herkenbaar, dat viel ons ook het meeste tegen van allemaal. Er zei net iemand dat er ook mensen zijn die het zelfs van een deurklink al krijgen, heeft jouw zoontje het ook zo erg? In dat geval is het gewoon niet te doen om de hygiëne in acht te nemen want er zijn zoveel meer mensen die de deurklink vast houden dan de kinderen in zijn klas.
Wat lijkt het mij moeilijk als ouder.. Pfoe! Goed dat je zo'n brief schrijft! Enige dingetje dat ik als lezende ouder zou hebben is: hoe gaat het dan met kindjes uit andere klassen die van gezamenlijke toiletten gebruik maken, een juf of meester uit een andere klas die de klas in komt, het buitenspelen waarbij ook andere kinderen speeltoestellen aanraken (wie weet wel na het eten van een broodje pindakaas). In hoeverre is het dan dus zo dat andere kinderen geen broodje mee kunnen nemen omdat het of aan hun handen komt en ze iets aanraken of er bijv kruimeltjes op de tafel komen? Zou dan goed voor en na de maaltijd handen wassen niet afdoende zijn? Sorry ben een leek hoor hiermee dus heb er geen idee van, vandaar mijn vragen..
Ik lees nu dat het om 6 kindjes gaat. Ja dan is de kans groter dat het geen probleem is als kindjes wat anders eten als beleg op school. Toch denk ik dat je meer bereikt door de juffen de kinderen bij aankomst van school en na elke maaltijd de handjes goed te laten wassen.
nee geen sorry ik snap je vragen want dat zijn ook mijn vragen.... daarom vind ik het ook zo eng...... ik heb zo geen antwoorden op je vragen omdat ik het zelf ook niet weet..... Morgen zal ik dit ook nog even doornemen met de juf...
Bij mijn zoontje op school mag er sowieso geen pindakaas op school. Dat is ook een duidelijke regel voor de hele school waar iedereen zich aan moet houden. Helaas komen ernstige vormen van notenallergie vrij vaak voor, dus ik begrijp deze maatregel volkomen. Willow: goed van jou dat je zo'n brief schrijft. Is ook meteen duidelijk voor de andere ouders.
Ik heb deze zin 3x opnieuw gelezen maar snapte nav je reactie later in het topic pas wat je er mee bedoelde . Misschien toch even aanpassen deze zin? Ik zou je brief alleen korter maken of onderaan een apart stukje maken met in het korte alle belangrijke punten. Dan kunnen ouders evt. Dat aparte stukje uitknippen en ophangen oid. Ik werk zelf ook in het onderwijs en het blijkt dat mensen over het algemeen slecht lezen/brieven maar half lezen waardoor de helft van de info niet overkomt. Dus ik zou de juf er ook even naar laten kijken en evt. Tijdens een ouderavond of de juf alle ouders persoonlijk even laten bellen (aangezien het er maar zes zijn) zodat de info dubbel over komt. Kan me heel goed voorstellen dat je het doodeng vindt om hem naar school laten te gaan, Pfff zo'n allergie is niet niks!
Ik vind het een duidelijke brief maar zou er nog bij uitleggen wat zo'n shock in kan houden of wat ouders zouden kunnen zien als dat gebeurt. Zeker ook omdat hij wellicht vanzelf met kinderen af gaat spreken. Hebben ze op school ook een informatieavond aan het begin van het schooljaar? En dan ook moment dat je alleen bent met de ouders van zijn klas? Misschien kun je het dan ook nog eens mondeling aangeven aan de ouders, dat geeft meestal nog meer impact. En heeft de juf ook een kopie om aan de volgende nieuwe kinderen te geven? En weet de rest van het personeel het ook? Misschien vraag ik (te) veel maar dit zijn vragen die in mij opkomen. Succes in ieder geval! Normaal al spannend om je kindje naar school te laten gaan, laat staan met zo'n grote allergie. Je zou er trouwens misschien ook nog in kunnen zetten dat hij als er een shock optreedt de epi-pen toegediend moet krijgen en waar die zit (bijv in rugzak?)
Jeetje wat lastig voor jullie zeg, eng idee ook. Ik zou het op zich geen probleem vinden om me aan te passen ware het niet dat pindakaas echt zo ongeveer het enige gezonde is wat mijn dochter eet Dan zou ik dat toch op brood doen, al zou ik je dit ook wel meteen zelf vertellen zodat je je zoon kan instrueren bij mijn dochter weg te blijven, en zou mijn dochter zeggen steeds goed haar handjes te wassen. Maar wat idd bij gezamenlijke toiletten, gymtoestellen die door alle klassen worden gebruikt, kranen etc. Kan je je zoon niet van die hele dunne katoenen handschoentjes laten dragen? Is ook verre van ideaal maar dan ben je niet zo afhankelijk van anderen? Succes, lijkt me erg lastig voor jou en je zoon!
het is ook heel lastig....vind het ook moeilijk ook als hij straks vriendjes krijgt enzo.... voor ons maar ook voor de ouders waar ons kind dan gaat spelen... je legt toch een behoorlijk verandwoordelijkheid bij ze neer, als onze zoon daar speelt, ik moet altijd eerst langs komen en vertellen hoe de epipen werkt en nog veel meer dingen...
