terug naar school kost geld

Discussion in 'De lounge' started by Kleine, Jan 11, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kleine

Kleine Actief lid

Dec 17, 2007
    194
    0
    0
    hoi damens

ik heb een probleem, ik zit de laaste tijd te denken om weer terug naar school te gaan en een opleiding te gaan volgen voor kraamverpleegkundige via een weg als eerst verpleegkundige.
    me opleiding duurt dan 4 jaar, ik wil echt zo graagggg maar er is een probleem :(

geld als ik een BOL opleiding wil volgen ( 4 dagen school 1dag stage ) dan krijg ik studiefinacering zal niet veel zijn en daarnaast mag je gewoon in je eigen tijd werken.

maar nu nog 1 probleem school geld kost maximaal 1000 euro per jaar!
    ik vroeg een beetje info aan me vriendin van ja hoe betaal jij je school?
    toen zei ze ja me ouders, dat kan bij mij dus niet.
    ik woon alleen met me moeder en me moeder heeft ma een bijstand uitkering. ik weet niet hoe dat allemaal in elkaar zit of de ib-groep ook je school betaald?

weten jullie misschien iets meer?

alvast bedankt !

xxx sam

2. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

misschien handig om op de site van het ib-groep te kijken?

3. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    2,072
    309
    83
    verpleegkundige
    waarom ga je niet in dienst van een ziekenhuis werken en zo de opleiding bbl via hun doen? Dan betalen zij je opleiding. Als je dan na je opleiding op een kraamafdeling gaat werken kun je verder gaan en de O en G opleiding eventueel nog doen. Op deze manier verdien je dan gewoon een salaris en je hebt meteen een werkplek.

Ik weet niet waar je woont maar er is mss een ziekenhuis bij je in de buurt waar je dit kan doen.

succes

4. Eva1983

Eva1983 VIP lid

Sep 2, 2007
    9,025
    2
    38
    Waarom ga je dan geen BBL opleiding doen als ik vragen mag? Want dan ga je zelf geld verdienen en het schoolgeld valt dan lager uit omdat je maar 1 dag in de week naar school gaat. Vaak duurt een BBL opleiding ook korter! Ik weet niet of die variant voor Kraamverpleegkundige bestaat, maar altijd de moeite waard om even uit te zoeken natuurlijk.

Hier in regio Amersfoort hebben ze wel een mogelijkheid om de opleiding van kraamVERZORGENDE binnen een jaar te doen. De opleiding wordt dan betaald door het kraamcentrum. Misschien eens op de site van het CWI kijken!

Ik hoop dat je wat aan mijn info hebt ;)

5. Kleine

Kleine Actief lid

Dec 17, 2007
    194
    0
    0
    dankjwel voor jullie antwoorden

als ik een BBL opleidng ga doen dan krijg ik geen studie finacering, voordat je de kraam verzorging in mag moet je eerst opleiding verpleegkundige doen, ja BBL is 2,5 jaar

ik woon in Utrecht en volgens mij doen een paar ziekenhuizen mee aan zo'n opleiding, en op de ib-groep staat niks over dat zij school geld vergoeden, dus ik weet niet echt wat ik moet doen :p

ik zal vanmiddag het ziekenhuis bellen om meer info

als iemand nog tips heeft Graag!

heel erg bedankt ik ga vanmiddag gelijk bellen

ow nog 1 ding haha ik ben niet zo goed in gesprekken voeren wat kan ik het beste zeggen? ik wil niet zo dom overkomen?

iets van dat ik een opleiding kraamverzorging wil doen een BBL opleiding, en of ik bij jullie kan beginnnen? ofzo

ohhw kweet het niett help :oops: :p

xxx

6. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    IB groep ook een belletje geven en vragen hoe of wat of n folder ofzo?
    Ik zou willen dat er zo'm 15 jaar geleden dat soort dingen waren....wilde ook terug naar school maar dan kwam ik als 21 jarige op een wachtlijst van 2 jaar omdat ik te oud was :(
    Heb het toen nog via instanties geprobeert maar die rade het me af omdat ik n vrouw was (ja ik lieg niet ik stond ook met mn mond vol tanden toen) en toch vast kinderen wilde en dan was t allemaal weg gegooit geld..
    Kan er nog kwaad om worden. Met zn een slimme meid is op haar toekomst voorbereid :evil:
    Succes met zoeken naar mogelijkheden! En succes met je opleiding!

7. wendyp

wendyp Niet meer actief

Maar als je bbl doet, krijg je salaris, dan heb je dat hele studiefinanciering toch niet nodig?

Gewoon zeggen, ik wil graag een opleiding dit en dat doen en ik ben op zoek naar informatie, kunnen jullie mij dit verschaffen ofiets dergelijks.

