Zouden jullie mits financieel mogelijk bewust thuis blijven bij je kinderen?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door annet1985, 10 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Je bedoelt: 'Ik vind' dat werk zorgt voor...

Nu ik meer vrije tijd heb, heb ik juist alle kansen om mijzelf breed te ontwikkelen en ik heb nogal wat hobby's en interesses.

En ik heb meer sociale contacten waar ik echt wat aan heb, dan toen ik nog werkte. Ik heb de afgelopen jaren via onder andere kinderboederij, mama-café, muziek op schoot en peuterdans heel veel leuke moeders en vriendinnen ontmoet waarmee ik gemeenschappelijke delers heb.
    En niet te vergeten van mijn vrijwilligersbanen. Want wat een leuke gemotiveerde mensen heb ik daar getroffen!

En voor heel veel mensen biedt hun betaalde baan geen uitdaging hoor. Dezelfde sleur iedere dag, dezelfde koppen. Het moet maar net klikken met je collega's. De gemeenschappelijke deler is het werk. Zoveel mensen hebben ook buiten het werk om geen sociaal contact met hun collega's.

Fijne dag allen!

2. Tonks

Tonks Bekend lid

5 jul 2014
    519
    53
    28
    Nou inderdaad mijn collega s van mijn vorige baan had ik hier echt niet over de vloer hoeven hebben. Die sociale contacten komen toch echt vanuit een andere bron. Heb werk en prive altijd al bewust gescheiden gehouden daar voel ik mij gewoon veel prettiger bij.:)

En de uitdaging.. mijn werk was leuk maar die uitdaging moest ik toch echt ergens anders vandaan halen:cool:

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ah, het wordt alweer lekker warm hier 😉

4. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Buiten mijn andere redenen, zit ik nu ook te denken dat ik t heerlijk vindt om via werk maatschappelijke betrokkenheid te hebben, het gevoel dat je meetelt, omdat je belasting mag betalen...
    Daarbij vind ik het ook heerlijk idee dat ik in mijn geval een gelijkwaardig inkomen inbreng in ons gezin.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Er zijn idd genoeg banen die wat dat betreft (uitdaging/ontwikkeling) weinig te bieden hebben.

Daarbij ontwikkel ik mijzelf graag en wordt ik ook graag mentaal uitgedaagd...maar ik heb daar geen baan voor nodig per se.
    Sterker nog het lijkt mij nogal eenzijdig als je je werk nodig hebt voor die mentale uitdaging....saai leven heb je dan verder...

6. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ja het ligt er wel aan of je je droombaan hebt gevonden! Ik kan me juist voorstellen dat je daar je mentale uitdaging uit kan halen. Steeds uit je comfort zone stappen, jezelf ontwikkelen. Maar dan moet je daar wel voor open staan en de juiste baan hebben.

En dat haal je inderdaad niet alleen uit een baan. Studie of vrijwilligers werk etc kan ook prima. Maar het is maar net wat bij je past. Iedereen heeft andere wensen doelen interesses en capaciteiten. In mijn werk hoor ik vaak mensen gepassioneerd vertellen over werkzaamheden waar ik van denk getsie dat zou je maar de hele dag moeten doen zeg , ik zou mij doodvervelen!

Ik zelf heb dat wel echt met werk. Leren, mezelf uitdagen, creatief bezig zijn, steeds op zoek zijn naar verbetering, verbanden leggen: als ik hierop "druk" gebeurd er dit. Maar ik heb daar de baan ook naar.

7. Manque

Manque Niet meer actief

Dat is erg kort door de bocht.
    De dingen die ik op mijn werk doe kunnen absoluut niet in het dagelijks leven/thuis/op clubjes etc. Ik kan mezelf thuis op allerlei manieren uitdagen, maar niet zoals op mijn werk. En dat maakt mijn verdere leven niet saai, dat maakt het in balans.

8. tuc

tuc Niet meer actief

dat is niet kort door de bocht..dat is mijn mening. Ik zou mij erg beperkt voelen als ik mijn mentale uitdaging alleen uit mn werk kon halen. Dan ben je daar dus van afhankelijk...dan niet op financieel gebied in dit geval maar op een andere manier...nee lijkt mij niet goed.

9. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Ga je dan wiebelen na je pensioen?

10. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Wat versta jij onder mentale uitdaging? Want ik denk dat dit voor eenieder anders is.

