeder; het is gewoon zo makkelijk, ik hoef nooit na te denken over of ik alles wel bij me heb, of ze niet teveel of te weinig krijgt, 's nachts hoef ik m'n ogen maar even op een kier te doen... Oh, en het schoonmaken van alle melkattributen doe ik gewoon onder de douche, geen gedoe met uitkoken etc
BV is zo fijn... Geen "schuldgevoel" als je met 9 maanden nog 's nachts voed! Een baby die lekker aan de borst in slaap valt. Altijd goed en warm. En 's avonds even een sopje maken om kolf en flessen speentjes en dopjes af te wassen, flessen gaan in de afwasmachine. En geen gereken...