zoveel werklozen , het is niet normaal meer!!

Discussie in 'De lounge' gestart door Sila24, 10 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rinajusase

Rinajusase Fanatiek lid

17 jun 2012
    2.078
    0
    0
    Secretaresse
    Midden Nederland
    Ik heb een secretariele opleiding en meer dan 17 jaar werkervaring als secretaresse. Mijn CV ziet er goed uit (krijg ik vaak genoeg te horen) en wordt ook regelmatig uitgenodigd voor een gesprek uit de honderden reacties maar verder dan dat kom ik niet. Vaak word ik bij een gesprek net 2e dus ontzettend balen.

Voordat ik zwanger werd, ben ik ook gaan solliciteren op banen in supermarkten, schoonmaakwerk, winkels, callcenter e.d. maar ook daar zitten ze niet meer op je te wachten hoor. Met mijn 37 jaar ben ik waarschijnlijk te duur, dus dat je wel werk kunt krijgen als je echt wilt, gaat echt niet op. Ik woon vlakbij Utrecht en daar is de werkloosheid enorm hoog hoor. Bedrijven vinden altijd wel een reden om je af te wijzen.

Ik zoek dus een secretariele baan voor liefst 24 uur per week maar het is er gewoon niet;) En staat er een keer zo'n vacature open, dan krijgt het bedrijf gewoon 200 brieven binnen, belachelijk!!

Ik heb nu zelfs gesolliciteerd op een fulltime baan, het is helemaal wat ik zoek en waar ik jarenlange ervaring in heb, dus mijn eisenpakket heb ik echt wel laten varen. Natuurlijk is fulltime werken straks echt niet wat ik wil, met 2 kleuters en een baby bijna niet te doen maar ja..........het is beter dan thuis zitten en geen baan hebben. Als ik fulltime ga werken, gaat mijn man minder werken door ouderschapsverlof op te nemen. Ik hoop hierdoor sneller aan de bak te komen na mijn verlof.

2. Bastet

Bastet Niet meer actief

Wat er meestal wel veel te vinden is, is callcenter maar dan verkoop... en laat dat nu juist iets zijn dat ik niet kan!
    Als ik daar ga solliciteren kan ik wel gaan beginnen, maar sta dan met een dag of wat toch weer buiten. :(

3. Rinajusase

Rinajusase Fanatiek lid

17 jun 2012
    2.078
    0
    0
    Secretaresse
    Midden Nederland
    Hier precies zo. Paar maanden geleden had ik gesolliciteerd naar callcenterwerk, bedrijf zit hier in IJsselstein dus in dat opzicht was het ideaal. Ik mocht op gesprek komen en had daar zo kunnen beginnen maar het was de hele dag door mensen bellen (=l astig vallen) om ze produkten aan te smeren. Nou heb er toch maar voor bedankt.......ik had dat toch niet volgehouden en hun waarschijnlijk ook niet met mij:D

4. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik ken gelukkig ook geen mensen die gedwongen werkeloos zijn. Nou heb ik vooral WO opgeleiden in mijn omgeving dus dat scheelt misschien ook. :( Ik ken er zelfs die vrijwillig (!) ontslag nemen en binnen een paar weken weer een nieuwe baan hebben. Maar goed, ik begrijp wel dat voor de lager opgeleide of minder ervaren werknemer de situatie minder rooskleurig zal zijn. :) Het lijkt mij verschrikkelijk deprimerend en stressvol om lang zonder werk te zitten, zeker als je ook nog de verantwoordelijkheid van kinderen hebt.

Iemand hierboven zei dat er altijd (!) wel werk te vinden is, als je maar wilt. Ik denk dat dit voor maar een kleine groep opgaat. Als jij geen goede (voor)opleiding hebt en/of weinig werkervaring, dan zal het ongetwijfeld lastig zijn zo niet onmogelijk op dit moment. :( Werkgevers kunnen in deze arbeidsmarkt natuurlijk heel kritisch zijn en kiezen uit een grote poule, dus dan moet je wel iets bijzonders hebben, minimaal aan al hun eisen voldoen én een hele hoop geluk wil je ergens aangenomen worden. Ook als is het "slechts" als vakkenvuller of call center medewerker. ;)

Meiden die aan het solliciteren zijn wil ik heel veel succes wensen en geef vooral niet op. Misschien krijg je 99 afwijzingen maar de 100e keer kan het zo maar raak zijn! :)

5. Aloe

Aloe Niet meer actief

#105 Aloe, 11 aug 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 aug 2012
    Nou ik ben niet eens zo extreem hoogopgeleid. Hbo communicatiemanagement.

