Hi, Ben erg benieuwd aangezien we de sondevoeding aan het afbouwen zijn. We zijn sinds vrijdag bezig met een schema waarbij Lisa honger en dorst moet gaan krijgen en de kinderarts gaf aan dat ze minimaal 500ml vocht/melk binnen moet krijgen. Ik ben wel benieuwd hoeveel (en wat) jullie kindjes dan binnenkrijgen. Lisa heeft vandaag het volgende binnengekregen: 530ml gedronken, waarvan 350ml zuivel, waarvan weer 230ml moedermelk 100 gram groente/fruit (valt ook onder vocht) Dus in totaal 630 gram vocht. Ben wel benieuwd wat 'normaal' is.
Ik weet niet hoeveel Jens toen dronk, maar ik vind het wel heeeeeel heeeeel heeeel knap van Lisa *doet een gek dansje en applaudiseert voor Lisa*
Jeetje wat gaat Lisa in 1x snel vooruit!! Super. Hier drinkt ze 2x 180 (dus 400), en dan nog een fles waarvan ik 180 aanbied, maar den een kleine 100 drinkt. Dan tussen de 100 - 200 gr fruit, zelfde aan avondeten. Tuitbeker bied ik haar ook aan. Tja, dat wisselt vreselijk. De ene dag drinkt ze net aan 20 cc maar de dag erop kan ze ook rustig 100 drinken (verdeelt over de hele dag).
Dank je wel! Ik ben ook zó ontzettend trots op haar! Ze is nog maar 8 maanden..... het streven was om met 1 jaar van de sonde af te zijn en nu gaat ze waarschijnlijk het nieuwe jaar in zonder sonde... Vandaag voor het eerst helemaal niets via de sonde gehad. Ze is erg verkouden en was daardoor vannacht een uur wakker en heeft toen lekker 50ml sap op. Ik vertrouw er ook wel op dat als ze 's nachts wakker wordt van honger/dorst, ze zal drinken. Morgen contact met de kinderarts, ben zo benieuwd wat ze zegt! We hebben zelf erg de neiging om de sonde eruit te trekken, maar vinden het wel een beetje (heel erg! ) eng!
Logisch dat je het doodeng vind. Met de sonde is "veilig". Zodra ze te weinig drinkt kun je nog via de sonde bijvoeden. Dan is die houvast weg. Je hebt al genoeg ellende meegemaakt. Meid dat is bijna 4 maanden eerder als gedacht!!!! Het lijkt wel alsof ze het in 1x snapt wat de bedoeling is. Volgens mij is met een leeftijd van rond de 8 maanden, 600 cc voldoende.
Gwenolyn, heb een beetje last van traag internet (en nu veel problemen met internet, schiet niet echt op...., dus had jouw berichtje nog niet gelezen. Maar ik zie dat Lisa ongeveer evenveel binnen heeft gekregen als jouw dochter per dag ongeveer binnen krijgt. Héél fijn om te lezen! Ik denk ook wel dat 600ml genoeg is en daarbij heb ik het idee dat Lisa ook wel drinkt als ze het nodig heeft. Erg eigenlijk dat die sonde toch een houvast is, want wat heb ik ook een hekel aan dat ding, echt een haat-liefde gevoel heb ik erbij . Ik denk dat ik wel weet waardoor Lisa is gaan drinken. Een paar weken terug dronk ze nog haast niets, ik had ook het idee dat ze de lauwe melk met nutriton niet lekker vond. Toen ben ik drinkyoghurt gaan maken: moedermelk, yoghurt en roosvicee. Heb ik voor Eva destijds ook gedaan toen ze de fles ging weigeren en moedermelk niet uit een beker wilde drinken. Verder krijgt Lisa lekker zoete appel diksap. Sinds gisteren ook een potje van Olvarit. Echt al mijn principes heb ik overboord gegooid , maar: Lisa eet en drinkt! Dat vind ik momenteel het belangrijkste. Later gaan we het suiker gewoon wat afbouwen, steeds iets minder zoet maken. Ze is wel helemaal baby-af hoor zo... Ruim 8 maanden en alles met een gewone beker drinken... Maar wat ben ik trots Net de kinderarts gesproken, we moeten nog wel de ochtend en avondvoeding aanvullen. Maar volgende week donderdag een afspraak en als Lisa dan niet teveel is afgevallen en nog steeds zo goed eet en drinkt, mag de sonde eruit... We zullen zien!
