Zouden jullie even willen kijken?

Discussie in 'De lounge' gestart door willow23, 16 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bri

Bri Niet meer actief

Ben het helemaal met je eens.
    Ik schrik ervan dat mensen zo makkelijk praten over zulke allergieën. En ik hoop dat dit puur uit onwetendheid is en geen teken van onverschilligheid voor de klasgenoten van je kind.

De klas van mijn neefje is pinda-vrij, omdat een kind uit zijn klas heftig allergisch is. Dat betekent dat ze niets mee de klas in mogen nemen wat pinda bevat. Hebben ze toch zoiets bij zich, dan mogen ze dat in een andere ruimte opeten en moeten ze daarna goed hun handen en gezicht wassen. De juffen zien daar actief op toe. Vind het dus ook heel belangrijk dat de school hierbij betrokken wordt; je kunt dat niet aan de kinderen overlaten en zelf ben je er niet bij.
    Dat wordt vast lastiger naarmate het over meer allergenen gaat, maar 'lastig gaat ook'. Ik vind het niet meer dan normaal dat je rekening houdt met het leven van anderen. Deze kinderen krijgen niet 'een beetje jeuk' of zo, ze kunnen er echt aan overlijden. En dat wil niemand toch meemaken?

Mijn zoon is allergisch voor cashew en pistache. Zodra hij daar zijn mond tegenaan zet zwellen zijn lippen en tong op. Verder zit zijn lijf dan onder de galbulten. Dit alles veroorzaakt veel pijn en jeuk. Gelukkig zijn deze producten veel minder alomtegenwoordig dan pinda en ei. Maar bij feestjes en borrels blijft het enorm oppassen.

2. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Jeetje Willow!

Wat zul jij constant in soort van ongerustheid leven als je zoontje de deur uit is.

Thuis heb je de controle erover maar op school is hij uit handen zeg maar......

Hier zouden we een probleem hebben omdat mijn zoontje niets anders lust dan pindakaas. Hij eet alleen brood als er pindakaas op zit.

Ik zou hem wel uitleggen dat het voor een andere kindje heel gevaarlijk is, en dan hopen dat hij ook andere beleg gaat waarderen.

In elk geval zorgen dat hij zo goed als het kan schoon naar school gaat.

Maar dan denk ik he, als mijn zoontje eet, veegt hij weleens aan zijn mond en dan aan zijn broek, dat zie je dus niet altijd. Dat is dus ook al gevaarlijk?

Ik zou ook niet weten in welke producten de dingen zitten waar je zoontje allergisch voor is, ms kan je een lijst erbij doen met wat je vaak gebruikt en waar het in zit?

Moet ook eerlijk zeggen, ikzou mijn zoontje meer corrigeren of in de gaten houden dan voorheen omdat ik het heel erg zou vinden als het door mijn onoplettendheid eens mis zou gaan.

3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik heb er even een nachtje over geslapen omdat mijn eerste reactie er meteen tegenin ging (zeg maar)

Komt ook omdat mijn zoon autistisch is en juist zo gek is op zijn pindakaas :D

Maar goed ik betrek het dus even helemaal op mijn gezin zelf en ja nadat het gezakt is is er best een mouw aan te passen.

- we gaan eerst ontbijten (ja die boterham met pindakaas) ipv aankleden
    - daarna wassen, tandenpoetsen en aankleden (mijns inzien vermijden we dan al aardig de pindakaasresten)
    - tussen de middag ipv pindakaas, salami op het brood (brengt wel een knoflookgeur met zich mee maar daar moet je het dan maar even mee doen)
    - tussendoortjes op school zijn gewoon fruit (dat is het ook al dus dat zou ik dan niet hoeven te veranderen)

En schooltraktatie 's, ach daar verzinnen we wel wat op.
    Hier in de klas trouwens een kma, glutenallergie en een appelallergie. Blijkt dat naturel chips door iedereen gegeten kan worden. :D

4. Dolletjes

Dolletjes Lid

16 nov 2011
    83
    0
    0
    NULL
    NULL
    Is het misschien een idee om voor bij de klas een fles alcoholgel neer te zetten? Dat vooraf word aangeleerd bij betreden van de klas even de handen met de gel te doen, kinderen en ouders?

