Ik lees hier vaak over schema's, percies hoelaat een kind flessen krijgt en hapjes. Ymke heeft geen schema. Ze krijgt gewoon een fles wanneer ze erom vraagt en groente of fruit krijgt ze wanneer het uitkomt. De ene dag is dat rond 15:00 en de andere dag rond 17:00. Is dit nu een schande? Ik heb niet het gevoel dat ze echt een kindje van de klok is, ze raakt niet snel overprikkelt en is gewoon hartstikke vrolijk en doet het goed. De flessen gaan nog wel aardig om de 4 uur, maar dat hapje wil ik haar alleen geven als het echt uitkomt. Ik wil er even voor gaan zitten en gezellig dat hapje opeten. Niet snel snel omdat we weg moeten of omdat ze moe is ofzo...
Nee, tis absoluut geen"moetje"! Maar ik vind het persoonlijk erg fijn om vaste tijden te hebben en Esmee doet het er goed op. Ik maak haar bijvoorbeeld elke morgen om 7.00 uur wakker. Omdat ze dan 's avonds ook om 19.00 uur weer naar bed kan. Ik vind het heerlijk om de avonden voor mezelf te hebben. Als ik haar laat liggen dan schuiven alle tijden op dus ligt ze er ook weer later en dat wil ik niet. Vanaf dat ze een maand of 2,5 was zitten we op vaste tijden overigens. Daarvoor voedde ik ook op verzoek.
esmee heeft nooit een vast schema gehad het is altijd ongeveer ,kan soms wel is wat later zijn dat ze eten krijgt.
Ik merk aan mijn dochter dat het een gewoontediertje is... Zo wordt ze elke ochtend rond 6u wakker en dan krijgt ze de eerste fles. Vanaf deze fles krijgt ze ongeveer elke 4 uur een fles en 's avonds om 18u gaat ze naar bed. Ik zou wel willen dat dit een keer later wordt, maar om 18u gaat het lampje gewoon uit. Hapjes hebben we nu een paar x gedaan, maar idd alleen wanneer ik alle tijd heb en Juul goed uitgerust is.
Nou Ymke die doet het gewoon zoals het haar uitkomt! Als ze op de "vaste tijd" niet moe is, gaat ze ook echt niet slapen! En ze slaapt heel makkelijk als ze moe is, dus die strijd ga ik niet meer aan. Dan maar geen schema. We gaan groente aan tafel geven, tijdens ons avondeten als ze kan zitten en tot die tijd net iets voor het eten. Ik heb nog even voordat ze en groente en fruit moet eten gelukkig.
Hier geven we de groente en fruit ook wanneer het uitkomt. Als Enzo ligt te slapen ga ik hem niet wakker maken daarvoor. De flessen doen we om de 4 uur, maar de ene dag kan erg verschillen met de andere dag. Soms is ie om 7.00 wakker en soms om 8.30, dus dan verschilt de dag heel erg.
In principe had ik wel een schema, maar ik gebruikte dat alleen maar als richtlijn...Ik kon er namelijk gemakkelijk vanaf wijken, bijvoorbeeld ipv 11 uur fruit, verschuiven naar 15.00, omdat ze lag te slapen oid..Zolang je een bepaald aantal flessen geeft op een dag en je wilt daar hapjes bij gaan geven, dan is het wel gemakkelijk om ìets van een schema te hebben om geen voedingen door elkaar te halen, maar nee, je "moet" natuurlijk helemaal niets. Gewoon doen waarbij jij en je kindje je lekker voelt...
Hier geen schema en geen vaste tijden. We doen maar gewoon wat. Je moet doen waar jij en je kind zich goed bij voelen. Voor de een is dat een schema voor de ander juist niet.