Succes!

8. stef

stef Fanatiek lid

Apr 19, 2006
    3,084
    31
    48
    Wendy idd.. Ik werkte in de zorg in een bejaarde tehuis met de opleiding bbl was toen 16 jaar oud en kreeg netjes 800 euro per maand! Moest daarvoor 32 uur werken in het verzorgingshuis en 1 dag in de week naar school toe.

Ik kreeg inderdaad geen stuffie want ik verdiende zelf geld.

Ik woonde ook in utrecht en heb mijn opleiding toen bij het ROC op de vondelaan gedaan misschien kan je daar naartoe bellen want daar kon je ook verpleegkundige en kraamverzorgste worden weet ik nog uit me hoofd.
    En hun zullen heus wel mensen hebben die je daar in begeleiden als je even belletje geeft.
    En je heb natuurlijk ook opendagen die waarschijnlijk ergens wel weer eens starten.

Succes ermee!

9. Ik werk op een ROC. Wij hebben dus de MBO opleidingen tot verpleegkundigen en als onderdeel heb je ook kraamverpleegkunde.
    Je zou inderdaad een BBL traject kunnen volgen. Dan zoek jij een werkgever en in overleg zal de werkgever jouw collegegeld vergoeden. Je krijgt daarnaast een werkcontract zodat je in principe gewoon in dienst bent. Je moet ongeveer 1 dag per week (+ misschien 1 avond) naar school voor je theorielessen en je toetsen. Je kunt kiezen voor een 1 jarig, 2 jarig of 3 jarig traject. Maar dat ligt aan je vooropleidingen en/of werkervaring.
    Hou er wel rekening mee dat een BBL opleiding een volledige werkweek is. Je bent echt 40 uur per week met je opleiding/werk bezig.
    Als je meer info wilt mail mij dan. Ik kan je info sturen vanaf mijn werk. Opleidingsgidsen ed. Ook info van de IB-groep.

10. MamavanSamia

MamavanSamia Actief lid

Jan 2, 2008
    344
    0
    0
    Medewerker Rabobank
    Breda
    die 1000 euro wat je moet betalen aan lesgeld mag je per maand betalen en dat betaal je dan van je studiefinanciering die je elke maand ontvangt. Zo doen de meeste het!

Ook kun je een lening via ibgroep aanvragen, zodra je een baan krijgt kun je dat bedrag weer terug betalen in termijnen dus niet als je nog op school zit!

Succes!

11. MamavanSamia

MamavanSamia Actief lid

Jan 2, 2008
    344
    0
    0
    Medewerker Rabobank
    Breda
    En nog iets.

Als je de BOL opleiding wilt gaan doen dan ga je dus 4 dagen in de week werken en 1 dag in de week naar school. Je lesgeld is dan geen 1000 euro meer maar veel minder en je kunt werken voor datgeen waar je voor wilt gaan studeren.
    De school kan je een lijst geven van bedrijven waar ze samen mee werken. Je krijgt dan gewoon loon en daarmee kun je echt wel alles betalen!

Let wel op dat je je opleiding wel moet afmaken, doe je dat niet dan krijg je daardoor echt problemen (schulden) je moet dan je ov terugbetalen en de studiefinanciering die je elke maand hebt ontvangen, tenzij je binnen 10 jaar toch een mbo diploma behaald!

12. stef

stef Fanatiek lid

Apr 19, 2006
    3,084
    31
    48

ohw? BBL is 4 dagen werken en 1 dag naar school normaal gesproken krijg je dan gewoon een netjes salaris waarvan je kan werken. En hoef je geen schoolgeld te betalen want dat doet de baas allemaal netjes! BOL is dan volledig naar school toe en dan heb je recht op een studiefinanciering.
    Maar BBl krijg je geen studiefinanciering omdat je gewoon geld krijgt van de baas.
    Zo ben ik daar over geinformeerd... ik moest 2 jaar blijven werken na me opleiding bij me baas maar hun hebben mijn na ander half jaar ontslagen omdat ze geen tijd mee hadden voor me! En heb me diploma nu niet!
    Maar ook geen schulden

13. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik heb ook de BBL opleiding verzorgende gedaan, en daarna ben ik ook de BBL verpeegkundige gaan doen. Helaas heb ik daarmee moeten stoppen, maar ik vond het de ideale combinatie.

Ik was 25 toen ik begon met de verzorgende opleiding, en ik woonde toen al samen. De eerste 7 maanden moest ik volledig naar school en kreeg ik zakgeld, 750 gulden per maand. Niet veel, maar toendertijd nog altijd meer dan een stufi. Dat was wel even een stap terug, omdat ik daarvoor altijd gewerkt had en dus volledig salaris kreeg. Maar omdat het maar zo'n korte periode was, hebbben we het toch gered met een beetje zuinig aan doen. Ik weet alleen niet of dit nu nog zo werkt, of dat je dan meteen op een sfdeling kunt gaan werken.

