Ik twijfel nog steeds....borstvoeding of flesvoeding

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door moonlight159, 13 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Zoals mijn onderwerp al zegt, twijfel ik nog enorm of ik borstvoeding of flesvoeding wil gaan geven. Op dit moment gaat mijn voorkeur heel sterk uit naar flesvoeding, terwijl mijn geweten zegt dat borstvoeding gewoon het allerbeste voor ons kindje is.
    Waarom ik zo twijfel over borstvoeding geven is, is dat ik het nooit prettig vind als er aan mijn tepels gezeten wordt. Dit geld voor mijzelf, maar ook door mijn vriend. Ook lijkt het me gewoon een heel gedoe er om heen, om steeds te "moeten" voeden. Terwijl je met flesvoeding ook de voeding uit handen kan geven door je partner.

Ik wil met dit topic geen discussie uitlokken over waarom borstvoeding beter is enz. Maar ik wil heel graag weten, wie met het zelfde probleem zat en toch voor borstvoeding of toch voor flesvoeding heeft gekozen.

En als je eenmaal voor borstvoeding hebt gekozen voor je bevalling, kan je dan direct naar de bevalling nog zeggen, van nee ik doe het toch niet?

Graag hoop ik op jullie reacties!

2. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Wanneer jij nu voor BV kiest en na je bevalling zegt; nee dank je doe toch maar niet, dan mag dat! Jij bepaalt meid en niemand anders!

Ik zit ook in dubio. In het begin zei ik meteen nee tegen BV tussendoor zei ik toch ja, maar wel afgekolfd (wil ook niets aan mijn tepels hebben haha) en nu zeg ik weer nee. Ah ik zie het allemaal wel als de kleine er is.....als ik dan wel wil, doe ik het, wil ik het niet, dan niet!

3. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ik snap je heel goed. idd bv zal best beter zijn maar ik ga ook voor flesvoeding. heb ook geen zin in dat gedoe met afkolven enzo en altijd maar met je t..t bloot. nee das niks voor mij. maar soms voel ik me wel egoistisch omdat bv toch beter schijnt te zijn. maar ja ik moet me er ook wel weer goed bij voelen denk ik dan weer.

4. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.030
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Ik was er eerst helemaal van overtuigd dat ik borstvoeding wilde gaan geven. Ik heb er inmiddels heel veel over gelezen en nu wil ik het niet meer. Het past niet bij me.

Dus ik ga gewoon voor de fles, omdat ik me niet meer prettig voel bij borstvoeding. Tuurlijk is borstvoeding het beste, maar de flesvoeding van tegenwoordig is niet slecht en ze worden er ook groot van.

Meid ik kan je alleen adviseren om veel te lezen en te doen wat bij JOU past.

5. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Ik heb ook heel lang getwijfeld. Dan weer wel BV dan weer niet. Ik heb heel veel gelezen over BV en uiteindelijk besloten dat het niet bij mij past.
    Ik heb dus gekozen voor FV, en heb geen moment spijt gehad. Natuurlijk is BV het beste, maar je moet er zelf wel een goed gevoel bij hebben en er 100% voor willen gaan.

6. ellentje23

ellentje23 Bekend lid

30 mei 2008
    535
    0
    0
    verzorgende ig
    regio utrecht
    nou hier nog een die de keuze al heeft gemaakt hoor.
    ik zie me zelf nou niet overal me (.)(.) bloot leggen
    dus voor mij is de keus heel makkelijk geweest en ga dus flesvoeding geven ook al weet ik dat borstvoeding beter is.
    maar wat je inderdaad al zelf zegt is je kan het ook uit handen geven en het je partner laten doen.
    maar goed wat ander ook zeggen je moet gewoon gaan kijken wat er het beste bij je zelf past.

groetjes

7. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Bedankt voor de snelle reacties!
    Ik ga denk ik in ieder geval een boek aanschaffen over borstvoeding en naar een voorlichtingsavond.

