Keuze bij ICSI 1 of 2 embryo's terugplaatsen

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Chitje, 26 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chitje

    Chitje Fanatiek lid

    25 jun 2018
    2.032
    1.142
    113
    Vrouw
    Hallo,

    Zijn er hier meer dames die de afweging hebben moeten maken 1 of 2 embryo's terug laten plaatsen na ICSI behandeling? Vanuit het ziekenhuis waar ik onder behandeling ben krijg ik de keuze (want bijna 39), maar sturen ze heel erg op 1. Ik weet van andere ziekenhuizen dat ze daar standaard 2 doen boven de 38. Ik heb er zelf al best veel over nagedacht en wel een duidelijk gevoel bij, maar ik ben benieuwd of er meer vrouwen voor deze keuze hebben gestaan (vast wel) en wat je keuze geweest is en waarom.

    Groetjes,
    C.
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier gekozen voor 1. Gewoon omdat dat voelde als 2 kansen ipv 1.
    Was gevoelskwestie.
     
    Chitje vindt dit leuk.
  3. Angel2005

    Angel2005 Bekend lid

    25 jun 2014
    655
    219
    43
    Utrecht
    Ja wij, maar dan bij IVF. Wij hebben gekozen voor 1. Ook meer een gevoelskwestie. Ik heb het idee om zo meer kansen te hebben en als ik mag kiezen krijg ik liever geen meerling... dus ook om die reden 1 embryo per keer.
     
  4. Loolaa

    Loolaa Fanatiek lid

    6 apr 2015
    1.770
    427
    83
    Wij hebben twee keer IVF gedaan. En wij zijn uitgegaan van de ervaringen in het ziekenhuis. Bij een verse tp is de kans op een doorgaande zwangerschap groter met het terugplaatsen van twee embryo's. En bij cryo's is de kans op een doorgaande zwangerschap groter met het terugplaatsen van één cryo.

    Bij de eerste IVF is het gelukt maar is het uitgemond in een miskraam. De 6 cryo's zijn uiteindelijk niet ingenesteld. We hebben ruim twee weken geleden de verse tp gehad van twee embryo's vanuit onze tweede IVF poging. En we hebben weer positief getest. Nu is het uiteraard spannend of het goed blijft gaan.

    In welk ziekenhuis zijn jullie onder behandeling?
     
  5. Chitje

    Chitje Fanatiek lid

    25 jun 2018
    2.032
    1.142
    113
    Vrouw
    @Panter : denk dat gevoel volgen heel belangrijk is, zeker in een fertiliteitstraject.

    @Angel2005 : Waarom wil je geen meerling? Vanwege de risico's of omdat je niet zoveel kinderen wilt? Of nog een andere reden? Dat kan uiteraard ook meewegen in de beslissing...

    @Loolaa : Ik ben onder behandeling bij het Reinier de Graaf. Hun advies is standaard om 1 te doen tenzij je al veel terugplaatsingen gehad hebt zonder resultaat of bij de 3e poging als de eerste 2 niet succesvol zijn geweest. Het is wel grappig dat jij dat zo schrijft met die kansen, want dat wist ik niet, maar sluit wel heel erg aan bij mijn gevoel. Dat ik er vers sowieso graag 2 zou willen en dan in de tussenmaand indien nodig wel zou gaan nadenken over de cryo's, maar daar dan misschien wel gewoon 1 tegelijk zou doen.

    Mijn gevoel zegt heel erg 2 dus, vooral met verse tp. Ik heb nog geen kinderen en wil er sowieso 2 (misschien zelfs wel 3). Sowieso is het niet gezegd dat het er dan ook 2 worden natuurlijk, maar als dat zo zou zijn vind ik dat prima. Nadeel is als ik een tweeling zou krijgen dat ik het alleen doe, dus dat is wel heel veel in je eentje. Aan de andere kant lijkt me nog een keer zo'n traject doen als je al een kleintje hebt ook superheftig en de luxe om lang te wachten heb ik vanwege leeftijd sowieso niet (meer), dus dat betekent weer de molen in zodra ik weer een redelijk normale cyclus heb. Als ik zie hoeveel energie me dat de afgelopen tijd gekost heeft... Ik heb gelukkig wel een groot vangnet (dichtbij) en een huis met ruimte voor 4 kinderen. Ik heb de keuze om de komende jaren vooral voor m'n kinderwens te gaan en dus mijn leven daar ook helemaal op in te richten al gemaakt en vind het ook niet erg om de komende jaren veel aan huis gebonden te zijn voor m'n kinderen. Voordeel van 2 tegelijk is dan weer dat ze sneller allebei uit de luiers zijn en naar school gaan. Dus ja, alles heeft in die zin voors en tegens.
    Vooral de kans op vroeggeboorte vind ik wel een reëel risico, voor mezelf ben ik niet zo bang. Ik ben gezond, fit en sterk, dus verwacht dat ik er zelf wel goed doorheen kom eerlijk gezegd.
    In mijn omgeving zijn de meningen verdeeld. De eerste reactie is vaak je doet het alleen dus dan is 2 echt teveel, maar niet bij iedereen. Er zijn er ook genoeg die zeggen alle vertrouwen dat je dat kunt. En veel mensen die zeggen blijf bij je gevoel of die uiteindelijk als ik het er met ze over gehad heb wel zien dat ik er goed over nagedacht heb en zich mijn perspectief ook wel kunnen voorstellen. Maar lastig blijft het wel hoor...
     
