zoveel negatieve aandacht vragen dat.....

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door zohra, 28 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik begon juist al helemaal aan mezelf te twijfelen, ik wist t toch aardig zeker en toen zei jij zo stellig dat t niet zo was ;)
    Vroeger was al de term '5 moet, 4 mag'. Om de een of andere reden is dat blijven hangen :)

Maar oke, als een kind het nodig heeft om wat langer op psz te blijven ipv al naar de basisschool te gaan, is dat waarschijnlijk wel mogelijk dus. Als het nut heeft natuurlijk.

2. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel

Heb jij mijn zoon in huis? Wat herkenbaar....
    Gelukkig hebben wij morgen een intake gesprek bij de intergrale vroeghulp, want hier moet drastisch iets veranderen en mijn vriend en ik lopen gewoon vast...

3. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Inderdaad, nu ik je verhaal heb gelezen, denk ik dat je er alleen niet zo gemakkelijk uit gaat komen...

Wat je zelf kunt gaan doen is;
    Heeeel consequent zijn. Eèn waarsschuwing, daarna een time out. Geloof me, zelfs kinderen die niet zoveel om een time out geven, zijn het snel zat om binnen een kwartier 3x op die plek te moeten staan (ik heb zelf een zoon die een erg moeilijk karakter heeft, dat wiebelige en niet stilstaan herken ik direct). Waar heb jij je time out plek? En hoelang zet je hem daar dan neer?

Wat doe je verder zelf met je zoon qua positieve aandacht? Speel je spelletjes met hem, samen eens kleuren, dat soort dingen? Ik merk dat mijn zoon een stuk handelbaarder is, als ik dagelijks wat tijd vrij maak om bewust met hem te gaan zitten...

Geef gewoon geen karretje als hij ermee gaat lopen klieren. Klieren in de winkel betekend bij mij; in de winkelwagen (jongste in het zitje, oudste in het boodschappengedeelte) en als ik met de buggy ben, moet hij het riempje dat ik daaraan heb hangen vasthouden. Gewoon bij me blijven. Zelf doe ik dit al van jongs af aan en het werkt prima. Nu je zoon wat ouder is, zal het wat meer moeite vergen om dit aan te leren. Maar jij bent de moeder, jij bepaald!

Samen klieren als ik de kamer uitloop klinkt ook heel erg bekend hoor, is hier ook zo..Als ik even naar de keuken moet, dan begint het al. Meestal ga ik dan heel stilletjes om het hoekje gluren om het wangedrag te kunnen zien en meteen aan te pakken. Daarin geef ik ook gèèn waarsschuwingen meer, zus/broer pijn doen, pesten of wat dan ook, is meteen de hoek in..

Als ik boven wat moet doen en ze gaan klieren, dan gaat er 1 mee naar boven. Allebei is ook prima, maar niet met z'n 2 beneden. Soms gaat het ook goed hoor, als ze lekker zitten te kleuren of als het net tv tijd is;)

Het schoolgedrag kan ik niets over zeggen. Vind dat de peuterschoolleidsters daar gewoon doortastend in moeten optreden. Je hebt wel kans dat het op de kleuterschool beter zal gaan, omdat daar veel meer structuur heerst en de kinderen ouder zijn. Ze krijgen daar ook wat meer uitdaging qua leren, mss is jou zoontje daar wel erg aan toe? Hoe zit hij met zijn ontwikkeling qua leren? Mijn zoon loopt bijvoorbeeld behoorlijk voor en begon zich ronduit te vervelen op de psz, die voelde zich veel fijner op de kleuterschool....

Maar ik denk dat hulp voor jou wel heel erg fijn zou zijn. Zo'n dame of heer ziet jou kind en zijn gedrag ook daadwerkelijk en kan inspelen op hij jij dit ter plekke aanpakt. Wij zitten hier ook maar achter ons schermpje en proberen de situatie in te schatten en vanuit eigen ervaring wat tips te geven, hopende dat je er wat aan hebt. Maar dat blijft natuurlijk altijd lastig, als je jullie niet in levende lijve hebt ontmoet...

Denk wel dat je goed moet beseffen dat jìj de moeder bent en dus bepaald. Niet laten merken dat de moed je weleens in de schoenen zakt, daadkrachtig blijven en dat uitstralen. Pas later, als je kind je niet meer ziet, kun je je emoties even lekker de vrije loop laten. Alhoewel ik respect voor je heb dat je deze moeilijke periode veelal alleen op moet lossen, aangezien je man weinig thuis is. Als ik een moeilijke dag heb gehad, dan komt mijn man rond 16.30 thuis en kan ik de boel èven over dragen om even tijd voor mezelf te nemen of op z'n minst even rustig het avondeten te kunnen maken, terwijl mijn man de kids dan even voor zijn rekening neemt....Dus meid, petje af:)

Deel Deze Pagina