Hoi iedereen, Even een vraagje, want ik snap er niks van! Ik ben 22 en een alleenstaande mama, woon wel bij mijn moeder. Aankomend schooljaar wil ik graag weer terug naar school (Hbo, SPH). Heel leuk natuurlijk, maaaar dan zou kinderdagopvang heel handig zijn en dat kost veel centjes Vandaar dat ik net een telefonische afspraak had met de gemeente. Die meneer die ik aan de telefoon had, die er trouwens niet heel erg veel vanaf leek te weten, die zei dat ik geen recht heb op tegemoetkoming kosten kinderopvang?! Terwijl, als ik het zelf bereken/invul, de site aangeeft van wel?! Ow en m'n inkomsten zijn trouwens te verwaarlozen Alimentatie is 200 pm. Zijn er hier misschien meer studerende moeders die mij even zouden kunnen uitleggen hoe en wat?
Als je niet werkt heb je geen recht op teruggave via de belastingdienst. Misschien dat de gemeente er een potje voor heeft.
Nou ik heb dat laatst opgezocht en na gevraagd bij de gemeente en bij de belasting maar als je naar school gaat heb je geen recht op de tegemoetkoming in kosten voor de kinder opvang, Dus zal je toch voor wat anders moeten kiezen kwa opvang (fam/vrienden etc) en anders zal je geen opleiding kunnen doen
Recht op kinderopvangtoeslag als u een re-integratietraject, verplichte inburgeringcursus of studie volgt | Brochure | Rijksoverheid.nl Hier vind je wat je zoekt
Thanks voor de link Smile. Even van de site: U krijgt kinderopvangtoeslag als u aan de volgende voorwaarden voldoet: U krijgt kinderbijslag of een pleegouderbijdrage voor het kind. Of u onderhoudt uw kind in belangrijke mate. Uw kind staat op uw woonadres ingeschreven. Uw (gezamenlijke) inkomen is niet te hoog. Het kindercentrum of gastouderbureau is geregistreerd. Bij gastouderopvang moeten ook de gastouder en de gastouderlocatie geregistreerd zijn. U hebt met het kindercentrum of gastouderbureau een schriftelijke overeenkomst afgesloten. Het kind waarvoor u kinderopvangtoeslag vraagt, zit nog niet op het voortgezet onderwijs. U of uw partner betaalt de kosten voor kinderopvang. U en uw partner hebben de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning. U werkt, studeert, volgt een traject of een inburgeringscursus bij een gecertificeerde instelling. Dit geldt ook voor uw partner. Ik voldoe aan alle eisen, daarom snap ik niet waarom die meneer dat zei.. Volgens mij klopt 't dus niet wat hij zei.
Maar als ik naar de voorwaarden kijk, heb ik er wel recht op. Weet niet of jullie gezamelijk inkomen te hoog is, ofzo?
Je hebt sinds dit jaar 10 maanden per kalenderjaar recht op tegemoetkoming. Je krijgt dan gewoon hetzelfde als dat je zou werken. Ik studeer ook en maak gebruik van opvang, krijg gewoon toeslag hoor! Heel fijn dat ze dat per 2013 veranderd hebben. Als je vragen hebt, stuur maar pb.
Ik krijg ook kinderopvangtoeslag, en studeer ook. Ik heb wel een eigen huis, misschien maakt het verschil omdat je bij je moeder woont?
Bij mij in de opvang was ook een studerende moeder. Zij kreeg gewoon kinderopvangtoeslag. Daarnaast kreeg ze volgens mij ook nog een gedeelte van de sociale dienst (of hoe heet dat?). Al met al had ze daardoor zelf weinig tot geen kosten aan de opvang. Ik zou het toch nog even navragen bij zowel de Belastingdienst als de gemeente. Je hebt sowieso recht op KOT.
Je kunt gewoon toeslag krijgen hoor, en vaak hebben gemeentes ook nog potjes om je mee te financieren.
Als je bij je ouders woont, zijn die dan noet je toeslagpartner omdat je dan een gezamelijkr huishouding voert? Zo ja dan kan het zijn dat je geen toeslag van de belasting krijgt. Wat zou je van de gemeente moeten krijgrn dan? Ken alleen de belastingdienst
Bedankt iedereen voor de reacties, ga morgen gewoon nog een x bellen. Kijken wie ik dan aan de lijn krijg, haha. Volgens de site is m'n moeder niet m'n toeslagspartner, dus daar ligt het niet aan. Devilschase: Kinderopvangtoeslag. Dus dan zou ik zelf, als het dus goed is, bijna niets te hoeven betalen voor de kinderdagopvang.
Je moet de gemeente niet bellen maar de belastingdienst. Daar krijg je de KOT van, niet van de gemeente. Bij hun kun je hooguit een tegemoetkoming vragen voor het deel kinderopvang dat je zelf nog moet betalen na ontvangst van de KOT.
Hmh, op de site stond dat ik naar de gemeente moest bellen, naar afdeling Sociale Zaken. Waar ik vandaag dus ook een telefonische afspraak mee had. Maar maakt niet uit, bel morgen dan wel eerst de belastingdienst Dankje. Toevoeging: Zie 't al, omdat dit een bijzondere situatie is, staat er op de site dat ik de gemeente moet bellen
Van de site: Bijzondere situaties Het kan zijn dat er geen werkgever is. Bijvoorbeeld als één of beide ouders een student is of een verplichte inburgeringscursus of een reïntegratietraject volgt. Dan neemt de gemeente of het UWV de werkgeversbijdrage voor zijn rekening. Als u hierover meer wilt weten of als u een aanvraag wilt indienen, kunt u bellen met de afdeling Arbeidsmarkt en Sociale Zaken. Er zijn twee telefoonnummers: Hebt u postcode 5211, 5216, 5221 t/m 5224, 5234 t/m 5237? Bel dan (073) 615 92 91 Hebt u postcode 5212 t/m 5215, 5231 t/m 5233, 5241 t/m 5248? Bel dan (073) 615 92 92 Vandaar dat ik met de gemeente heb gebeld
Ha nu snap ik het. Gewoonlijk wordt de kinderopvang betaald door 3 partijen: de ouder, de werkgever en de overheid. Jij betaalt dus een deel als ouder, de belastingdienst betaalt je KOT als compensatie van de overheid en omdat je geen werkgever hebt moet de gemeente of het UWV het werkgevers deel betalen. Maar dat betekent dus nog steeds dat je ook een deel KOT van de BD kunt krijgen.
Misschien moet je even naar toeslagen bellen van de belastingdienst in plaats van naar de gemeente. Hun kunnen je vast meer vertellen. 0800-0543