Ik eet drink geen melk, kwark, yoghurt maar plantaardige versies hiervan. Kom ik dan wel aan genoeg calcium etc voor mijn kindje?
Aanvulling op bovenstaande artikel: http://melkjekanzonder.nl/voedingsstoffen/calcium/ In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zit calcium niet alleen in melkproducten, maar ook in plantaardige bronnen zoals (blad)groente, gedroogde vijgen en donkergroene (blad)groente (met uitzondering van spinazie) als boerenkool, raapstelen, paksoi, broccoli, Indische bruine mosterd, knolraap en waterkers [Tucker et al, 1999]. Het is zelfs zo dat de calcium uit bladgroente als groene kool, mergkool en paksoi twee keer zo goed opneembaar is als calcium uit koemelk met bovendien veel extra voedingsstoffen zoals vezels, foliumzuur, ijzer, antioxidanten en vitamine K die niet in koemelk zitten [Craig et al, 2009] [Heaney et al, 1990]. Hoewel peulvruchten, noten en zaden ook calcium bevatten, is de calcium uit deze producten minder goed opneembaar voor het lichaam. Het is daarom niet verstandig om je calciuminname te baseren op voedingsmiddelen als sesamzaad, amandelen, tahini en witte bonen [Weaver et al, 1994].
En als antwoord op je vraag: Ik ken de plantaardige versies zelf niet, gebruik wat dat betreft geen vervangers. Maar kijk eens naar de adh% op de verpakking, zo kan je ook inschatten of je voldoende calcium binnen krijgt. Als aanvulling zou ik naar je overige voeding kijken.
@Eva2011 @LLxx32 dank meiden! Ik zie net dat er in melk en yoghurt veeeel minder zit (ADH) dan in bepaalde noten en zaden (wel wat moeilijke opneembaar) Paksoi is ook een goede! Komt goed dan!
In de plantaardige melk die ik drink en de joghurt zit calcium. Ik zou voor de zekerheid even op het pak kijken, misschien bij de jouwe ook wel .
Ik wisselde altijd alle soorten nepmelk af, maar houd het nu bij de blauwe Oatly, met toegevoegde calcium. En we eten vaker broccoli dan voorheen en wij eten sowieso veel groenten bij het avondeten. Voor de zwangerschap at ik vegan. Inmiddels regelmatig vlees/vis en af en toe een ei. Maar dat was vooral vanwege mijn slechte eetlust de eerste 20 weken, en ik had ontzettend zin in frikandel speciaal en ander junkfood.
Hey Chantal, Met plantaardige versies kun je genoeg calcium ed binnen krijgen, het vergt misschien ietsje meer inspanning doordat je wat meer op verpakkingen ed moet letten. Ik eet sinds bijna 2 jaar helemaal vegan en van de zomer ben ik naar een diëtiste gegaan omdat ik 100% zeker wilde weten dat ik wel alles binnen krijg voor de kleine. Bij een bloedtest vorige week om de voedingsstoffen na te kijken bleek ik mijn vitamines en mineralen ed nog beter op orde te hebben dan de gemiddelde vleeseter Kort samengevat kan het dus zeker! Wat tips die ik van de diëtiste kreeg: -In sojamelk zitten relatief veel eiwitten, dus dat is een handige om regelmatig te drinken of eten in de vorm van sojayoghurt/-kwark (Alpro Go On) -Niet alle plantaardige melk heeft toegevoegde calcium, B2, B12 en D, even goed op de verpakking letten dus, zover ik heb gezien zijn de hoeveelheden als het er in zit wel vergelijkbaar of hetzelfde. Alleen proteïnen wisselt dus wel per plantmelk-soort. Ik vind zelf de Bosvruchten van Alpro erg lekker, dat is soja met het rijtje er aan toegevoegd en het smaakt een beetje naar Fristi En verder zei de diëtiste ook wat al door anderen gezegd is, calcium zit in genoeg andere dingen, net als de rest van de vitamines en mineralen overigens Bij twijfel kun je natuurlijk naar een diëtiste gaan, maar hou er rekening mee dat dit niet perse vergoed wordt/je eigen risico betaald.. Succes!
Volgens mij zit er ook calcium in de multi vitamines voor zwangeren. Is de moeite waard om even te checken op het potje. Voor de extra aanvulling op je dagelijkse voeding