iemand nog tips of ideeen? gestart met bijvoeding naast BV

Discussie in 'Voeding' gestart door Musty, 7 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    Hoi meiden,

t is een lekker tijdstip :(
    en ben een beetje hopeloos ervan aan t worden
    ons mannetje heeft meer dan 5 mnd volledige BV gekregen
    niets aan de hand, ontlasting ging perfect wat krampjes in t begin gehad maar dat is normaal

nu 2 sept zijn wij gestart met groente
    allemaal goed, hij smulde ervan

maar meteen veranderde zn ontlasting van gele spuitluiers naar vaste
    maar de ontlasting werd steeds minder
    en harder
    vanaf 6 mnd met fruit erbij begonnen
    hij vind t heerlijk
    alleen krampjes werden erger, begon weer te spoken snachts
    eertst dacht ik mwa wennen komt wel goed

maar nu is ie al 3 nachten niet aan t slapen
    overdag ook bijna niet
    enorm veel moeite met winden en deze stinken heul erg
    ontlasting met beetje geluk aantal geitenkorrels

vandaag helemaal rampzalig hij kronkelt gewoon van de pijn en krijsen erbij (en t is echt normaal gesproken een heel zoet mannetje)
    hij heeft overdag 15 min geslapen en toen alweer krijsend wakker

ik heb de ha gebelt smiddags , maar die waren in staking
    ik denk kijk nog even aan om nu meteen naar de hap te bellen
    uiteindelijk heeft hij maar 3 hapjes wortel op met avond eten en begon te kronkelen en te krijsen
    (normaal eet hij toch wel een heel 'potje')
    we zijn aan t masseren geweest, hebben hm geholpen met thermometer en vaseline, zo heeft manlief wat eruit gekregen
    was keihard
    kleine man was weer wat opgelucht

uiteindelijk toch besloten even hap te bellen
    asistente overlegt met een ha
    en moest hm maar in een warm badje doen en een zetpil geven kijken of dat werkte

dus dat gedaan, om hal 7 lag hij in droomland *few*
    ik blij vooral voor hm zelf hij was gesloopt

nu inmiddels om 11 uur krijsend wakker vanalles gepobeerd
    wel heeft ie beide borsten leeggedronken
    maar zodra we hm plat liggen ligt ie te kronkelen
    op zn zij met beentjes omhoog gaat wel goed, maar t is nogal een wiebelkont in zn slaap dus na 10 min......
    hm naast mn bed geschoven en geprobeerd hm al masserend in slaap te krijgen geen succes
    om 1 uur weer hap gebelt.... nog een pcm geven en wat water :(
    en ik moest hm in de maxi cosi laten slapen

ik heb hm pcm gegeven en wat water (terwijl ie normaal niets anders krijgt dan bv) en hm geinstaleerd in zon comfy fisherprice wippertje op massage stand
    maar hij ligt nog elke keer te kronkelen

hij zit nog steeds overigens op 6 x BV dat mindert niet ondanks de bijvoeding en slaapt normaal van half 7 savonds door tot zeker een uur of 5 sochtends

zijn er nog meer dingen die ik kan proberen? en is dit normaal?

(dochtertje zat met deze leeftijd volledig op kunstvoeding en at al aardig met de pot mee)

en morgen alsnog weer naar eigen ha bellen of aankijken?

2. Bastet

Bastet Niet meer actief

Als hij er zo'n last van heeft, geef dan even een paar dagen geen bijvoeding.
    Kijk even hoe het dan gaat.
    Misschien is hij er lichamelijk nog niet klaar voor.
    Hij kan het dan wel lekker vinden, maar als hij zo reageert zou ik toch een paar dagen even stoppen met bijvoeding, om alles tot rust te laten komen.

3. luckey

luckey VIP lid

16 feb 2010
    5.129
    0
    0
    ik zou ook even geen bijvoeding meer geven.
    of max 1 moment per dag.....
    laat maar even tot rust komen, kan zijn dat toch iets verkeerd gevallen is en hij een soort van allergische reactie geeft op iets......

4. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    Wat sneu zeg voor jullie beertje. Ik zou ook even stoppen met bijvoeding en zn darmen even rust geven zodat de ontlasting weer op gang komt. En ik zou wel weer de ha bellen. Sterkte

5. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Hier is de ontlasting hetzelfde maar hij heeft er gelukkig geen last van.

Je kan natuurlijk 1 a 2 dagen geen bijvoeding geven om het even door te laten spoelen als hij weer normale poep heeft.