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mentale uitdagingen zijn er idd op een heleboel verschillende niveau's.
    Ik vind het op m'n werk een uitdaging om nieuwe testen te ontwikkelen zodat artsen hun patiënten sneller, beter en patientvriendelijker kunnen diagnostiseren. Ben graag analytisch bezig.
    Thuis vind ik het net zo'n uitdaging om bv mijn dochter eindelijk eens op de wc te laten plassen en me daarbij af te vragen waarom ze niet wil/durft/kan en hoe ik het misschien beter aan kan pakken. Anders, maar voor mij net zo belangrijk. 😉

Toen ik in Indonesië werkte heb ik ooit hele gesprekken gehad met mensen die zich minder voelden omdat ze geen werk hadden of minder geschoold werk. Ze vonden mijn stelling dat 'iedereen er toe doet' echt revolutionair. Hahaha

12. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Ik heb er idd ook de baan naar dat ik vaak/ altijd uitgedaagd wordt.
    Maar ik ben er ook een persoon naar die dat heerlijk vindt.
    Dit betekend trouwens niet dat ik mijn eigen leven saai vindt...;
    Zo gaan we dit jaar nog verhuizen naar een andere oude woning, die eerst gerenoveerd moet worden, oudste gaat naar school en we krijgen er nog een derde bij... Ohw en ik ben twee maanden terug gestart met een nieuwe baan...
    We gaan ook gewoon op zomervakantie, naar feestjes, uit eten samen of met vrienden, lekker wat drinken en af en toe een weekend weg...
    Dus saai... Nee dat vind ik niet :D

13. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Ik heb 3 kleine kinderen, oudste met flink wat medische en psygische problemen. Werk 20 uur in de nachtdienst in de zorg, 2 nachten per week.

Als het financieel kon zou ik direct thuis blijven, er is thuis met en voor de kinderen zo vreselijk veel te doen, dan nog niet over het huishouden gesproken.

Ik zou de uitdaging van mijn werk niet missen, uitdaging genoeg thuis ;)

14. tuc

tuc Niet meer actief

Ja wat versta ik eronder...uhh dat ik uitgedaagd wordt/moet nadenken over wat ik van dingen vind...na moet denken om dingen op te lossen (maar dan bedoel ik geen wiskundige vergelijking ofzo) beetje lastig uit te leggen maar dat je dus wordt "gedwongen" dat het nodig is om je hersens te gebruiken, je kennis op te roepen en te gebruiken.

15. mapepejo

mapepejo Fanatiek lid

27 aug 2014
    1.593
    541
    113
    ik werk nu eigenlijk 2 dagen in de week als juf van een kleutergroep. Als dit ook echt 2 dagen zouden zijn, zou ik het blijven doen. Maar in praktijk moet ik per schooljaar 21 dagen + 13 avonden + 1 zaterdag terug komen op mijn "niet werkdagen". Voor vergaderingen, ouderavonden e.d.

Als ik al die extra dagen er niet bij zou hebben, zou het perfect zijn.

Ik zou dus wel 2 dagen willen blijven werken, maar dan ook echt alleen die 2 vaste dagen en niet meer.. helaas is dat geen optie bij ons, tenzij je alleen losse ziekte vervangen zou doen, maar dat lijkt me ook niks...

we houden het dus nog maar even zo ;) (en dat kan financieel ook niet anders)

16. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Nee, ik ben onlangs 10 maanden thuis geweest door ziektewet, verlof en WW en nu sinds 3 weken weer 3 dagen aan het werk en ik vind het heerlijk!!
    Het was fijn om thuis te zijn maar uiteindelijk begon het toch te knagen. Ik houd echt van mijn werk!! En ik geniet volop van de dagen thuis!!!

17. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    nee. ik heb best een poosje zonder werk gezeten en ik vond het echt vreselijk!

niks ten nadele van mijn dochter maar ik ben geen thuisblijfmoeder, werd er geen leuke moeder van.

zelfs als we de loterij zouden winnen zou ik willen blijven werken of een opleiding oid willen volgen.

18. Knapie

Knapie Fanatiek lid

5 nov 2013
    1.524
    0
    0
    JA! Per direct, zonder nadenken.

Ik vind het heerlijk om thuis te zijn en geen verplichting zoals werk te hebben. Hoop ook uiteindelijk thuis te kunnen blijven. Zal er de komende jaren helaas financieel niet in zitten ben ik bang maar we werken er naar toe.

Ik ben absoluut geen werkpaardje. Ik doe uiteraard wel mijn best op het werk en zet mij ook echt in voor mijn baan maar als het niet hoefde...nee dankjewel.

Dit staat overigens los van kindjes. Als ik alleenstaand was of geen kinderen zou hebben dan zou mijn mening nog altijd hetzelfde zijn.

19. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ja!
    Ik heb in het verleden 3 dagen gewerkt, dus 2 dagen zelf de kinderen naar school gebracht. Ik werk nu 5 ochtenden en mis het naar school brengen verschrikkelijk!
    Ik wil mijn kinderen uitzwaaien, ik wil mijn kinderen tussen de middag ophalen, ik wil elke maandag de weekopening zien en ook wil ik meedoen aan alle activiteiten die mijn kinderen meemaken.

20. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Mentale uitdaging? Ik lees wel een boek of maak iets creatiefs, lekker koken…..

Deel Deze Pagina