oudere broertjes en zusjes met verantwoording over peuter/kleuter?

Discussie in 'De lounge' gestart door tulip, 8 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tulip

tulip Niet meer actief

Ik vraag mij af hoe jullie hierover denken??
    Daarstraks is onze dochter even lekker buiten gaan fietsen, komen we een kindje tegen van ook 3 jaar. Tis een klein dorp, ken die mensen dus weet dat ze die leeftijd heeft. Maar papa en mama zag ik nergens, alleen zus en wat bleek een nichtje. Zij waren 11 en 12. Onze dochter ging op haar af natuurlijk en ik vraag even langs mn neus weg, o ook lekker aan het fietsen, is papa of mama dr niet bij.
    Nee zegt zus, die zijn thuis aan het opruimen, waren ongeveer een straat of 6 van huis af en langs een drukke weg aan het spelen.

Dus ik keek blijkbaar nogal verbaasd, want daarop zegt ze: ja dat doen wij altijd hoor, ik ben nu zo groot dat ik alleen met m. (zus) naar buiten mag. Waarop ik nog vroeg of mama ook wel weet dat ze echt een eindje van huis zijn. Ja, zegt zus, tot de albert heijn zei ze. Das het einde van het dorp waar je de bebouwde kom uit gaat zeg maar.:$

Misschien is dit mijn bescheiden mening, maar ik vind absoluut niet dat kinderen van 11 of 12 de verantwoording over een peuter (of kleuter) mogen hebben in die zin. Een peuter is zo onberekenbaar dat een 11/12 jarige dat misschien echt te laat door heeft.
    Het maakt mij in deze ook niet uit hoe verantwoordelijk beide zusjes zijn, ik vind het gewoon niet kunnen. Er zal wat gebeuren, zo'n kind heeft de rest van zn leven een trauma en schuldgevoel.

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Tja.. de ene 12 jarige is de ander niet laat ik maar zeggen.

Ik ken heel wat 12 jarige meisjes maar die spelen ook niet meer op straat en die spreek je ook echt niet meer aan met 'weet mama dat'.. etc

3. Ellamalou

Ellamalou Fanatiek lid

22 jan 2011
    1.416
    0
    0
    NULL
    NULL
    #3 Ellamalou, 8 apr 2012
    Laatst bewerkt: 8 apr 2012
    Ik ben het volledig met je eens! Ik vind het ook niet kunnen. Zeker niet omdat ze langs de straat spelen. een kind kan altijd onverwacht de straat oplopen.

4. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    toen ik nog jong was (vorige eeuw :p) liepen wij ook buiten met onze neefjes nihtjes , buurkinderen maar gingen de straat niet over , dat heb ik 1 keer gedaan maar lag toen ondersteboven op n motorkap van n auto heeft dikke indruk achter gelaten bij dat ik t verder niet meer gedaan heb .
    mja dat was vroeger he .
    Mijn oudste zoon is 7 en die krijgt nooit van mn leven zn kleine broertje van 3 mee naar buiten ook niet als de buurtkindjes erbij zullen zijn ,

ik ben zelf dus heel anders opgegroeid maar als ik nu terug denk snap ik niet wat mijn moeder bezielde om ons zo maar te laten gaan zonder te weten waar we zijn .

5. Hmm, ik zie het probleem niet zo. Als ik het verhaal zo lees denk ik; Nee!, maar toen ik 13 was werd mijn broertje geboren en gingen we ook samen weg.. Denk dat het een beetje aan het kind ligt wat op moet letten, hoe hij/zij zich gedraagt en of ze verantwoordelijk genoeg is..

6. 2lovelychildren

2lovelychildren Niet meer actief

hoi tulip
    ik ben t helemaal eens met jou,als er wat gebeurt zijn die kinderen getraumatiseerd voor de rest voor hun leven en zullen denk ik ook nog de schuld krijgen van hun ouders dus voor mij not done
    groetjes

7. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Wat is het probleem?? Op die leeftijd paste ik al op kleintjes
    Op de zaterdagavond. Het begin hier steeds meer te lijken op een "ouders die het anders doen dan jij" bashing forum..

8. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Tja hangt van het kind af, toen ik 12 was mocht ik heel veel, liet onze rottweiler uit, boodschappen deed ik ook wel eens en mijn broertje mocht wel mee maar wou bijna nooit;)
    Ik zit nu te denken, mijn broertje was wel een stuk ouder.
    Mijn nichtje paste vaak op toen ze 12 jaar was wij waren, 4 en 8 jaar.