  6. Angel2005

    Angel2005 Bekend lid

    25 jun 2014
    655
    219
    43
    Utrecht
    Elk kindje is bij ons welkom natuurlijk... dus ook als het er twee (of meer) zijn. Maar als ik mag kiezen ga ik gewoon liever voor 1 baby tegelijk ;). En we hebben al een dochter... als we nog geen kindje gehad hadden had ik waarschijnlijk wel voor twee gegaan.... Maar ook dit weer gevoelsmatig en omdat ik al bijna 40 ben.
     
  7. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ik ben nog jong, dus de eerste 2 icsi pogingen mocht ik niet kiezen voor meer dan 1 embryo en dus kreeg ik er 1 terug.

    Maar: toen poging 2 ook mislukte mochten we pogingen 3 kiezen en hebben we bewust gekozen voor 2. Want; ik had liever 2 kinderen in 1 keer dan weer 0.
    Ik ben 1 vruchtje verloren, en de andere is mijn zoon geworden :)

    Ik zei ooit "ik laat er nooit 2 terug plaatsen" maar deed het uiteindelijk toch omdat ik bang was dat het nooit zou lukken. Ik heb er geen seconde spijt van gehad.
    Volg je gevoel :)
     
    masami en Chitje vinden dit leuk.
  8. nvbr

    nvbr Bekend lid

    4 feb 2014
    901
    578
    93
    Wij mochten deze (derde en laatste) poging ook kiezen uit 1 of 2 embryo’s. Hebben er twee laten terugplaatsen. Onze beredenering was: tot nu toe is er nog niks blijven zitten van alle verse en cryo tp’s, dus hoe grootnis de kans dat het er nu twee zijn? Helaas zijn het er uiteindelijk zelfs geen... Het werd een vroege mk.
    ik zou kijken naar wat binnen je mogelijkheden ligt en wat je gevoel zegt.
     
  9. Chitje

    Chitje Fanatiek lid

    25 jun 2018
    2.032
    1.142
    113
    Vrouw
    Voor jou dus ook even hele spannende weken weer! Hoop dat hij of ze blijft/blijven zitten!
     
  10. Chitje

    Chitje Fanatiek lid

    25 jun 2018
    2.032
    1.142
    113
    Vrouw
    Je verlegt je grenzen hè, dat merk ik ook wel. Fijn dat het goed is uitgelaui voor je!
     
    Bubblez vindt dit leuk.
  11. Chitje

    Chitje Fanatiek lid

    25 jun 2018
    2.032
    1.142
    113
    Vrouw
    Oh, wat verdrietig en wat een lange weg. Ik hoop heel erg dat je cryo's deze ronde wel blijven zitten!
     
  12. Loolaa

    Loolaa Fanatiek lid

    6 apr 2015
    1.770
    427
    83
    Dank je wel. Dat hopen wij ook.

    Het Reinier de Graaf ziekenhuis is trouwens echt een goed ziekenhuis. Dus je mag echt vertrouwen op hun expertise.

    Zelf denk ik dat het wel zal loslopen dat het er twee worden. Maar ja, die kans is er uiteraard wel.

    Maar mochten het er toch twee worden en jij denkt dat jij dat aan kunt samen met je netwerk, dan zou ik je gevoel volgen. En je moet ook bedenken dat de buitenwereld altijd wel een mening heeft.

    Ik vind het bewonderenswaardig dat je dit in je eentje doet. Volg je hart!
     
  13. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik heb er twee terug laten plaatsen en moeder geworden van een twin.

    Daarna in zeer rap tempo bog 2 eenlingen gekregen. Ik had binnen 3 jaar 4 kinderen. Topsport, maar mijn man en ik kunnen het makkelijk aan, maar in je eentje een tweeling? Ik zie 60% van de stellen al stuntelen met 1, ook als ze in MM gezeten hebben en het heel zeker weten. Wat ik zei, wij zijn zelf nogal aanpakkers maar een tweeling in je eentje lijkt me echt te heftig om nog bewust te kunnen genieten. En dat is ook iets waard.
     