Ik roep zo maar wat heb niet alles gelezen maar dit was het eerste wat mij te binnen schoot.

Ik hoop dat de ouder allemaal even begripvol zijn en dat vooral ook blijven!
    Lijkt me vreselijk om zo afhankelijk te zijn van de hygiene van anderen.

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wat heftig zeg! Ik weet niet of je de brief al hebt verstuurd, maar ik zou er nog in zetten dat het om een zeer ernstige allergie gaat. Bij allergie denken de meeste mensen namelijk aan milde symptomen en niet aan iets dodelijks of iets met heftige gevolgen.

Succes!

6. willow23

willow23 Niet meer actief

Wat toevallig mijn zoon is ook bij het MACK in groningen!
    Onze kinderen komen wel overeen kwa allergie zie ik
    heb jij ook dokter v d m?

7. willow23

De proef ochtend is goed gegaan gelukkg!
    We hebben de brief aan de juf laten lezen die vond hem super!

Bedankt voor jullie hulp meiden!

8. mol

mol Fanatiek lid

14 feb 2013
    1.860
    0
    36
    Vrouw
    verpleegster(nu op ziekteverlof)
    belgie
    ik heb al jaren hetzelfde probleem als jouw zoon (bij mij komt er nog penicilline en garnalen bij)en dat mag niet onderschat worden :( mensen begrijpen vaak niet hoe gevoelig je bent aan die stoffen en dat je wel kan sterven door zo'n reactie,de epi-pen is uiteraard altijd te vermijden want zeer ongezond(ikzelf heb ze al vele keren nodig gehad en neem bijna mijn hele leven medrol 32mg en allergie-pilletjes rupatall)
    je zou zoiets natuurlijk nooit vragen indien het geen zeer ernstige situatie is.je kind zijn leven riskeren omdat een vriendje graag broodje pindakaas eet lijkt me toch een beetje te gek voor woorden?:(
    dus ik begrijp je helemaal en ik vind de brief heel goed opgesteld;al zou ik hem persoonlijk ook uit mijn eigen naam schrijven.
    ik hoop van harte dat men bereid is hier rekening mee te houden want ik heb al verschillende keren op intensieve gelegen door echt domme voorvalletjes....
    sterkte want dit is een erg stresserende aandoening voor jou ook

9. willow23

Jeetje meid wat heftig voor je...
    Maar wat jij schrijft ben ik bang voor...ik ben ook heel bang dat onze zoon hier dood aan gaat...
    het is gewoon een hefige allergie.
    Onze zoon heeft ook elke dag een drankje om zn allergie te onderdrukken, ook omdat ze nog niet alles weten waar hij nog meer allergies voor is...
    hij heeft ook nog elke dag pufjes omdat hij astma heeft en hele heftige hooikoorts...

Een paar maanden geleden is in het dorp naast ons iemand overleden aan een pinda allergie de epipen te laat gezet nog maar 20 jaar...

10. willow23

Ik typ op de foon ben hier niet zo goed in sorry...

11. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Ik vind deze brief stukken beter dan de eerste brief. Wat ik een vreemde zin vind is: 'We beseffen dat deze allergie voor de klas helaas ook consequenties heeft en willen jullie daarom door middel van deze brief om jullie medewerking vragen'.

Op zich heeft zijn allergie voor de klas geen consequenties. Je wil alleen vragen of ze hier rekening mee willen houden en dat heeft de nodige consequenties. Het staat er wat raar geformuleerd. Ik zou deze hele alinea weglaten en onder de zin 'dit kan levensbedreigend zijn' de volgende tekst plaatsen.;"Middels deze brief zouden wij graag om uw medewerking vragen'.