Weet niet, je zegt dat de AH buiten de bebouwde kom is, vind ik idd we heel ver met een kind van 3 jaar

9. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    Ja ik paste op die leeftijd ook op mijn twee kleine nichtjes, en helemaal als ze samen zijn is het toch prima. Zeker als het een zusje is, die kent het kindje toch, als het bvb een d ruk kindje zou zijn dat slecht luistert zou de moeder het vast niet toelaten

10. tulip

tulip Niet meer actief

zeg, zo bedoel ik het helemaal niet. Ik merk wel eens dingen op op straat of zoals andere forumleden in een winkel of op verjaardagen en wil graag weten of ik dan zo alleen in mijn mening sta, omdat ik het om mij heen dus zie gebeuren en laatst ook hier gelezen heb.:x

11. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Ik ben de oudste uit de fam en dus meerdere kleine neefjes en nichtjes. Als we bij elkaar waren mocht altijd iedereen mee, zonder ouders. Als ik 12 was dan was de jongste 3, ging altijd goed en ik weet dat ik op 12 jarige leeftijd echt wel kon opletten. Dit zal dus per kind schelen denk ik.

12. Marieke1983

Is ook niet specifiek tegen jou, meer algemeen omdat dit soort topics ruimschoots vertegenwoordigd zijn de laatste tijd ;)

13. tulip

tulip Niet meer actief

ik vind dat soort topics juist heel fijn, vind het prettig om over zulke dingen te discussieren, want soms kun je echt tot een ander inzicht komen.

Ik ben het overigens absoluut niet eens met degenen die zeggen: een 12 jarige weet echt wel dat ze op moet passen... ik vertrouw de 12 jarige ook wel. Dat is in dit geval ook een super lief net meisje, maar een 3 jarige NOOIT!! In welk geval dan ook. Ik heb een heel goed luisterende peuter, maar je kun het nooit met 100% zekerheid weten. In winkels durfde ze nooit bij mij weg te gaan, tot op een dag ze ineens uit mn zicht was.

14. Dani11

Dani11 Niet meer actief

Ja ik weet niet....ik was 12 toen mn broertje werd geboren en nam alleen de bus met de kinderwagen naar de stad en verschoonde en voedde hem en paste vaak op, maar ik was heel volwassen voor mn leeftijd en mn ouders vertrouwden mij volkomen en er is nooit iets geks gebeurd.
    Het ene kind is het andere niet...

15. Marieke1983

Dat is waar.

16. tulip

tulip Niet meer actief

met een baby op pad zou ik nog een ander verhaal vinden, die baby springt niet ineens uit zn kinderwagen om de straat op te rennen.

17. Dani11

Dani11 Niet meer actief

Nou 2 jaar later was ik ook net 14 en ging ik ook met hem op pad, dus ik blijf erbij je kan geen een kind met elkaar vergelijken.

18. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Tsja ik was ook 12 toen ik op de twee peuters paste, we gingen ook rustig wandelen en fietsen. Nu ik zelf een kindje van 3 heb kan ik me niet voorstellen dat ik hem zo laten fietsen van onze oppas van 13, in ieder geval niet met een gerust hart.
    Aan de andere kant zijn hier ook kindjes van 3/4 die zelf buiten op straat mogen spelen en zelf naar de speeltuin mogen lopen.

19. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    helemaal mee eens!
    ik fietste toen ik 3 was ook met 11 jarigen door het dorp.
    en andersom toen ik 11/12 jaar was had ik ook wel eens kindjes van 3 , 4 jaar op sleeptouw....

20. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Mijn elf jarige kan nog niet op zijn zusje passen en dat zou ik ook niet snel doen. ( nood breekt wetten) maar het zou mijn keuze nog niet zijn.

Maar niet alle meisjes van 12 zijn nog zo meisjes achtig dat ze die verantwoording niet aan zouden kunnen. Merk wel dat ze als je jongere broertjes of zusjes hebben ze er wat sneller in mee gaan met helpen en soms oppassen. Als het niet te vaak gebeurt als er duidelijke afspraken zijn gemaakt.
    Je spreekt nu over een dorp. Ik spreek over een stad en dan zou ik zeggen nee. Maar toch zie ik hier vaak in de stad ook dit soort dingen. Oudere broertjes zusjes die met de kleintjes naar de speeltuin gaan. Voor al bij andere culturen is het gebruikelijker dat oudere kinderen mee helpen verzorgen van de jongere kinderen.

Het komt er op neer. Wat ik niet zou doen als ouder hoeft niet te gelden voor andere ouders. Veroordeel dus niet die andere ouders. Probeer ook een beetje op hun oordeel als ouders te vertrouwen.

Dit zou ik niet doen en dat zou ik niet doen tja. We zijn nou niet allemaal het zelfde.

Deel Deze Pagina