Wat supergoed Snoopy! Ik kan je vraag echter niet beantwoorden, gewoonweg geen idee hoeveel vocht T krijgt.
Volgende week donderdag al??? Jeetje, om de kriebels van te krijgen (sorry) Tja, mijn logische gedachten is ook: Lekker boeiend op dit moment wat ze drinkt (uiteraard natuurlijk wel melk, maar hoe dat klaar gemaakt is doet er niet toe). Als ze op die manier drinkt, en het zo onder de knie krijgt, kun je inderdaad later gaan afbouwen naar minder zoet en yoghurt. Mocht ze dan een periode krijgen dat ze weigert om te drinken, dan weet je dat ze het wel kan, maar even haar kont op de kribben gooit. Hetzelfde lijkt me met eten. Potjes, vers, maakt niks uit. Beiden is goed, als ze maar snapt wat de bedoeling is, het lekker vind, en leuk vind. Weetje wat het gekke is? Ik ben zelf met vers begonnen, nou de hydrofielen waren niet aan te slepen, zo spuugden ze ervan. Overgegaan op potjes, en amper last meer van gehad (uiteraard wel ingedikt, maar dat deed ik met vers ook). Weet jij het, weet ik het. Nu eet ze bijna zo goed als met de pot mee. Alleen van vers fruit spuugd ze nog, dus geef ik nog maar even potjes. Ook yogurt gaat nog steeds niet goed (maar kinderkwark wel????).
naast 3 flessen (2x 180cc en 1 x 150cc) drinkt Jelmar ook nog zo'n 250cc diksap op thee weg, en 150gram fruit en 150gram warme hap, hij is 7 maanden nu
hallo snoopy, Wat goed dat de sondevoeding misschien helemaal weg mag. Super dat het 4 maanden eerder is dan wat jullie hadden verwacht. Mijn dochter is 2 dagen jonger dan dat lisa is. Ze eet de ene dag meer dan de andere dag maar haar schema is ongeveer zo. Als ze fruit uit een potje krijgt wil ze geen diksap, meestal krijgt ze vers en dan wil ze wel. 6.00 180 cc pap 9.00 50 cc diksap(uit een rietje)+fruit bv banaan(100a200 gram potje) 12.00 120 cc melk en brood 15.00 50 cc diksap 18.00 avondeten (vers een bord vol/ soms een potje 200 gram)+ toetje van 60 gram(soms meer) 20.00 avondpapje 210 cc hier dus wel wat meer maar dat komt ook omdat ze teveel afviel en de kinderarts toen heeft besloten dat ze meer mag hebben als ze dat wil. Vandaag moeten we weer naar de kinderarts voor een hartecho en hopen we dat ze genoeg is aangekomen anders moet er een oplossing komen. grietjes amanda
Wat goed dat Lisa vandaag helemaal zonder sonde was. Dat zou toch een fantastisch begin van 2011 zijn. Ayla is natuurlijk een maandje jonger dan Lisa, maar die krijgt per dag: 2x 180+6 1x 90+3 1x 150+5 Verder krijgt ze dan nog fruit (meestal 1 peer, 1/2 appel of 3/4 banaan) en groente, maar van dat laatste eet ze niet zoveel.
Wauuuuuuuw!!! Wat ben ik blij voor jullie; knap kind is het toch! Ik kolf niet Snoopy, maar met 8 maanden gaf ik nog 4x borstvoeding en verder niks ernaast qua ander vocht. Wel fruit en groente.
