Zouden jullie mits financieel mogelijk bewust thuis blijven bij je kinderen?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door annet1985, 10 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Eigenlijk gaat het me nog het minst om het geld. Ik vind het vreemd dat deze keuzes voor vrouwen als normaal en keuzevrijheid worden gezien, maar voor mannen als gebrek aan ambitie en lapzwanzerij. Daarnaast vind ik dat mensen gewoon hun aandeel in de samenleving moeten nemen en ik vind niet dat je die dan neemt. Natuurlijk ga je niet elke vrije minuut aan iedereen besteden, maar helemaal niets, dat vind ik lastig.

En, vooral, ik vind niet dat je dan kunt zeggen dat je thuis bent voor de kinderen, je bent dan thuis omdat je het leuk vindt om te shoppen. Allemaal leuk en aardig, maar om dan werkende moeders de maat te nemen, vind ik vreemd. Dat wekte vooral irritatie.

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nee, er zijn ook zat banen die wel geld opleveren maar amper wat bijdragen aan de maatschappij.

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Eens Femkes. En dan snap ik heel goed dat er mannen die hun vrouw dan 'verplichten' om te gaan werken (was een paar pagina's iemand die dat schreef en dat vond iedereen toen 'belachelijk').
    Mijn man zou het ook alles behalve acceptabel vinden als ik fulltime thuis zou gaan zitten, omdat ook hij vindt dat ik m'n verantwoordelijkheid moet nemen richting maatschappij (zijn argument daarvoor is overigens wel grotendeels financieel, maar dat ter zijde). Thuis zitten om te freewheelen, beetje koffie drinken met andere moeders (want de kinderen spelen dan zo leuk), lekker wandelingetjes maken in het bos, beetje voorlezen aan een schoolklasje...
    Misschien dan wat eerlijker verdelen idd. Paps wat meer thuis en mams wat meer werken, zodat er een beter evenwicht is.

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Welke banen dan? Als je zwart werkt?
    Ik zou eigenlijk geen banen weten die geen bijdrage leveren aan de maatschappij.

5. tuc

tuc Niet meer actief

O ik zie dat zo niet hoor...geen verschil bij mannen en vrouwen iig

6. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Daar ben ik heel voorzichtig mee geworden. En ook sommig vrijwilligerswerk waar ik de clou niet van snap. Als er echt geen waarde aan zou zitten zou het waarschijnlijk niet lang voortduren. Er zijn wel banen waarbij ik vind dat vele mensen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid niet nemen en daarom misbruik maken van de mogelijkheden van hun functie. Dat ligt niet aan de baan op zich, maar aan de persoon die deze vervult. Belasting betalen, maar daarnaast op legale wijze mensen van hun spaargeld beroven is ook niet mijn idee van maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen.

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Nou ik vind banen als van die chat vrouwen die mannen om de tuin leiden nou niet echt een aanwinst in onze maatschappij.

8. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Nou dat vind ik mooi, zijn we het toch een beetje met elkaar eens! ;)
    Maar in het algemeen hoor en zie ik in de samenleving daar andere ideeën over.

9. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik ook niet zo, maar er zijn dus genoeg mannen die er behoefte aan hebben. Daarmee voldoet het dus ergens wel aan een maatschappelijke nood. Of die mannen er nou goed aan doen op die manier er mee om te gaan is natuurlijk een volgende vraag.

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Maar heel eerlijk, mijn man werkt heel veel (ja is nou eenmaal zo, maar ons doel komt in zicht). Maar heb niet echt het idee dat ik het zoveel relaxter heb als hij. Nu doe ik wel wat vrijwilligerswerk maar bij iemand op de koffie of naar de kapper heb ik al maanden niet gedaan.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Haha dus plat gezegd heb je liever dat iemand chat of zelfs de h**r uithangt dan een keurige huisvrouw die de hele dag libelle's leest?

12. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    #412 femkes, 13 jun 2015
    Laatst bewerkt: 13 jun 2015
    Jouw jongste is sowieso nog thuis, dat scheelt al heel veel in de drukte. Daarnaast maakt het soort kind daar ook veel in uit. Ik vond mijn oudste heel vermoeiend, hoewel hij heel goed luistert, omdat hij altijd aandacht vroeg. Mijn jongste was heel lastig, maar is inmiddels een makkie. Ik heb donderdag grotendeels in de tuin gezeten en ben zelfs naar de kapper geweest met hem erbij. Hij heeft zich prima vermaakt (tot hij zelf geknipt moest worden) en ik ben heerlijk rustig geknipt. Dat ging met de oudste heel lastig.
    Maar met kleine kinderen thuis, ben je zeker niet relaxter dan op je werk. Dat zal ik nooit beweren.

13. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik ben pertinent tegen prostitutie omdat ik niet geloof dat vrouwen daar echt uit vrije keus voor kiezen. Ik zal daar dus niet snel een vrouw op afrekenen. Ik vind chatten op zich geen glorieus beroep, dus ik vind dat niet heel fantastisch, maar ja, ergens draagt het meer bij dan een vrouw die de hele dag libelles leest. Er zijn dus mannen die bereid zijn er voor te betalen en ze draagt belasting af, er zit dus wel iets van waarde aan. Het lastige is natuurlijk dat je een heel sterk argument kunt maken dat zij wel mensen schaadt, het is een vorm van geld aftroggelen. Een vrouw die de hele dag libelles leest doet verder niemand kwaad (aanrechtsubsidie daargelaten misschien) maar ze doet ook niet veel goed, behalve de medewerkers van libelle een heel klein beetje aan het werk houden. Ik vind dus zeker niet dat die vrouw de andere vrouw de maat mag nemen.

14. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik denk eerlijk (en daar wil ik niemand mee kwetsen), dat als ik fulltime thuis zou zijn, dat ik dan van gekkigheid niet weet wat ik met m'n tijd zou moeten doen en dan heb ik drie kinderen in de luier (tussen 0 en 3). Bedoel, m'n huis is nu ook schoon en dan mag ik daar de hele week voor uittrekken. Ipv 1 keer per week met de kinderen naar het Dolfinarium (we hebben een abonnement) kan ik dan dus elke dag. Wat veel te druk is voor hen, dus dat doe ik dan maar niet.
    Op oudere leeftijd kan ik me er wel wat bij voorstellen. Dat dochter 1 bij vriendinnetje zoveel wil spelen, dochter 2 naar gym wil en zoon naar weet ik wat en die dan allemaal gehaald en gebracht moeten worden. Als er nu iemand naar de huisarts moet, dan gaan we met z'n allen, maar daar trappen ze over een paar maar vast ook niet meer in. Dan zal het wel een organisatie worden...
    Maar daar staat weer tegenover dat ze een groot deel van de dag op school zitten. Wat doe je tijdens die uren?
    Boodschappen, huishouden... Dan kom ik toch weer terug op (vrijwilligers)werk.

15. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ik vind de organisatie wel gewoon irritant veel tijd kosten. Ik heb ook 3 kleintjes thuis gehad maar heb het nu wel veel drukker, oa door wat je zegt clubjes, vriendinnetjes, zwemles.. ik heb sochtends 1 uur en 3 kwartier om de jongste eten de geven en het huishouden/boodschappen te doen, dan even psz/school ophaal en breng tijden en dan weer 1 uur en 3 kwartier waar ik dus op ma en di vrijwilligerswerk doe. Woe en vrijdag zwemles. Dinsdag is mijn chill dag omdat mijn jongste zoon dan in de middag naar de psz gaat, maar meestal doe ik dan ook mn huishouden en kan mn jongste lekker slapen (want de overige dagen doet ze dat voornamelijk in de wagen dus). Na school komen hier vaak kinderen van een vriendin en die eten mee.

Dus tja, waar de uren soms blijven weet ik ook niet.

16. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dan kan ik me idd ook voorstellen dat een continu rooster (ook zo'n hot item) veel voordelen oplevert. Dan heb je in ieder geval een aantal uur aaneengesloten de tijd om al deze dingen te doen. Minder ren en vliegwerk.

17. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Jij werkt pt.
    In welke belastingschijf zit je?
    Je man heeft ww.
    Zit dus ft thuis.
    Wat doet hij voor de maatschappij, daar waar jij je mond zo vol van hebt?
    Doet hij ook zoveel vrijwilligerswerk?

Jij schaalt jezelf dus hoger in omdat je werkt.
    Je zegt het letterlijk.
    Jaloezie doet gekke dingen met den mensch.

18. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ja dat sowieso, en dan ligt het ook wel weer aan de leeftijden van de kinderen ed.

Maar het is dus niet dat ik van gekkigheid niet weet wat ik moet doen, even rustig opruimen enz doe ik alsnog in de avond en vakanties

19. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Tjonge Dikkerdje, wat heb jij een kwade dronk.
    Jammer hoor, al die negatieve energie en agressiviteit.

20. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Waar heb jij gezien dat mijn man ww krijgt? En toen hij die wel nog kreeg heeft hij die tijd volledig ingezet voor het zoeken van nieuw werk en het opzetten van een eigen bedrijf. Dat is de verantwoordelijkheid die je dan hebt. Dat is niet afdoende gelukt en daarna hebben we onze huidige keuze gemaakt. En zoals al 6 miljoen keer gezegd, thuiszijnde kinderen zijn een prima reden om thuis te zijn. Het gaat om de fase erna. Ik schaal mezelf niet hoger in omdat ik werk, ik heb meer waardering voor mensen die allerlei zaken voor de samenleving doen (en werk is daar 1 van) dan voor iemand die tussen de vrijetijdsbesteding in, anderen terecht gaan wijzen. Jij mag het jaloezie vinden, ik vind het het nemen van verantwoordelijkheid.

Daarnaast heb ik ook al eerder gezegd dat meer belasting betalen niet een-op-een leidt tot meer maatschappelijke verantwoordelijkheiden input dragen. Die gedachtegang vind ik zelfs verwerpelijk. De gedachte dat een verpleegkundige daarmee maatschappelijk minder waard zou zijn dan een bankdirecteur is natuurlijk absurd. Maar ik vind dat de vrouw van die bankdirecteur net zo hard haar maatschappelijke verantwoordelijkheden heeft, haar man kan die mijn inziens niet zomaar afkopen of iets dergelijks. En als zij er dan voor kiest om thuis leuke dingen te gaan doen, vind ik het nogal wat om jezelf een betere moeder te vinden dan andere ouders die andere keuzes (moeten) maken.

Maar fijn dat jouw man zoveel verdient. Gefeliciteerd meid.

Deel Deze Pagina