Wanneer vertel je het geheim van sint

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Mamavan2SE, 28 aug 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Zucht

we wilden van zomer onze zoon van 10 jaar, nu groep 7 het geheim vertellen.

maar hij heeft wat tegengeslagen te verduren gehad en van 1 tegenslag gaat er over enkele weken nog een lastig moment komen. Zijn beste vriend gaat naar ver weg verhuizen.

Zoon geeft zelf aan stomste jaar ooit te hebben…. Dus tja wat moeten we nu?

In zijn klas zitten nog vele die het geheim ook nog kenden afgelopen jaar.

dus of zij het nu weten? Of mss ook nog niet…. Geen idee

2. Soof1992

Soof1992 Fanatiek lid

2 jan 2022
    2.577
    3.077
    113
    Vrouw
    Ik heb zelf geen kinderen, maar van wat ik wist van vroeger werd in groep zeven toch al heel wat duidelijker dan toen nog in groep zes. Volgens mij heeft m’n moeder het dan ook aan mij verteld.

3. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Ik heb het vorige week aan mijn oudste zoon verteld, hij moet nog 8 worden. Blijkbaar een beetje vroeg dus? Hij zit dit jaar in groep 5/6 dus ik dacht veel oudere kinderen. En vorig jaar heeft een vriendje al meerdere keren tegen hem gezegd dat Sinterklaas niet bestaat... hij nam het wel goed op.

4. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Wij twijfelen ook, ze zijn hier 8&9, beide groep 5.
    Vorig jaar twijfelde die van 9 wel.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Vorig jaar in groep 6 bleek zoon bijna de enige die het nog niet wist. En hij begon ook ineens vragen te stellen waardoor we merkten dat hij twijfelde. We hebben het toen verteld.

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Zoon is 9 en zit in gr 7. Ik denk niet dat er iemand nog gelooft.

Hij heeft een combi gr dus er zullen nog kinderen zijn die geloven maar die zitten in de lagere groepen.

Wij zeiden altijd als hij er zelf over begint en specifieke vragen gaat stellen geven we een eerlijk antwoord.

Niet wetende dat tijdens de eerste dag van school ( gr5) na de zomervakantie een ouder kind het vertelde.

Lastig of je nu beter gelijk kan vertellen of nog een jaar. Ligt ook wel aan het kind.

Ook grotere kans dat hij het hoort van andere omdat ze dan vanuit gaan dat ze niet meer geloven.

7. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Gewoon vertellen. Tegenslagen horen bij t leven, kinderen zijn enorm veerkrachtig. En wie weet vindt ie het veel leuker om te weten, twijfelde hij stiekem al en kan hij gerichter aan jullie zn cadeaus vragen en overleggen. In groep 7 nog geloven, hier doen ze dan al echt surprises. Ik vind groep 6 nog twijfel geval maar groep 7? Nee dan moeten ze het wel weten :)

En hij vindt sint echt niet minder leuk als hij het weet, draait toch voor de kids om de cadeaus :roflmao:

Jessi79, Zeebra, JupitR en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Hier ook zoon die start in groep 5 en nog 8 moet worden eind vh jaar. Vorig jaar geloofde hij zijn vriendje van 10 gewoon niet die zei dat sint niet bestond. Ben benieuwd hoe t dit jaar is...
    Als hij zelf echt enorm gaat twijfelen mag hij t 'geheim' nu al wel weten als hij t daarna maar niet verpest voor zn broertjes

9. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Wij hebben het in groep 5 verteld. Dit was het jaar van het maken van surprise, dus om die reden verteld.

10. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.843
    4.103
    113
    Meestal rond gr 5/6. Ik zou er niet langer mee wachten. Het is zo ontzettend sneu als hij er bijv op school via een ander achterkomt. Liever hem daar zelf bij begeleiden. Waarschijnlijk is hij een van de weinigen die nog geloven op die leeftijd.
    Er is ook een speciaal boek, waarin het geheim langzaam aan onthuld wordt. Weet alleen de titel niet precies. Iets van Sinterklaas voor grote kinderen of zo. Misschien is dat leuk om te lezen.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  11. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    M’n zoon van 7 wist het vorig jaar al. Gaat nu wel naar groep 6.
    Mn dochter van 5 begint al twijfels te krijgen, die zei laatst dat ze toch allemaal al verkleed zijn.
    Als ze er nu naar vraagt ga ik duidelijk zijn, anders wordt het volgende zomer.

