Advies: schaf hypotheekrenteaftrek in stappen af

Discussie in 'De lounge' gestart door muuske64, 17 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. muuske64

muuske64 Fanatiek lid

15 okt 2006
    4.500
    0
    0
    huismoeder
    Limburg
    DEN HAAG (ANP) - De hypotheekrenteaftrek moet stapsgewijs worden afgeschaft. Dat stelt de VROM-Raad, die onder meer het kabinet adviseert.
    In het regeerakkoord is de aftrek ongemoeid gelaten, maar in Het Financieele Dagblad zegt voorzitter Henry Meijdam van de VROM-Raad woensdag dat er zich een maatschappelijk drama afspeelt. ,,We willen niet rebellerig zijn, het gaat ons om de ernst van de problematiek.''
    Volgens de raad functioneert de woningmarkt niet. De nieuwbouwproductie stagneert, er zijn te weinig woningen en voor de komende 25 jaar zijn nog eens meer dan 1 miljoen woningen nodig, aldus de instantie. In het advies staan nog meer maatregelen. Zo zou het eigenwoningforfait moeten worden afgeschaft en de huurmarkt vrijer moeten worden.
    ,,Er moet niet selectief worden gewinkeld in het rapport. Kijk naar het hele bouwwerk'', aldus Meijdam. Hij presenteert het advies woensdagochtend

Hoe denken jullie hierover?
    Vind het schandalig!
    Op deze manier is straks een eigen huis voor veel mensen onmogelijk! :rolleyes:

2. Judy77

Judy77 Fanatiek lid

31 aug 2006
    1.699
    0
    0
    Ik vind het echt niet kunnen, er is een enorme woningnood op de huurmarkt, daar komen straks nog meer mensen bij die dankzij de renteaftrek konden kopen en straks dus niet meer kunnen, of zelfs noodgedwongen hun huis moeten verkopen!

Er zou een inkomensgeboden aftrek moeten komen, nu is het gebaseerd op de WOZ, wat dus erg oneerlijk is, rijkere mensen kunnen meer hypotheek betalen dan armeren en daardoor zou er dus een eerlijke verdeling kunnen komen. Als de rijkere wat minder renteaftrek zouden krijgen, is er weer wat meer voor de armeren en kan je de aftrek in stand houden!

3. daam

daam Fanatiek lid

19 dec 2006
    4.268
    0
    0
    Cardiologie-vpk
    Zuid-Holland
    Er zal dan wel een vorm van subsidie gegeven worden, maar ik vind het allemaal maar vaag geklets.
    Ik wil eerst wel eens even weten hoe de vork precies in de steel zit.

4. Judy77

Judy77 Fanatiek lid

31 aug 2006
    1.699
    0
    0
    Oh en de huurmarkt vrijer? Dan moeten er eerst eens weer goedkope huurwoningen gebouwd kunnen worden! Maar de overheid wil daar niet aan meebetalen, die laat woningcorporaties betalen voor de renovatie van achterstandswijken....dan blijft er bij de corporaties die niet zoveel geld hebben (lees, mijn werk) niet veel geld meer over om nieuwbouw te bekostigen. Wij betalen nu mee voor achterstandswijken uit andere plaatsen, wij hebben geen achterstandswijk toegewezen gekregen van Vogelaar.....hmmm, dus we betalen voor een andere gemeente en kunnen in de eigen gemeente geen nieuwbouw meer neerzetten. Ik snap vaak de gedachten van die VROM lui niet!

Hoe kan je nou met afschaffen van de renteaftrek de woningnood oplossen, kan iemand mij dat vertellen?

5. brussie

brussie Fanatiek lid

22 nov 2006
    1.927
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Amersfoort
    Ze hebben het er al zo lang over (over afschaffen van aftrek hypotheekrente).. Als ze dit doorzetten gaat de helft van Nederland failliet (incl. ik!).

6. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    wij gaan nog net niet failliet, maar die vakantie ieder jaar kunnen we op onze buik schrijven

ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen, mote het allemaal nog zien.

7. sim

sim Niet meer actief

nou denk ook niet dat ze dit erdoor krijgen hoor, ze willen graag dat mensen blijven kopen en dat is natuurlijk niet motiverend op deze manier.

denk dat wij dan ook falliet gaan :(

8. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    ik vind het belachelijk! ze moeten het helemaal niet afschaffen.

9. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Wees maar niet bang... dit gaat echt niet gebeuren. Moet je eens nagaan wat dat teweeg zou brengen in dit land. Ze hebben het er al zolang over, maar als dit zou gebeuren is het hele land in rep en roer en moet je eens kijken hoe graag ze die chaos willen voorkomen!

10. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Standpunt CDA:

Hypotheekrenteaftrek
    Het CDA is een voorstander van de hypotheekrenteaftrek en wil daar niet aan tornen. De hypotheekrenteaftrek is bedoeld om het eigenwoningbezit te stimuleren. Dat is belangrijk omdat mensen daarmee eigen vermogen opbouwen en dus onafhankelijker worden van de overheid.

Standpunt PvdA:

Woonkosten: huren en kopen
    De PvdA wil dat mensen zelf een afweging tussen huren en kopen kunnen maken, zonder dat de overheid dit afdwingt. En we willen dat starters aan de bak komen. We zetten de instrumenten, hypotheekrenteaftrek, huurtoeslag en startersbeleid, zo in dat iedereen een eerlijke kans op een mooie woning heeft.

Het moet gemakkelijker worden voor lagere en middeninkomens om hun eerste eigen huis te kopen. We schaffen overdrachtsbelasting voor starters op de woningmarkt geleidelijk af. Deze 'koopbonus' wordt gefinancierd uit de verlaging van het maximale aftrektarief van de hypotheekrente van 52 naar 42 procent. Voor bestaande hypotheken verandert er niets, ook niet bij oversluiting of verhuizing. Extra leningen vallen wel onder de nieuwe regeling.

