Ik ben het nooit tegen gekomen dat een man zijn vrouw verbood om buitenshuis te gaan werken. Het kan zijn dat hij er niet voor 100% achter staat, maar dat kan ik elk huwelijk voorkomen. Ik denk dat het niet een kwestie is van gehoorzaam zijn aan je man, maar een oplossing vinden waar je allebei tevreden mee bent.
Ik denk dat dat binnen de kerk, net als bij jullie in de gemeenschap, per huwelijk verschilt. Ik heb echt mn eigen inbreng. Mn man is, voor de rust in ons gezin, nu blij dat ik niet meer werk maar heeft me altijd gesteund toen ik wel werkte.
Zij heeft zich idd onttrokken uit de reformatorische overtuigingen en levensinvullingen omdat zij zich daarin niet prettig voelde. In die zin zou je het kunnen beschouwen als negatief, maar naar mijn idee geeft het boek een indruk van hoe e.e.a.er aan toe gaat en kan worden ervaren binnen dergelijke stromingen. Of dat dan persé negatief is....
Het gaat inderdaad om haar ervaring. Zij heeft zich natuurlijk niet zonder reden onttrokken. Haar ervaring is dus gekleurd. ik heb het boek zelf ook gelezen. Ik herken veel feiten van de dingen die ze beschrijft, maar ik ervaar het totaal anders.
Er zijn geen verplichte huwelijken dus ook gelovigen kiezen iemand die bij heb past. Dan kies je ook iemand, die gelijkgestemd is. En dan heb je het vóór je huwelijk over dit soort dingen. Ik zou het heel raar vinden als je er nadat je getrouwd bent er achter komt dat je man niet wil dat je werkt. Op die manier blijft het een keuze van beide!
Ja, dat kan, prima toch... Pink Peony wilde graag wat documentatie ter verdieping in de verschillende stromingen, wellicht dat dit boek daarin kan bijdragen.
Ik ben zelf niet gelovig. Ben het wel met jou eens. Zo'n persoon kan niet objectief zijn. Kan een goed boek zijn maar niet als je je wil informeren over hoe het in elkaar zit.
ik zou gaan ts, met zwarte rok, zonder hoedje. Hier is dat in de reformatorische gemeenschap geen probleem. Vergeet niet, dat ondanks dat wij het wellicht wat vreemd vinden hoe een uitvaart gaat, dat een lid van de gemeenschap WEET hoe dat gaat, die staat daar dus achter. Dan vind ik het niet aan ons om daarover te oordelen.
Maar iemand die in de gemeenschap zit is natuurlijk ook niet objectief. Dus dan moet het een buitenstaander zijn die filmt of schrijft en die dat zonder vooroordelen doet.
Dat klopt inderdaad. Maar dat is best lastig. In onze 'gemeenschap' zijn we nogal huiverig om zomaar iemand mee te laten kijken.Heeft denk ik te maken met veel negatieve publiciteit. Die documentaire van de EO is redelijk objectief.
Dus in die gemeenschap(pen) is het werkelijk normaal om te denken dat je gestraft wordt als je de woorden van de kerk niet naleeft? Ik vind een heleboel hier erg Amish/mennonite achtig overkomen. Ik denk ook niet dat de 'buitenstaander' dat verkeerd interpreteerd, maar dat je het alleen positief kan zien als je niet beter weet. Ik krijg werkelijk waar de kriebels van het gequote stuk uit de bijbel die geplaatst is. Wat een woorden. Wat een bangmakerij. En wat ongelofelijk respectloos hoe er daar met mensenlevens omgegaan wordt. Ik vind het erg overkomen alsof je enkel een pion van de kerk bent en oh wee als je niet luisterd.... Dit is enkel mijn mening over hoe ik mij erbij voel. Als je je als lid prima voelt bij de leefwijzes van zo'n gemeenschap is dat natuurlijk jouw keus. Een keus waar een buitenstaander zoals ik natuurlijk niks mee te maken heeft. Het is dan ook mijn mening over hoe de leefwijze op mij overkomt en niet op de personen die er naar leven.
Ja dat begrijp ik. Bovendien blijken bepaalde media toch niet zo objectief als men eerst aangenomen heeft.
Volgens mij is het beter dat dit topic gesloten wordt door het beheer. Antwoorden zijn er nu inmiddels zat gegeven, en er wordt nu alleen nog maar over die zware kerk gepraat, met alle bevooroordelingen van dien. Ts heeft hier totaal niets meer aan, en aangezien er nu vergeleken gaat worden met de Amish, vind ik het persoonlijk ook wel erg ver gaan.
Oh ik ken er ook genoeg die gewoon werken. Wel vaak binnen het bedrijf van man en/of familie. Maar goed, 1 van die vrouwen vertelde ons tijdens een gezellig avondje met ( dachten wij) vrienden dat wij naar de hel gingen omdat wij niet geloofden. En diezelfde gemeenschap vond het redelijk normaal om stenen ( serieus ) naar mijn man te gooien toen hij een storing aan het oplossing was op een zondag. En dan spreken wij over 10 jaar geleden. Niet 300.
Tja... bovenstaande is jouw mening. Die mag je hebben, maar of het toegevoegde waarde heeft voor dit topic weet ik niet. Volgens jou is het de keuze van een ander, maar je wil er toch wel graag je mening over geven met woorden zoals bangmakerij en respectloos. Als we zo gaan beginnen kan ik m'n mening ook wel gaan geven over de keuzes die niet kerkelijken maken. Maar daar heb ik absoluut geen behoefte aan.
Waarom zou jij als atheïst, die niet in een hel gelooft, het erg vinden dat jij volgens een gelovige naar de hel gaat?