  14. Chitje

    Chitje Fanatiek lid

    25 jun 2018
    2.032
    1.142
    113
    Vrouw
    Wow, 4 in 3 jaar... Dat lijkt me ook heftig hoor. M'n beste vriendin heeft er 4 in 8/9 jaar gekregen en dat is al een boel geregel...
    Zeker, dat realiseer ik me heel goed. De eerste paar jaar staan dan helemaal in het teken van m'n kindjes.
     
  15. Chitje

    Chitje Fanatiek lid

    25 jun 2018
    2.032
    1.142
    113
    Vrouw
    Dank je. Heel anders dan ik me ooit had voorgesteld om aan kinderen te beginnen, maar het is niet anders. Ik weet dat ik het wil en kan en hoop heel erg dat het snel lukt. Dit traject is ondanks alle steun soms heel eenzaam.

    Jazeker! Vind het een heel fijn ziekenhuis met een heel fijn team. Ze denken heel goed mee, zijn flexibel enz.

    Je weet het inderdaad niet. Het is een risico. De zoveelste kans waar je iets of niets mee moet... En helemaal waar hoor, hoewel de meesten het erg goed begrijpen allemaal en me heel erg steunen in deze keuze en met dit traject. Eigen gevoel is soms anders, soms niet. En uiteindelijk is het mijn lijf en moet ik het doen, zo is het ook weer.
     
  16. Loolaa

    Loolaa Fanatiek lid

    6 apr 2015
    1.770
    427
    83
    Ja, bizar hoe het leven soms heel anders uitpakt dan dat je hebt voorgesteld. En ik kan me ook goed voorstellen dat je je vaak eenzaam voelt. Hoe fijn de steun ook is, uiteindelijk moet je alle keuzes alleen maken. En het hele traject is zowel mentaal als fysiek zwaar. Voor zover het waard is, ben je altijd welkom om van gedachten te wisselen.

    Ik ben benieuwd wat je keuze uiteindelijk gaat worden. Wanneer ga je eigenlijk starten?
     
  17. Chitje

    Chitje Fanatiek lid

    25 jun 2018
    2.032
    1.142
    113
    Vrouw
    Dank je! Dat is lief:). Ga ik vast en zeker gebruik van maken...

    Ik had nog een heel klein sprankje hoop dat IUI 6 een zwangerschap zou opleveren, maar als ik naar m'n temperatuur van vanochtend kijk weet ik eigenlijk wel dat het niet gelukt is. Dat betekent morgen ongi, a.s. vrijdag echo en bij genoeg klaarliggende eitjes dan ook starten met stimuleren. Dat gaat dan ineens heel snel...
     
  18. Loolaa

    Loolaa Fanatiek lid

    6 apr 2015
    1.770
    427
    83
    Balen dat je temperatuur is gezakt. Dat berekent idd over het algemeen niet veel goeds.

    En dan vrijdag al starten. Dat gaat idd snel. Dan moet je dus ook gaan besluiten wat je gaat doen. Of vinden ze het ook goed dat je een besluit maakt als je weet hoeveel embryo's er zijn.
     
  19. Chitje

    Chitje Fanatiek lid

    25 jun 2018
    2.032
    1.142
    113
    Vrouw
    Volgens mij mag dat als je weet hoeveel embryo's er zijn. Maar eigenlijk heb ik m'n keuze al gemaakt, dus maakt het me in die zin niet zoveel uit. Van het ziekenhuis had ik ook pauze gemogen hoor, zo lang ik had gewild, maar dat wil ik juist vooral niet. Heb al een tijd op een wachtlijst gestaan voor een donor, dus in m'n hoofd al veel langer bezig dan dat ik daadwerkelijk probeer zwanger te worden. Toen elke maand m'n eisprong voelen en weten dat het voor niets was vond ik zo erg. En vooral het niets doen en zeker weten dat er geen kans is vind ik heel vreselijk mede daardoor denk ik. Ik hoop op een mooi kerstcadeau dan maar.
     
  20. Loolaa

    Loolaa Fanatiek lid

    6 apr 2015
    1.770
    427
    83
    Als je al zo lang hebt moeten wachten dan snap ik wel dat je wat actie in de taxi wilt:thumup:. En dan is het fijn om vrijdag meteen door te pakken. Hoe ziet het protocol er uit? En welke medicijnen ga je gebruiken?
     

Deel Deze Pagina