Zout

Discussie in 'De lounge' gestart door sandraske, 5 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Afgelopen weekend een discussie gehad over zout bij het eten.

Ik kook eigenlijk altijd zonder zout (aardappels en groenten) en zoiezo redelijk kruidloos omdat ik PDS heb (prikkelbaar darmsyndroom) EN omdat ik het zoiezo niet lekker vind om overal zout op te kiepen.

Nou gingen we afgelopen weekend patat halen met mijn schoonfamilie dus ik zeg tegen mijn man zeg dat ze zonder zout doen, degenen die dat wel willen kunnen het hier er overheen doen en eraf halen gaat niet..

Dus zegt mijn zwager waarom dat dan? Zout is toch juist goed, prikkelt de smaakpapillen zodat je de natuurlijke smaken beter proeft. Nou als ik ergens zout bij doe, proeft het gewoon naar zout. Als ik groenten kook zonder zout, smaakt het ook daadwerkelijk naar die groente.
    Hij vond het dus geen goede zaak om zoutloos te koken want dan proef je de "echte" smaken minder goed..

Ik heb er werkelijk waar nog nooit van gehoord, jullie?!

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    weet wel zo dat dat met vlees zo is.. vlees zonder zout oid is echt niks. Verder ben ik niet echt een gekookte groenten of aardappels-mens dus geen idee.

3. Maia

Maia Niet meer actief

zout haalt wel de smaak van gerechten op dat klopt, maar daarvoor hoef je niet heel veel zout erover heen te gooien. En dat jij het dan naar zout vindt smaken zal komen omdat je het niet gewend bent, hetzelfde dat als iemand die er wel zout overheen gooit groentes dan heel flauw vindt smaken.

4. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Over de bewering (wat betreft smaak) van je zwager durf ik niks te zeggen.
    Het enige wat ik wel weet dat wij mensen juist al teveel zout binnen krijgen omdat de fabrikant in oa brood,broodbeleg,soep,pizza's al veel zout toevoegd.
    Dit was een tijd terug bij kassa een uitzending over.
    Dus dat jij zoutarm kookt is juist goed want je krijgt al in deze standaard produkten al vaak veelste veel zout binnen.

5. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Klopt! Dat is in het nieuws geweest.

Hier doen we ook niet overal zout op/door. Gekookte aardappels zijn ook lekker zonder zout bijvoorbeeld.

6. Does81

Does81 Bekend lid

26 mrt 2012
    813
    13
    18
    Coupeuse
    Engeland
    Ik denk altijd, ligt eraan wat je lekker vind. Persoonlijk doe ik ook nooit zout bij de groente. Alleen bij de bloemkool een klein btje, blijft ie mooi wit van. :)
    Andere mensen doen het wel, omdat ze het idd meer smaak vinden geven.
    Persoonlijk vind ik nootmuskaat lekker op de sperziebonen en spruiten, maar m'n man walgt ervan (sowieso van groenten haha). :p
    Als we bezoek hebben die blijven eten, laat ik alles voornamelijk neutraal (vlees idd wel peper, zout en bij varkens ook nog nootmuskaat erop), maar bijv geen sausjes etc, die zet ik er dan apart bij samen met de zoutpot, mogen ze zelf kijken wat en hoeveel ze willen. :) Wel zo handig. :)

7. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Vroeger thuis aten we ook groenten met zout maar ik vind dat zo smerig, dus ik was het gewend maar sinds ik samenwoon, nooit meer zout bij de groenten en ik vind het beter smaken..

Zal wel aan mijn smaakpapillen liggen denk ik ;)

8. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    En in de jus die je er overheen kiept, zit ook al zout van het vlees (mijn man dan want ik eet gewoon droge aardappels)

9. Thea23

Thea23 Fanatiek lid

7 okt 2011
    4.433
    1.123
    113
    ZZp er
    ik kook wel met zout
    puur om mijn lichaam de behoefte aan zout te voorzien aangezien ik een super lage bloeddruk heb wat opgepept word door zout .

voor de rest gebruik ik ook veel kruiden bij het eten

10. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Kwestie van gewoonte en smaak.....
    Ik vind aardappelen met zout echt 10x lekkerder.
    Maar mn groente eet ik dan wel met zo min mogelijk zout.

Ik vind bijvoorbeeld aardappelen,krieltjes,friet, en vlees zonder zout echt niet lekker.

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik moet het misschien niet vragen, maar kan het niet laten me af te vragen hoe zwaar jouw zwager is en hoe het met zijn cholesterol gaat... ;)

12. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik weet alleen dat ik zoutloos eten echt niet lekker vind! haha

13. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Het is net wat je gewend bent, maar zout versterkt voor mij idd de smaak van bijv groenten etc

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    #14 Umm85, 5 apr 2012
    Laatst bewerkt: 5 apr 2012
    Zout verhoogt je cholesterol toch niet echt?

15. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Hier worden de groentes niet in zout gekookt.
    Maar mn aardappels wel aardappels zonder zout vind ik echt vies! ( nou houd ik helemaal niet van aardappels maar met zout zijn ze nog net iets lekkerder als zonder )

Ik gebruik trouwens jozo bewust zit 70% minder natrium in. ( mn moeder kreeg dit als advies van haar cardioloog )
    Maar goed zout blijft zout en dat blijft niet goed als je er te veel van gebruikt.

16. Maia

Maia Niet meer actief

;) wij aten vroeger juist zoutloos omdat mijn moeder dat moest en ik vind met een klein beetje zout gewoon net iets lekkerder, dus juist helemaal andersom hihi. Maar heel veel zout hou ik ook niet van hoor, maar een klein beetje wel.

17. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Als ik een paar dagen geen zout eet dan word ik helemaal eng en voel ik me slapjes .. Ik moet zout hebben.. En ik ivind eten zonder zout ook echt niet lekker ... Zit dan totaal geen smaak aan.

18. Sabrine1984

Sabrine1984 Niet meer actief

Zout is inderdaad een smaakversterker, maar in 'fabrieks' producten kiepen ze al genoeg zout. Volgens mij krijgen we met ze alle ook veel te veel zout binnen.
    Zelf kook ik de groente en aardappelen zonder zout. Vlees kruid ik wel, en daar zit wel zout in (de smaak die ik lekker vind hebben ze niet zonder zout, anders had ik die gepakt) Hierdoor vind ik voorgekruid vlees of patatjes vaak wel veel te zout. Wat andere meiden ook zeggen, kwestie van smaak en gewenning.

19. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

nou erepel zonder zout vind ik nie te frete...

groente hoeft niet perse. zoals vanavond heb ik preistamp gemaakt en niets gezouten omdat de baby mee eet. heb net geproefd smaakt echt mega flauw. dus hier gaat dr straks echt nog wel beetje zout over.

20. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant

Gewoon normaal, hij is wel van indische afkomst misschienndat dat uitmaakt..

Deel Deze Pagina