Ik weet het weer! Kwam lijstjes tegen bij het uitpakken Jens dronk 5/6x 120, 2 stuks fruit en groente + aardappel. Daarnaast af en toe een slokje thee/water van ons (te verwaarlozen). Zoals we al eerder concludeerden is Jens altijd een grotere moedermelkdrinker geweest dan Lisa nodig had via de sonde, dus hier heb je waarschijnlijk niets aan
Dank jullie wel voor jullie reacties! Salapio, soms denk ik ook wel eens, wat zou ze met borstvoeding nu binnen hebben gekregen? Een keer of 4 drinken, ongeveer 130ml per voeding en dan nog wat groente en fruit en misschien wat diksap. Dus ook zo'n 600-700ml per dag. Eva en Lisa zijn nooit grote drinkers geweest, Eva is dat nog steeds niet en ik denk Lisa ook niet. Ze spuugt ook absoluut niet meer nu ze zo goed als alles zelf eet en drinkt. Zegt ook wel wat denk ik... (en we gebruiken niet eens meer motilium) Gwenolyn, ik heb nog even gekeken naar de voedingswaarde van peuter groeimelk en volle yoghurt, maar het verschilt haast niets, behalve dan dat er bij die groeimelk allerlei mineralen en vitaminen zijn toegevoegd. Maar goed, Lisa krijgt ook nog borstvoeding (ruim 200ml per dag) en daar zit wel genoeg in. Ik vind het zelf dus een beetje onzin dat die groeimelk echt beter zou zijn dan volle yoghurt. Zal het wel laten weten aan de kinderarts als ik er donderdag ben . En het is niet alleen omdat ik de sonde er zo graag uit wil hebben, ik denk dat het best wel goed is wat ze binnen krijgt, het is alleen even kijken hoe ze erop groeit. Vanavond heb ik met haar op de weegschaal thuis gewogen en ze woog 8,5 kilo. Dat is dus nog best netjes. Jouw verhaal over de potjes had ik inderdaad al eens gelezen, apart is dat. Ik vind het dus inderdaad gewoon belangrijk dat Lisa goed eet en als dat voorlopig potjes zijn, nou prima. Zo langzamerhand gaan we ook stukjes in haar hand geven (ze heeft woensdag zelfs al 2 frietjes op ). En weer eens wat nieuw fruit proberen, al is er niet zo heel veel te krijgen momenteel. BabeBabe, jij hebt een grote drinker dan volgens mij! Eva heeft nooit zoveel gedronken en ik krijg er nu ook meestal met moeite maar zo'n 500ml in. Amanda, heeft jouw dochtertje dan een hartafwijking? Maar ze drinkt wel veel! Ik hoop voor je dat ze inderdaad genoeg is aangekomen! Wat zou er anders voor oplossing moeten komen, toch niet een sonde? Mermaid, Ayla krijgt niet zo heel veel meer dan Lisa zelf eet en drinkt. Stelt me wel wat meer gerust Zogelukkig, ja knap is ze hè?! Ik vind het vooral knap dat ze in een paar weken tijd van volledige sondevoeding nu bijna van de sondevoeding af is. Vandaag onze contactpersoon van het kinderwijkteam gesproken en die ziet wel vaker kindjes met deze problematiek, maar heeft het nog nooit zo snel zien gaan. Zo moest ze nog 2 keer per dag op maandag naar het kdv komen voor een voeding, afgelopen maandag stond ze er voor niets, want Lisa had al 150ml gedronken . Maandag komt ze ook niet, maar staat wel stand by voor het geval dat Lisa niets wil drinken. Maar het zal hoogstwaarschijnlijk niet nodig zijn, want de afgelopen dagen ging het ook prima. En jij gaf dus 4 keer borstvoeding, dus dat is zo'n 600ml en dan nog groente en fruit erbij. Dus ook niet heel veel meer dan dat Lisa eet/drinkt nu. Ik ben wel een beetje bang dat de kinderarts het niet voldoende vindt, hoe gaan we Lisa zover krijgen dat ze nog net wat meer gaat eten en drinken? De laatste dagen is ze meer fruit, groente en brood gaan eten, maar in het drinken zit wat minder een stijgende lijn. Ik heb het idee dat ze heel goed aangeeft waar ze behoefte aan heeft en ik vraag me ook af of ze wel meer zal gaan drinken. Maar dat zal ik dus ook wel aan de kinderarts voorleggen. Op zich is het natuurlijk