Ik solliciteerde mij suf op van alles en nog wat. Telkens hetzelfde stomme antwoord.
    Persoonlijk denk ik wel dat mijn situatie toen ook niet erg aantrekkelijk was. Alleenstaand moeder met baby en net afgestudeerd. Het was echt heel moeilijk.

Uiteindelijk ben ik in de schuldhulpverlening terechtgekomen. Als werknemer dan he:) achteraf bleek dit een werkgever te zijn die juist mensen uit uitkeringssituaties haalden vanwege de subsidie die ze dan kregen. Maakte mij verder niet uit hoor. Ik had werk.

6. Aloe

Aloe Niet meer actief

Dat is dus ook iets waar ik niet aan begin.
    Ik kan dit niet!. Vanwege principe.
    En daarnaast vanwege de werktijden.
    En ja dat weet ik want ik heb het wel gedaan.

7. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.064
    1.296
    113
    Nederland
    Toch kun je vaak in callcenters wel doorgroeien.
    Ik werk zelf namelijk voor de klantenservice van een zorgverzekering, dus mensen bellen ons ipv andersom. Dit heb ik bijna 2 jaar gedaan en ben nu aangenomen als senior adviseur. Ik ga (nieuwe) mensen begeleiden en coachen en ben een vraagbaak voor collegas. Controleren of zaken aan kunnen leveren of toch zelf uitvoeren ed.
    Nu moet ik wel zeggen, dat je wel een uit gebreide training krijgt als je als nieuweling op de vloer komt.

8. Aloe

Aloe Niet meer actief

Dat vind ik ook niet erg.
    Heb zelf meerdere jaren in een callcenter gewerkt.
    Inbound idd. Vond ik best leuk.
    Helaas was er toen weinig.

9. Bastet

Bastet Niet meer actief

Ja, inbound is geen probleem, zolang er maar geen verkopen bij komt kijken.
    En dat is tegenwoordig wel, erg handig als je niet kunt verkopen ;)

10. Rinajusase

Rinajusase Fanatiek lid

17 jun 2012
    2.078
    0
    0
    Secretaresse
    Midden Nederland
    Met inbound heb ik ook geen problemen, maar mensen lastig vallen om ze een produkt aan te smeren wat ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben, nee dat is echt niets voor mij. Ik vind het zelf ook altijd vreselijk irritant als ik gebeld wordt door die marketinglui;)

11. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

#111 MamaPeetje, 11 aug 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 aug 2012
    Gatverdamme wat kortzichtig :x
    Zelf duidelijk nog nooit iets meegemaakt dat je zo kan oordelen.
    En ja er worden mensen uit het buitenland gehaald omdat ze bereid zijn voor minder dan een minimum te werken. In het land van herkomst is zo'n salaris welkom omdat ze daar nog veeeeeel minder zouden verdienen.... Voor hun zijn onze salarissen heel erg hoog!

En sorry voor jou dat ik het zeg, maar ik ga echt geen werk accepteren dat nog 20% beneden mijn uitkeringsniveau ligt hoor en ik denk helemaal niemand. Ik ben namelijk al 30% naar beneden gegaan toen ik mijn baan verloor (buiten mijn schuld) en dan zou ik nog een keer zo'n 20% achteruit gaan. En daarvoor toen ik mijn andere baan verloor en mijn laatste baan kreeg verdiende ik ook al 3 euro per uur minder dan voorheen. Ik KAN het gewoon niet accepteren uit financieel punt.
    De afgelopen bijna 3 jaren ben ik al ruim 5 euro per uur gezakt kwa inkomen en ik vraag ook zeker geen topsalaris maar het houdt echt wel een keertje op hoor...

