iemand verstand van offset vs digitaal drukken?

Discussie in 'De lounge' gestart door fafa, 5 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fafa

fafa Niet meer actief

Ik heb hetzelfde ontwerp bij een online printer laten printen en drukken. En ik snap dat het om verschillende technieken gaat waardoor het resultaat nooit helemaal hetzelfde kan zijn, maar nu zit er naar mijn mening wel heeeel veel verschil in. Iemand hier die met mij mee kan kijken en kan vertellen wat acceptabel is, voordat ik op hoge poten een mail ga sturen? :cool:

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik weet een klein beetje iets van drukken.

Offset is echt ouderwets drukken en digitaal is gewoon printen.

Met drukken heb je veel meer kleurechtheid dan bij printen. En het papier kan ook nog weleens verschillen. Dus dat er echt verschil tussen zit is wel normaal.

Ik zou je werk naar een drukker brengen in de buurt en daarmee overleggen wat jij verwacht van het werk. Wat wil je ermee. Is het voor grote oplage, is het kunst et cetera.

3. fafa

fafa Niet meer actief

Dankjewel voor je antwoord.

Voor een "echte" drukker in de buurt hebben we sowieso geen budget :oops:. Het gaat om de posters van onze amateur toneelvereniging. Daarom de keuze voor een online drukker.

De folders en flyers zijn nu (offset) gedrukt, en zien er prima uit. Maar de aanplakbiljetten zijn geprint en alle donkere partijen lopen helemaal dicht, waardoor er heel veel detail verloren gaat. Alles van meer dan 70% zwart is nu precies hetzelfde pikzwart, zeg maar.
    Ik weet niet in hoeverre ik hierover kan klagen? Of dat het op "verschillende technieken = verschillend resultaat" gegooid moet worden?

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Nee ik zou gewoon wel klagen want ook printen moet wel duidelijk zijn.

Dus waarschijnlijk is het niet goed. Er zou hoogstens kleurverschil kunnen zijn maar niet in scherpte.

5. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    hoe heb je het aangeleverd? Staan de afbeeldingen allemaal wel op cmyk?

Deel Deze Pagina