ook niet zo heel erg als ze nog een maandje ofzo de sonde zal moeten hebben. We zijn er niet meer afhankelijk van en dat is echt een last die van onze schouders is afgevallen! Ik kan nu gewoon op m'n gemak weg, zonder dat ik bang hoef te zijn dat de sonde eruit ligt en ik m'n kindje geen eten kan geven. Maar daarbij is het wel erg vervelend dat we de hele dag de pleisters zitten te plakken, terwijl ze (vandaag) maar 110ml gehad heeft via de sonde ('s ochtends en 's avonds een beetje). Maar goed, al met al zal ze er veel eerder van af zijn dan we hadden durven hopen Dit heeft ze vandaag gegeten/gedronken: 7:15 100ml drinkyoghurt, paar stukjes brood, 60ml sonde 10:45 ongeveer 50 gram appel en een halve (50g) banaan 12:45 20ml appel diksap 14:15 165ml drinkyoghurt, 1/4 boterham 15:45 15ml appel diksap 16:30 80 gram bruine bonen/appel (potje), 10 gram bloemkool (potje), 30ml appel diksap 17:30 75ml drinkyoghurt, 50ml sonde De kleine beetje diksap tussendoor was omdat ik het idee had dat ze dorst had, wat dus niet echt zo leek te zijn, maar goed, toch weer wat ml's . En ze had om 16:30 heel erg goed gegeten, maar moest nog een laatste keer zuivel krijgen en dus niet zoveel op, niet zo gek na een uur, maar ze was doodop en wilde echt naar bed. Kwam wel een beetje vervelend uit, want als ze later moe was geworden had ze én meer puf gehad om te drinken, én een wat minder volle buik en dus meer ruimte om te drinken. Ben wel benieuwd wat jullie van dit schema vinden, ging wel een beetje rommelig vandaag. Maar tips zijn altijd welkom!
Ik vind het een mooi schema! je geeft nog BV dus met de vitamintjes zit het naar mijn idee goed (daar je de volle yohurt en peuter groeimelk met elkaar hebt vergeleken, lekker BV met volle yoghurt geven). Vergeet niet dat in appel en banaan ook nog vocht zit, en in haar avondeten ook nog. 8,5 kilo is erg netjes. Mijn dochter is een week of 3 ouder als Lisa en die woog 1,5 geleden 8730 gram.
Door lisa steeds een beetje meer aan te gaan bieden zal ze ook wel meer gaan eten en drinken, ze moet er natuurlijk ook aan wennen en dat kan soms best lang duren. ik zag dat ze uit een beker dronk hebben jullie al geprobeerd of ze uit een rietje wil drinken? doordat het weer anders is zal ze misschien weer wat meer binnen krijgen. Wij wisselen ook een gewone beker af met een rietjesbeker. Mijn zusje dronk vorig jaar ook heel weinig(ze was toen 4 jaar) maar sinds mijn moeder het rietje afwisseld met een beker gaat het stukken beter. Ja samila heeft een aangeboren hartafwijking die is ontdekt tijdens de 20 weken echo. De dag na de geboorte is ze al geopereerd en sinds dien gaat dat wel redelijk goed. Aan de buitenkant zie je niet dat ze ziek is wat voor haar later voordelen en nadelen heeft. Ook heeft ze een heletijd niet veel gedronken maar was wel heel vrolijk en niet uitgedroogd. Omdat ze heel laag op de groeicurve zit had de kinderarts in gedachten om haar inderdaad sondevoeding te geven. Maar hij had niet het idee dat het de juiste manier was om haar te laten aansterken. Zodra ze verkouden is drinkt ze wel weer minder en zakt haar groeilijn gelijk weer. Daarna drinkt ze dan een paar weken weer veel en komt dan weer op de juiste lijn te zitten. Over de echo van vandaag waren ze heel tevreden en ze hoeft voorlopig nog even geen operatie te ondergaan.Wel word er in februari weer een echo gemaakt om het goed in de gaten te houden. Maar zolang ze actief is niet veel zweet en goed eet en drinkt hoeven we ons nog geen zorgen te maken. Ze heeft na de operatie een sonde gehad en een beademingsbuis maar die trok ze er sochtens zelf al uit voor de verpleging ook maar iets kon doen. Ze was toen natuurlijk wel jonger maar zodra ze zonder kon trok ze alles er zelf wel uit(infuus,zuurstof meter, beademing etc)Dat karakter heeft ze nu nog(lijkt net of ze er dan het nut niet meer van inziet en zelf wel weet dat ze zonder kan) ondanks dat ze niet veel is gegroeid dus geen sonde en daar zijn we erg blij mee. Het gewicht van lisa lijkt me prima. daar zit ze nu toch al een tijdje op? Die van mij weegt 6,7 kilo groetjes amanda
