zout gerelateerde vraagjes

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Merijn, 2 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik heb een aantal vragen over zout.

1. wat is precies het gevaar van te veel zout? En wordt het maximum voor een baby van 9 maanden snel overschreden? Hoe snel loop je daarbij in de gevarenzone?

2. mijn zoontje heeft niet meer voldoende aan de 8 maanden potjes en ik wil dus overstappen naar de 12 maanden potjes (deze krijgt hij gemiddeld 1 keer per week... voor de rest krijgt ie gewoon vers). In de potjes die we nu hebben zit zout vanaf 12 maanden zag ik. Is deze hoeveelheid schadelijk voor hem (omdat hij nog geen 12 maanden is)?

3. hoeveel vocht hoort een kleintje van zijn leeftijd binnen te krijgen? Hoeveel vocht mag ik daarbij rekenen voor 2 stuks fruit en avondeten?

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo,

De nieren van je kindje werken nog minder goed dan de nieren van een volwassene. Daarom moet de nierbelasting bij jonge kinderen zoveel mogelijk beperkt worden. Zout wordt uitgescheiden door de nieren. Daarom wordt het afgeraden om zout toe te voegen aan maaltijden voor kindjes. In ieder geval tot je kindje 1 jaar is, maar het liefst langer.

Je kindje heeft in totaal ongeveer 800-100 ml vocht per dag nodig.
    Je kunt voor je kindje misschien beter anderhalf potje voor kindjes vanaf 6 of 8 maanden gebruiken in plaats van een 12 maanden potje. De rest van het eten kun je ook invriezen voor een andere keer.

Groeten Eveline

3. Merijn

Merijn Niet meer actief

Bedankt voor je antwoorden!

Ik heb inmiddels gezien dat niet aan alle 12 maanden potjes zout wordt toegevoegd. Dus nu heb ik de zoutloze gekocht.

Mijn zoontje drinkt 350cc flesvoeding, krijgt denk ik 200 gr fruit en zo'n 250 gr avondeten. Daarnaast drinkt ie max 100cc water en meer krijg ik er echt niet in... Hij krijgt dus volgens mij wel te weinig vocht binnen en het maakt daarbij niet uit of ik hem wat anders zou geven (dus dan toch maar water, aangezien dat gezonder is). Heb je daar toevallig nog tips voor? Hij slaat echt alles uit mijn handen (de fles, de tuitbeker, een gewone beker)...

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo,

Er zijn ook bekers waar een rietje in vast zit, misschien vind je kindje dat iets?

Groeten eveline

Deel Deze Pagina