12. ambonmanise

ambonmanise Fanatiek lid

15 mei 2011
    1.724
    0
    0
    Secretaresse
    Wat fijn dat je er toch een baan aan hebt overgehouden. Was het ook de functie en het aantal uren wat je wilt werken?

13. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.752
    646
    113
    Gelderland
    Ik heb me 4 jaar suf gesolliciteerd, alles geprobeerd... Maar de aanhouder wint!!! Begin dit jaar een super toffe baan gevonden! Leuke collega's, relaxte sfeer. fijne werktijden (eindelijk niet meer onregelmatig), eindelijk na 4 jaar rust!!! En we zoeken nog collega's (regio Gelderland - oost...) En ze eisen bij ons geen specifieke vooropleiding, wel enige ervaring. Dus voor wie graag met jong volwassene werkt, creatief, sportief is en van een grote uitdaging houdt, stuur ff een Pb.

14. Jonon

Jonon Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.319
    0
    0
    In m'n huuske
    Ik hoop niet dat je bedoeld dat je op mij boos wordt.

Misschien ligt het ook aan de provincie/stad waar je in woont, maar hier in Arnhem e.o. hangen er genoeg posters van vacatures bij winkels. Een kennis heeft een callcenter en zoekt ook mensen hiervoor. Ik heb in dezelfde situatie gezeten. Dus is weet wel degelijk waar ik over praat. (ik ben 1,5 jaar geleden geswitchd van baan) Maar het gaat hier niet om goed of fout. Je hoeft het ook niet met mij eens te zijn. Het is hoe ik het zie. Bij ons op het werk zoeken ze ook mensen. Het is echt niet zo dat er geen banen te krijgen zijn. Die zijn er wel. Misschien niet wat je voor ogen hebt. Misschien is het zoals eerder genoemd chat werk, of callcenter werk, of asperges steken e.d. Maar er is echt wel werk! Je maakt mij niet wijs dat het anders is.

15. Rinajusase

Rinajusase Fanatiek lid

17 jun 2012
    2.078
    0
    0
    Secretaresse
    Midden Nederland
    Helemaal mee eens. Ik ben ook al behoorlijk in inkomen gezakt sinds ik geen werk meer heb maar een ww uitkering. Als ik een baan zou vinden met nog minder inkomen dan mijn uitkering, dan kunnen we ons huis gewoon te koop gaan zetten hoor!!

En omscholing via het UWV wordt al heel lang niet meer gedaan, ik heb er pas nog naar geinformeerd maar nee, dat is ook al wegbezuinigd. Mijn achterbuurvrouw raakt ook waarschijnlijk haar baan kwijt wegens bezuinigingen, de hele economie ligt op zijn gat:x

Ik vraag me echt af of ik ooit weer een leuke kantoorbaan vind, het geeft ze zoveel kopzorgen.....ooit hadden we een zorgeloos leventje en nu ben ik al vanaf 2009 aan het kloten en zoeken naar een vaste baan:x

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Mja, wat moet ik hiervan zeggen... Ik las op pagina 1 dat we op een werkeloosheid van 1/5 zitten (20%), maar we zitten nu op 15%, bijna 1/7 (1 op 6,7 om wat nauwkeuriger te zijn) van de beroepsbevolking, wat nu werkeloos is (cijfers van juni). En ja, dat is óók veel, maar mensen houden van overdrijven, hè. ;)

Mensen die na hun 65e doorwerken. Ja, misschien 'pikken' die wel wat baantjes in, maar dat is ze ook goed recht. Wat iemand krijgt als hij met pensioen gaat, is geen vetpot. Niet iedereen heeft zich goed verdiept in zijn pensioen destijds. De generatie van mannen die nu 65+ zijn, hebben vaak een vrouw die 'thuisblijfmoeder' is geweest en zelf dus geen pensioen heeft opgebouwd. Dus hij moet in zijn eentje nog voor zichzelf en zijn vrouw zorgen. Groot gelijk dat deze mensen dus nog wat werken, om hun pensioen aan te vullen.

Wat betreft mensen die een tweede baan hebben... Dit is niet altijd een baan naast een fulltime baan, maar meestal twee parttime banen. En de mensen die toch naast hun fulltime baan een baan erbij hebben, die werken er vaak ook harder voor en verdienen het in mijn ogen dan ook. Gaat dan wel ten koste van een werkeloze, maar so be it...