MAAR bijvoeding is nu wel noodzakelijk. In ieder geval het opbouwen ervan. Ik zou dus zeker contact opnemen met de huisarts want hij zal bij het starten weer dezelfde klachten hebben. En ik zou niet uit je zelf bijvoeding een stuk uitstellen. De 6 maanden grens is er niet voor niets. Vanaf 6 maanden hebben ze bijvoeding nodig. Tenminste dat is mij van alle kanten echt verteld.

Wellicht kan de huisarts jullie doorsturen naar een dietist om een mooi opbouwschema te maken met dingen die echt makkelijk te verteren zijn enzo. En dan net als bij kindjes met KMA heeeel rustig opbouwen.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zou eens een paar dagen eten op een heeeeeel laag pitje zetten en extra vaak aanleggen, de vette moedermelk wil nog weleens wat los krijgen in de darmpjes!

7. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    goeimorgen

ik ga idd even zeker tot maandag geen bijvoeding meer geven

betreft (allergische)reactie
    dit is vanaf t eertste hapje al begonnen en word alleen erger

hij heeft vanacht paar uurtjes geslapen aan de borst buik tegen buik heeft hm goed gedaan hij heeft vanacht ook erg veel gedronken

vanochtend weliswaar een drolletje die ik bewaar voor de ha

net de ha gebelt en kreeg me daar toch iets raars:(
    assistente : geef hm maar lekker water te drinken
    ik: ja maar hij krijgt alleen bv als drinken
    zegt ze ja nou dat is nu niet belangrijk dan krijgt ie maar wat minder bv en loopt t maar wat terug
    hij mag in zn handjes knijpen dat ie al zo lang bv krijgt, de meeste kindjes krijgen t helemaal niet
    wtf:(:$:x ik maak die keus toch zelf en niet voor niets

enfin
    om half 5 pas een afspraak want de ha wilt niet thuis komen (van de wek zelf geopereerd en kan er niet naar toe)
    dan kan manlief gaan

assistente zei dat ik wel fruit moest geven
    maar dit doe ik even niet

en genoeg melk heb ik ook, hij heeft mooie plasluiers ect

ben benieuwd, na t drolletje is ie vrolijk bezig

8. luckey

luckey VIP lid

16 feb 2010
    5.129
    0
    0
    mij werd dus weer verteld (en lees je ook bij de tips op borstvoeding.com) dat bijvoeding tot het 1e jaar echt BIJvoeding is en dus niet echt noodzakelijk.

Echter ben ik wel van mening dat ik wel wil dat elke dag iets binnenkomt maar dat het ook geen ramp is als ze niets wil eten.
    Genoeg mensen die rapley geven en geen potjes of gepureerd en daar gaat echt nog niet veel van erin de eerste dagen/weken....

Ik zou dus (wat iedereen ook al aangeeft) even rustig aan doen met de bijvoeding en dit op 1 moment op de dag geven.

Huisarts geeft een HEEL RAAR advies... Kun je niet even met een lactatiekundige of cb bellen????

9. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    @ luckey... dit was de assistente ;) niet de ha zelf

10. luckey

luckey VIP lid

16 feb 2010
    5.129
    0
    0
    nou ja net zo erg......

11. luckey

luckey VIP lid

16 feb 2010
    5.129
    0
    0
    maar heb je zelf het idee dat hij op een bepaalde soort groente/fruit zo heftig reageert???? of denk je dat het nog te vroeg is voor bijvoeding????

wat denk je zelf?

12. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ik zou in ieder geval een verwijzing vragen naar een dietist. Ik denk dat die heel goed kunnen helpen aangezien hij zo reageert op bijvoeding.

13. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    ik begin steeds meer overtuigt te raken van mn vermoeden vanaf zn geboorte, icm die verborgen reflux dat ie een tik mee heeft van de maag en darm problemen als mn man

ik heb geen 1 eruit kunnen pikken van daar reageert hij het meest op t is allemaal gelijk

14. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    yay cb heeft me eindelijk terug gebelt
    afgesproken nu zoiezo te stoppen met alle bijvoeding en alleen weer bv
    totdat zn darmen goed leeg zijn
    de ha moet kijken hoe vol ze zitten en wat oorzaak is en evt laxeermiddel geven

en deze maand moeten we toch naar de ka en t daar voorleggen

15. titania

titania Bekend lid

14 jul 2010
    912
    0
    16
    Utrecht
    eerste wat ik me bedacht toen ik dit las.. Ik denk dat er toch iets aan de hand is dat hij zo reageert. Het lijkt meer op een reactie dan onrijpe darmpjes. Dan had hij eerst heftig moeten reageren en dan steeds minder, niet andersom.

