de vaste lasten zouden betaald zijn maar daar is dan ook alles mee gezegd. Dan moeten we de auto weg doen willen we nog een beetje kunnen eten... Wij gebruiken 1,5 salaris voor vaste lasten, eten, tanken en leuke dingen, en half salaris sparen we.
Het ligt er aan welk loon wegvalt en wat de reden is. Als mijn loon wegvalt door ontslag, redden we het wel even tot ik iets anders vindt. Ook zonder het spaargeld aan te spreken, denk ik. Man en ik zijn beiden verzekerd voor arbeidsongeschiktheid en bij overlijden van één van ons, wordt de helft van de hypotheek afbetaald. Als ik overlijd of arbeidsongeschikt raak, komt het financieel wel goed. Maar ik moet eerlijk bekennen, dat het met mijn huidige inkomen best lastig zal zijn om zelfs maar de halve hypotheek te betalen. Dus als mijn man wegvalt, zal ik een tijd heel zuinig aan moeten doen, het spaargeld moeten aanspreken en op zoek moeten gaan naar een bijbaan. Als dat niet lukt, heb ik een probleem. Ik kan wel gaan huren (sta ingeschreven bij de woningbouw en hebgenoeg punten) maar zie je huis maar eens kwijt te raken nu! Nu werken mijn man en ik in het onderwijs. Hij is wiskundeleraar, dus tenzij hij rare streken uithaalt met leerlingen, hoeft hij echt niet voor zijn baan in te zitten. Zelfs als hij niet bij zijn huidige school verder kan, dan zitten ze elders wel om wiskunde leraren te springen. (Ja, bij de werkgevers zijn de wiskundeleraren wel populair. ) Ik sta voor de klas op een basisschool. Mijn baan is niet meer zo 100% zeker als een paar jaar geleden. Maar nog wel een stuk zekerder dan bij het gemiddelde bedrijf. Alleen ALS ik mijn baan kwijt zou raken, kom ik als leraar bijna niet meer aan de bak. En met een PABO-diploma kun je niet veel anders (met een vergelijkbaar inkomen) dus zal ik dan gewoon alles moeten aanpakken.
Wij doen het met 1 loon. Heb voor dat Ziva kwam wel gewerkt maar verdiende niet veel omdat ik niet veel uren maakte dus dat beetje wat ik kreeg deed ik wat extras voor de kids enzo. En mocht het loon van mijn man wegvallen hebben we een buffer om een andere baan te gaan zoeken.