Wij hadden ook geen vast schema, maar C zat zelf aardig in een vast ritme. Maar een dagje afwijken kan altijd.. Als hij een uurtje eerder wakker werd, dan schoof zijn ritme ook wat naar voren. En als hij veel sliep, dan kreeg hij de fles als hij wakker was.. En nu hebben we nog steeds geen strak schema. Als hij uit bed komt krijgt hij zijn fles (tussen 6.30 en 7.30). Na zijn ochtendslaapje wat fruit(10.00-11.30). voor zijn middagslaapje een boterham(12.00-13.00), na zijn middagslaapje wat sap& koekie(15.00-16.30). Avondeten als wij ook eten(17.00-18.30). En zijn laatste fles als hij moe is(19.00-20.30 En als hij dan erg laat is met zijn ochtend slaap, krijgt hij gelijk zijn boterham, en zijn fruit voor zijn 2e slaapje.. Maar dan moet ik wel zeggen dat C ook niet zo'n behoefte heeft aan strakke regelmaat(een beetje proberen we wel). Hij slaapt prima zonder rituelen, en is weinig onrustig door rare dagen..
Hallo, Wij hebben hier wel een vast schema, we wijken er weleens een kwartierje vanaf, maar meer niet. Ik vind het zelf prettig om vaste tijden te hebben en Tamara ook. Tamara is echt een meisje van regelmaat zeg maar... Ze wordt elke dag om dezelfde tijd wakker, doet haar slaapjes elke dag op hetzelfde tijdstip en krijgt haar eten en drinken ook op dezelfde tijden. Hier werkt het dus goed, maar het is zeker geen moetje! Doe waar jullie kindje en jullie zelf je goed bij voelen. Liefs Elly.
Tuurlijk geen schande. Drinken doet ze hier wel meestal op vaste tijden. Maar slapen doet ze gewoon wanneer ze moe is, en dat is elke dag weer anders. Dus dan schuift dat fruithapje gewoon mee.
Hier ook geen schema hoor... gewoon opstaan, ontbijten, fruit, lunch, slaapje, tussendoortje, avondeten en het enige wat vast staat is dat ze om 19u in bed liggen... voor de rest gaat het gewoon op gevoel en wat zo uitkomt
Regelmaat is zeker wel goed, maar geen moetje. Komt soms ook niet uit, als Noortje ligt te slapen, dan maak ik haar echt niet wakker voor haar hapje. Dat schuift dan op. Geen probleem. Wel hou ik een vaste volgorde aan qua eten / drinken. Ik vind regelmaat toch wel belangrijk. Dan weet zij ook waar ze aan toe zijn. Maar nogmaals, lukt niet altijd. Lukt bij ons toch ook niet altijd? Blijft een beetje puzzelen iedere dag maar heb er geen moeite mee.
@ Guppie Ik vind het niet raar. Ik zou knettergek worden van zo'n vastgeprikt schema. Hebben wij ook nooit gehad. Kynan had het ook nooit nodig, hij is altijd realxed geweest en heeft nooit gehuild dus...
Wij hebben ook geen schema. (wel regelmaat hoor, dat verkrijg je niet alleen door een schema) Jesper laat zich niet vastpinnen in een schema en ik vind het wel prima. De ene dag doet hij 2 slaapjes, de andere dag 1, soms 3. Nou daar pas ik het eten gewoon op aan.
hier nooit een schema gehad en ze eet wanneer ze zin heeft. nu sidns een maand of 2 komen de tijden wel overheen en is vaak gelijk. ik zet hie rook wel is een schema neer maar dat is dus ongeveer zelf eet je ook niet op vaste tijden, tenminste ik niet en eet ook wanneer ik honger heb en bij haar dus net zo slapen doet ze ook niet op vaste tijden en gaat naar bed als ze moe is. de 1e dag 3 dutjes en de andere keer 1
hier ook niet echt een "vast" schema. wel "ongeveer" maar het verschilt nog wel eens, zo wil ze wel bijna direct als ze wakker is de fles, maar het gebeurt ook wel eens dat ze die pas tegen half 9 krijgt, en zo verschuiven de andere tijden ook nog wel eens. de ene keer komt het geven van haar fruithapje niet zo goed uit, en geef ik haar die tussen de andere flessen door. ik merk vanzelf wel wanneer ze trek heeft. geef ik haar terwijl ze eigenlijk niets laat "horen" kan ik er alles op zetten dat ze die maar voor de helft opdrinkt of op eet.(fruit-groente-pap oid)