Nadat ik het topic was gestart, bedacht ik me ook, dat ik "bang" ben voor de reacties als ik flesvoeding ga geven. Een nichtje en een collega zijn beide in augustus bevallen van hun kindje en hebben bewust gekozen voor flesvoeding. Zij hebben mij toen namelijk wel ervoor gewaarschuwd (dit was hun ervaring) dat je sterk in je schoenen moet staan. Ik weet zelf niet of ik dit wel kan, want ik ben redelijk snel omgepraat. Slechte eigenschap, maar misschien is dit ook al wel veranderd door de hormonen ;)

8. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Vraagje aan de mensen die zeggen dat bv niet bij ze past. Waarom past het niet bij je? Ik ben nieuwsgierig naar jullie antwoorden (ik twijfel ook nog)....

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als ik jou was, zou ik het gewoon proberen en dan kijken hoe het je bevalt. Is het toch helemala niks, nou, dan stap je over...
    Maar wie weet vind je het juist hardstikke tof en dan is het toch jammer als je het niet eens geprobeerd zou hebben, zeker omdat je zelf ook wel aangeeft dat je rationeel wel vindt dat BV beter is voor je kindje.
    Ik ga BV geven, maar heb voor alle zekerheid wel flesje en flesvoeding in huis staan. Ik hoop het niet te hoeven gebruiken, maar ja, je weet nooit hoe het loopt en wat er mis kan gaan.

Maar goed, mijn advies is dus: probeer toch gewoon, anders vraag je je misschien altijd af of je je kind iets onthouden hebt wat je wel had kunnen geven. Is het niks, stoppen en lekker gaan flessen.

10. Butterfly26

Butterfly26 Fanatiek lid

4 apr 2008
    2.746
    0
    0
    Verzorgende VIG
    Utrecht
    Ik raad zelf altijd aan om het in ieder geval te proberen als je twijfeld ( ben kraamverzorgster ).
    Is het nog niks voor je en vind je het teveel gedoe, dan stap je lekker over op flesvoeding, en tegenwoordig is fles even goed als borstvoeding.. :)

Liefs

11. cvwinkoop

cvwinkoop Bekend lid

31 mei 2007
    653
    0
    0
    Student
    Veenwouden
    Ik kies op dit moment voor borstvoeding, simpelweg omdat het gewoon goedkoper is. Ik heb verder niks met borstvoeding, mijn moeder heeft 7 kinderen gehad en geeneen heeft borstvoeding gehad en we zijn allemaal kerngezond, niet snel ziek, en ook niet de domste. Dus daar vallen heel veel redenen om bv te geven bij mij al uit het raam.
    Dus ik ga in ieder geval beginnen met borstvoeding, en mocht dat niet lukken dan niet, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd.

12. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    je moet nooit bang zijn om te doen wat JIJ wilt! Tis jouw kind en jouw lichaam!

13. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    ik ben niet iemand die zich er makkelijk bij voelt, ik ga niet zomaar met de (.)(.) bloot, zie het niet zitten om altijd naar boven te MOETEN als ik bv ga geven (hoekhuis, iedereen kan er zo in, anders deuren op slot doen en gordijnen dicht), dat gelurk aan mijn (.)(.) zie ik ook niet zitten..
    Ben dr niet echt een persoon voor denk ik...maar ik DENK dat ik pas beslis als de kleine er is.

14. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

tja moeilijk uit te leggen maar zal proberen. ik ben zeg mar niet zon borstenmens. heb er ook niks mee. heb nog al zeg ik het zelf best wel mooie maar het doet me niks. heb nu cup c/d maar denk als ik bv maar b zou hebben er ook niet wakker van zou liggen bijvoorbeeld. en ik zou me er ook niet prettig bij voelen om "overal" met mijn borst bloot te moeten om de baby te voeden. ik werk in een winkel en daartegenover is een bankje. zat pas geleden een moeder zo in het openabre drukke winkelcentrum dr baby dr borst te even. nou dat lijkt mij dus helemaal niks. kolf het dan af denk ik dan. maar ja dat is mijn mening.

topless op het strand vind ik ook niks voor mezelf. een ander die het wel doet prima. hoop dat je het een beetje snapt.

15. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    ben ik het toch wel een beetje mee eens; proberen, bevalt het niet, dan stoppen.

16. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik ga BV gewoon proberen en ik zie wel of t me bevalt. Ga er wel t beste van proberen te maken hoor en niet meteen opgeven als t allemaal niet meteen makkelijk lukt.

Maar je hebt dan altijd nog de keuze om er mee te stoppen als t echt niets voor je is of t echt niet lukt. Die keuze ga ik nu nog niet maken en dat hoeft ook niet.

17. Butterfly26

Butterfly26 Fanatiek lid

4 apr 2008
    2.746
    0
    0
    Verzorgende VIG
    Utrecht
    ;) Heel makkelijk toch, en zoals jij mamakitty, als je je er al niet goed bij voelt, moet je het gewoon niet doen.. :) Als jij je niet goed voelt bij BV, je kindje gaat dat merken en dan drinkt hij/zij ook niet makkelijk..

18. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Hoewel ik zelf een voorstander ben van borstvoeding, denk ik dat de borstvoeding zeker niet gaat lukken als je er zelf eigenlijk niet achter staat. Ook voor borstvoeding moet je sterk in je schoenen staan (denk aan voeden in het openbaar, je kind de eerste tijd niet achter kunnen laten, hormonale schommelingen waardoor de moed je in de schoenen zakt). En als je er niet 100% voor gaat, denk ik dat je beter direct flesvoeding kunt proberen. Omdat je dan waarschijnlijk anders toch binnen no time gaat overstappen omdat je het niks vindt. Als jij je goed voelt bij flesvoeding zou ik als ik jou was dus daar voor kiezen.

19. xaar

xaar Actief lid

31 jul 2008
    398
    0
    0
    Ik verbaas me nogal eens over hoe gemakkelijk er naar FV wordt gegegrepen. Het is allemaal teveel gedoe.
    Als je besluit om FV te geven omdat BV niet lukt, gewoon pech of wellicht een operatie, te weinig productie etc. dan kan ik me er nog in vinden. Maar er voor kiezen omdat het je beter uitkomt of prettiger lijkt vind ik kort door de bocht. BV is je natuur. Daar zijn je borsten voor bedoeld en zijn ze in eerste instantie ook heel erg geschikt voor. Het is een feit dat BV het beste is en FV een hele goeie vervanger mocht BV niet lukken.
    Tegenwoordig worden we door de commercie, fabrikanten, bladen zo beinvloed dat je wel hopeloos ouderwets moet wezen wil je BV gaan geven.
    Ik vind voeden in het openbaar ook niet zo. Maar dat hoeft ook niet. Als je het goed doet is er uberhaupt niets te zien en anders ga je even apart zitten of kolf je inderdaad. Zoveel mogelijkheden.
    Ik hoop dat het mij straks gegund is dat ik BV kan geven. Al ben ik wat preuts en vind ik het idee nog heel gek. Na 3 maanden ga ik weer aan het werk en zal ik gaan kolven. Ja, je moet er aan wennen maar het is nou ook geen ramp, en als je kolft kan je man/vriend ook voedingen overnemen.
    Nu (tijdens mijn zwangerschap) wil ik ook altijd het beste voor die kleine, pas op wat ik eet, drink geen alcohol etc. Dat wil ik straks ook. Ik ga eerst voor de beste optie. Gaat dat niet, dan ga ik voor the next best thing.
    -dit is mijn mening-

Er zijn een hoop voor en tegenstanders en ik ken het gevoel van makkelijk om te praten zijn. Het advies om het (BV) eerst te proberen lijkt mij heel goed. Overstappen doe je zo. Laat je goed voorlichten door deskundige, praat erover met je VK.

Succes

20. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    @xaae; jemig wat een BV maffia verhaal :rolleyes: en je hebt nog nooit eerder zelf BV gegeven?

@TS; meid je moet gewoon doen wat goed voelt als jij je er niet lekker bij voelt gewoon lekker niet doen, er zijn duizenden kids groot geworden en niets slechter van FV... JIJ beslist niemand anders! laat je niet gek maken door de BV maffia en doe gewoon je eigen ding! AL is dat gewoon uit gemak of omdat BV idee niet je aanspreekt, lekker belangrijk wat andere vinden...

Deel Deze Pagina