De titel zegt het al, mijn kleine kruimel vindt het leven veel te interessant voor middagslaapjes. Sinds een maand slaapt ze nog ongeveer 1 of 2 keer in de week een keer 's middags, maar het wordt steeds minder. Ik kan me deze week niet herinneren dat ze 's middags nog een keer heeft geslapen (oja, maandag, op schoot in slaap gevallen). Want dat is inderdaad wat er gebeurd. Ze valt op onhandig, onregelmatige tijden tóch in slaap, want ook al is ze om 1 uur of 2 uur nog niet moe (ze is dan ook klaar wakker, gezellig kletsen, spelen, roepen naar beneden), om 5 uur 's avonds begint het lastig te worden. Ze valt soms op schoot in slaap, of in de auto/buggy. En dat is niet altijd handig! Het lijkt inmiddels ook wel echt een gewoonte voor haar geworden dat ze 's middags in bed niet meer wil/gaat slapen. Volgens mij, als ze zich de tijd en rust zou gunnen om te blijven liggen, is ze best nog moe genoeg dat ze even zou kunnen slapen. Anders valt ze tenslotte een paar uur later niet zomaar in slaap. Bijkomend "probleem" is dat ze 's avonds aan tafel dan weer slechter eet, daardoor vaak wakker wordt 's nachts en vervolgens de volgende dag nog moeier is. Op sommige dagen zie je echt dat ze moe is van het slechte slapen en slechte eten, maar ze vindt het moeilijk om daar aan toe te geven. Of in ieder geval, in bed. Op schoot valt ze soms opeens in slaap! Hoe kunnen we dit doorbreken? Is het een fase waarin ze straks niet meer gaat slapen, of juist straks weer wel? We leggen haar altijd op bed, maar na 3 kwartier vind ik het vaak wel welletjes. Ze heeft dan de gordijnen alweer open gedaan, en zit te klooien met haar nieuwe kast en kleertjes overhoop aan het halen enzo. Speelgoed neerzetten vind ik geen optie, dan weet ik zeker dat ze niet gaat slapen. Iemand een idee?
Herkenbaar! Aaron doet sinds een paar maanden geen middagslaapje meer. En inderdaad dan vlak voor etenstijd stortte hij in (nu nog wel eens als hij slecht geslapen heeft). Meestal ga ik even wat met hem doen als hij dat heeft. Hij moet dan als het ware even over een dood punt heen. Dus nog even snel naar buiten bijvoorbeeld of hij mag me helpen met koken/tafel dekken en dat soort dingen. 9 van de 10 keer is het na een half uur weer over en eet hij ook normaal. Dus we eten tegenwoordig ook wat later omdat we eerst over dat punt heen moeten. Na het eten is er niks meer aan de hand, gaan we nog even spelen, douchen, verhaaltje lezen en daarna lekker naar bed tussen 19.00 en 19.30. Het is ook echt wennen voor die kleintjes hoor! De eerste paar weken zijn moeilijk. Aaron is wel eens tijdens het spelen op het KDV in slaap gevallen terwijl hij echt een kind is wat normaal alleen maar slaapt in zijn bedje of in de auto . Komt goed! Bij ons werkt het erg goed om dan even iets te gaan doen ter afleiding. Succes!
Mijn zoon sliep ook niet meer vanaf dat hij 2,5 was en dat ging prima. Lekker flexibel, voor ons prima.
Herkenbaar! Is nog een topic over hier bij Peuter en kleuter. Valt me echt op hoeveel kindjes er rond de twee er al de brui aangeven
Hier nu sinds een maandje van zijn slaapje af. Hij is 2,5 jaar. Hij gaat 1x per week naar het KDV en daar slaapt hij wel. Thuis dus niet. Wel als we de auto in stappen s'middags en meer dan 15 min moeten rijden wilt hij nog wel eens in slaap vallen. Ik moet zeggen dat hij er erg goed volhoudt. Hij slaapt ongeveer 12 uur per nacht.
omdat ze dan zomaar in slaap valt heeft ze haar slaap wel nodig denk ik. mijn zoontje is een slechte slaper, we hebben een week gehad een paar dagen geleden. hij wilde niet naar bed in de middag(ook savonds).2 dagen gewoon overgeslagen en bij hem was er echt niks te merken in die avonde. maar goed, ik bleef hem wel in bed stoppen en samen met hem in mijn bed liggen totdat hij in slaap valt, dat deed ik dan. op de derde dag viel hij op po bijna in slaap en zo heb ik hem in bed gedaan bijna 4 uur lang geslapen. ik lig nu met hem in de middag eventjes in mijn eigen bed zo valt hij snel weer in slaap. het blijft moeilijk met slecht slapende kindjes, en mijn zoon eet ook vaak heel slecht. ik geef hem dan kopje thee en hij mag brood in thee doppe en zo eet hij dan boterham. tja.
Bedankt! Ik denk inderdaad dat ze er langzaam overheen gaat groeien, maar op sommige dagen is dat echt nog wel lastig. Bij onze augustus '09 mama's is er nog geen ander kindje wat niet meer slaapt, dus heb ik het gevoel dat als ik doorzet ze toch wel weer gaat slapen... Ik hoop het eigenlijk wel, aangezien ik zelf bijna 20 weken zwanger ben en ik m'n rust ook wel kan gebruiken. Boefjesmamma, bedankt voor de tip! Dat kan ik idd wel doen, want om 5 uur/half 6 nog slapen is echt heel onhandig. Ik probeer haar nu ook wel aan het eind van de ochtend even lekker op schoot te nemen met een dekentje en een (saai grote-mensen) filmpje, zodat ze eventueel dan nog kan slapen. Dat gebeurde van de week toevallig, maar kan geen kwaad om nog eens te proberen. Helaas vandaag weer niet geslapen, en morgen komt het er vast ook niet van... Nou ja, ik zie wel, maar ik ga me er niet te druk om maken. Zo niet, dan niet. 2 uur in bed laten liggen om niks lijkt me ook niet zo nuttig!
Herkenbaar! Hoelaat wordt ze 's morgens wakker? Mijn dochter heeft ook een paar weken gehad dat ze echt niet meer wilde slapen. En nu roept ze nog iedere middag dat ze echt niet gaat slapen, maar dan moet van mij uitrusten in bed en valt ze uiteindelijk toch in slaap .
Jeetje wat onhandig! Kan je er geen vast ritueel van maken? Ik doel niet perse op een vaste tijd, maar bijv. na de lunch nog 1 spelletje/verhaaltje/filmpje en dan echt naar boven? Mijn zoontje is 2,5 en slaapt nog 3 uur 's middags. Totaal 13,5 uur op een dag. Ik leg hem weg en hij slaapt. Dat doen we heel langzaam en alles op een vaste manier.
Ze wil ook wel naar boven hoor, en ook wel in bed. Maar daarna gaat ze er meteen uit, licht aan, gordijnen open, kletsen, spelen met haar Nijntje of de kleren uit de kast halen. Een enkele keer gaat ze huilen en blijft ze liggen, en meestal ging ze dan ook slapen (huilen van moeheid). Maar goed, de laatste tijd heeft ze dus helemaal niet meer geslapen. Ik laat haar meestal wel 3 kwartier liggen, af en toe weer instoppen en streng toespreken, maar na 2 of 3 keer heb ik dat ook wel gehad, dus dan haal ik haar er toch uit...