Wat je zoiezo kan proberen is probiotica. Hier werd het mij geadviseerd bij de introductie van bijvoeding. Ik heb van die kleine sachetjes die doe ik 1 x per dag door een maaltijd. Je kan ze kopen bij de tuinen, maar misschien ook online.

Aangezien het bij de introductie van fruit erger werd..
    Geef je vers of gekookt/gestoomd fruit of uit potjes? Vers is namelijk moeilijker te verteren..
    Misschien even 2 x groente geven waar hij geen last van kreeg?
    verder weet ik het ook niet :( Ik vind het vooral zo sneu voor je beertje, de arme schat. Hopelijk gaat het gauw beter.

Wat betreft die assisente, tja beetje kort uit de bocht en gebrek aan empathie he.. begrijp wel dat ze meer vocht drinken adviseert vanwege de keutelige ontlasting, dat doen ze bij volwassenen ook. Maar goed je kan ook bijvoorbeeld de groentehap met gekolfde melk aanlengen ook kookvocht als je het kookt. `toch klinkt het niet alsof het daar aan ligt.

16. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    @ titania, ik heb zowel vers als potjes geprobeerd
    als een reactie zou hij bij bepaalde groente/fruit juist meer last moeten hebben dan bij de ander

ik denk zelf dat er iets met de darmen zelf is
    hij ligt nu bijna 2 uur te snorren na de bv, heb t advies van mn moeder effe gevolgt, heb weer een kruik uit de dozen gehaalt en bij hm gelegt om beter te ontspannen en t werpt zn vruchten af
    als ie maar even wat energie bij krijgt

groente en fruit aanlengen deed ik al met bv ;)

17. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Musty: zou idd stoppen met bijvoeding. Lijkt of zijn darmen het nog niet goed kunnen verwerken. Nu even rust terug in de buik en dan overleg met de arts hoe en wanneer weer beginnen. Ik heb bij mijn andere 2 tot een maand of 11 Movicolon gebruikt (via kinderarts) omdat ze last hadden van verstopping (en dan dus gepaard met gillen en pijn). Vandaar dat ik ook pas echt met 6 maanden ben begonnen met bijvoeding omdat ze alle drie een gevoelig maag/darmstelsel hebben.

18. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    bij de HA niet veel wijzer geworden ja kwam erop neer : gewoon vol blijven proppen en vol gieten met water ipv borstvoeding :$.... en ze heeft lactulose voorgeschreven

dus k ga t advies van cb opvolgen

bijvoeding nu stop gezet en gisteravond al was ontlasting al wat soepeler, en vanochtend nog soepeler
    en hij is een stuk rustiger geworden

19. ona81

ona81 Bekend lid

19 aug 2011
    844
    0
    0
    Heerlijk thuis geweest tot onze zoon 8 manden was,
    Wat zielig voo rje mannetje, zeg! Onze zoon heeft daar gelukkig helemaal geen last van, maar ik kan me zooooo voorstellen dat het aan je hart gaat. Het is nog steeds maar BIJvoeding, echter ze halen er zeker met 7 a 8 mnd veel vo9edingsstoffen uit. D eijzervoorraad die hij heeft meegerkegen bij zn geboorte van jou raakt dan aardig op en je BV is dan niet genoeg. Maar nog wel heeeel belangrijk!
    Ik begrijp het advies van HA en CB's nooit wb BV. Ze begrijpen er echt geen sikkepit van.
    Ik hoop dat er wat meer rust is in zn buikj einmiddels en wellicht wordt je wat wijzer bij de ka?

20. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    Ik tollereerde tot 7,5 maand geen bijvoeding, terwijl mijn moeder met 3 maanden al begon.(begin jaren 80) Elke keer dat ze zag dat ik er totaal niet goed op reageerde, stopte ze er weer een tijdje mee. En alleen op bv.Tot dus 7.5 maand. Toen pas ging het beter. Echt juist met bv komt een kindje niet zo snel iets te kort. Ik zou het nog even aankijken. eerst maar even weer rust. Mocht je naar een dieëtist willen, op borstvoeding.com staan een lijst met dieëtisten die ervaring hebben met bv! Heel veel succes!

Deel Deze Pagina