Na enkele jaren dromen en fantaseren zijn wij dit jaar onze eigen zaak gestart. We hebben hier behoorlijk wat voor moeten "inleveren"; een rete goed loon opgegeven, een auto de deur uit gedaan, spaargeld geïnvesteerd en compleet back to basic met bepaalde dingen. We hebben het nu ook echt niet makkelijk en leven nog voor een gedeelte van ons spaargeld maar potverdorie wat voelt dit goed! Gelukkig mogen we ook echt niet klagen en kunnen we waarschijnlijk nu al zeggen dat we ons voorgestelde doel/target voor dit jaar gaan halen. Naast mijn eigen baan van 2 dagen per week help ik mijn vriend nu 2 halve dagen op kantoor omdat hij het al best druk heeft. Ik ben er ook erg trots op en ook zeker op m'n vriend, die dit grotendeels doet. Ik heb er ook alle vertrouwen in Maar toch hebben we nu al wat rottige dingetjes gehad. Vorige week bijvoorbeeld; van de kinderbijslag wat kleertjes besteld ( is nodig ) maar ineens lag daar een rekening van de eigen risico van 1,5 jaar geleden nog op de mat a E200,- Kon ik dus alles weer terug sturen Best even pijnlijk. We willen de oudste graag op zwemles maar stellen het waarschijnlijk toch even uit Dat soort dingen... Nu ben ik erg benieuwd hoe dat bij jullie is gegaan in het begin en/of in moeilijke tijden. Ik hoor graag tips en handige dingetjes. Ik ben qua geld al redelijk "creatief" en maak en doe ik dingetjes zelf. Maar we hebben nu wel nog het geluk dat het al redelijk loopt en nog wat achter de hand hebben. Hopelijk komt het er niet van maar het kan natuurlijk ook ineens anders zijn.
Hier zitten we nog in de beginfase. Vriend gaat bij zijn werk vanaf Juli steeds minder werken en meer met zijn bedrijf bezig zijn. Ik zelf ga heel misschien ook bedrijf starten. Dat is nog even afwachtten. Maar verder kan ik nog niet veel vertellen. Super dat het je vriend al zo goed af gaat. er zullen momenten zijn waarvan je denkt waar ben ik aan begonnen maar het positieve blijven houden! Het is zo mooi dat je zelf iets hebt kunnen opzetten. Veel succes ermee!
Allereerst een compliment dat jullie je droom waargemaakt hebben! Niet iedereen durft dat en ook niet iedereen kan dat, zeker niet in deze tijd. Al het opstarten is moeilijk, zeker als je je spaargeld aan moet spreken en moet investeren. Mijn man is in 2007 een eigen zaak begonnen. Daarvoor zat hij in een BV met 2 anderen. Daar voelde hij zich niet op zijn gemak en is hij uitgestapt. We zijn bij 0 begonnen, hebben geïnvesteerd en ons spaargeld gebruikt. We zijn nu 7 jaar verder en hij heeft een bloeiend bedrijf met een perfecte omzet! We hebben de crisis wonderwel overleefd en zijn erg trots! Bezuinigingstips heb ik niet echt voor je. Zorg ervoor dat je een goede boekhouder/accountant hebt. Die je voorbereid op evt hoge kosten. Hou altijd rekening met de belastingdienst, kijk echt vooruit en leg evt al wat geld apart voor bepaalde dingen. Spaar voor extra uitgaven, zoals zwemles. Als is het maar een klein bedrag per maand. Probeer niet aan dat bedrag te komen, want voor je het weet heb je het op gemaakt aan andere dingen. Reken alle vaste en variabele lasten nog eens goed na, kijk waar je kunt bezuinigen. 't Is allemaal wat veel werk in het begin, maar het geeft je een hoop duidelijkheid en geen onverwachte verrassingen. Ik wens jullie veel succes!
