Zouden jullie even willen kijken?

Discussie in 'De lounge' gestart door willow23, 16 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. willow23

willow23 Niet meer actief

Lieve meiden

Bedankt voor jullie lieve berichtjes!!!

Dat van de epipen is een goede!
    zal vragen of school dat ook wil!

2. Drieka

Drieka Niet meer actief

Dit dus!

3. Aloe

Aloe Niet meer actief

Wat ontEttend naar voor jullie. Het lijkt mij heel moeilijk.

Ik vind het echter ongelooflijk dat er dus echt mensen zijn die moeilijk gaan lopen doen hierover! Nou, nou wat rot zeg, je kind mag geen pindakaas meer op brood mee......nou nou dat is wel heftig! Dat mag je niet van een ouder verwachten hoor. Dat jullie kind er dood aan kan gaan.........ach ja.........zolang mijn kind maar pindakaas mee kan op brood! Je zou het maar op je geweten hebben zeg dat het arme kind een aanval krijgt.

4. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Bij onze dochter in de klas zit ook een jongetje dat allergisch is voor pinda's (waarschijnlijk niet zo heftig als jouw zoontje, maar wel dusdanig dat het dus een probleem is als andere kinderen in de klas pindakaas op hun brood hebben).

Bij ons heeft de juf het gewoon gevraagd/gezegd. Ik had daar toen natuurlijk geen problemen mee!
    Het briefje lijkt me prima, maar ik zou inderdaad het briefje vanuit jezelf schrijven.

(hihi, doet me denken aan dat ik ooit een keer een vriendje had. We hadden toen gezoend en ineens kreeg hij heel dikke lippen :p Bleek dat ik die middag m&m's had gegeten ;))

5. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    +1...

6. Bri

Bri Niet meer actief

En als je dat niet kunt vragen, is de consequentie dus dat een allergisch kind niet meer naar school kan? Vind je dat acceptabel?

7. JudithA

JudithA Actief lid

12 jun 2009
    128
    0
    16
    Duidelijk! En ik vind dat je dit wel mag vragen. Stel je voor dat het mis gaat dan zou je het als ouder van zijn klasgenoot toch ook vreselijk vinden. Dan liever met zn allen ervoor zorgen dat het goed gaat!

8. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113
    ik zou er wel rekening mee houden natuurlijk maar er ook niet blij mee zijn nee. daarover ben ik heel eerlijk. het is niet alleen pindakaas wat niet meegegeven mag worden maar ook dus waar noten en bv ei inzit. nou dat zijn heel veel producten natuurlijk. je wordt er dan als vreemde ouder ook toe verplicht continu verpakkingen etc te lezen, dat mijnkinderen weer hun handen wassen en mond spoelen etc. nogmaals ik zou het wel doe maar er niet blij van worden.

hoe zit het dan eigenlijk als je met je zoontje ergens naar toe gaat> daar zijn altijd wildvreemde die dingen vastpakken enzo die je zoontje ook weer vastpakt?

ik vind het wel heel vervelend voor ts en haar kind. lijkt me erg angstig.

9. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113
    overigens zat er in de klas waar mijn dochter eerst inzat ook een jongetje met pinda allergie en die moeder vroeg alleen dmv van een brief of we rekening wilde houden met traktaties. die had het niet over handen wassen en mond spoelen enzo hoor. en ook dat jongetje was heel allergisch en kon er aan dood gaan

10. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113
    hier zou het trouwens ook een heel probleem van de hele school worden dan en niet alleen de klas. de kindjes hier op school doen heel veel dingen door elkaar, groot helpt klein en ook met overblijven zit alles door elkaar.

11. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Ik begrijp niet zo goed waarom er geen rekening mee gehouden kan worden. Men vindt wel dat je snoep traktaties moet kunnen verbieden, maar rekening houden met een allergisch kindje kan niet???
    Lekker ieder voor zich en vooral geen rekening willen houden met een ander.

12. Bri

Bri Niet meer actief

Dat snap ik overigens heel goed, ik zou er ook niet blij van worden als het om zo veel producten gaat. Met name ei is tricky, dat kan in zo veel producten zitten. Maar om dan (zoals sommigen hier) te zeggen dat je dat niet van ouders kunt vragen vind ik niet oké. Het kind waar het om gaat zou dan niet meer naar school kunnen.
    Of je moet iets anders verzinnen: de kinderen die noten, pinda of ei hebben eten in een andere ruimte en wassen hun handen en gezicht goed voordat ze de klas weer in komen. Eventueel ook tanden poetsen. Zo doen ze het bij mijn zus op school. Daar mogen geen pinda's komen in ruimtes waar het kind met allergie komt.

Nou ben ik sowieso al gewend om altijd op etiketten te lezen wat er allemaal in zit, dus dat maakt me niet uit. Ik moet dan alleen op wat meer producten letten. (ben zelf licht allergisch voor noten, vriend heeft intolerantie voor vis en schelpdieren en zoon is zwaar allergisch voor cashew en pistache.)

13. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113
    dat bedoel ik bri. ik vind het nog niet eens zo vervelend OM er rekening mee te houden maar gewoon dat het in zoveel dingen zit. en dan gewoon dat ik het vreselijk zou vinden als door mij per ongeluk toch een keer wat zou gebeuren.. dat is meer wat ik ermee bedoel dat ik er niet blij mee zou zijn. dat je dus eigenlijk verantwoording krijgt over een kind wat niet van jou is.
    kijk mijn kinderen kunnen best op een broodje kaas of hagelslag ook leven maar meer dus wat ik hier boven beschrijf

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Dit dus.

