Drie uitslagen combinatietest, nu verward

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Bernie, 27 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bernie

Bernie Actief lid

11 feb 2009
    258
    17
    18
    Ik kreeg van mijn (belgische) ziekenhuis zojuist drie uitslagen door en helemaal blij ben ik niet (ondanks dat de assistente mij verzekerde dat alles goed was).

Voor de down screening zou het 1:284 zitten en voor de beide andere trisomies op resp. 1:2515 en 1:10000. Nu kreeg ik bij de vorige zwangerschap maar 1 uitslag en geen drie, dus ik weet niet precies hoe die 1:284 nu werkt. Ik heb uitgelegd dat ik dat geen hele ´goede´ score vond, maar de assistente zei dat er niets aan de hand was en zeker geen aanleiding tot een vwp. Op mijn vraag dat de grens daarvoor toch bij 1:250 lag, antwoorde ze ontkennend: pas bij 1:50.

Snap ik nu iets niet? Geldt die 1:250 misschien voor uitslagen waarbij alle drie de trisomies gecombineerd zijn of zo? Heeft iemand dit al eens voorgehad?

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

1:284 is toch maar een kans van 0,35% op downsyndroom dan? Dat lijkt mij toch een hele kleine kans en dus een fijne uitslag?

3. ma1

ma1 Fanatiek lid

14 mrt 2010
    1.211
    0
    0
    ik kreeg 1 uitslag heb nog nooit van 3 uitslagen gehoord

4. senso

senso VIP lid

31 okt 2010
    5.341
    0
    36
    Ik kreeg inderdaad ook 3 aparte uitslagen vorige week, 1 voor syndroom van down en 2 voor Trisomie 18 en 19 volgens mij de VK zei tegen mij dat ze sinds kort ook op 18 & 19 testen dat is nieuw. Naar mijn idee moet je ze gewoon los zien van elkaar

5. Bernie

Bernie Actief lid

11 feb 2009
    258
    17
    18
    Veel dank voor jullie antwoorden! Ik heb gevraagd of ik alles ook toegezonden kon krijgen, dus dat komt hopelijk vandaag binnen.
    Rozemarijke, natuurlijk heb je gelijk. Ook mijn man zei "niets aan de hand dus". Gevoelsmatig had ik natuurlijk liever een percentage van 1:2000 gehoord.
    Ik vraag me nog wel af hoe dat zit met de reactie van het ziekenhuis dat er pas een vwp wordt geadviseerd als het 1:50 is, maar goed, daar zit ik dus niet aan, dus daar mag ik me eigenlijk ook niet druk over maken.
    Nogmaals dank!

6. nata75

nata75 Lid

18 jan 2010
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bernie, de grens van 1:250 wordt vaak genoemd omdat de risico op miskraam (na de vwp) ligt, afhankelijk van de zieknehuis, rond 1/200-1/300. In Nederland krijg je 1 uitslag, omdat ze meestal alleen op T21 ,(en niet op T18 en T19) testen. Ik had ook niet zo super mooi uislag voor T21, 1 op 320 (had dus ook liever 1 op 1000 gehad...)

7. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Op Trisomie 13 en 18 wordt in NL nog maar een half jaar gecontroleerd, waardoor je nu inderdaad 3 uitslagen hebt. Bij het ene echobureau geven ze de 3 uitslagen, bij het andere bureau krijg je er maar 1.

Bij mijn echobureau krijg je 1 uitslag (kans is kleiner dan 1:1000) als alle 3 de uitslagen goed zijn. Als een van de kansen hoger ligt wordt je dit apart verteld, maar als je de waardes toch graag allemaal wil weten mag dat natuurlijk wel.

1:1284 is trouwens denk ik ook een mooie uitslag (0,35% is abslouut geen rede voor verder onderzoek).

Deel Deze Pagina