Kan me er weinig bij voorstellen in groep 7 nog geloven. Dacht dat groep 5 vertellen redelijk normaal was.
    Al doen ze bij de kinderen op school vanaf groep 6 surprises.

12. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.861
    5.123
    113
    Home
    Gewoon vertellen het hoort er bij
    Maken ze geen surprises en gedichten ? Doen ze hier vanaf groep 6

13. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.445
    1.129
    113
    Hier vertelt toen hij 7 was. Hij had zoveel vragen en geloofde er niks van. Hij zat toen in groep 4. En sindsdien is sinterklaas eigenlijk alleen maar leuker voor hem. Veel minder spanning maar wel genieten van alle cadeautjes en van alle pret.

14. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Hier in groep 4 verteld, en toen wisten ze het stiekem ook wel eigenlijk. Jongste zit nu in groep 6 en daar gelooft volgens mij niemand meer.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind die reacties op surprises altijd zo bijzonder. Het maken van surprises heeft hier altijd los gestaan van het geloof in sinterklaas. Ik zie het verband ook niet.
    Als volwassenen maken wij onder elkaar surprises en dat doen we tegelijk met de pakjesavond voor de kinderen.
    En op school in de onderbouw gaan ze op bezoek bij de Sint en krijgen ze een cadeautje van hem en weten ze allemaal dat vanaf groep 5 je een surprise maakt omdat de sint het veel te druk krijgt als alle klassen van elke school bij hem op bezoek gaan en hij voor allemaal een cadeautje moet meenemen. Dus dat doen we alleen in groep 1 t/m 4.

JupitR, Dubbelgeluk en olleke vinden dit leuk.
  16. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.496
    8.417
    113
    Hier hebben we het in groep 3 verteld, misschien aan de vroege kant, maar hier was de spanning echt te veel, na de bekendmaking werd Sinterklaas weer een leuk feest :roflmao:

Voor velen hier op school is inderdaad groep 5 het moment dat het verteld wordt omdat a) heel veel kinderen het al weten en ouders het liever zelf vertellen dan dat ze het van een vriendje/klasgenootje horen en b) de surprises en gedichten die vanaf groep 5 gemaakt worden

JupitR vindt dit leuk.
  17. WWJD

WWJD Niet meer actief

Hier zijn we altijd duidelijk geweest als er vragen kwamen.
    Onze kids wisten het al als kleuters.

Patty86 vindt dit leuk.
  18. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.664
    113
    Hier gaat zoon naar groep 4 en vraag mij echt af hoelang het gaat duren voordat ik een vraag krijg of dat hij het gewoon weet. Als hij er dit jaar niet achter komt dan vertel ik het denk zelf in groep 5.

Doe wat voor jezelf en kind goed voelt. Tegenslagen horen erbij maar wat ik van meerdere lees kan het ook gewoon nog een leuk feest zijn. En eigenlijk nog wel leuker dan dat ze geloven.

19. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    G heeft er nooit in geloofd eigenlijk.Ze kijkt ook veel meer uit naar de Kerst, dat is echt haar favo feest.

Maar die zag je ook kijken naar dat sinterklaasgebeuren en vooral heel heel heel veel denken.

Heb t destijds niet bevestigd noch ontkend, kreeg geen vragen dus laten gaan.

Groep 2 (4jr) had ze wel door dat er een toneelstuk gespeeld werd. Toen heb ik dr maar uitgelegd hoe t zat, maar ook over de andere en de kleinere kindjes.

Groep 3 (5jr) kreeg ik nog eens de vraag of als je t wist of je dan nog wel cadeautjes kreeg. Want R was wel klein dus die moesten we nog foppen. (Het ultieme kleine broertje zusje excuus)

Van de week (6jr en groep 4) kreeg ik de vraag of ik kon helpen met dr sinterklaaslijstje. Hoe bedoel je? "Nou voor de sinterklaasviering, dan haal jij toch de cadeautjes? Hoe moet je dat nou weten zonder lijstje? Anders heb je straks R zn cadeautje vergeten en als je te laat het lijstje hebt heeft iemand het anders al uit de winkel gekocht" (het wordt mooi verpakt, maar ze bedoeld uiteraard HAAR cadeautje en dat ze bang is dat het tegen die tijd uitverkocht is).

Maar je kan zelf schrijven (Ontwijk)
    Ohja, dat kan ik nu wel :roflmao:

Kan in elk geval blijven zeggen dat ik nooit heb gelogen tegen dr. Dat scheelt weer een argument in de toekomst. :thumup:

20. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Yep dat is hier ook zo.

Deel Deze Pagina