Ik ben ook begonnen met zelf pastasaus maken. Daarna zelf soep gaan maken ipv een blik, steeds wat minder zout in de piepers gaan gooien etc. Stapje voor stapje dus.
Ik doe al geen zout meer bij aardappels en groente. Maak zelf mijn pastasaus. Maar hoe maken jullie dan bijvoorbeeld jullie saus? Hebben jullie een goed recept?
Wij eten ons avondeten ook zoutarm vanwege de gezondheid van mijn man. Nasi maak ik op de volgende manier: ik gebruik meestal kip en marineer dit een avond van tevoren zodat het goed in kan trekken. Ik gebruik hiervoor meestal (zoutarme) cajunkruiden, knoflookpoeder, uienpoeder en olie en (zoutarme) ketjap. Als ik de kip heb gebakken, voeg ik de nasigroenten toe en hier doe ik dan nog wat extra kruiden bij (bv Djahé, ketoembar, djintan) En dan natuurlijk nog rijst erbij. Met kruiden kun je echt een hele hoop. Het is even een kwestie van proberen wat jullie lekker vinden. Succes!
Not to mention smeerworst en smeerkaas en andere smeerdingen die niet gemaakt zijn van fruit. Eigen alles wat voorverpakt is niet. Kook zelf al jaren zonder extra zout en gebruik ook ingezouten roomboter. Mis het niet echt maar heb inderdaad wel een kast vol kruiden Overigens nog steeds enorm fan van gezouten nootjes en naturel chips of pretzels. Heb daarna wel de rest van de avond dorst dan En die zoutarme kruidenmixen van verstegen zijn echt heel lekker. Eten wij erg graag. Voegt meer toe qua smaak dan de gewoon gezouten mixen. Veel gevarieerder
Over aardappelen en groente doe ik ook geen zout, alleen in stamppot. Het gaat mij vooral om bijv. nasi, bami, pasta, sauzen e.d. Misschien moet ik gewoon eens wat recepten gaan proberen! Ook brood zal in mij eens gaan verdiepen.
Er is voor nierpatienten ook een boekje uitgegeven "eten met plezier" Als je daarop Googled dan kun je de pdf downloaden. Daar staan ook goede tips in en ik dacht ook recepten. Grtz.
Oh en er is ook een blog waar veel bruikbare recepten op staan Aranka's Kookblog - Natriumarme recepten AH heeft trouwens ook natriumarme pindakaas en chocopasta
Aranka's Kookblog - Natriumarme recepten Op de nierfacebook waar ik actief ben ivm zoontje zet zij altijd recepten neer. Ziet er altijd goed uit. Heb het zelf nog niet geprobeerd. Succes met het vinden van een goede balans!
Als je van de internist het liefst zoutloos moet eten kan je ook een verwijzing naar een diëtiste vragen. Verder zoveel mogelijk vers eten en vooral geen zout toevoegen. kijk eens op de site van de nierstichting, daar staat volgens mij ook een hoop informatie over eten op.
Nogmaals bedankt voor alle tips en adviezen! De eerste stap is gezet en het is duidelijk dat het een kwestie van wennen is. vanmorgen boodschappen gedaan en ik merk dat ik nu echt veel bewuster inkoop. Ik verdiep me meer in de ingrediënten en vergelijk producten onderling. Ik schrik wel een beetje van de hoeveelheid zout die je dus ongemerkt toch nog naar binnen krijgt. Ik heb extra smaakmakers zoals paprika's en champignons meegenomen en daar pakketjes van gemaakt voor bijvoorbeeld pasta, in plaats van saus of zo. Ik denk dat ik het meest moeite ga krijgen met het op smaak maken van de echte hollandse pot en het vlees. Maar de tijd zal het leren! de tip van de chips ga ik vandaag gelijk uitproberen! Ik hoop op nog meer lekkere recepten! wat betreft de internist, die is nogal vaag. Ik moet binnenkort toch naar de nefroloog dus zal het hele zoutgebeuren met hem bespreken. Tot die tijd alvast op deze voet verder.
