Zouden jullie mits financieel mogelijk bewust thuis blijven bij je kinderen?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door annet1985, 10 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.466
    582
    113
    Waarom worden dit soort discussies altijd zo hard?
    Er zijn volgens mij weinig vrouwen die de hele dag libelles lezen.. En vrouwen die fulltime werken houden ook heel veel van hun kinderen.
    Het is echt niet zo dat als je kind op school zit en jij nog thuis bent het ineens niet nuttig meer is..
    Ik vind het juist veel lastiger te combineren met een schoolgaand kind. Banen voor onder schooltijd liggen niet voor het oprapen en ik merk aan mijn kind dat bso/go heel vermoeiend voor hem is. Hij vind het ook niet leuk. Na schooltijd heeft hij het nodig om de indrukken te verwerken van een hele dag school. Ik voel me nu "schuldiger" dan toen hij drie dagen naar het kdv ging.
    Maar het is niet zo dat ik op bso dagen geen tijd heb met mijn kind. Ik haal hem om kwart over vijf/half zes op en dan gaan we samen naar huis. Nog even iets drinken/kletsen. Vaak helpt hij dan met koken en ook tijdens het eten heb je tijd met elkaar en dan gaat hij rond kwart over acht naar bed.
    Ik kan me heel goed voorstellen dat als jij geen ambities hebt (niet negatief bedoeld) wbt een carrière op de arbeidsmarkt dat thuisblijven veel voldoening en rust geeft. Wat mij alleen altijd heel erg steekt van opmerkingen van tbm in dit soort topics is 1. Alsof het de enige goede manier is om moeder te zijn. 2. Dat je als vrouw die ambitie eigenlijk niet hoort te hebben want de kinderen komen op de eerste plaats. Alsof dat als je die ambitie wel hebt niet ook zo is.
    Maar aan de andere kant vind ik opmerkingen als geen bijdrage aan de maatschappij ook onnodig kwetsend, het is namelijk ook niet waar.

2. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Die loopt binnenkort wel weer tegen een nieuwe ban aan ;)

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ah, is het er zo 1. Verbaast me niets 😉

4. tuc

tuc Niet meer actief

Sommigen zijn té herkenbaar

5. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Kwade dronk?:$
    Doe niet zo belachelijk.

En ik blijf mij verzetten tegen jaloerse vrouwen die blijven volhouden dat ze thuisblijfmoeders geen bijdrage aan de maatschappij vinden leveren. Daarmee doe je een hele bevolkingsgroep tekort en het kan inderdaad kwetsend zijn, zoals iemand hiervoor zei.
    Ik vind het gewoon heel zielig.

6. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Wat ben jij dom.

7. Aszz

Aszz Niet meer actief

Gelukkig zijn de reactie van jou óntzettend intelligent. Goed bezig!
    Heb je nou helemaal niets geleerd van je vorige ban?

Ik verbaas mij vooral door al die vijandelijkheid. Er worden ook dingen gelezen door beide 'partijen' die ik dus helemaal niet lees :(
    Wat een oordelen over keuzes die een ander maakt. Lekker belangrijk hoe iemand dat doet, calm your tities vrouwen!

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Hahaha, ja idd.

9. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

14 okt 2011
    4.136
    0
    36
    friesland
    Dames deze hele discussie die er nu ontstaat heeft helemaal niks te maken met mijn vraagstelling in mijn begin post. Nogmaals laat elkaar in de waarde we doen allemaal ons best en proberen allemaal onze kinderen een fijne jeugd te geven.

10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.309
    16.705
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dat zat ik me ook al te bedenken.
    Een simpel ja of nee is meer dan voldoende.
    Wees toch eens een beetje liever voor elkaar want door respectvol met elkaar om te gaan dragen we allemaal iets bij in de maatschappij.

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Volgens mij hebben we met z'n allen best een hele goede discussie, waar ook veel begrip is voor mensen die het anders doen. Ik vind het zelf erg interessant om te lezen in elk geval.
    Volgens mij is er maar 1 die het steeds nodig vindt om extra olie op het vuur te gooien....

12. tuc

tuc Niet meer actief

Dat denk ik ook

13. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik werk precies de schooltijden van mijn zoontjes, haal en breng ze altijd zelf.

Om eerlijk te zijn moet ik er niet aan denken om hele dagen thuis te zitten, de muren komen op mij af dan. Daarom vind ik het op deze manier erg prettig.