Wat ik dan wel weer kwalijk vind, zijn mensen die een uitkering krijgen (wat voor uitkering dan ook) en dan zwart bijbeunen. Dat is aan de ene kant puur bedrog, wat die uitkering betreft en ten tweede oneerlijke concurrentie voor de 'witte' werkers.

17. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Dat zwart bijbeunen is ook alleen maar mogelijk denk ik voor mensen zonder kinderen of die schoolgaande kids hebben want ikzelf zou dat niet kunnen met een thuiszittende peuter van 3. En ja inderdaad schandalig want die mensen flessen de boel gewoon. De WW is als opvangnet bedoelt en niet als extraatje...

18. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    #118 SushiLover123, 11 aug 2012
    Laatst bewerkt: 11 aug 2012
    Nog wat cijfertjes, trouwens... Sorry, ben gek op cijfertjes ;)

Van de langdurig werkelozen (meer dan 1 jaar werkeloos) is:
    - het grootste deel man
    - 45 tot 55 jaar
    - met hoogste opleidingsniveau lager of middelbaar onderwijs

Bij de mensen, die 6 maanden of korter werkeloos zijn, is:
    - het grootste deel vrouw
    - 25 tot 35 jaar
    - met hoogste opleidingsniveau middelbaar onderwijs

19. mientjuh2

mientjuh2 Actief lid

19 dec 2010
    282
    44
    28
    NULL
    Overal en nergens
    Kortzichtig... misschien maar voor een groot deel zeker niet. Nog nooit iets meegemaakt.... zeker weten niet correct, zelf uit financiele problemen gekrabbeld en dan heb ik het niet over een schuld van een tiental duizenden euro's of het bedrag waar een gemiddeld koophuis vandaag de dag voor staat. Dit hebben wij bereikt door gewoon alles aan te pakken wat op ons pad komt dan maar wat minder.
    Even een kleine correctie is ook op z'n plaats Wij zijn met ons bedrijf in de binnenvaart gewoon verplicht om buitenlandse mensen (wij werken voornamelijk met tsjechen, slowaken, polen en zelfs filipijnen) om het CAO loon uit te betalen. In de binnenvaart zijn dit echt niet de minste lonen ten opzichte van het gemiddelde loon, alleen onze ervaring hierin is dat over het algemeen genomen de Nederlanders gewoon te bedonderd zijn om dit werk te doen, veelvuldig wordt dit te min gevonden.

Mensen in het algemeen zijn te materialistisch zijn geworden... 1 of 2 auto's onder de kont, duur koophuis gefinancieerd op 2 hoge inkomens, waardoor velen inderdaad het niet kunnen permiteren om een baan voor minder aan te nemen... en nog erger een paar jaar niet op vakantie gaan. De staat is gewoon te vrijgevig met de uitkeringen met hun percentages van het loon. Zo worden de mensen die goed verdiend hebben slecht gestimuleerd om snel werk te zoeken want rondkomen doen ze zo dan ook wel met de uitkering. Dat noem ik gewoon profiteren van de staat. Terwijl een gat op een CV veel beroerder staat en dat een werkgever juist op afstand houd.

Dat het overschot aan banen momenteel niet aanwezig is dat snap ik ook wel maar mensen moeten nu eenmaal genoegen nemen minder als het gewoon ronduit beroerd gaat.

20. Noukie1805

Noukie1805 Bekend lid

4 feb 2009
    665
    0
    0
    Vind het ook lastig! Heel vervelend vind ik het voor de mensen die ongewild thuis zitten. Maaaaarrrr....;) hier in de buurt is idd werk zat maar dan wel callcenter (rot werk voor redelijk loon) en detailhandel (iets leuker maar minder loon).
    Ik ben dan wel bewust thuis, maar wil graag weer wat uurtjes gaan werken. In mijn vakgebied is het parttime werken lastig dus zal ik opzoek 'moeten' naar wat anders en dat zal zowel onder mijn laatste werkniveau als salaris liggen.

Deel Deze Pagina