Welke dingen 'laat' je op het moment dat je voor een kindje gaat?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door cetje, 2 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cetje

cetje Niet meer actief

Goedemorgen meiden,

Eind juni ben ik gestopt met de pil en sindsdien gaan mijn vriend en ik voor ons eerste kleintje!
    Nu weet ik natuurlijk dat er een aantal do's en dont's zijn tijdens de zwangerschap, maar waar ik nogal mee zit is het stadium daarvoor en dat met name de twee weken ongeveer tussen ei en positieve test.

Alcohol heb ik al geminderd, maar bij verjaardagen/feestjes tussen menstruatie en ei (ongeveer) drink ik toch nog wel een glaasje...
    Verder ga ik bijvoorbeeld graag naar de sauna (wordt afgeraden in het eerste trimester) en sport ik 3 a 4x in de week met hoge hartslag (spinning, lees ik wisselende verhalen over). Tot slot ben ik nog steeds bezig om wat extra niet-rokers kilo's eraf te werken (gestopt sinds 2011 maar nooit meer op oude gewicht geweest) en lijnen is ook een no go tijdens de zwangerschap.
    Wat ik wel alvast doe is foliumzuur slikken :)

Nu vind ik het echt nul probleem om deze dingen te laten/aan te passen als ik zwanger ben, maar voor het zover is... Vind ik het wel rigoureus om dit allemaal om te gooien, dan wordt het ook weer zo'n 'ding'.

Wat vinden jullie hiervan en welke dingen ben jij anders gaan doen vanaf het moment dat jullie voor een kindje gaan?

2. Logan

Logan Niet meer actief

Je bent goed bezig hoor. :)
    Sporten is juist goed!

3. w03z3l

w03z3l Bekend lid

1 sep 2014
    695
    0
    0
    Ik doe (nog) niks anders als anders behalve foliumzuur en vitamines slikken en een beetje extra op m'n voedingspatroon letten (wat gezonder eten dus ;) )
    Daarnaast probeer ik wel wat kleine dingen te doen die (naar zeggen) invloed kunnen hebben op zwanger worden, zoals zorgen dat ik goed slaap, geen koude voeten hebben enz.
    Ik drink nog regelmatig een glaasje alcohol en ik rook zelfs nog... Zodra ik een positieve test vastheb stop ik daar wel per direct mee. Maar voor hetzelfde geld duurt het nog een jaar of langer, dus nee... Verder verander ik nog niet zoveel. Ik heb trouwens ook gehoord dat alcohol en roken in het allervroegste stadium van de zwangerschap geen kwaad zou kunnen (ff voor de duidelijkheid, geen reden om er geen rekening mee te houden maar bedoel als ik zwanger zou zijn en het nog niet weet) omdat dat pas schadelijk is vanaf dat de navelstreng gevormd is... Wat daarvan waar is weet ik niet precies, maar het klonk wel aannemelijk...

4. olivia23

olivia23 Niet meer actief

ik drink ook nog gewoon alcohol hoor, en eet nog lekker filet en rosbief etc.. inderdaad voor hetzelfde geld duurt het een jaar en dan geniet ik nergens meer van. Ben wel minder gaan drinken hoor voor mijn eigen gemoedsrust. Totdat er een bloedband is met je kindje is het allemaal niet zo'n probleem. Doe gewoon waar je je goed bij voelt zou ik zeggen..

5. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik deed helemaal niks anders, behalve natuurlijk foliumzuur slikken.
    Alcohol drinken deed ik sowieso niet maar roken wel, daar ben ik pas mee gestopt toen ik een positieve test in handen had.

6. Loving

Loving Bekend lid

24 apr 2008
    904
    0
    16
    #6 Loving, 2 sep 2014
    Laatst bewerkt: 2 sep 2014
    Dit is niet helemaal waar. Uit recent onderzoek is gebleken dat alcohol niet alleen via de navelstreng naar het kindje komt, maar ook via al het andere 'lichaamswater'. Bovendien duurt het langer voordat de alcohol uit het vruchtwater is omdat het kindje nog geen (goedwerkende) lever heeft. Alcohol en zwangerschap, gevolgen en enkele tips! | Mens en Gezondheid: Zwangerschap
    Roken lijkt me trouwens sowieso slecht, ook voor de vorming van een eicel.
    Natuurlijk is het persoonlijk hoe je hiermee omgaat. Ik hield wel wat rekening ermee. Ik probeerde voor zover ik het zelf in de hand had aan te passen: geen alcohol, rauw vlees, leverworst. Maar als ik ergens - bijvoorbeeld tijdens een etentje - carpaccio of een dessert met alcohol voorgeschoteld kreeg, deed ik daar niet moeilijk over. Maar goed, ik drink weinig alcohol dus het valt bij mij niet op als ik dat niet drink op een feestje ofzo. Ik kan me voorstellen dat het vervelend is als je vragen krijgt waarom je je wijntje laat staan... Mijn moeder dronk in mijn zwangerschap trouwens elke dag een glas wijn, toen werd nog gezegd dat het goed was :D .
    De ronde dat ik van dit kindje zwanger raakte waren we op vakantie. Ik lette niet echt op mn eten, ging laat naar bed, etc... maar toch raak dus. Ontspannen zijn helpt ook, denk ik ;)

7. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Volgens mij doe je het prima zo! :) Zou alleen wel al beginnen met foliumzuur slikken.

Ik dronk ook minder en probeerde na mijn eisprong niet meer te drinken. Nou moet ik zeggen dat ik zwanger ben geworden op de avond dat ik lekker wat wijntjes had gedronken en toevallig de week erna ook en toen was ik dus al zwanger! :D

8. cetje

cetje Niet meer actief

Dank voor jullie reacties meiden, dat stelt me toch een beetje gerust :)
    Natuurlijk is het beter om alles te laten staan etc., niet alleen voor je kleintje maar ook voor je eigen gezondheid... Maar ja om nu alles overboord te gooien... Ik vind het lastig hoor! Ben blij om te lezen dat er meerderen zijn die er zo in staan. Hoor om me heen genoeg stemmen die meteen alles hebben laten staan vanaf stoppen met de pil, maar dat zie ik nog ff niet zitten... Bij positieve test verandert natuurlijk alles ;)

9. IJsthee

IJsthee Bekend lid

23 feb 2014
    711
    0
    0
    Wel blijven genieten hoor. Af en toe een glaasje kan prima. Hier wel sterk geminderd met alcohol en roken, maar het moest wel leuk blijven. Na de positieve test heb je echt wel genoeg motivatie om dan helemaal te stoppen.
    Oh en heet badderen heb ik toen wel vermeden, met name tussen ei en menstruatie.

10. Donkerblauw

27 aug 2014
    30
    5
    8
    NULL
    NULL
    Ik rook niet en ik drink maar af en toe. Dus die dingen hoeft ik niet echt aan de passen. Pas als ik een positieve zwangerschapstest in handen heb zal ik ook helemaal stoppen met alcohol.

Verder inderdaad een beetje letten op mijn voeding en begonnen met foliumzuur. Nog geen grote veranderingen dus.

11. nienie26

nienie26 Bekend lid

24 nov 2013
    844
    208
    43
    Genieten ;) dat is denk ik het allerbelangrijkste! ik was in het begin heel voorzichtig met alcohol.... maar nu een jaar verder blij dat ik dat nu niet meer doe... straks mag je al 9 maanden niks meer nu kan het nog.

12. MoJo1986

MoJo1986 Bekend lid

2 sep 2014
    559
    22
    18
    NULL
    NULL
    Ik slik ook vanaf het moment dat ik gestopt ben met de pil extra multivitamines en Foliumzuur. Verder drink ik minder, maar heel af en toe op een feestje een glaasje wijn, nu kan het nog! En handig: wij krijgen al een hele tijd de vraag of ik nog niet zwanger ben en dan zeggen we steeds; nee kijk maar, heb nog een wijntje in mijn hand! Mijn vriend en ik knipogen dan altijd even naar elkaar. 😊
    Verder let ik wel een beetje op mijn voedig, maar als ik dan bv carpaccio eet denk ik; zou voorlopig de laatste keer kunnen zijn...

13. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Ik ben ook meteen begonnen met foliumzuur. En verder deed ik ook rustig aan met alcohol, maar op een feestje oid dronk ik zo nu en dan wel gewoon een wijntje. Maar ipv 4 glazen nog maar 2 bijvoorbeeld.

Maar ik ben zwanger geworden op de dag voor koningsdag dit jaar, 25 april;) en 26 april eens lekker gefeest:) toen zeker wel 8 wijntjes die dag gedronken. Toen ik positief testte voelde ik me daar wel ff schuldig over, maar het heeft blijkbaar niets uitgemaakt;)

14. Debbie91

Debbie91 Bekend lid

29 apr 2014
    523
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier zit ik ook de hele tijd mee in m'n hoofd...
    Ik let ook extra op mijn voeding, geen suikers, toegevoegde kleurstoffen etc.. Extra vitamine en foliumzuur.
    Maar hier ook nog af en toe een sigaretje en een drankje hoor. Straks als ik een positieve test heb natuurlijk niet meer.
    Het kan nog wel een jaar duren, straks 9 maanden zonder alcohol, lang zat!

Deel Deze Pagina