Klein kind en weer studeren?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mama Sylvie, 25 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama Sylvie

5 jul 2009
    58
    0
    0
    NULL
    Friesland
    Hallo,

Ik heb een zoontje van anderhalf jaar oud en ik overweeg sterk om in september 2011 (mijn zoontje is dan bijna 2,5 jaar) een deeltijd studie te gaan beginnen. Nu vraag ik me af waar ik tegenaan ga lopen. De huishoudelijke taken zijn goed verdeeld en de zorg voor Björn ook.

Wie heeft er ervaring met een deeltijd studie en tegelijkertijd een gezin?

Ik hoor het graag.

Groetjes

2. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Ik studeer voltijd en dat gaat prima.
    Wel heb ik bewust ervoor gekozen om niet over te stappen naar een deeltijd studie omdat ik dan veel meer tijd kwijt zou zijn (dan zou ik namelijk studie gerelateerd werk moeten vinden voor circa 20 uur per week én daarnaast nog circa 15 uur studeren.

Ik studeerde al voordat ik zwanger werd (rechten, voltijd) en ben daar dus gewoon mee door gegaan. Het bevalt mij erg goed en ik ervaar het ook absoluut niet als zwaar. Wel is het echt een must dat je goede/flexibele opvang hebt voor je kleintje, dat had ik de eerste maanden niet en dat was echt een enorm geregel.

Ik studeer erg makkelijk dus ik ben niet meer dan +/- 15 uur per week met mijn studie bezig (inclusief colleges). Als ik bijna tentamens heb leer ik wanneer mijn zoontje op bed ligt en op vrije momenten als mijn zoontje naar het kdv is. Mijn zoontje gaat 3 dagen per week naar het kdv en mijn vriend heeft een eigen bedrijf dus als het moet blijft hij gewoon thuis met onze zoon.

Ik vind het in ieder geval erg goed te doen!

3. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Hier een HBO studie Pedagogiek (laatste jaar) en daarvoor een jaartje Pabo. Ik vind het supergoed te doen. Hierna ga ik verkort alsnog mijn Pabo halen in ruim een jaar. Ik denk niet dat ik net zoals mvLiam een universitaire studie zou kunnen volgen. Hier trouwens ook een flexibele man met een eigen bedrijf. Ik heb tijdens mijn studie ook nog twee kinderen gekregen en loop nog steeds op schema. Ook ik leer makkelijk. Ik volg de deeltijdvariant.

4. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik vond het wel erg zwaar, maar ik heb misschien minder goede stimulans om door te zetten. Ik heb al een goede baan en vind het moeilijk nog minder aandacht aan de kids te besteden. Ga het binnenkort wel echt doen, maar dan over anderhalf jaar denk ik.

5. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Ik ben in augustus begonnen met een vierjarige deeltijd studie naast mijn fulltime baan en gezin. Het is te combineren, maar hard werken. Veel avonden lekker bank hangen heb ik in moeten ruilen voor studeren en soms als Demi lekker aan het spelen is moet ik ook wel een opdracht uitwerken ofzo.

6. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Maar dat is inderdaad ook wel moeilijker als je én een baan hebt en moet studeren.
    Ik heb alleen mijn studie.

Ik heb denk ik meer tijd met mijn zoontje dan een parttime werkende moeder.
    Alleen in de tentamen periode (2 weken per 3 maanden ongeveer) gaat mijn zoontje de volle 3 dagen per week naar het kdv, alle overige weken breng ik hem alleen wanneer het nodig is (vaak 2 dagen per week en meestal breng ik hem rond 9.30 en haal hem rond 15 uur weer op).
    Ik vind het dus qua tijd echt heel goed te doen.
    Maar als ik er ook nog 15 of 20 uur bij zou moeten werken denk ik niet dat ik het zou kunnen.

7. mama Sylvie

5 jul 2009
    58
    0
    0
    NULL
    Friesland
    Dames, bedankt voor de reacties.

Ik ben gisteren naar een informatiebijeenkomst geweest en ben nog steeds enthousiats. Alleen de drempel voor mij is dat in het 3e en 4e jaar een stage gelopen moet worden van 20 uur per week. Dat is naast een parttime baan en een gezin knap ingewikkeld denk ik. Dus ik ga er nog een paar nachtjes goed over slapen en in het voorjaar hak ik de knoop door of ik inderdaad in september ga beginnen...