Bij ons op school zijn er ook 2 leerlingen met pinda allergie. Hier wordt dus ook geen pindakaas op brood gegeten in die klassen. Ook met koekjes met pinda enz. is iedereen heel voorzichtig. Alle leerkrachten weten hoe de epi pen werkt en in alle mappen van de leerkrachten zit een blaadje met de verschillende fase van allergische reacties en hoe te handelen. Ik vind een briefje voor de ouders van de kinderen uit de klas een goed idee. Ik zou het alleen uit mezelf als ouder schrijven en dingen als handjes wassen verwoorden als handen wassen. Hou niet van verkleinwoorden
Dylan Allergie informatie Dylan is allergisch voor: · Pindas · Noten · Eieren Hij mag hier dus niet mee in aanraking komen. Hij mag ook geen producten hebben waar pindas, noten of eieren in verwerkt zijn. Ook wanneer er op een product staat dat deze gemaakt is in een fabriek waar ook pindas, noten of eieren verwerkt worden, of als het product sporen kan bevatten van pindas, noten of eieren, mag Dylan dit niet hebben. Symptomen Wanneer Dylan toch in aanraking komt met één van deze producten, kan hij last krijgen van: · Jeuk · Uitslag · Benauwdheid · Hoesten en niezen · Galbulten Deze symptomen zijn per persoon anders en kunnen per keer verschillen. Anafylactische shock Deze symptomen kunnen leiden tot een anafylactische shock. Een anafylactische shock kan levensbedreigend zijn. Herken een anafylactische shock Een anafylactische shock kun je herkennen aan de volgende symptomen: · Overgeven · Diarree · Moeilijk ademen · Zwellingen · Blauw worden · Kwijlen · Niet meer aanspreekbaar · Flauw vallen Adrenaline Een anafylactische shock kan voorkomen worden door het toedienen van adrenaline. Dit kan door middel van de EpiPen. Wanneer Dylan één van bovenstaande symptomen heeft, moet de EpiPen gezet worden. Hieronder wordt beschreven hoe dat moet. Bij twijfel, altijd doen! Omdat een anafylactische shock levensbedreigend kan zijn, moet je bij twijfel altijd de EpiPen zetten! deze hadden we gemaatk voor in de klas voor de juf
Heeft Dylan ook medicijnen? Wij moeten bij mindere mate van allergische reactie meteen medicijnen geven. De allergische reacties zijn verdeeld in 3 of 4 fases. Het briefje wat wij hebben is echt heel handig. Je kan heel snel de symptomen checken en dan staat er precies wat je moet doen Tot nu toe nog maar 1 keer meegemaakt dat het meisje een allergische reactie kreeg en gelukkig niet een hele heftige. Pilletje geven en ouders bellen was voldoende. Kan me voorstellen dat het als ouders heel spannend is op school zo. Ik merk dat het met de leerlingen bij ons op school dat wel makkelijker wordt. De leerlingen zitten in groep 5 en weten Zelf precies wat ze wel en niet mogen en op bijzondere dagen nemen ze hun eigen lekkers mee. Ook de leerlingen bij hun in de klas weten allemaal van de allergie en houden er rekening mee.
Allereerst, wat rot en lastig om hem los te moeten laten! Zelf zou ik het heel vervelend vinden deze brief te krijgen. Ik begrijp het probleem volkomen en zie ook echt de ernst er van in maar zelf hou ik er niet van dat er dingen in staan die ik zou moeten laten. Deze ingrediënten zitten in heel veel producten. Dat hier op school rekening mee gehouden dient te worden daar kan ik nog wel een beetje inkomen (al vind ik eerder dat school hier een andere oplossing voor moet bedenken). Maar dat er in de brief staat dat deze producten smorgens niet meer genuttigd mogen worden vind ik zelf erg vervelend omdat dat inbreuk maakt op je levenswijze thuis. Ik zou daarom een duidelijk stukje schrijven wat het inhoudt en wat er kan gebeuren met als toevoeging wat anderen zouden kunnen doen het risico zo veel mogelijk te voorkomen. Zoiets als; wij zijn de trotse ouders van ....... Helaas heeft...... Een allergie voor ......... Dit houdt in dat hij van producten waar deze ingrediënten inzitten een allergische reactie krijgt. Als hij deze reactie krijgt dan...... Deze allergie is voor hem en ons heel vervelend. We beseffen dat deze allergie voor de klas helaas ook consequenties heeft en willen jullie daarom door middel van deze brief om jullie medewerking vragen. We zouden jullie vragen producten met ........ Op school te vermijden. Wanneer deze producten thuis voor schooltijd genuttigd worden kan dit helaas ook gevaarlijk zijn. We zouden daarom willen vragen waar mogelijk hier rekening mee te houden. Wanneer deze producten toch gegeten worden is het heel belangrijk dat handen goed gewassen worden en tanden goed gepoets. We beseffen dat dit voor u ook heel vervelend is maar willen u toch vragen om uw medewerking. In dit geval zou ik er minder moeite mee hebben omdat je in de brief uitlegde wat het is en wat de gevolgen zijn. Ook dat er gevraagd wordt ipv "opdringen". Terwijl de mededeling eigenlijk precies hetzelfde is.
Hoe ben je trouwens achter zijn allergie gekomen? Ik neem natuurlijk aan dat je het probeerde te geven, maar ik bedoel: was het gelijk heel erg toen hij bijvoorbeeld voor het eerst een boterham met pindakaas at of ei at? Of is dat zo gegroeid? Mijn dochtertje heeft nu 3 keer flink overgegeven na het eten van banaan. De tweede keer legde ik een beetje de link naar banaan, maar moest het toch nog een keer proberen om er zeker van te zijn. Ze kan er nog overheen groeien zeggen ze, maar ik vind het maar niets. Ik snap dat dit niets voorstelt met wat jouw zoontje heeft hoor.