Daarna ben ik 32 uur gaan werken en 1 dag per week naar school gegaan. De verpleegkundige opleiding was voor mij 2 1/2 jaar, met telkens 1 of 2 weken school. Mijn salaris was zo berekent dat ik ook als ik die weken naar school ging, ik toch een normaal salaris kreeg. Wel handig als je een hushouden hebt.. :) Nogmaals ik weet niet of het nu nog zo werkt.

Ik vind het voordeel van een BBL opleiding dat je veel beter dingen in de praktijk kunt toepassen en dat je na je opleiding eigenlijk begint met ervaring. Ik vind altijd dat je bij nieuwe medewerkers goe dkunt merken of ze BBL of BOL gedaan hebben. Degene met BOL zijn theoretisch vaak beter, en de BBLers zijn in de praktijk beter...

Mijn werkgevers hebben de opleiding voor mij betaald, inclusief boeken, reiskosten enz. Het enige wat je zelf moet kopen is pen en papier... Bij sommige werkgevers is er wel een regeling dat je helemaal of gedeeltelijk moet terug betalen als je stopt met de opleiding, of als je na je diplomering ontslag neemt, maar ook dit verschilt per werkgever.

Laat je in elk geval goed voorlichten over de voors en tegens! Succes!

:oops: En sorry voor het lange verhaal...

14. Dientje

Dientje Fanatiek lid

Jan 12, 2006
    4,674
    0
    0
    Noord-Holland
    School betaald niet het schoolgeld voor je, wel kun je het in termijnen betalen.

15. loopy

loopy Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    3,564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    ik dacht dat je als je een 'gewone' opleiding ging doen, je studiefinanciering kon aanvragen tot je 29e? En dan krijg je ook een OV-jaarkaart.

maar zoals al veel meiden schrijven kun je in de zorg heel veel opleidingen doen die werken en leren combineren en waarbij je dus ook meteen verdiend! daar zou ik zeker voor gaan. Zeker zolang je nog geen kinders thuis hebt! Mijn zus heeft de opleiding voor b-verpleging gedaan (met bejaarden) en die ging geloof ik maar 1 dag in de week naar school. En ze vond het superleuk!

16. Kleine

Kleine Actief lid

Dec 17, 2007
    194
    0
    0
    zo meiden echt super bedankt! ben eg super blij met jullie antwoorden hier heb ik veel aan ! ik laat jullie het snel weten as ik heb gebeld misschien bel ik zo even klaat het meteen weten

xxxxx

17. miekje80

miekje80 Bekend lid

Apr 27, 2007
    798
    0
    16
    Overijssel
    Je schreef dat je moeder een bijstandsuitkering krijgt. Als het goed is krijg jij dan een aanvullende beurs op de standaard studiefinanciering. Dus krijg jij meer geld dan dat gebruikelijk is. Daarvoor zul jij de IB-groep even over moeten bellen.

De IB-groep kijkt namelijk naar het inkomen van je ouders m.b.t. de hoogte van jouw studiefinanciering. In Nederland gaat de regering er vanuit dat ouders meebetalen aan de studie van hun kinderen. Vandaar dat dit zo in elkaar zit.

Daarnaast ben ik van mening dat waar een wil is ook een weg is. Jij woont nog bij jouw moeder. Als jij 1 à 2 avonden per week en een dag in het weekend gaat werken en het verder heel zuinig aan doet, geen nieuwe studieboeken koopt maar tweedehands of kopieert, op de fiets naar school gaat enz... Dan moet dat volgens mij gaan lukken.
    Je moet als je niet veel geld hebt en toch wilt studeren een beetje creatief zijn!
    Succes

18. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

Jul 8, 2006
    8,361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik heb ook een opleiding via de BBL gedaan, ik kreeg de eerste 7 maanden idd zakgeld, iets van 700 gulden toen der tijd. Daarna ging ik volledig aan het werk en eens in de maand een week naar school (is nu gewijzigd naar 4 dagen werken, 1 dag school). Maar in die tijd kreeg ik gewoon salaris (iets van 1600 gulden), dat loopt elk jaar als je een schooljaar goed hebt afgerond weer op. Op het einde kreeg ik rond de 1100 euro, en ik werkte maar 28 uur per week).

Ideale combinatie! En de instelling betaalde alles van school!

Als je zoiets wilt doen, er staan ook vaak vacatures voor BBL verpleegkundige in de krant e.d.! Je moet voordat je een BBL opleiding wilt volgen eerst een instelling/bedrijf vinden die je daarvoor aanneemt...

Succes!

Share This Page