Ireen, had jouw stukje gisteren net gemist . Is inderdaad wel veel ja wat Jens dronk, maar het is nu nog steeds een grote drinker toch? En ik zie al wel dat het ene kindje zo'n 600ml binnenkrijgt en het andere zo ongeveer aan de liter zit, die verschillen hou je toch (zie ik nu ook bij Eva als ik het vergelijk met andere kinderen). Gwenolyn, haar fruit en avondeten reken ik inderdaad ook mee met het vocht en volgens mij doet de kinderarts dat ook. Ik vind 8,5 kilo ook netjes voor Lisa, de vraag is of ze dat een beetje kan vasthouden als ze alles zelf moet eten en drinken. Maar de kans is ook wel aanwezig dat ze sowieso iets beter gaat eten en drinken als de sonde eruit is, ook al heeft ze 'm al een hele tijd, hij zit er wel en ze zal het toch voelen (en vooral juist niet voelen als ie er straks uit is. Ze moet komende week een nieuwe sonde, als de sonde er nog niet definitief uit mag van de kinderarts, haal ik de sonde er na de eerste voeding 's ochtends uit en laat 'm er eind van de middag weer plaatsen. Kijken of we dan verschil merken. Amanda, uit een rietje drinken gaat denk ik niet werken, ze heeft van 2,5 tot 7,5 maand helemaal niet gedronken. We hebben wel eens een flesje geprobeerd, maar daar snapt ze weinig van. Ik denk dat een rietje daarom ook niet werkt. Misschien eens proberen als ze iets groter is. Heftig dat je dochtertje zo snel al geopereerd is, lijkt me heel zwaar. En ze zal dus nog vaker geopereerd moeten worden? Ik hoop voor jullie dat het voorlopig nog heel goed gaat en het nog niet nodig is. En ik vind dat ze veel eet en drinkt, raar eigenlijk dat ze zo laag in de curve zit dan, of komt dat door de hartafwijking? Sondevoeding om aan te sterken, het kan misschien wel werken, zou het dan alleen voor 's nachts doen. Maar als het niet nodig is liever niet inderdaad, ik zou dat zo lang mogelijk proberen uit te stellen, maar zo denkt de kinderarts ook. Ze is inderdaad niet zo zwaar, daarbij is Lisa wel erg zwaar . Maar ze was bij de geboorte ook zwaar en is daarna natuurlijk eerst lekker 'vetgemest' met borstvoeding en daarna met bv via de sonde. Ik vind het eigenlijk nog knap dat ze nu nog zo'n 8,5 weegt. Hopelijk blijft ze een beetje op dit gewicht. Als ze met 600ml vocht op een dag dit blijft wegen en straks gaat aankomen, kan de sonde er lekker uit! Lisa is echt snotverkouden, op advies van de kinderarts gebruiken we al xylometazoline neusspray (eigenlijk vanaf 2 jaar, maar we mogen 'm 2 keer per dag gebruiken, ook omdat Lisa aardig op gewicht is), maar echt goed werkt het toch niet helaas. Schiet natuurlijk niet op met drinken, dat gaat gewoon lastiger. Daar zullen alle kindjes last van hebben. Daarbij is ze nu erg van slag door het pleisters plakken, de neusspray en het neuspeertje, maar het zal wel moeten. En daarbij is ze de laatste dagen erg afgeleid door van alles, wil graag omdraaien in de stoel, zit te spelen met de gordels. Vannacht heeft ze wel zo'n 100ml diksap op, vanochtend maar 60ml drinkyoghurt (aangevuld met 110ml via de sonde). Wat ze drinkt klokt ze dan ook zo naar binnen, ze had echt honger. Maar ik heb het idee als ze straks wel heel goed eet en drinkt zonder sonde, dat ze dan met zo'n verkoudheid ook zo zal drinken. Hopelijk is ze snel van de verkoudheid af zodat dat in ieder geval niet meer in de weg staat.