Ik doe nooit zout bij aardappelen en groenten. Bij het vlees vergeet ik het als mijn man het niet zegt. Hoe kruiden jullie het vlees lekker, dat de kruiden erin trekken? Als ik zout of peper op doe proef ik nog niet eens dat het erop zit, volgens mij verdwijnt het in de pan. Dus hoe kruid ik het met andere kruiden maar dat je het wel proeft? Qua vlees heb ik het liefst gewoon rundvlees en kip, hamlappen vind ik ook prima. Maar kipburgers, hamburgers, slavlikken ed laat ik het liefst liggen. Soms is het wel lekker, maar vind het al snel zout. Ik eet hooguit 2 sneeen brood met ieder 1 plakje vleeswaren op 1 dag. Chips vind ik af en toe lekker, na een half klein zakje chips heb ik alweer genoeg zout op. Nootjes ed koop ik ongezouten. Wij krijgen het meeste zout binnen met zakjes macaronisaus ed. Het liefst heb ik saus met dubbele hoeveelheid macaroni. Mijn moeder heeft ook altijd met weinig zout gekookt, ben dit altijd zo gewend geweest. Als ik bij mijn schoonouders eet vind ik het echt heerlijk maar 's avonds en de volgende dag heb ik best wel last van het zout. Hoe maken jullie soep met weinig zout? In de kruidenbuiltjes en bouillonblokjes die ik gebruik zit natuurlijk ook veel zout. Erwtensoep vinden wij erg lekker maarja daar zit spek én rookworst in zoutzoutzout. Je eet het natuurlijk niet dagelijks, dus zal het naar verhouding wel meevallen. Maar misschien hebben jullie nog tips voor lekkere erwtensoep met minder zout. Ik voeg ook nooit zout toe als het bij de recepten staat.
Soep ja! Ik ben echt een soepmens. Daar ben ik dus ook erg benieuwd naar. Hoe maak je een lekkere soep zonder te veel zout...
Pastasaus is heel makkelijk: 500 gram gehakt bakken met een ui en paprika 2 theeleptjes sambal en 1 theelepeltje of een teentje knoflook erbij. in een pan twee grote blikjes tomatenpurree verwarmen tot de zure lucht eraf is. Hard roeren want brand verschrikkelijk snel aan. Pakje gezeefde tomaten en een blikje tomatenblokjes erbij en dat blikje nog een keer vullen met water en erbij. Gehakt etc erbij. Flinke hoeveelhied Italiaanse kruiden erin (thijm, oregano, basilicum, peterselie) en nog 3 theelepetjes sambal en 1 knfolook. 20 minuutjes zachtjes pruttelen dat de smaken doortrekken. Wij eten er vier keer van (met 500 gram macaroni en 500 gram gewokte groente per keer) maar houden niet zo van natte macaroni. soep: Chinese soep zoals van de chinees - 1 kipfilet en 1 ui aanbakken - afblussen met een liter water - 1 grote tomatenpurree (even goed kijken welke je pakt sommige merken zitten zout in) - 1 blikje tomatenblokjes - 1 handje mihoen of vermecelli - op smaak maken met djahé (gemberpoeder) of gembersieroop en wat bruine suiker of rietsuiker. Gewone Zelfde als bovenstaande maar dan soepgroente erbij, kip vervangen door gehaktballetjes (kruiden met sambal, knoflook, paprikapoeder, chilipeper gewoon vanalles een beetje gooi ik erin ) en de gember/suiker eruit laten. voor een lekkere dikke maaltijdsoep de vermecelli vervangen door macaroni
Erwtensoep maak ik nooit, maar voor de groentesoep gebruik ik altijd een kruidenbuiltje voor vleesbouillon van honig, hier zit geen zout in. Ik laat hem er altijd wel veel langer inhangen dan aangegeven staat. Ik laat het soepvlees altijd 3 uur trekken en zolang laat ik dat builtje er ook in zitten. Verder gebruik ik kruiden als oregano, basilicum, Provençaalse kruiden en peterselie. Bouillonblokjes gebruik ik de helft, dus als het één blokje per halve liter is, gebruik ik één blokje per liter. Dan ben je dus niet helemaal zoutloos, maar al wel een stuk minder. Je hebt ook zoutarme bouillonblokjes maar die vonden wij echt niet lekker.
Dat klinkt goed. Ga de soepen proberen. De tomatensaus maakte ik al vers alleen moet ik nu zout/bouillonblokje weglaten.
Ik wil je nog de tip geven om je aardappelen en groenten te gaan stomen.... veel lekkerder waardoor zout niet eens nodig is.