een tijd terug heb ik via ZP een tweedehands babycook gekocht. We hebben deze schoongemaakt en het reservoir goed schoongemaakt. Nu heb ik vandaag voor het eerst echt worteltjes gekookt, het ging prima. Alleen bij de tweede portie zaten alle stukjes wortel vol met zwarte spikkels....kalk uit dat reservoir... Ik baal hiervan als een stekker want het reservoir ziet er erg vies uit van binnen en ik ben bang dat deze spikkels in het eten schadelijk kunnen zijn. Zijn er misschien tips om dit reservoir goed schoon te maken? Want een nieuwe kopen is nu geen optie en ik wil heel graag goed gebruik gaan maken van de babycook, zeker omdat lucas KMA heeft en nog niet veel mag eten, behalve verse dingen...
Ik heb toen een nieuwe babycook gekocht en daar kreeg ik een fles ontkalker bij. werkt als een tierelier. misschien kun je die wel bij bestellen bij een winkel die de babycook verkoopt?
Oh ik heb juist vaak geleden dat dat onzin was en dat azijn ook goed ging? Maar we hebben er dus al een fles azijn ingegooid twee weken geleden....
Ik ontkalkte mijn babycook altijd met schoonmaakazijn, die speciaal voor ontkalken bedoeld is (waterkokers etc.). Gewone azijn werkt niet zo effectief! Daarna goed spoelen en 2x met schoon water laten stomen en dan heb je als het goed is geen last meer van spikkeltjes
Het is belangrijk dat je de babycook af en toe goed ontkalkt. Misschien heeft de vorige eigenaar dat niet gedaan. Ik deed het ook altijd met schoonmaakazijn. En zonodig 2 keer
Die zwarte spikkels zijn niet gewoon kalk, maar kalk met schimmels. Eerst geval helemaal schoon maken! Kan prima met schoonmaakazijn.
Heb hem 5x met natuurazijn (schoonmaakazijn mag toch niet??) laten stomen, ik liep kokhalzend door de kamer .....wat een lucht! (en daarna vaak na laten stomen met gewoon water) Maar hij is schoon en ik heb vandaag 4 verschillende groentenhapjes gemaakt!