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.980
    113
    Ik ben afgelopen september begonnen met een deeltijdstudie van 4 jaar, ik werk daarnaast 20 uur. Het bevalt me goed, maar het kost wel veel tijd.

9. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Hoi Nikita,

Ik wil binnenkort ook gaan starten met de HBO studie Pedagogiek deeltijdvariant. Het is de bedoeling dat ik daarnaast 18 uur ga werken en 2 avonden naar school. Waarschijnlijk krijg ik een aangepast studietraject, omdat ik een getuigschrift propedeuse heb van de Pabo en al heel wat werkervaring.
    Over 2 jaar zouden we er graag een tweede bij willen, dus de kans bestaat dat ik nog bezig ben met m'n studie als ik zwanger raak. Ik leer ook makkelijk en m'n moeder helpt me met de huishouding.

Is het dan ook goed te doen? Ik vind het best een beetje spannend, het lijkt me toch een hele onderneming.

Liefs Huismus

10. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Beste Huismus,

Ik heb mijn dochtertje gekregen tijdens Pedagogiek. Ik heb besloten om er een half jaartje tussenuit te gaan na de bevalling om mijn beide kinderen even stabiel op te vangen en daarna heb ik de boel weer verkort door twee semesters in een semester te doen. Ik doe daarnaast ook nog eens de verkorte versie en dat betekent dubbele werkdruk het eerste jaar. Ik vond het makkelijk, maar ik leer ook echt heel makkelijk. Daarnaast weet ik in een handomdraai mijn verslag goed op te bouwen. Allemaal dingetjes die in mijn voordeel werken. Verder een topteam aan mijn zijde wat betreft mijn schoonmoeder en mijn man. Zonder hen had ik het niet gekund. Ik doe trouwens niets in de avonduren. Ik neem gemidddeld één dag per twee/drie weken om om in de bibliotheek van de school een hele dag + soms ook de avond om verslagen bij te werken en te leren. 's avonds leren lukt me gewoon niet, dan heb ik het te druk met de kinderen gehad en ben ik blij dat ik even kan ontspannen.

Ik heb maandag als opleidingsdag. Ik heb dus geen studie in de avonduren. Nu loop ik stage (twee dagen van 8 tot 2) en moet ik eens per twee weken een avondje naar school voor stage bijeenkomsten. Dat is altijd op maandag en dan pak ik maandag overdag dus regelmatig voor mijn verslagen. Tijdens de gewone lessen (stage is pas vanaf het derde jaar) had ik maandag overdag school en geen stage. Officeel moet je 20 uur werken ernaast, ik mocht het gewoon doen met mijn vrijwilligerswerk bij de kindertelefoon. Daar namen ze genoegen mee, en ik kwam daarmee niet aan de 20 uur. Oh en dat halve jaar versnellen deed ik dus een half jaar stage lopen en daarnaast gewoon de volle lessen volgen en minors halen. Dat was wel even pittig.

Ik denk dat de volledige motivatie van je achterban heel belangrijk is. Hoe staat je man erin? Wat kan hij voor je betekenen? Staat hij vierkant achter je of vind hij het erg spannend? Ben je zelf een beetje een doorzetter? Met mijn propedeuse pabo mocht ik trouwens de verkorte versie doen van de studie. Aan welke instelling ga je studeren? Ik studeer bij Inholland.

11. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Oh en verder kan ik zonder hobby's en uitgaan leven. Alle tijd naast mijn studie (op een enkel avondje bioscoop als ze al slapen na, en laatst een keer een nachtje weg voor het eerst) is voor mijn kinderen. Dat is ook wel belangrijk denk ik. Mijn man heeft zijn dart hobby op een heel laag pitje staan.

12. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik studeer ook, straks dus naast 2 kleine kinderen. Ik heb afgelopen zomer mijn bachelor Psychologie gehaald en ben inmiddels ook al gestart met mijn master. Ik doe dit voltijd en werk er dus niet naast en op die manier vind ik het goed te doen. Mijn zoontjes gaan (straks) 3 dagen naar de opvang en mijn man werkt 1 dag thuis. Ik studeer in die 4 dagen, maar doe dan ook niets in de avonduren of in het weekend (behalve als ik in tijdnood kom voor een deadline). Sinds ik mijn zoontje heb, studeer ik veel efficienter, haal ik hogere cijfers en heb ik nooit een herkansing hoeven te maken. Ik ben namelijk veel gemotiveerder om mijn tijd goed te benutten omdat ik mijn zoontje niet voor niets naar de opvang wil doen :)