12. willow23

ik had de brief al aan de juf gegeven

13. mammavanesmee

mammavanesmee Actief lid

1 mrt 2009
    437
    0
    16
    Dat is idd toevallig.
    Wij hebben ook dokter v d m. Moeten woensdag weer met hem heen.

14. willow23

wij woe soja provicarie test toevallig!

15. yps

yps Lid

17 apr 2012
    56
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat moet jij ongerust zijn!
    Ik schrik er van dat mensen zich bezwaard voelen rekening te houden met dit jongetje. Is het nu werkelijk zo moeilijk om je aan te passen aan een kindje dat zelfs dood kan gaan door deze producten? In het leven kun je niet voorzien wat er op je pad komt en daarbij heb je rekening te houden met je medemens. Tuurlijk is het even vervelend op te letten wat je meegeeft of waar wat in zit, maar dat is het dan ook, enkel vervelend..... niks vergeleken bij de zorgen die deze moeder moet doormaken dag in dag uit. Ik wens je veel sterkte met zijn naar school gaan en ik hoop dat hij ondanks de allergie een hele leuke tijd zal hebben. De brief vond ik trouwens prima. De eerste zin wat lastig, maar vriendelijk van toon.
    Sterkte!

16. senna1979

senna1979 Fanatiek lid

3 feb 2006
    1.496
    0
    0
    verpleegkundige op een woongroep voor mensen met e
    Zuid Holland
    Mijn dochter is zes en gaat naar groep drie na de vakantie. Ik heb dus wel wat ervaring op school.
    En natuurlijk mag je mij een pb sturen en toevoegen als vriend.
    Succes! En goed blijven communiceren want er komen in de kleuterklassen ook steeds kindjes bij.

Groetjes Senna

17. Bri

Bri Niet meer actief

Goede gedachte, en ik snap dat die bij je opkomt omdat er over hygiene wordt gesproken.
    Bij een allergie gaat het echter om eiwitten die een reactie uitlokken. Die gaan niet 'dood' door alcoholgel; het zijn geen bacterieën. Goed wassen met water helpt beter om die eiwitten te verwijderen.
    En dan ook even mond spoelen of tanden poetsen.

18. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.753
    9
    38
    Vrouw
    x
    Ik vind de laatse brief ook veel beter dan de eerst, ik ben zelf nogal allergisch (flauw, maar kan de zin zo even niet anders voor ogen krijgen) voor 'dingen' die 'geschreven' zijn vanuit kinderen die (vaak) nog niet eens kunnen schrijven of enig idee hebben hoe wat en waar.

Vind de tweede duidelijker en professioneler overkomen. :)

Liefs,

19. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik heb een jongetje in de klas gehad met hetzelfde 'probleem'. Ook had hij ene apart bakje met traktaties ed. Ik heb geleerd om de epipen te gebruiken.

Misschien handig voor de juf: als je een epipen hebt die over de datum is: geven aan de juf en haar op een stuk fruit laten oefenen. Vond ik zelf heel fijn!

Ik vond het als juf altijd een hele verantwoordelijkheid. Die epipen ging altijd mee, met schoolreisje, sportdag enz. Gelukkig geen gekke dingen gebeurt, maar het zit natuurlijk in een klein hoekje!

Sterkte, lijkt me ook moeilijk met die angst te leven.

20. Bri

Bri Niet meer actief

Dat lijkt me ook een hele verantwoordelijkheid als juf. Alleen al daarom is het fijn als andere ouders ook meedenken, en je niet iedere dag hoeft te checken of er geen pindakaashandjes en -mondjes de klas binnenkomen als er een zodanig allergisch kind in de klas zit...

Dat van die epipen om mee te oefenen vind ik een heel goede; ik heb nog een oude thuis liggen en zal school/BSO vragen of ze die willen om mee te oefenen.

Deel Deze Pagina