Ik heb mooie nubuck leren schoenen gekocht. Ze stonden in de gang te wachten tot ik schoenspray had gevonden voor nubuck leer. Vanmiddag kwam zoontje thuis en heeft zijn natte laarzen op mijn schoenen gegooit. Nu zit er een vlek op. Voelt ook uitgebeten, zit nu een rand. Wie heeft de gouden tip?
Omdat nubuck open "leer poriën" heeft ongeveer als suède is het belangrijk vooral met schoenen ze ook elke 2 weken te behandelen als je er een goedje voor hebt aangeschaft. Daarnaast is vocht best wel desastreus voor nubuck (geeft kringen en vlekken) dus als je gaat schoonmaken dat alleen doen als ze kurkdroog zijn. Weet niet of ze ook nat zijn geworden van je zoontje zijn laarsen? Kan namelijk ipv zout ook een vocht kring zijn aangezien je ze nog niet had behandeld. Persoonlijk zou ik ze naar de schoenmaker brengen (als die ivm maatregelen open zijn) om schoon te maken en direct te laten behandelen voor de 1e keer maar als je zelf aan de slag gaat dan het beste op deze manier. - 1 met een nubuck doek of borstel de droge schoen poetsen in zachte ronddraaiende bewegingen. -2 als je niet zo een zachte doek of borstel hebt dan werkt een baby haarborstel (zo 1 met hele zachte haren) ook goed. Of een tandenborstel met hele zachte haren. Maar alleen op kurkdroge schoenen en in draaiende beweging. Als je schoenen nog vochtig zijn langzaam laten drogen niet bij de verwarming dan word het leer namelijk hard. 3. Er bestaat een reinigingsgum voor suède wat bij nubuck ook werkt. Heel veel succes ermee! Oh ja dat uitgevreten gevoel kan ook zijn dat de poriën nu vervuild zijn door het vocht en hard zijn geworden. Dat hoeft nog niet te betekenen dat het echt beschadigt is door zout. Het valt dus hoogstwaarschijnlijk nog wel te redden.
Super bedankt! Ja ik had ze express nog niet aangedaan en was nog op zoek naar spray. De gewone winkels hebben wel spul voor leer maar niet voor nubuck leer. Mocht je ook nog een tip hebben voor wat voor spray ik moet hebben hoor ik het graag. De babyborstel zal ik ook proberen en toch maar wat meer vaart zetten achter de spray.
Ik zou voor een setje gaan waarin spray, nubuck doek en nubuck borstel zit. Dan kun je regelmatig behandelen en tussendoor mooi houden door vlekken weg te poetsen/borstelen.
Zeer slecht advies, zie onderstaande tekst over nubuck! Nubuck is een type leer waarbij de bovenkant van de huid licht geschuurd is, waardoor er een fluweelachtige uitstraling en gevoel ontstaat. Het uiterlijk komt ongeveer overeen met suède, maar is wat steviger. Daarom wordt nubuck vaak gebruikt voor schoenen en laarzen. Nubuckleer heeft een geheel open porie en is dus bijzonder gevoelig voor vet, vuil, vocht en transpiratie. Water of andere vloeistoffen die op het leer worden gemorst, moeten daarom zo snel mogelijk worden opgedept. Niet wrijven, want dan drukt je de vloeistof juist in de poriën! Verwijder voor het schoonmaken, met een doek of zachte borstel, grof vuil en neem het leer af (niet wrijven) met een vochtige doek. Voor het onderhoud kun je nubuckleer het beste behandelen met een spray of onderhoudsmiddel speciaal voor nubuck en suède. Gebruik geen andere middelen! Deze zijn niet geschikt voor deze leersoort
Ik zag toevallig net een artikel over nubuck en schoonmaken met azijn. Schijnt dus te helpen, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Misschien zelf even googlen of misschien heeft een lid hier ervaring mee.