Ik hoop wel dat de jongste wat beter gaat slapen voordat ik in februari weer verder ga met studeren. ;)

13. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    Ik heb nu 2 kinderen en zwanger van de 3e. Volg voltijd studie hoger juridisch. Moet eerlijk zeggen dat door de kwaaltjes het nu wel zwaar is en anders is het een kwestie van heem erg goed plannen enzo :) maar het is op zich wel te doen hoor:)

14. mama Sylvie

5 jul 2009
    58
    0
    0
    NULL
    Friesland
    Hoe doen jullie dat financieel dan als je én voltijd studeert én je kinderen naar de opvang? Krijg je nog studiefinanciering? En krijg je een tegemoetkoming voor de opvang dan?

Sorry voor alle vragen, maar ik ben voor mezelf goed aan het uitzoeken hoe ik het een en ander kan combineren, zodat het voor alle partijen goed kan werken.

15. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik heb (of naja had, studeer al langer dan 4 jaar ;)) inderdaad recht op studiefinanciering. Verder krijg ik van de gemeente een tegemoetkoming in de kinderopvangkosten omdat ik studeer. Ik krijg van hen mijn zgn werkgeversgedeelte (1/6). Bij de belastingdienst kan ik vervolgens weer aangeven dat ik dit ontvang en om die reden ontvang ik de rest van hen (wel inkomensafh. natuurlijk).

16. Eendje77

Eendje77 Lid

28 jan 2008
    68
    0
    0
    Ik studeer ook (weer). Toen Sverre 10 maanden was ben ik begonnen met de deeltijd verkorte opleiding Pabo naast mijn werk van drie dagen. Ik moet twee avonden per week naar de Hogeschool en loop 1 dag in de week stage. Mijn zoon gaat dus drie dagen in de week naar de opvang.

Ik moet wel zeggen het is zwaar! Maar omdat de opleiding zo leuk is, is het te doen. In plaats van 's avonds voor de TV of met een leesboek zit ik nu met een studieboek of de laptop. Vorig jaar heb ik me wel af en toe flink kapot gevoeld, ik had het gevoel iedereen tekort te doen en had vreselijk slaapgebrek omdat Sverre zo vaak wakker was s'nachts. Inmiddels kijk ik er iets makkelijker naar: een 6 is ook goed genoeg en als ik een vak over moet doen dan is dat maar zo. Gelukkig valt het niveau me reuze mee, het is niet erg moeilijk alleen af en toe wat veel.

Ik heb wel het geluk dat mijn man vierkant achter me staat en heel veel opvangt. Zonder dat was het wel erg moeilijk geworden. En inderdaad, wat iemand al zei, mijn sociale leven is wel erg beperkt. Ik heb het er voor over, de periode is te overzien en straks kan ik echt leuk werk gaan doen!

Als je echt graag wil is het dus best te doen: iets interessants leren geeft je een heleboel energie en dan kan je bergen verzetten. Als je partner achter je staat en jullie je allebei realiseren dat je vrije tijd schaars is dan is het best te doen.

Succes met je keuze!

17. mama Sylvie

5 jul 2009
    58
    0
    0
    NULL
    Friesland
    He dames, ontzettend bedankt voor alle reacties. Ik ga het een en ander uitzoeken. Jullie hebben me zeker geholpen!! Een keus heb ik nog niet gemaakt, maar wat het ook wordt, het is altijd goed.

18. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Hoi Nikita,

Bedankt voor je reactie. Mijn man en moeder staan achter me, zij zullen me zoveel mogelijk helpen. Mijn man zal ook stoppen met voetballen, anders kan het niet, hij werkt namelijk ook onregelmatig.

De organisatie waar ik voor werk, zal m'n opleiding betalen en ik mag het ook in werktijd doen. Ik heb een contract van 27 uur en zal tijdens m'n studie 18 uur op de werkvloer zijn.

Ik heb nu bij Fontys gekeken wat de mogelijkheden zijn en daar bieden ze alleen een avondopleiding aan. Het liefst zou ik het natuurlijk overdag doen, maar volgens mij biedt geen enkele instelling deze aan in Den haag.

Liefs Huismus

Deel Deze Pagina