Jullie mening. Wel of geen haan

Discussie in 'De lounge' gestart door annet1985, 10 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

14 okt 2011
    4.136
    0
    36
    friesland
    Mijn man wil erg graag kippen ( ik heb me ermee verzoend 😊) maar nu wil hij er ook een haan bij.. Ik zelf vind dit vragen om moeilijkheden of stel ik me aan? Hij denkt dat het wel meevalt. We wonen in een vrijstaandhuis maar wel met buren om ons heen ( 3 tuinen grenzen aan de onze) zouden jullie een haan nemen? Zo ja waarom wel en niet?

2. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Nee. Absoluut niet. Kippen maken zelf al veel herrie als ze een ei leggen. Een haan is onnodig en maakt alleen maar lawaai. Het is zelfs onhandig want voor je het weet heb je zo veel kuikentjes dat je te veel eieren krijgt om op te eten :D

3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Wij hebben heel wat jaren kippen gehad. Zowel met als zonder haan.

Onze eerste haan was een nachtmerrie, die begon om 5 uur te kraaien en hield er pas weer mee op als ze 's avonds op stok gingen (en dat is in de zomer zo rond 21;30 uur.) We hebben van alles geprobeerd om dit te verminderen, nachthok dicht zodat die in ieder geval niet buiten stond te kraaien. Nachthok verduisterd zodat hij niet in de gaten zou hebben dat het licht was. s avonds vroeg het hok injagen en dicht doen. Het hielp niets en uiteindelijk hebben we hem weg gedaan (mocht op de kinderboerderij gaan wonen).

Daarna hebben we jaren alleen kippen gehad, die tokken wat in het rond, maken eigenlijk alleen kabaal als er een dreiging is (een kat of roofvogel die overvliegt).

Daarna toch weer een haan gehad, die kraaide amper en was een heel lief beest (kon er ook echt mee knuffelen).

Alleen als je echt kuikens erbij wilt hebben is een haan noodzakelijk.

Denk dat het wel handig is om je even goed in te lezen over de eigenschappen van verschillende soorten

4. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.486
    7
    38
    De buurman vroeger bij mijn ouders thuis had een haan en wat heb ik dat beest vervloekt op zaterdagochtend. ;)

5. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

14 okt 2011
    4.136
    0
    36
    friesland
    Ja hij zegt dat de kippen dan beter bij elkaar blijven? Hebben een grote tuin dus de bedoeling is dat ze vrij kunnen scharrelen

6. McDsee

McDsee Niet meer actief

Wij hebben koeien tegenover ons, geiten schuin achter ons, paard schuin achter ons, schapen voor ons en kippen en haan achter ons. Ik vervloek de koeien alleen in de zomer, de geiten alleen als het vroeg licht is, paarden kunnen echt herrie maken en de haan héél af en toe. Momenteel wordt ik het meest wakker door de vogels die in ons dak willen nesten. Oh en soms vervloek ik de krolse katten.

Mijn ouders hebben ooit kippen gehad, die wonen in een woonwijk, grote achtertuin. Nooit klachten gehad maar zonder haan kunnen ze al genoeg herrie maken.

7. muis26

muis26 Fanatiek lid

ik zou het absoluut niet doen, of eerst met buren overleggen hoe zij er tegenover staan.
    Ik zou echt NOT amused zijn als mijn buren een haan zouden planten in de tuin……. ik denk dat als die continu zou kraaien wij s avonds haan op het menu zouden hebben staan. :D:D:D

8. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

14 okt 2011
    4.136
    0
    36
    friesland
    Er zijn hier in de buurt meer die een haan hebben geloof ik haha zeker 4

9. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ik zou er ook zeker niet vrolijk van worden...

10. lootje80

lootje80 Niet meer actief

Ik heb een haan, kraait alleen 's ochtend rond 7 uur. Maar mijn buren wonen ruim 1 kilometer verderop....
    Ik weet dat het in een aantal gemeentes binnen de bebouwde kom verboden is, dus vraag dat eerst even na..

11. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Eerst overleggen met je buren.

Ik vervloek de mensen hier in de buurt die een haan hebben.
    Van mij mag het verboden worden in woonwijken.

12. Alou

Alou Bekend lid

14 nov 2013
    635
    0
    0
    Ik heb alleen hennen en die maken ook vrij hard geluid ;)

Buren soms eieren geven kan ook wel eens werken.
    Het verschilt trouwens ook vaak per ras hoe hard en hoe fel het geluid is wat een haan maakt. Ook zou je kunnen overwegen de haan en kan ook de hennen donker s'nachts af te sluiten zodat meneer niet om 5 uur bijvoorbeeld al de begint ;)

13. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Ik zou echt niet blij zijn als mijn buren een haan zouden hebben..

14. dolley

dolley Bekend lid

24 sep 2013
    586
    104
    43
    NULL
    NULL
    Ikzelf woon in een stad. Dus veel buren hier. één van onze buren heeft ook kippen en een haan. Niemand heeft er problemen mee. Ik vind het juist wel gezellig klinken. Maar heb zelf nooit een haan gehad dus daar heb ik geen ervaring mee.

15. lemontree

lemontree Niet meer actief

Nee natuurlijk niet! Dat kun je je buren echt niet aandoen.

16. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Ik zou starten met alleen kippen. Hebben wij ook gedaan. Genoeg ruimte voor een haan erbij ( buren hebben ook kippen en hanen dus geen kans op overlast), maar wij wilden relaxed beginnen aan de kippenhobby, dus in eerste instantie geen kuikens o.i.d. Denk vooral aan wat je met hanenkuikens gaat doen straks.

Je kunt er altijd later nog een haan bijzetten...

17. Truelove

Truelove Fanatiek lid

30 mrt 2014
    3.006
    0
    0
    Nee.. Kun je echt last van hebben

18. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ligt er een beetje aan hoe vrijstaand jullie wonen. Wonen jullie echt landelijk of in een woonwijk?

19. Keessie

Keessie Actief lid

8 jul 2014
    358
    406
    63
    Vrouw
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek
    Nou we wonen in het buitengebied, hebben kippen maar geen haan. Geen zin in om wakker gekukeld te worden door n haan.

En je kippen in de tuin los laten scharrelen is niet aan te bevelen, ze vreten al je planten kaal en schijten overal, leuk voor de kinderen als ze in de tuin spelen. Beter is om n stuk van de tuin af te zetten voor de kippen. Ik laat ze hier wel in de winter in de tuin rond scharrelen, ze hebben mooi de tuin opgeruimd voor t voorjaar.

20. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Das leuk, dan gaan ze tegen elkaar aan kraaien :D

Deel Deze Pagina