Tjee Snoopy, wat goed opeens zeg! Heerlijk voor jullie, en spannend ook! Ymke was buiten de flesvoeding om ook een slechte drinker door de reflux. Een glaasje roosvicee met 6 scheppen nutriton smaakt ook naar behangplaksel, dus ik nam het haar niet kwalijk. Ik moest altijd (voor mn gevoel) op mn kop gaan staan om haar 500 ml te laten drinken. Veel meer dronk ze dan ook niet, en ook nog steeds niet. Rietjesbeker heeft wel aardig gewerkt bij Ymke, maar dat duurde wel even voordat ze dat snapte. Was ze zeker een jaar geweest. Sowieso koop ik nog regelmatig nieuwe bekers om haar weer aan het drinken te krijgen.
Bij ons scheelt het echt dat de reflux nu weg is. Vanaf 6 maanden eigenlijk, ze spuugde nog wel wat, maar dat kwam voornamelijk door de sonde, dat merken we nu helemaal nu ze dus haast niets meer via de sonde krijgt. Ze drinkt nu gewoon appelsap zonder nutriton, wel zo makkelijk, want dan hoef je niet alles meteen weg te gooien als ze niet drinkt . En Ymke is dus ook groot (nou ja, groot, ze is net zo'n kleintje als Eva volgens mij ) geworden op 500ml. Ik vermoed dat Lisa ook niet heel groot zal worden, zal denk ik dezelfde kant op gaan als Eva, nou prima hoor . Vandaag heeft ze het weer goed gedaan: 685ml totaal aan vocht gegeten/gedronken (inclusief groente en fruit). Vanochtend nog 110ml via de sonde omdat ze maar 60ml gedronken had. Maar eigenlijk was dat, als we nu dus achteraf kijken, niet echt nodig geweest. Vanavond 100 gram groente op en een uur later nog 135 drinkyoghurt, terwijl ze erg moe was. Super dus! Ben zo trots op m'n kleine meisje, hoe goed ze uit de beker drinkt en hoe graag ze wil. En wat zal ik blij zijn als we van de pleisters af zijn... ik vind de sonde op zich helemaal niet zo erg en dat het haar gezicht ontsierd ook niet, maar het verwijderen en plakken... echt vreselijk. Vanochtend ging het weer eens bloeden bij het eraf halen, dat vind ik zo erg. Aan het gekrijs tijdens het verwijderen/plakken zijn we inmiddels wel gewend, maar ik zal uiteraard érg blij zijn als dat niet meer hoeft...
hai snoopy, onze kanjers zijn evenoud , dus geef ook maar antwoord thijs krijgt nog steeds 4 flessen van 180 + 6 standaard. de ochtendfles gaat bijna altijd wel op, overige flessen ligt eraan hoeveel uurtjes ertussen zitten en wat hij gegeten heeft. oja trouwens ook altijd fruit (vers), en aardappelen en groente geprakt, soms daar nog een toetje achteraan.