Voordat mijn zoontjes naar school gingen. Waren ze 3 dagen op het kdv of bij oma. Ik heb me daar nooit schuldig over gevoeld. Het is absoluut niet aan mij besteed om de hele dag tussen kleine kinderen te zitten en huishouden etc te doen. En dat heeft niks te maken met de liefde voor mijn zoontjes. Ik zou echt gek worden.
    Ik vind het daarom prima zo. Zodra we uit school/werk komen is het de tijd voor mijn zoontjes

14. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Nee,
    Ik heb een vrij veeleisende maar heerlijke baan waar ik me in kan ontplooien, contact met anderen, ontwikkelingen en innovaties volgen, ik hou d'r van. Ook thuis hoor, maar ik zou mijn werk niet willen missen.
    Ik werk 32 uur en de meiden zijn 3 dagen per week thuis.
    Ik zou wel een huishoudster willen ( maar ja, wie niet ;))!

15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.823
    5.958
    113
    Vrouw
    Neeeeeeee geen haar op mijn hoofd die er aan denkt..
    Ik hou zielsveel van mijn kids, maar op mijn werk ben ik even geen mama, maar de vrouw die ik ook was voor ze er waren.
    Ik ben heel blij met het werk dat ik doe, haal er zoveel energie uit :)

Maar als ik dan zie wat mijn vriendinnetje, die thuisblijmoeder (wat een.stom woord) is, bijvoorbeeld allemaal doet op school...tegenwoordig kunnen de scholen niet meer zonder moeders die komen helpen.

Een tevreden en gelukkige moeder,daar heeft een kind het meest aan.

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.823
    5.958
    113
    Vrouw
    Hier komt onze poetsdame 1,5 uur per week.
    19 euro betalen we.
    Als je het kan missen...doen!
    Ik ben altijd zo blij met die schone badkamer :)

17. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Inhuren!! Hier betaalt het zich dubbel en dwars terug : )

18. Tonks

Tonks Bekend lid

5 jul 2014
    519
    53
    28
    Hier hebben we er ook bewust voor gekozen dat ik thuisbleef om voor ons zoontje te zorgen. Vind het ook heerlijk om te doen. Misschien straks als J wat ouder is ik wel weer een baan zoek, voor een paar uurtjes per week. Maar voor nu vinden we het prima zo. Ik heb jaren lang best zwaar werk gedaan 49 uur per week ( wel erg leuk) en eigenlijk vind ik het ook ergens wel heerlijk dat ik dat in ieder geval een tijdje niet meer hoef te doen. Ben dan ook zeer blij dat het ook mogelijk is om thuis te blijven.

Wij doen gewoon wat voor ons goed voelt, we zijn nog een beetje zoekende:) kan goed zijn dat ik over een paar maanden toch weer gedeeltelijk aan het werk ben :)

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Doen hoor (als het financieel kan natuurlijk). Wij hebben een tijdje een huishoudster gehad, maar over haar waren we niet zo tevreden, nu op zoek naar een andere, want het is wel relaxed thuiskomen.

20. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.036
    5.251
    113
    Zou er niet aan moeten denken. Werkt zorgt voor ontwikkeling van jezelf, sociale contacten, uitdaging en financiële zelfstandigheid. Je eigen geld kunnen verdienen en niet afhankelijk hoeven zijn van een partner. Ook bouw je thuis natuurlijk geen pensioen op.

En wat veel mensen vergeten of niet geregeld hebben. Wat als je man er niet meer is door scheiding of overlijden? Of niet meer kan werken door (langdurige) werkeloosheid? Heel vaak zie je dan dat zo'n gezin financieel in zeer grote moeilijkheden komt. Als vrouw heb je niet zomaar meer een baan. En een werkgever zit (zeker in deze tijd) echt niet te wachten op iemand die jaren thuis bij de kinderen is geweest. In heel veel vakgebieden is het heel lastig om weer terug in het werk te komen omdat je de ontwikkelingen niet hebt bijgehouden.

Verder werken heel veel vrouwen ook tegenwoordig. Vroeger waren er veel vrouwen thuis en had je als thuisblijfmoeder genoeg sociale contacten en speelafspraken met andere moeders (bijvoorbeeld in de buurt of bij vriendinnen). Tegenwoordig is dat een stuk minder (merkte ik tijdens mijn verlof al).

Ik ken trouwens ook vrouwen die thuis blijven maar daarnaast een studie volgen (deeltijdstudie of thuisstudie) of die vanuit huis werken of een bedrijf aan huis hebben. Dat vind ik wel een andere situatie.

Deel Deze Pagina