vrij als gastouder

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door dorisn, 14 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Ik ben gastouder en nu zit ik met een dingetje.
    Een moeder van een gastkindje vind het vervelend als ik vrij neem (ziekenhuisbezoek met mn dochter en een weekend weg).
    ze vraagt zich af wie vervanging moet regelen.
    zelf heb ik (voordat ik gastouder werd) ook gebruik gemaakt van een gastouder en die zei het gewoon als ze vrij wilde/moest en ik regelde dan iets.

hoe moet ik dit regelen? Ik reken uiteraard geen uren als ik niet werk. Het gezin betaald per uur per kind alleen de daadwerkelijk afgenomen uren.

liefs doris

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dit soort dingen gebeuren gewoon hoor..jij hebt recht op vrije dagen. Ik probeer zoveel mogelijk buiten oppasdagen te regelen, maar dat lukt niet met alles. Met de carnaval bv neem ik de maandag en dinsdag vrij. Hier kunnen de ouders het gob om vervanging vragen en als dat niet lukt moeten ze echt zelf iets regelen.

als zijzelf vrij zijn brengen ze de kinderen ook niet en mis jij inkomstwn...dat gaat over en weer.

Of het reeel is dat de vraagouders hiervan balen ligt aan hoevaak het voorkomt en hoevaak jij op een jaar de opvang af moet zeggen.

3. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Ik denk dat het ook een beetje komt doordat ik in december een longontsteking heb gehad en dus niet kon werken.
    Daarbij had ik kerstfeest van mn zoontje zn psz en broertjes en zusjes mochten niet mee. (Anders had ik mn gastkindje wel meegenomen).
    Nu gaan we eind mei een weekend weg met mn schoonfamilie en ik moet volgende week (in de vakantie die zijzelf ook vrij is) naar de kinderarts en toevallig volgende maand naar de kinderuroloog voor de nieuwe eerste keer. Helaas valt dit op dagen dat ik deze gastkindjes heb.

ik begrijp heel goed dat ze het vervelend vind en ik ga vervolg afspraken (die er zeker gaan komen) ook jiet op hun dagen proberen bij te plannen. Voor nu is het even niet anders.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Ja ik denk dat het bij de vraagouders als een beetje veel overkomt

5. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Daar zou ik idd ook niet blij mee zijn.
    Zou ook uitkijken dat je niet kwijt raakt zo...
    Sorry, maar dat zou bij mij wel opkomen als ouder.

6. Mamavaneen2e

Mamavaneen2e Bekend lid

2 dec 2013
    526
    0
    0
    denk idd ook dat het als veel overkomt. en eerlijk gezecht vind ik het ook veel.

kun je sommige dingen niet verplaatsen naar een andere dag?
    ik heb mede door dit soort dingen ervoor gekozen drie dagen als gastouder te werken.

7. Mamavaneen2e

Mamavaneen2e Bekend lid

2 dec 2013
    526
    0
    0
    daarbij voel ik me in de zomervakantie al bezwaard als ik drie weken weg ben.

8. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Weekend weg, kun je niet iets later komen of eerder weg? En de afspraak volgende maand verzetten? Om ze tegemoet te komen, laten zien dat je moeite doet?
    Het fijne aan gastouder is dat het veilig en vertrouwd is als ze zo vaak een vervanger krijgen??
    Succes!

9. 2debaby

2debaby Actief lid

25 feb 2013
    409
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou in dit geval (met alle keren dat je al niet kon/kan werken in je achterhoofd houdend) het weekend weg proberen later in de avond te gaan (evt zoon al met schoonouders mee laten gaan?) en terug heel vroeg de maandag, zodat je op tijd terug bent, of ook de zondagavond al vertrekken.
    Proberen de afspraak met de kinderarts en uroloog te verzetten naar een vrije dag, of als je die nooit hebt naar een dag waar op het andere kindjes/ouders betreft zodat je de last voor de ouders verspreid. Maar alleen als dit binnen een schappelijke periode mogelijk is, want je kindje moet er niet voor niets heen.

Ben je aangesloten bij een bureau? Dan zou ik daar eens navraag doen over de mogelijkheid tot vervanging, zodat je de ouders daar in ieder geval een duidelijk antwoord op kan geven. Dat lijkt me voor jezelf ook prettig.

Op deze manier laat je in ieder geval duidelijk zien dat je je best doet om zoveel mogelijk gewoon te kunnen werken en het op kunnen vangen van die kindjes belangrijk vind en serieus neemt.

Tegelijkertijd denk ik ook: die ouders weten waar ze aan zijn begonnen toen ze kozen voor gastouderopvang en specifiek voor jou als gastouder met een eigen kind. Jij of je kind kan ziek zijn of iets bijzonders hebben waardoor je geen opvang kan bieden en je bent ook een mens en geen machine, hebt dus ook je vrije dagen nodig, dat is alleen maar ten gunste van het goed kunnen opvangen.
    Je zou dit (als je dit nog niet doet) voortaan misschien duidelijk in een kennismaking kunnen benoemen, zodat deze ongemakkelijke situaties niet zo snel meer ontstaan.

Misschien heb je een conculega in de buurt wonen/werken waarmee je een soort vervangings regeling mee kan treffen bij ziekte oid?
    Dan hebben de kinderen ook bij een vervanging een vertrouwd gezicht.

10. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Vervelende situatie! Ik kwam er samen met de ouders vaak wel uit ... natuurlijk proberen zoveel mogelijk buiten de opvangtijden om te plannen, maar vervanging heb ik zelf nooit hoeven regelen ...

11. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    ik kan me goed voorstellen dat ouders er niet blij mee kunnen zijn, niet iedereen kan zelf vervanging regelen of vrij nemen. Bij een kdv heb je dat probleem niet omdat dan Mientje Marietje overneemt.

Je zou inderdaad iets kunnen regelen met een andere gastouder, ik heb ook weleens een kindje hier gehad wegens een vakantie. Of kindje meenemen of afspraak op een vrije dag plannen.

12. Appeltjes

Appeltjes Fanatiek lid

2 jan 2013
    1.276
    10
    38
    Ik kan mij in deze situatie de ouders wel voorstellen. Is wel erg veel zo achter elkaar. Anders het zkh bellen om de afspraken naar dagen te verzetten waarop je wel kan?

13. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

14 okt 2011
    4.136
    0
    36
    friesland
    Oei heel eerlijk? Ik ging dan opzoek naar een andere gastouder

14. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.169
    10.678
    113
    Dus je hebt het over ziekte in december (risico van het kiezen voor een gastouder), 1 dag in december, 1 dag in maart, en 1 dag in mei? Ik vind dat nogal meevallen, en het lijkt alsof je het ruim van tevoren aangeeft. Als vraagouder zou ik er wel begrip voor hebben. Je hebt recht op je vrije dagen, en ziekenhuis moet gewoon, is niet altijd makkelijk te verzetten (sommige spreekuren zijn bv alleen op bepaalde dagen) Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik als het nodig is genoeg opties heb binnen familie en vrienden.

15. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Daarom heb ik een kdv gezocht en geen oppasoma's meer. Daarbij had ik hetzelfde. Zh bezoek en dan een dag vrij willen. Je zit als ouder tochb steeds te srressen want niet iedereen heeft zo even makkelijk een alternatief gevonden. Je moet er echt van op aan kunnen vind ik.

16. Amezen

Amezen Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Mijn gastouder gaat 1x per jaar 3 weken op vakantie en that's it.

Als zij zo vaak niet kon werken als jij nu aangeeft, was ik waarschijnlijk op zoek gegaan naar een ander.

17. minniemouse25

minniemouse25 VIP lid

31 okt 2009
    5.712
    68
    48
    Vrouw
    disneyworld
    Hier ook een gastouder. Ik heb in november een operatie gehad waardoor ik 6 weken uit de running was. Onze dochter heeft epilepsie waardoor wij nog weleens naar het zkh moeten. In mei gaan we trouwen en ben ik er ook anderhalve week niet. Ik heb hier in het dorp collega gastouders wonen en daar is de vervanging mee geregeld. Ik regel de vervanging en geef aan de ouders door wanneer ze naar de vervangende gastouder gaan. Tot nu toe loopt dat goed. Ik moet zeggen dat ik ook altijd zo een twee maanden van tevoren aangeef als er vervanging is.

18. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Ik ben ook gastouder voor 3 dagen in de week maar ik zie die dagen gewoon als werkdagen. Dus vlosafspraken e.d. Plan ik op m'n vrije dagen. Dat is toch helemaal niet handig voor vraagouder?
    Ziek zijn kan inderdaad, daar is niks aan te doen.
    Als ik een weekend weg ga probeer ik dat te combineren de vakantie van het ene gezin en met het andere gezin ruil ik een dagje.
    Vind ik eigenlijk niet meer als normaal! Het is toch hartstikke vervelend dat zíj elke keer vervanging moeten regelen?

19. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik heb maar een beperkt aantal dagen verlof.
    En die wil ik dan ook wel zo veel mogelijk met het gezin spenderen.

Als ik dan ook nog es tussendoor elke maand verlof moet gaan nemen omdat mijn gastouder er niet is ... dan is mijn verlof wel heel snel weg en blijft er voor de rest niks over.

Als je kinderen wil blijven opvangen zou ik dus elke keer echt wel voor degelijke vervanging zorgen!

Dat je "groot verlof" neemt, is 1 zaak en dat geef je dan meestal maanden van tevoren door zodat de ouders er hun verlof ook naar plannen, maar elke maand bovendien wel ergens een snipper ... da's iets anders.

Er zijn overigens bedrijven zat waar mensen in november al al het verlof voor het volgend jaar moeten opgeven. Als je dan een week of zelfs een maand op voorhand afkomt met "die dag geen opvang", hebben die mensen echt wel een probleem.

20. tuc

tuc Niet meer actief

tja ik denk dat je dit soort situaties op 2 manieren kunt benaderen:

1. als gastouder weet je dat ouders op je rekenen, dus probeer je dat soort dingen op je vrije dagen te plannen.
    2. als vraagouder weet je dat een gastouder ook recht op vrije dagen/weken heeft en dat het dus kan gebeuren dat je dan zelf vervanging moet regelen (risico van een gastouder)

als beide partijen dit goed erkennen hoeft er volgens mij niet vaak een probleem te zijn

Deel Deze Pagina