Ik heb een bedrijfje naast mijn 24 urige baan en ga pas minderen als de zaken dusdanig lopen dat ik met minder werken kan overleven.. Ben al wel van 28 naar 24 gegaan (ouderschapsverlof in eerste instantie) Maar mijn man werkt er ook bij (doet ook niks met het bedrijfje) dus dat scheelt een hoop natuurlijk
Mijn vriend is ook sinds een jaar helemaal zelfstandig bezig (samen met compagnon). We hebben nu bedrijfsruimte midden in t centrum van een grote stad, en zitten er inmiddels met een klein clubje. Ik werk 2 dagen op kantoor en de rest vanuit huis. Yep, het is hard werken, maar het is ook zo gaaf! Ook wij hebben er heel wat voor moeten inleveren qua luxe, al is t wel de bedoeling dat dat allemaal snel (en in het kwadraat graag) gaat terugkomen. De grote vraag is wanneer haha Ondertussen koop en verkoop ik vaak kleren voor dochter via marktplaats, we gaan niet meer heel luxe op vakantie (als dat al kan), ik koop niet meer alles waar ik zin in heb. Eigenlijk is het heel goed om zo ook eens te leren leven (Maar niet te lang graag)
Hier was het in het eerste jaar ook geen vetpot. Stond regelmatig met 10 euro in mn handen in de supermarkt te dubben wat zal ik ervoor meenemen. Mijn man werd bij grote drukte nog wel eens ingehuurd door zijn oude baas wat ons dan net even weer een duwtje gaf. Inmiddels na 4 jaar een solide bedrijf en er 2 jaar geleden eentje naast gestart. Wel iets heel anders. Ik werk 2,5 dag nog steeds bij hetzelfde bedrijf als waar ik altijd al gewerkt heb. Verder werk ik de andere dagen mee in de bedrijven. Voornamelijk de administratie en planning. In het tweede bedrijf doen we 'op de werkvloer' beide even veel. We hebben alles vanaf 0 opgebouwd zonder dat we veel spaargeld hadden. Bezuinigingstips heb ik niet zo echt voor je dat is het standaard opsommen eigenlijk. Wat hierboven ook staat zorg voor een goede boekhouder. Kost ons nog geen 100 per maand maar je weet wel wat je kan verwachten en waar je allemaal recht op heb etc. Gaaf dat jullie je droom gevolgd hebben en ondanks dat je het nu zwaar hebt gaat het jullie zeker lukken! Iedere startende ondernemer heeft het de eerste jaren zwaar!
Leuk he, een eigen zaak? Het is zo gaaf om je bedrijf te zien groeien! Wij hebben 2 BV's, het is hard werken. Maar geeft veel meer voldoening dan werken voor een baas, vind ik dan. Tips, zoveel mogelijk sparen. Alle onnodige uitgaven (loterijen enz) de deur uit doen. Stel een budget voor jezelf voor de boodschappen, en alles wat je overhoud in de spaarpot. Vakanties, doen we niet aan. Laatst een weekje center parks gedaan, was de eerste 'vakantie' in 5 jaar ik mis het ook niet. Daarentegen hebben wij wel 2 auto's voor de deur staan. Maar dat is een keus die we heel bewust hebben gemaakt. Een goede accountant. Het kost wat, maar hier levert het ook zeker wat op. Zo bleken wij aanspraak te kunnen maken op subsidie van de overheid voor een product wat wij maken. Ik werk overigens nu nog 28u voor een baas (nu even niet dan ivm zwangerschapverlof) maar de vraag is voor hoe lang nog. Mijn vriend heeft t zo druk, dat ik er bij kom. Heel spannend! Nu doe ik veel dingen tussendoor als de kleine slaapt en in de avonduren. Maar dat is bijna niet meer te doen.
Geweldig dat jullie je droom laten uitkomen! Mensen roepen vaak 'ja maar jullie hebben een eigen zaak' als het over geld gaat. Mijn vriend zei dan altijd dat wij juist de hoogste schuld hadden. Mensen vergeten de risico's die ondernemers hiervoor nemen en zwaarte beginperiode waar je doorheen moet. Wij hebben een bestaand bedrijf overgenomen, nu 2,5 jaar geleden en het gaat fantastisch. We hebben allebei een goed salaris uit de zaak. Om prive de lasten te drukken zijn er veel kosten die de we op de zaak hebben zoals onz internet en tv pakket, onze mobiels en beide een auto van de zaak met tankpas. Dat scheelt prive zo veel geld dat we inmiddels meer dan prima uit kunnen komen. Dus probeer daar (met een goede accountant) eens naar te kijken. Heel veel succes!!
Hier moet je dan ook wel weer mee uitkijken. Als je een eenmanszaak hebt en je kantoor etc aan huis dan moet je aan het einde van het jaar daar ineens wel voor betalen (privegebruik auto, telefoon en internet enzo) de bijtelling van de auto betaal je dan jaarlijks. Maar ben het wel met je eens dat je bepaalde dingen zakelijk op kunt voeren. Mensen oordelen al snel inderdaad dat je een eigen zaak hebt en dus wel bakken met geld moet hebben. Kan me daar soms echt aan ergeren. Ze vergeten vaak de kosten maar voor het gemak.