Standpunt Christenunie:

Hypotheekrenteaftrek
    Het wonen in een eigen huis en het betalen van belasting hebben in Nederland alles met elkaar te maken. De ChristenUnie bepleit een integrale aanpak van het woningmarktbeleid. Voor de fiscale behandeling van de eigen woning betekent dit dat de hypotheekrenteaftrek, het eigenwoningforfait en de overdrachtsbelasting in hun samenhang moeten worden bezien en aangepakt.

De ChristenUnie wil dat de hypotheekrenteaftrek blijft bestaan, maar vindt de huidige regeling niet rechtvaardig – hoge inkomens worden sterk bevoordeeld – en niet houdbaar. Ook beantwoordt de hypotheekrenteaftrek onvoldoende meer aan haar oorspronkelijke doelstelling: bevordering van het eigen woningbezit.

Conclusie: er gebeurt echt niks met de hypotheekrenteaftrek hoor ;).

11. bette

bette Actief lid

8 jan 2007
    102
    0
    0
    Ik denk ook dat het deze regeringsperiode wel los zal lopen, maar linkser moet het echt niet worden. De sp en groenlinks denken er heel anders over. Zou de PvDA met deze partijen aan tafel zitten dan ben ik nog niet zo zeker van hun standpunt.

Volgende maal gewoon met zijn allen iets rechtser stemmen.

12. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Als je je iets beter had verdiept had je kunnen zien of lezen dat dit geadviseerd wordt omdat deze subsidie de markt een vertekend beeld geeft. De markt moet juist doorzichtiger worden.
    Ook werd gezegd dat dit absoluut geen mensen in de portomonaie moet raken, dus ik zou me vooral niet druk maken als ik jou was!

13. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    wat me overigens wel tegen de borst stuitte, was het plan dat laag en midden inkomens dan een tegemoetkoming krijgen, terwijl de aftrek nu voor iedereen geldt.

Ik vergaap me ook wel eens aan de kasten van huizen die uit de grond gestampt worden, maar die mensen zullen het vast eerlijk verdient hebben en ik gun eerlijk gezegd iedereen die hypotheekaftrek!

14. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    sp en vvd zeggen hierin dat de hypotheekrente aftrek juist voor lagere inkomens en starters gehandhaafd dient te worden. groenlinks wil een systeem waarin lagere inkomens méér gaan ontvangen en alleen de hogere inkomens iets (niet alles) moeten inleveren.

15. Noor

Noor Actief lid

4 jul 2007
    255
    0
    0
    Je vergeet nu wel 1 ding (en Bette die iedereen rechts wil laten stemmen ook). Als je nu vet verdient kun je de rente over de hypotheekschuld tegen 52% aftrekken. Als je weinig verdient tegen 33%. Dus hoe dikker het salaris hoe groter het voordeel. Niet alleen groter in Euro's dus (want dat is logisch) maar ook procentueel. Van mij mogen ze daar best wat aan doen.

Als dit niet helemaal klopt hoor ik het graag trouwens. Ik wil het graag helder hebben. :)

16. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    volgens mij klopt het wat je zegt hoor noor

17. bette

bette Actief lid

8 jan 2007
    102
    0
    0
    Ik heb me inderdaad niet verdiept door het lezen van het advies van VROM, maar heb gewoon de krantenartikelen gelezen. Sorry, ook een beetje dom misschien. Maar ik lees nergens hoe wij als middeninkomen dadelijk gecompenseerd gaan worden. Ja een vorm van subsidie, maar vertel jij mij dan maar wat dat inhoud.

Ik zeg niet dat iedereen rechts moet stemmen, dat lijkt mij ook zeker geen goed idee, maar iets rechtser kan geen kwaad. (en dat stond er ook).
    We werken beiden hard voor ons geld en van wat er afgedragen moet worden zie ik als middeninkomen weinig terug. Daarom heb ik in een subsidie ook weinig vertrouwen. Van mij mag het blijven zoals het is.

Ik heb van de belastingschalen geen verstand, maar als het is zoals je zegt dan ben ik het met je eens dat het wel erg scheef is.

18. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik snap dan alleen niet zo goed waarom er rechtser gestemd zou moeten worden. van oudsher is het toch veelal zo geweest dat bijvoorbeeld de vvd de rijken graag rijker zag worden, waar een linksere partij juist de onderkant meer wil aantrekken en de rijken wat meer wil laten inleveren. een sp trekt bijvoorbeeld ook een grens bij 350.000 euro wat betreft de hypotheekrente aftrek in de hoogste schaal. ik denk dat je dan toch ook de middenklasse wel te pakken hebt met het ontzien.

19. bette

bette Actief lid

8 jan 2007
    102
    0
    0
    Ik dacht dat de linkse partijen voor een versobering of afschaffing van de aftrek waren en de rechtsere partijen (lees niet helemaal rechts aub, want daar heb ik niets mee op) toch meer voor een handhaving zijn. En ik heb er geen vertrouwen in dat ik van een links kabinet ook maar iets van een tegemoedkoming hoef te verwachten.

20. Noor

Noor Actief lid

4 jul 2007
    255
    0
    0
    Ik denk eerlijk gezegd dat jij niet helemaal helder hebt waar links en rechts voor staan. Die termen zijn sowieso niet zo toepasselijk meer.

Maar over het algemeen kun je toch echt wel stellen dat je tegemoetkomingen juist van links moet verwachten en niet van rechts! :)

Deel Deze Pagina