Ik zal nog een update geven. Ik ben uiteindelijk toch naar de HAP gegaan maar dan voor een allergische reactie bij zoon. Ik ben zo blij met de alleraardigste assistente en huisarts die alleen maar benadrukken dat het goed is als je belt. Meteen aan de huisarts gevraagd wat zij vond van zoons vinger. Ze heeft erop gedrukt en aan getrokken en beide acties gaven flinke reactie bij zoon. Ze denkt dat hij waarschijnlijk wel gebroken is alleen doen ze er niets mee. Ook geen spalk. Dus het moet vanzelf genezen. Onderbuikgevoel klopte dus dat het waarschijnlijk wel gebroken is en ik weet nu 100% zeker dat ik er niet speciaal voor naar de HAP had hoeven gaan.
Apart dat ze er niets mee doen als ze denken dat het toch gebroken is. Zover ik weet moeten ze het op zijn minst intapen zodat het weer goed kan herstellen. Weet je wat ik zo raar vind, de hele tijd zeggen ze '' Ik denk dat het wel/niet '' gebroken is, maak gewoon een foto en dan weet je het zeker. Waarom van die vage antwoorden. Heeft je zoontje nog veel last? In ieder geval beterschap.
Ja, ik snap helemaal wat je bedoelt @Debaky. Het is ook vaag en onbevredigend. Maar uiteindelijk gaat hem om de behandeling en die schijnt dus niet veel uit te maken in zijn geval. Waarschijnlijk omdat het om zijn vingertop gaat. Ik hou het wel in de gaten en als het voor mijn gevoel niet snel genoeg opknapt dan meld ik mij weer bij de huisarts. @nutts Het is eigenlijk hetzelfde als gisteren. Hij gebruikt de vinger helemaal niet en het is heel pijnlijk bij aanraking. Ik heb hem paracetamol gegeven maar het veranderd niets. Hij is verder gewoon zichzelf hoor (ligt niet te creperen ofzo) maar vervelend is het wel.
Als het voor de behandeling niet echt uitmaakt of het wel/niet gebroken is, snap ik wel dat ze er voor kiezen geen onnodige rontgenfoto te maken ivm straling. Waarom een foto puur en alleen om het zeker te weten als het vervolgens geen enkele meerwaarde heeft?
Zolang je het niet zeker weet maak je toch juist een foto om een duidelijke diagnose te stellen. Wat heb je aan de uitspraak '' Het zou gebroken kunnen zijn '' Sorry maar ik hou gewoon van duidelijkheid en vind het dan juist wel een meerwaarde hebt om die foto te laten maken. Na die foto weet je het pas zeker en kun je duidelijkere antwoorden geven . '' Ik denk '' nee '' Ik zie aan de foto '' dat hoort een dokter in dit soort gevallen gewoon te zeggen. Maar goed, dat vind ik. Ik hou niet van vage halve antwoorden.
En wat heb je er dan ook om te weten of het wel of niet gebroken is, als in beide gevallen het antwoord is: ‘dat moet vanzelf genezen’? Ik zou idd ook niet kiezen voor extra straling.
Maar waarom dan? De vervolgactie is hetzelfde. Ik snap niet waarom je dan per se die blootstelling aan straling zou willen. Een dokter hoor volgens mij in dit soort gevallen een afweging te maken van of iets noodzakelijk is of niet; foto is niet noodzakelijk, de informatie van de foto verandert de behandeling niet, dus niet doen.
Nou hier maken ze als je belt dus duidelijk dat ze daar wel degelijk voor zijn. Even overleggen is hier geen enkel punt. Je bent nogal standvastig in je beweringen en ik ben het er totaal niet mee eens. Ik heb voor de oudste zo vaak de HAP gebeld met een oorontsteking. Is dat spoedeisend? Nee wellicht niet, maar mijn baby/dreumes begrijpt niet dat ze even tot kantooruren moet wachten als ze krijst van de pijn En voor dat soort zaken (in verhouding dan, want de kinderen zijn nu ouder) blijf ik gewoon bellen.
Hoe weet je dat nou. Je weet niet eens zeker wat er is dus hoe kun je nu dan al zeggen dat de vervolg behandeling het zelfde is? Ik heb nog nooit gehoord dat een gebroken vinger gewoon zo gelaten word en dat er niks mee gedaan word. Normaal gesproken word zoiets op zijn minst vast gebonden. Wie weet als ze wel een breuk hadden gezien hadden ze het wel gespalkt.
Ik wilde ook dat ze gewoon mijn zoon vrijdag hadden doorverwezen voor een foto. Geen gezeur: uitzoeken hoe het zit. Nu is het al het hele weekend een getob. Maar goed, deze huisarts zei dat het niet uitmaakt. Ik kwam daar voor de allergische reactie dus het voelde nou niet bepaalt als het moment om hierover in discussie te gaan. Misschien waag ik er morgen een telefoontje aan, aan de eigen huisarts. Dat ik de gang van zaken apart vind en niet geruststellend. Maar goed, het is dus blijkbaar iets dat vanzelf moet overgaan en er is niets om het te behandelen...
Ik snap jou wel, ik zou ook graag een foto hebben. Wie weet is het wel een hele lelijke breuk juist wel andere zorg nodig heeft.
Ik heb ook wel eens mijn vinger tussen de deur scharnierkant gehad. Dat doet rete pijn. Ook als het niet gebroken is. Als je nagel zo blauw is dan doet dat ook veel pijn. Je kunt sterkere pijnstilling geven door ibuprofen te combineren met paracetamol. En het zal door de zwelling ook flink stijf zijn. Als de behandeling hetzelfde is bij zo'n bovenste kootje zou ik geen foto laten maken ivm de straling.