Zowel mijn vriend als ik hebben ook een eigen bedrijf. Hij al 7 jaar ik inmiddels 4 jaar. Het is hier nu even heel erg zwaar, wij zitten in de 'fun' sector en merken de crisis enorm. Ik ben Visagist en heb gelukkig nog relatief wat werkzaamheden in de promotionele sector via uitzendbureau's, maar het aantal fotoshoots neemt zeer af. Gelukkig merken wij nu dat de zakelijke markt aan begint te trekken en halen daar steeds meer omzet uit. Nog niet genoeg maar het begin is gemaakt! Wij leven allebei onze droom na, welke soms ook een nachtmerrie kan zijn als het even helemaal niet meer zien zitten maar als we dan om 10.00 opstaan omdat we op dinsdag een dagje vrij zijn weten we weer waar we het voor doen
Mijn man heeft nog zijn vaste baan en ik heb mijn baan opgegeven voor het runnen van 2 eigen bedrijfjes, we hebben het niet ruimer maar komen prima rond. De verassingen herken ik zeker wel maar wij moeten gelukkig niets laten. Het is meer dat ik denk in de maand wat extra's te kunnen sparen en dat geld ineens weer naar een rekening moet of de APK ofzo... balen! Wat ik niet snap in je verhaal is dat je alles opgegeven hebt om je eigen bedrijf te beginnen (heel stoer van je!) nog moet leven van je spaargeld maar wel kleding koopt die niet nodig is? Want als je dingen zomaar terug kunt sturen dan zijn ze schijnbaar niet hoognodig en dus zijn dat dingen die je dus even moet laten tot je bedrijf goed loopt. En bestellen is altijd duurder dan even de winkel inlopen met uitverkoop. Dat soort dingen doen we hier dan ook niet, veel te duur. 2x per jaar kopen we kleding en dat doen we gewoon met het gezin. Zulke "luxe" dingen zul je misschien wel in moeten leveren nu. en dat vonden wij in het begin heel lastig. Nu zijn we er inmiddels aan gewend en het bedrijf loopt beter dus meer inkomsten maar we leven nog steeds op dezelfde manier.
Hier ook een eigen bedrijf. 8 jaar geleden opgestart en veel tegenslagen gehad door vergunningen vooral. Nu sinds 2 jaar zijn we flink aan het verdienen, maar we moeten weer een andere locatie betrekken en dan komen dus ook die vergunningen weer om de hoek kijken. Ook krijgen we ondanks de goede cijfers die we hebben geen hypotheek en zullen we eerst moeten gaan huren. Onze spaarcenten worden dus ook weer opnieuw opgemaakt om te kunnen groeien. Onze vrienden denken ook dat wij bakken met geld verdienen en dat is ook zo, maar het gaat er ook met bakken weer uit... En ondertussen leef ik een tikkeltje luxer dan hen, maar dat gaat over bedragen die uiteindelijk totaal geen verschil in de situatie zouden maken. Als ik 5000 euro per jaar extra zou sparen zouden we niet opeens de hypotheek van een miljoen wel kunnen krijgen bij de bank. Bovendien werk ik 40 uur waarvan de jongste maar 2 dagen naar het kdv gaat. De rest doe ik in de avonden en weekenden en als ze slaapt. We hebben wel een bedrijf aan huis. Dat maakt het makkelijker. In de beginjaren was het wel echt op een houtje bijten hoor... Maar ben ondanks de extra zorgen die je hebt met een eigen bedrijf toch heel blij dat we hebben doorgezet!
Manlief heeft hier ook een bedrijf ovegenomen, helaas was het rooskleuriger voorgesteld dan de werkelijkheid. Belangrijkste tips zijn al wel genoemd, neem een goede accountant/boekhouder in de arm, wij bleken recht te hebben op extra belastingvoordeel, dus dat was een prettige meevaller. Verder een goed overzicht maken van je uitgaven en kijken wat voordeliger kan. Zo hadden we hier een groot voordeel aan de energierekening en vezekeringen shoppen etc. En marktplaats helpt ook erg goed! Ik heb mijn gewone job er nog wel bij en kon gelukkig meer werken en mijn vakantiedagen opnemen waardoor er ook weer meer salaris binnenkomt van mijn kant. Nu in het derde jaar kunnen we weer sparen en dat is fijn! Succes, ik heb mijn man veel gelukkiger zien worden sinds hij voor zichzelf is begonnen, en ja er zijn altijd lastige situaties en onvoorziene kosten die ineens komen maar het is het wel waard!