Het is bovenal zaak van de eigen ouders om het zwaar allergische kind aan te leren hoe het met hygiëne om moet gaan: dus vaak handen wassen en nooit met de handen in de mond zitten.

Ik zou me dus ook heel 'opgewonden' voelen over het feit dat het kindje wat zou kunnen overkomen door mijn of een andere ouder zijn 'schuld'.

Ik denk dat een kindje dat een anafylactische schok kan krijgen van een deurkruk waar een spoortje pinda op zit, dan misschien beter af is op een speciale school zoals een medisch kinderdagverblijf. Of bestaat dat niet?

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Dus wordt het een zaak van de hele school!

Een juf van mijn zoon heeft -let wel- iedere dag minimaal 1 traktatie!

En de buitendeuren worden toch ook gebruikt door kinderen uit andere klassen die wel noten en ei gegeten hebben?

Zoals ik al eerder zei, is dat als het probleem echt zo groot is, het wel een zaak is voor de hele school. Dus: een ouderavond beleggen en iedereen op school een brief van de arts of patientenvereniging, zoiets, geven.

16. Bri

Bri Niet meer actief

Voor zover ik weet bestaan er geen allergeen-vrije scholen. Er zijn allerlei vormen van speciaal onderwijs voor kinderen met medische problemen, maar ik ben er nog nooit een tegengekomen die specifiek ei-vrij is om maar een voorbeeld te noemen.
    Je moet dan eerder denken aan scholen voor (meervoudig) gehandicapte kinderen, of scholen voor kinderen met psychiatrische problematiek. Het past ook niet echt in het 'samen naar school' beleid om kinderen met een (heftige) allergie af te gaan zonderen van de rest van de maatschappij. Qua ontwikkeling is er ook geen enkele reden om ze naar een andere school te brengen; zowel sociaal als cognitief zijn die kinderen geen steek anders dan de rest van de kinderen.

Dan is het inderdaad een zaak van de hele school; leer iedereen dat ze na het eten van wat dan ook, hun handen goed wassen, indien nodig ook hun tanden even poetsen en desnoods hun gezicht wassen als het erge knoeiers zijn. Dan kúnnen er geen pindakaas-smeren aan de deurklink komen.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik hou niet van brieven die 'namens' een kind geschreven worden.
    Ik hou meer van een zakelijke opsomming in een brief, dat vind ik duidelijker en begrijpelijker.
    En dan liever ook geschreven door de schoolleiding, niet door de ouders.

Dus gewoon iets als:
    Geachte ouders,
    I.v.m. een leerling met zeer ernstige allergie verzoeken wij u vriendelijk de volgende zaken na te laten:
    En dan opsomming van wat er allemaal niet mag.
    Daarna aangeven dat het een zaak van levensbelang is, vanwege acuut risico van shock.

Ik vind het trouwens wel heel heftig, in feite wordt andere ouders gevraagd hun kind min of meer op dieet te zetten.
    Lijkt mij dat een zo ernstige allergie voldoende is om een vrijstelling van schoolgang te krijgen, zodat je gewoon thuisonderwijs kunt geven.
    artikel 5a van de leerplichtwet
    a. de jongere op lichamelijke of psychische gronden niet geschikt is om tot een school onderscheidenlijk een instelling te worden toegelaten;

18. willow23

Ik snap jullie berichtjes heel goed, maar moet wel zeggen dat ze me pijn doen...zit hier echt met tranen in mijn ogen....
    Ik zou willen dat onze zoon gewoon normaal was zodat ik ook geen angst om mijn kind hoef te hebben...
    Helaas kan ik hem niet in een plastic bubbeltje stoppen(al zou ik dat wel graag willen)
    En nogmaals ik leer mijn kind de hygiene goed hoor....
    het is gewoon zo dat als een kindje pinda heeft gegeten en mijn kind aanraakt (gewoon op zn arm) kan hij al in shock raken...

maar nogmaals ik snap jullie wel

19. willow23

en hij gaat naar een speciale school omdat hij ook ass en adhd heeft...

20. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik zou je brief niet zakelijk doen, maar juist benoemen wat er aan de hand is. Als ik zo'n brief zou krijgen zoals in je openingspost, zou ik ook denken: Jaa daag! Mijn dochter eet graag pindakaas en heeft heel vaak chocopasta mee naar school.

Maar als je er in zet, waarom het niet kan, namelijk dat zijn allergie zo erg is dat, als een kindje hem aanraakt wat pindakaas heeft gehad, hij al in shock kan komen, dan denk ik er wel om.

Zakelijk hoeft niet, zet je gevoel er in en leg het uit. Als moeder zijnde, of ouder zijnde is het dan makkelijker te begrijpen.

Mijn dochtertje heeft een klasgenootje met diabetes. Wij hebben ook een brief gekregen van zijn ouders met uitleg wat hij heeft, wat hij mag hebben en liever niet. Ook staat er in wat wij kunnen doen als hij in een shock komt. Het briefje hangt hier op het prikbord ;)

Deel Deze Pagina