De kleding was wel nodig, staat ook in m'n op We hebben ook echt op de kinderbijslag moeten wachten en daarna heb ik vooral voor mn oudste zoon wat kleding in de sale/uitverkoop besteld omdat hij gewoon nog geen zomerkleding heeft. Het verzenden en het terug sturen kost in totaal 4,95. Daar kan ik geen ochtend of middag voor naar de stad rijden en m'n auto parkeren Bedankt voor al jullie tips! Via mp verkoop en koop ik ook veel. Zeker nu we een meid krijgen. Gelukkig heb ik van alle jongenskleding die ik nu verkocht heb ook weer veel dingetjes terug kunnen kopen via mp Qua accountant/boekhouder zit het wel goed, we hebben namelijk zelf een accountantskantoor Verder hebben we een hele groep mensen om ons heen verzameld waar we een beroep op kunnen doen als we advies oid nodig hebben; van fiscalist tot advocaat. Ik herken het inderdaad nu al dat mensen denken dat je geld zat hebt met een eigen zaak terwijl we echt aan het minimum zitten. Maar goed, het voelt zo ontzettend goed Wat hebben jullie gedaan qua reclame maken? Wij hebben het nu al redelijk van mond op mond in de buurt dus dat is erg fijn.
Heel erg herkenbaar! We hebben nu natuurlijk de financiële zorgen maar wat is m'n vriend in die korte tijd opgebloeid! Zelfs vrienden ed zeggen dat hij een soort rust over zich heen heeft gekregen.
Wij maken reclame via banners op sites in de branche, Google adwords doet t ook goed! Wij verkopen oa via een eigen site, maar zetten soms ook aanbiedingen op marktplaats. Dat levert niet zo heel veel op. Mensen gingen toch bieden op onze producten, terwijl er een vaste prijs voor staat. Dus daar zijn we snel mee opgehouden. Een goede site laten maken scheelt ook enorm! Kost wat, maar een goede site wordt herkent met Google in bepaalde zoektermen ( ik hoop dat ik het een beetje goed uit leg ) maar het idee is dat je dan snel met een bepaalde term op de eerste pagina komt zeg maar. En als je bovenaan staat, klikken mensen daar toch sneller op. En dan is het de kunst dat je een duidelijke site hebt, zodat mensen blijven kijken op je site.
Een eigen zaak is pittig, vooral als je samen in het bedrijf zit. Ik spreek uit ervaring. Tips.. Pas op voor advertenties in vage magazines, waar je ook vaak met een soort abonnement aan vast zit. - Misschien een mailing versturen naar een aantal bedrijven. - Goede, duidelijke website, die makkelijk te vinden is belangrijk. - Biedt aan om de overstap naar jullie bedrijf te regelen.. Succes!
Adverteren is onze ervaring maar een goede: je website moet goed in elkaar zitten en goed vindbaar zijn in google op zowel head, torso maar vooral de long tail zoekwoorden. Als je verder dan de eerste vijf regels staat loop je zeker al klanten en omzet mis. Wij hebben er flink geld in geïnvesteerd en betalen er maandelijks nog steeds aan als we op de eerste drie regels staan op basis van no cure no pay. Sinds we dat doen is onze omzet echt drastisch gestegen. Het heeft zich inmiddels allang terugverdient. Adverteren in kranten of andere dure dingen zoals reclamezuilen etc heeft geen enkel nut. Mensen lezen bijna geen krant meer. Ook adwords is een korte termijn oplossing die op de lange termijn zeer onvoordelig is. Het brengt je namelijk niet bovenaan in google. Ja voor de duur dat je advertenties erop staan tot je geld weer op is.
KVK geeft ook cursussen voor een zeer lage prijs en vaak ook wel gratis. Kan je gelijk netwerken.. Hoe de cursussen zijn, geen flauw idee. Maar ik werd er laatst op gewezen. Ik wil wel een keer op het gebied van internetmarketing een cursus gaan volgen
KVK cursus stelt niet zo heel erg veel voor. Ik denk dat je beter eens een keer naar de ZPP borrels kan gaan. Ga ook op LinkedIn of een dag naar een seats to meet om te connecten. Daar heb je ook heel vaak trainingen etc, die zijn handiger dan die van de KVK. Wij gaan niet vaak naar netwerk borrels omdat we daar helaas de tijd niet voor hebben, maar zitten sinds kort in een bedrijfsverzamelpand en daar gaat ook een wereld voor ons open. Connecten met andere ondernemers, op de gang even een praatje maken etc. Misschien eens kijken of we een leuke actie voor hier op ZP kunnen bedenken want welke zwangere dame wil nu geen mooie foto van haar buik? Als ik straks zwanger mag worden gaan we elke week een foto maken om uiteindelijk als flipboekje te bundelen.